Inwestycje drogowe – plany GDDKiA
fot. GDDKiA
Choć sezon budowlany oficjalnie dopiero rusza, na niektórych inwestycjach – tam, gdzie pozwalała na to technologia – prace były prowadzone nieprzerwanie. Inwestycje na drogach krajowych realizowane są zgodnie z harmonogramem, a polskich budów nie zatrzymała ani zima, ani trwająca epidemia COVID-19. Podczas spotkania z przedstawicielami firm wykonawczych, które odbyło się online 10 marca, GDDKiA podsumowała 2020 rok, przedstawiła plany na kolejne lata oraz wzięła udział w dyskusji na temat zmian w zakresie realizacji inwestycji.
Zobacz także
Sika Poland Nowe Centrum Hydroizolacji Sika na Pomorzu
Z przyjemnością informujemy o otwarciu nowego Centrum Hydroizolacji w firmie Broker – hurtownia materiałów budowlanych w Rokocinie.
Z przyjemnością informujemy o otwarciu nowego Centrum Hydroizolacji w firmie Broker – hurtownia materiałów budowlanych w Rokocinie.
Redakcja miesięcznika IZOLACJE news Akustyka w architekturze – czwarta edycja konferencji
Podczas czwartej edycji konferencji „Akustyka w architekturze” skupimy się na teoretycznych i praktycznych aspektach projektowania akustycznego. Zapraszamy 28 listopada 2024 r. do Muzeum Wojska Polskiego...
Podczas czwartej edycji konferencji „Akustyka w architekturze” skupimy się na teoretycznych i praktycznych aspektach projektowania akustycznego. Zapraszamy 28 listopada 2024 r. do Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie.
Redakcja miesięcznika IZOLACJE news BIM – modelowanie informacji o obiekcie budowlanym
Modelowanie informacji o obiekcie budowlanym (BIM, Building Information Modeling) to najgorętszy temat ostatniej dekady w budownictwie. Bez cyfryzacji procesów sektor budowlany nie zwiększy swojej produktywności,...
Modelowanie informacji o obiekcie budowlanym (BIM, Building Information Modeling) to najgorętszy temat ostatniej dekady w budownictwie. Bez cyfryzacji procesów sektor budowlany nie zwiększy swojej produktywności, która od wielu lat pozostaje na tym samym poziomie. Podstawą idei cyfrowych bliźniaków obiektów budowlanych jest BIM. Semantyczne trójwymiarowe modele cyfrowe to podstawa komunikacji pomiędzy interesariuszami procesów inwestycyjnych.
W 2020 r. w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 (PBDK) i Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030 (PB100) ogłoszono przetargi na 48 odcinków nowych dróg o łącznej długości ok. 600,2 km. Podpisano też 35 umów na realizację o łącznej długości 450 km i wartości ponad 18 mld zł.
W planach na 2021 r. jest jeszcze ogłoszenie przetargów na realizację 347 km nowych dróg, w tym 26 odcinków o łącznej długości 313 km w ramach PBDK oraz 6 odcinków o łącznej długości 34 km w ramach PB100.
W 2022 roku planowany jest odbiór dokumentacji dla 23 zadań w ramach PBDK o łącznej długości prawie 300 km oraz 8 zadań w ramach PB100 o łącznej długości niemal 60 km. Pozwoli to ogłosić przetargi na realizację tych inwestycji.
Wykonawcy inwestycji drogowych powinni zwrócić szczególną uwagę na odpowiednią wycenę robót, a także wykonanie wszystkich niezbędnych badań wykorzystywanych materiałów.
„Przykładamy ogromną wagę do inwestycji na sieci dróg krajowych. Na 2021 rok zapewniliśmy na ten cel finansowanie w wysokości 21 mld złotych. Są to znaczące środki i sądzę, że na starcie sezonu budowlanego wymiana informacji pomiędzy wykonawcami a zamawiającym na pewno jest bardzo potrzebna” – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
„Ubiegły rok był pod wieloma względami rekordowy. Ogłosiliśmy postępowania przetargowe na ponad 600 km dróg, czyli więcej niż zakładaliśmy na początku 2020 r. Podpisaliśmy też 35 umów na realizację 450 km. Są to poważne liczby, które pokazują rozmach realizowanego przez nas procesu inwestycyjnego. Wyzwaniem na teraz jest utrzymanie dotychczasowego tempa prac, życzę więc wszystkim efektywnego okresu budowlanego” – powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Roboty budowlane w roku 2020
W Polsce dostępnych dla kierowców jest 4269 km dróg szybkiego ruchu (1712 km autostrad i 2557 km dróg ekspresowych). Na etapie realizacji znajdują się 102 zadania z rządowego PBDK o łącznej długości 1313,1 km oraz 3 obwodnice z PB100 o łącznej długości 19,9 km. 25 zadań z PBDK (o długości 355,6 km) i 10 obwodnic, które zrealizowane zostaną w ramach PB100 (o długości 87,2 km), jest na etapie przetargu. Kolejne zadania o łącznej długości niemal 2900 km są obecnie w przygotowaniu.
