Nowa dyrektywa w sprawie charakterystyki energetycznej budynków
New energy performance of buildings directive
Poznaj główne założenia nowej dyrektywy w sprawie charakterystyki energetycznej budynków
Materiały prasowe Komisji Europejskiej
W lipcu 2018 r. opublikowana została Dyrektywa Unii Europejskiej 2018/844/UE z dnia 30 maja 2018 r. zmieniająca dyrektywę 2010/31/UE w sprawie charakterystyki energetycznej budynków i dyrektywę 2012/27/UE w sprawie efektywności energetycznej.
Zobacz także
OMEGAPUR Sp. z o.o. Zalety używania pianki poliuretanowej OMEGAPUR OK/12E do ocieplenia poddasza
Izolacja poddasza to niezwykle ważny element każdej inwestycji budowlanej. Odpowiednio ocieplone poddasze pozwala na znaczne obniżenie kosztów ogrzewania, poprawia komfort termiczny, a także przyczynia...
Izolacja poddasza to niezwykle ważny element każdej inwestycji budowlanej. Odpowiednio ocieplone poddasze pozwala na znaczne obniżenie kosztów ogrzewania, poprawia komfort termiczny, a także przyczynia się do podwyższenia standardów energetycznych budynku. Wśród różnych materiałów do ociepleń na rynku, pianka poliuretanowa staje się coraz bardziej popularnym wyborem. Dziś przyjrzymy się bliżej piance otwartokomórkowej OMEGAPUR OK/12E, produktowi od renomowanego producenta piany OMEGAPUR, oraz wskażemy...
Rockwool Polska Termomodernizacja domu – na czym polega i jak ją zaplanować?
Termomodernizacja to szereg działań mających na celu poprawę energochłonności Twojego domu. Niezależnie od zakresu inwestycji, kluczowa dla osiągnięcia spodziewanych efektów jest kolejność prac. Najpierw...
Termomodernizacja to szereg działań mających na celu poprawę energochłonności Twojego domu. Niezależnie od zakresu inwestycji, kluczowa dla osiągnięcia spodziewanych efektów jest kolejność prac. Najpierw należy docieplić ściany i dach, aby ograniczyć zużycie energii, a dopiero potem zmodernizować system grzewczy. Dzięki kompleksowej termomodernizacji domu prawidłowo wykonanej znacznie zmniejszysz koszty utrzymania budynku.
Purinova Sp. z o.o. Turkusowa drużyna Purios ciepło wita pomarańczowego bohatera
Wy mówicie, a my słuchamy. Wskazujecie na nudne reklamy, inżynierów w garniturach, patrzących z każdego bilbordu i na Mister Muscle Budowlanki w ogrodniczkach. To wszystko już było, a wciąż zapomina się...
Wy mówicie, a my słuchamy. Wskazujecie na nudne reklamy, inżynierów w garniturach, patrzących z każdego bilbordu i na Mister Muscle Budowlanki w ogrodniczkach. To wszystko już było, a wciąż zapomina się o kimś bardzo ważnym.
W sprawie charakterystyki energetycznej budynków Unia Europejska wydała w ubiegłych latach już dwie dyrektywy: 2002/91/WE i 2010/31/UE. Głównym zadaniem tych dyrektyw było wprowadzenie systemu świadectw energetycznych budynków, a także obowiązku dokonywania przeglądów systemów ogrzewania i wentylacji jako narzędzi służących obniżeniu zużycia energii w budynkach.
Po kilku latach od wydania dyrektywy 2010/31/UE Komisja Europejska dokonała przeglądu jej stosowania i w jego wyniku, jak również przeprowadzonej oceny skutków działania dyrektywy stwierdzono, że konieczne jest wprowadzenie w niej szeregu zmian i nowych wymagań, a także uproszczenia niektórych przepisów.
Dlaczego nowa dyrektywa?
W preambule nowej dyrektywy stwierdzono, że Unia jest zaangażowana w działania na rzecz rozwoju zrównoważonego, konkurencyjnego, bezpiecznego i niskoemisyjnego systemu energetycznego do 2050 r., a także do wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego, konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju Europy. Konieczne jest więc przyjęcie w dyrektywie tej długoterminowej perspektywy.
Ponieważ na ogrzewanie i chłodzenie przeznacza się prawie 50% zużywanej energii końcowej w Unii, z czego 80% przypada na budynki, osiągnięcie celów Unii w dziedzinie energii i klimatu wymaga priorytetowego potraktowania efektywności energetycznej i renowacji jej zasobów budowlanych, w tym dążenia do przekształcania istniejących budynków w budynki o niemal zerowym zużyciu energii.