Zeszły rok był czasem wytężonych działań. W 2020 r. w ramach PBDK i PB100 ogłoszono przetargi na 48 odcinków nowych dróg o łącznej długości ok. 600,2 km. Podpisano też 35 umów na realizację o łącznej długości 450 km i wartości ponad 18 mld zł. Warto też wspomnieć, że wydatki inwestycyjne GDDKiA wzrosły z 10,95 mld zł w 2019 r. do 15,35 mld zł w 2020 r., co stanowiło istotny zastrzyk finansowy dla branży budowlanej oraz pozytywny impuls gospodarczy w trudnym czasie zmagań z epidemią COVID-19.
2020 rok to także działania na istniejącej sieci dróg krajowych. Ogłoszono 129 przetargów na roboty, podpisano 121 umów oraz zakończono 112 inwestycji.
Plany na 2021 rok
W bieżącym roku podpisano już 6 umów na realizację nowych zadań o łącznej długości ok. 87,9 km i wartości ponad 2,2 mld zł.
W planach na 2021 r. jest ogłoszenie przetargów na realizację 347 km nowych dróg, w tym 26 odcinków o łącznej długości 313 km w ramach PBDK oraz 6 odcinków o łącznej długości 34 km w ramach PB100.
W zakresie zadań na istniejącej sieci planuje się 96 przetargów (do kwoty 100 mln zł) na przebudowy i rozbudowy dróg o długości ok. 255 km. Ich szacunkowa wartość to niemal 1,8 mld zł. W tym roku planowane jest także zakończenie 76 robót (o wartości od 0,35 do ok. 120 mln zł) w zakresie rozbudowy i przebudowy dróg, budowy ciągów pieszo-rowerowych, chodników, zatok autobusowych, budowy mostów i przejść dla pieszych.
Priorytety inwestycyjne na 2021 rok
W 2021 r. GDDKiA planuje oddać do ruchu niemal 400 km nowych dróg. W woj. podlaskim będą to cztery odcinki drogi ekspresowej S61 o łącznej długości 59 km. W woj. kujawsko-pomorskim oddanych zostanie niemal 10 km drogi ekspresowej S5, a w woj. śląskim podobnej długości odcinek S1. Ponad 13 km drogi ekspresowej S7 planowane jest do oddania w woj. małopolskim. Plany dla województwa lubelskiego to pięć odcinków drogi ekspresowej S19 oraz jeden odcinek S17, które mają łączną długość ok. 64 km.
W woj. łódzkim do końca roku planujemy oddać do ruchu ok. 40 km autostrady A1, a w woj. warmińsko-mazurskim ok. 77 km ekspresówek (trzy odcinki S7 i jeden ponad 20-kilometrowy odcinek S61). W woj. opolskim planujemy oddać dwa odcinki (S11 i GP46) o łącznej długości ok. 18 km, a w woj. podkarpackim dwa odcinki drogi ekspresowej S19 oraz dwa odcinki drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) – obwodnica Stalowej Woli i Niska w ciągu DK77 i obwodnica Łańcuta w ciągu DK94. Ich łączna długość to ok. 37 km. Trzy odcinki (dwa odcinki S3 i jeden GP26) oddane zostaną w woj. zachodniopomorskim, a jeden (S3 o długości 14 km) w woj. dolnośląskim. Plany dla Mazowsza zakładają oddanie do końca roku trzech odcinków nowych dróg (S7, S2, GP61) o łącznej długości 14 km.
2022 rok – nowe przetargi
Warunkiem ogłoszenia przetargu na roboty budowlane jest otrzymanie rzetelnej i kompletnej dokumentacji. W 2022 roku planowany jest odbiór dokumentacji dla 23 zadań w ramach PBDK o łącznej długości prawie 300 km oraz 8 zadań w ramach PB100 o łącznej długości niemal 60 km. Pozwoli nam to ogłosić przetargi na realizację tych inwestycji.
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej
Zadania realizowane przez GDDKiA to nie tylko PBDK i PB100. 23 lutego br. Rada Ministrów przyjęła Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021–2024. Program obejmuje sieć dróg krajowych i zakłada m.in. oświetlanie i doświetlanie przejść dla pieszych oraz przejazdów dla rowerzystów i przystanków, budowę chodników, kładek dla pieszych, ciągów pieszo-rowerowych oraz ścieżek rowerowych. W ramach programu wybudowane będą zatoki autobusowe z peronami, dojścia do przystanków i oświetlenie tych dojść. Przebudowane zostaną skrzyżowania, powstaną nowe sygnalizacje świetlne na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych. Na drogach zlikwidowane będą także zastoiska wód na jezdniach zwiększających prawdopodobieństwo wpadnięcia pojazdu w poślizg oraz wykonana będzie korekta łuków.
Podejmowane w ramach Programu działania będą ukierunkowane na zwiększenie ochrony uczestników ruchu oraz stworzenie bezpiecznej infrastruktury drogowej. Efektem będzie zmniejszenie liczby wypadków i ich ofiar. Na ten cel z Krajowego Funduszu Drogowego przeznaczone zostanie 2,5 mld zł. Jest to pierwszy samodzielny program wieloletni z obszaru infrastruktury bezpieczeństwa ruchu drogowego na tak dużą skalę.
W realizację zadań objętych Programem mogą włączać się również objęte nim samorządy.
Zaangażowanie wykonawców, składane oferty
Podczas spotkania przedstawiono listę 20 największych wykonawców realizujących działania na rzecz GDDKiA. Ich portfele zamówień mieszczą się w przedziale od 0,12 mld zł do 8,28 mld zł.
Wartość najtańszych składanych ofert w 2020 r. (39 przetargów) wahała się między 45,9 a 141,8 proc. szacunków GDDKiA (średnia wartość najtańszej oferty: 80,8 proc.). Średnia ze wszystkich ofert wahała się między 55,7 a 161,1 proc. szacunków GDDKiA (ogólna średnia to 95,7 proc.).
W dotychczasowych 20 przetargach w 2021 roku najtańsze oferty wahały się w przedziale między 53,4 a 99 proc. szacunków GDDKiA (średnia wartość najtańszej oferty: 70,9 proc.). Średnia ze wszystkich ofert wahała się między 59 a 126,8 proc. szacunków GDDKiA (ogólna średnia to 84,2 proc.).
„Należy podkreślić, że nie zawsze wygrywa najtańsza oferta, więc o realnej wartości kontraktów można mówić dopiero po podpisaniu poszczególnych umów. Apelujemy do wykonawców o odpowiednią wycenę robót, która pozwoli im na skuteczną i terminową realizację prac” – powiedział Tomasz Żuchowski, szef GDDKiA.
Jakość robót
Odpowiednia jakość prowadzonych prac jest efektem dobrej współpracy pomiędzy zamawiającym, wykonawcą i inżynierem kontraktu. Wykonawca szczególną uwagę powinien zwrócić na kwestię badań materiałów wykorzystywanych w trakcie robót. Badania powinny być wykonywane z niezbędną starannością, zgodnie z obowiązującymi przepisami i w wymaganym zakresie. Przed przystąpieniem do robót obowiązkiem wykonawcy jest uzyskanie wymaganych dokumentów, dopuszczających wyroby budowlane do obrotu i powszechnego stosowania. Kluczowa w procesie realizacji inwestycji jest też rola inżyniera kontraktu.
Szczegółowe Warunki Kontraktu
Na spotkaniu z przedstawicielami firm wykonawczych poruszono także temat wzorcowych warunków kontraktu, które zostały zaktualizowane wraz ze zmianą Prawa zamówień publicznych, pojawieniem się nowych edycji specjalistycznych wydawnictw oraz w związku z sygnałami płynącymi z rynku budowlanego. Uwzględniono przy tym doświadczenie nabyte przez GDDKiA podczas realizacji inwestycji, a propozycje zmian konsultowano z przedstawicielami organizacji branżowych. Na koniec przekazano Prokuratorii Generalnej RP do obligatoryjnej opinii prawnej.
Mowa była również o koncepcji mechanizmu certyfikacji wykonawców w zamówieniach publicznych. Planowane rozwiązanie da możliwość uzyskania przez wykonawców certyfikatów potwierdzających brak podstaw wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia lub zdolność do realizacji określonej kategorii robót budowlanych. Wykonawcy będą uprawnieni do posługiwania się certyfikatami na potrzeby wielu różnych postępowań wszczętych w okresie ich ważności.
Wiceprezes Rady Ministrów i Minister Rozwoju, Pracy i Technologii poinformował o planach powołania Zespołu ds. certyfikacji wykonawców w zamówieniach publicznych oraz polityki zakupowej państwa. Do współpracy zaproszeni zostali: Minister Infrastruktury, Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej, Prezes Prokuratorii Generalnej RP oraz Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad.
Źródło: GDDKiA