Dyrektywa 2018/844/UE ustala więc dla państw członkowskich Unii zadania dotyczące efektywności energetycznej budynków w perspektywie wieloletniej, aż do 2050 roku. W tym terminie ma być osiągnięte obniżenie emisji CO2 w porównaniu do poziomu z roku 1990 aż o 90–95%. Ten cel może zostać osiągnięty tylko przez drastyczne zmniejszenie zużycia energii związanego z użytkowaniem budynków.
Dyrektywa z 2010 roku stawiała głównie wymagania dotyczące nowych budynków. Nowa dyrektywa zajmuje się przede wszystkim problemem zużycia energii w budynkach istniejących i określa wymagania dotyczące ich renowacji. Te budynki powinny stać się budynkami o niemal zerowym zużyciu energii (nZEB).
Nowa dyrektywa nie zmienia zasad sporządzania i wykorzystania świadectw charakterystyki energetycznej budynków do podnoszenia ich efektywności energetycznej, ale nadaje tym działaniom perspektywę wieloletnią (do 2050 r.), a także, obok efektywności energetycznej, jako cel główny stawia dekarbonizację budynków. (Uwaga: w dokumentach UE "dekarbonizacja" oznacza eliminację emisji CO2).
Nowa dyrektywa nie stanowi odrębnej całości; zawiera zmiany i uzupełnienia do dyrektywy 2010/31/UE w sprawie charakterystyki energetycznej, a także, w mniejszym zakresie, do dyrektywy 2012/27/UE w sprawie efektywności energetycznej.
Przepisy zawarte w dyrektywie
Najważniejszym zadaniem postawionym krajom członkowskim w dyrektywie jest opracowanie długoterminowej strategii renowacji istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych, zarówno publicznych, jak i prywatnych. Ta strategia ma ukierunkować wieloletnie działania dotyczące renowacji istniejących budynków.
KomentarzTo zadanie dotyczące renowacji wszystkich istniejących budynków będzie bardzo trudne do zrealizowania zarówno ze względu na ogromną skalę, jak i na wymagania, które będą musiały spełnić istniejące budynki. Jak wiadomo, w Polsce stawiane obecnie nowym budynkom wymaganie niemal zeroenergetycznego zużycia energii (nZEB), zawarte w przepisach techniczno-budowlanych (WT 2021), jest bardzo trudne do spełnienia, mimo że w trakcie ich projektowania można wpływać na zapotrzebowanie na energię przez odpowiednie kształtowanie bryły budynku, rozmieszczenie i wielkość okien, konstrukcję balkonów itp. W budynkach istniejących nie ma możliwości zmiany tych ich właściwości, a zatem doprowadzenie do standardu nZEB będzie zapewne możliwe tylko przy zamianie istniejącego źródła i nośnika energii, a także wytwarzaniu w budynku energii na własne potrzeby (np. panele fotowoltaiczne). Strategia renowacji budynków będzie wymagała wprowadzenia nowych przepisów prawnych i technicznych, a także nowych systemów wsparcia realizacji renowacji. Program „Czyste powietrze” będzie ułatwiał realizację dyrektywy, ale obejmuje on termomodernizację tylko budynków jednorodzinnych, której efektem niekoniecznie będzie doprowadzenie ich do standardu nZEB. |
Strategia termomodernizacji
Każde państwo członkowskie w swoich długoterminowych strategiach renowacji ustala plan zawierający działania służące osiągnięciu długoterminowego celu na 2050 r., zakładającego zredukowanie emisji gazów cieplarnianych w Unii o 80-95% w porównaniu z 1990 r. w celu zapewnienia wysokiej efektywności energetycznej i dekarbonizacji krajowych zasobów budowlanych oraz umożliwienia przekształcenia istniejących budynków w budynki o niemal zerowym zużyciu energii. Plan działania ma zawierać orientacyjne cele pośrednie na lata 2030, 2040 i 2050.
Długoterminowa strategia renowacji powinna obejmować:
- przegląd krajowych zasobów budowlanych,
- określenie opłacalnych podejść do renowacji właściwych dla poszczególnych typów budynków,
- politykę i działania stymulujące renowację budynków,
- przegląd polityki i działań ukierunkowanych na te segmenty krajowych zasobów budowlanych, które wykazują najgorszą charakterystykę energetyczną, oraz zarys działań, które przyczyniają się do złagodzenia ubóstwa energetycznego,
- politykę i działania ukierunkowane w szczególności na budynki publiczne,
- przegląd krajowych inicjatyw służących wspieraniu inteligentnych technologii oraz budynków, a także umiejętności i kształcenie w sektorze budownictwa i efektywności energetycznej,
- szacunki spodziewanych oszczędności energii i inne korzyści dotyczące np. zdrowia, bezpieczeństwa i jakości powietrza.
Aby wesprzeć podejmowanie renowacji, powinny zostać przygotowane różne środki organizacyjne i finansowe, a także usługi doradcze i informacyjne.
Określanie charakterystyki energetycznej
Poza określeniem tego głównego zadania, czyli długoterminowej strategii renowacji, dyrektywa zawiera także szereg nowych szczegółowych przepisów dotyczących charakterystyki energetycznej budynków. Przepisy te związane są z nowymi potrzebami i nowymi kierunkami rozwoju techniki.
Dyrektywa ustala, że metodologia określania charakterystyki energetycznej budynków w zakresie określania charakterystyki przegród zewnętrznych powinna wykorzystywać zestaw norm dotyczących charakterystyki energetycznej budynków opracowanych na podstawie mandatu M/480 udzielonego przez Komisję Europejską Europejskiemu Komitetowi Normalizacyjnemu (CEN). Normy te w sposób bardziej precyzyjny ujmują procesy fizyczne w przegrodach i ułatwiają wybór optymalnych rozwiązań, co pozwala na osiągnięcie wyższej efektywności energetycznej budynków. Są to normy ISO 52000-1, 52003-1, 52010-1, 52016-1 oraz 52018-1 (normy te zostały w Polsce już wprowadzone przez PKN, ale obecnie ich tekst dostępny jest tylko w angielskiej wersji językowej).
Środki służące poprawie charakterystyki energetycznej budynków nie mogą koncentrować się wyłącznie na przegrodach zewnętrznych, ale powinny obejmować wszystkie istotne elementy i systemy techniczne budynku.
Automatyka i monitorowanie
Dyrektywa zwraca uwagę na szczególne znaczenie automatyki budynków i na elektroniczne monitorowanie systemów technicznych jako środki uzyskania znacznych oszczędności energii.
Dyrektywa wprowadza rozszerzoną definicję systemów technicznych w budynkach. Systemy automatyki i sterowania oraz systemy wytwarzania energii elektrycznej na miejscu, w tym systemy wykorzystujące energię ze źródeł odnawialnych, obecnie należą także do systemów technicznych budynków. Ta nowa definicja rozszerza zakres problemów, które powinny być rozpatrywane, i środków, które powinny być stosowne w przypadku projektowania nowych budynków lub renowacji budynków istniejących.
W przypadku, gdy system techniczny budynku jest instalowany, wymieniany lub modernizowany, ocenie powinna podlegać ogólna charakterystyka energetyczna zmienionej części i - w stosownym przypadku - całego zmienionego systemu. Wyniki oceny powinny być dokumentowane i przekazywane właścicielowi budynku, tak aby ocena mogła zostać wykorzystana na potrzeby weryfikacji zgodności z minimalnymi wymaganiami.
Systemy automatyki i sterowania dla budynków powinny umożliwiać:
- ciągłe monitorowanie, rejestrowanie, analizowanie i umożliwienie dostosowywania zużycia energii,
- analizę porównawczą efektywności energetycznej budynku, wykrywanie utraty efektywności systemów technicznych budynku oraz informowanie osoby odpowiedzialnej za zarządzanie infrastrukturą techniczną budynku o możliwościach poprawy efektywności energetycznej,
- komunikację z połączonymi systemami technicznymi budynku i innymi urządzeniami w budynku, a także interoperacyjność z systemami technicznymi budynku w zakresie różnych rodzajów technologii zastrzeżonych, urządzeń i producentów.
Należy wprowadzić wymagania, aby nowe budynki były wyposażone w samoregulujące się urządzenia, które regulują temperaturę oddzielnie w poszczególnych pomieszczeniach lub w wyznaczonej strefie ogrzewanej modułu budynku. W istniejących budynkach instalacja takich urządzeń samoregulujących wymagana jest w przypadku wymiany źródeł ciepła, jeżeli jest to możliwe z technicznego i ekonomicznego punktu widzenia.
Dyrektywa ustala, że wszystkie budynki niemieszkalne wyposażone w systemy ogrzewania o mocy ponad 290 kW powinny zostać do 2025 r. wyposażone w systemy automatyki i sterowania. Mogą być także wprowadzone wymagania, aby budynki mieszkalne były wyposażone w system ciągłego monitorowania elektronicznego dokonującego pomiarów sprawności systemów i funkcje sterowania w celu zapewnienia optymalnego wytwarzania, dystrybucji, magazynowania i wykorzystywania energii.
Państwa członkowskie mogą ustanowić wymagania, aby budynki mieszkalne były wyposażone w:
- system ciągłego monitorowania elektronicznego dokonujący pomiarów sprawności systemów i informujący właścicieli lub zarządców budynków, gdy następuje jej znaczny spadek i gdy potrzebne jest serwisowanie systemu,
- skuteczne funkcje sterowania w celu zapewnienia optymalnego wytwarzania, dystrybucji, magazynowania i wykorzystywania energii.
Działania na rzecz elektromobilności
Dyrektywa przygotowuje także warunki dotyczące rozwoju elektromobilności (samochody elektryczne) i w tym celu wprowadza nowe wymagania dotyczące budynków, a w szczególności instalowanie punktów ładowania dla pojazdów elektrycznych lub wstępnego wyposażania miejsc parkingowych w odpowiednią infrastrukturę kanałową, która stworzy warunki umożliwiające w razie konieczności szybkie zainstalowanie punktów ładowania tam, gdzie będą potrzebne. Ważniejszym renowacjom dotyczącym infrastruktury elektrycznej powinno towarzyszyć trwałe zapewnienie infrastruktury kanałowej.
W szczególności dyrektywa ustala następujące wymagania:
- W budynkach niemieszkalnych, nowych i poddawanych ważniejszym renowacjom, mających więcej niż dziesięć miejsc parkingowych, należy wykonać instalację co najmniej jednego punktu ładowania wraz z kanałami na przewody elektryczne na co najmniej jednym na pięć miejsc parkingowych, aby umożliwić zainstalowanie na późniejszym etapie punktów ładowania przeznaczonych dla pojazdów elektrycznych.
- W budynkach mieszkalnych nowych i poddawanych ważniejszym renowacjom, w których jest więcej niż dziesięć miejsc parkingowych, należy wykonać infrastrukturę kanałową, czyli kanały na przewody elektryczne na wszystkich miejscach parkingowych, aby umożliwić zainstalowanie w przyszłości punktów ładowania przeznaczonych dla pojazdów elektrycznych.
- Należy wprowadzić środki upraszczające instalowanie punktów ładowania w nowych i istniejących budynkach mieszkalnych i niemieszkalnych oraz usunąć bariery prawne, w tym dotyczące procedur pozwoleń i zatwierdzania wykonania prac.
- Do dnia 1 stycznia 2025 r. powinny być wprowadzone wymagania dotyczące instalowania minimalnej liczby punktów ładowania we wszystkich budynkach niemieszkalnych, w których jest więcej niż 20 miejsc parkingowych.
Inteligentny budynek
Dyrektywa zapowiada wprowadzenie w terminie 2 lat przepisów uzupełniających przez ustanowienie programu oceny gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci. Ocena ta uwzględni takie cechy budynku jak inteligentne liczniki, systemy automatyki i sterowania, urządzenia samoregulujące do regulowania temperatury pomieszczeń, wbudowane urządzenia gospodarstwa domowego, punkty ładowania pojazdów elektrycznych, magazynowanie energii i inne.
Należy zapewnić odpowiednie zachęty, aby wspierać systemy przygotowane do obsługi inteligentnych sieci i rozwiązania cyfrowe w budynkach. Tworzy to nowe możliwości oszczędzania energii, dając konsumentom dokładniejsze informacje o ich modelu konsumpcji i umożliwiając operatorom systemów wydajniejsze zarządzanie siecią.
Przeglądy systemów ogrzewania i klimatyzacji
Dyrektywa zawiera nie tylko nowe lub rozszerzone przepisy, ale także złagodzenie wymagań wcześniej wprowadzonych.
Ustanowiony w dyrektywie 2010/31/UE obowiązek dokonywania przeglądów systemów ogrzewania i wentylacji zostaje ograniczony do systemów większej mocy. Obowiązkowi temu podlegają systemy o znamionowej mocy użytecznej ponad 70 kW w takich urządzeniach jak źródło ciepła, system sterowania i pompy obiegowe, wykorzystywanych do ogrzewania budynków. Przeglądy obejmują ocenę sprawności i dobrania wielkości źródła ciepła do wymogów grzewczych budynku.
W dyrektywie 2010/31/UE ten obowiązek dotyczył systemów o mocy ponad 20 kW.
Podobnie obowiązek dokonywania przeglądów systemów klimatyzacji lub połączonych systemów klimatyzacji i wentylacji zostaje ograniczony do systemów o mocy użytecznej ponad 70 kW i obejmuje ocenę sprawności systemu klimatyzacji i dobrania jego wielkości do wymogów chłodzenia budynku.
W dyrektywie 2010/31/UE ten obowiązek dotyczył systemów o mocy ponad 12 kW.
W dyrektywie 2010/31/UE obowiązek dokonywania przeglądów systemów ogrzewania i systemów klimatyzacji dotyczył systemów w całości, a obecnie dotyczy ich dostępnych części.
Zmiana dyrektywy 2012/27/UE dotyczy wyłącznie skrócenia tekstu art. 4 dotyczącego strategii wspierania inwestycji w renowację budynków, w związku z tym, że problemy te są obecnie omówione w szerokim zakresie w dyrektywie 2010/31/UE. Państwa członkowskie Unii Europejskiej mają wprowadzić w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do zrealizowania postanowień nowej dyrektywy w terminie do 10 marca 2020 r.
Dyrektywa weszła w życie 9 lipca 2018 r.