Projekt ustawy o kooperatywach mieszkaniowych w opinii BCC, fot. www.pixabay.com
Business Centre Club z aprobatą przyjął koncepcję wprowadzenia ułatwień w realizacji prywatnych inwestycji mieszkaniowych na własne potrzeby oraz popieranie spółdzielczych form budownictwa. W projekcie ustawy o kooperatywach mieszkaniowych oraz o zasadach zbywania nieruchomości należących do gminnego zasobu nieruchomości w celu wsparcia realizacji inwestycji mieszkaniowych zabrakło jednak odpowiedzi na prawidłowo zdiagnozowane problemy rynku: brak mieszkań oraz domów mieszkalnych w przystępnych cenach, a w samych przepisach jest szereg nieścisłości i usterek.
Podczas czwartej edycji konferencji „Akustyka w architekturze” skupimy się na teoretycznych i praktycznych aspektach projektowania akustycznego. Zapraszamy 28 listopada 2024 r. do Muzeum Wojska Polskiego...
Podczas czwartej edycji konferencji „Akustyka w architekturze” skupimy się na teoretycznych i praktycznych aspektach projektowania akustycznego. Zapraszamy 28 listopada 2024 r. do Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie.
Modelowanie informacji o obiekcie budowlanym (BIM, Building Information Modeling) to najgorętszy temat ostatniej dekady w budownictwie. Bez cyfryzacji procesów sektor budowlany nie zwiększy swojej produktywności,...
Modelowanie informacji o obiekcie budowlanym (BIM, Building Information Modeling) to najgorętszy temat ostatniej dekady w budownictwie. Bez cyfryzacji procesów sektor budowlany nie zwiększy swojej produktywności, która od wielu lat pozostaje na tym samym poziomie. Podstawą idei cyfrowych bliźniaków obiektów budowlanych jest BIM. Semantyczne trójwymiarowe modele cyfrowe to podstawa komunikacji pomiędzy interesariuszami procesów inwestycyjnych.
Projekt wymaga dalszych prac, zwłaszcza gruntownego i ponownego przeanalizowania jego założeń. Podkreślamy, że instytucja kooperatywy mieszkaniowej miałaby sens i mogłaby mieć istotne znaczenie, gdyby została znacząco zliberalizowana w stosunku do kształtu zaproponowanego w projekcie, np. poprzez umożliwienie realizacji inwestycji w formie kooperatywy nie tylko dla minimum 3 osób fizycznych, ale też dla innych podmiotów (na zasadach podobnych do funkcjonujących wcześniej Towarzystw Budownictwa Społecznego).
W uzasadnieniu projektu czytamy, że zasadniczy cel to wsparcie realizacji inwestycji mieszkaniowych, w tym realizacja założenia zawartego w Narodowym Programie Mieszkaniowym (uchwała nr 115/2016 Rady Ministrów z 27 września 2016 r. w sprawie przyjęcia Narodowego Programu Mieszkaniowego). Zdaniem BCC, tworzenie nowych rodzajów podmiotów gospodarczych może nie być adekwatnym środkiem polityki mieszkaniowej. Problemem są bowiem wysokie (wciąż rosnące) koszty i stopień skomplikowania inwestycji mieszkaniowych, a nie forma ich realizacji. Przypominamy, że cele Narodowego Programu Mieszkaniowego wprost dotyczą rozwoju spółdzielczych form budownictwa (w rozumieniu prawa spółdzielczego), a nie tworzenia nowych bytów prawnych o charakterze zbliżonym do spółki cywilnej (jednak o znacznie ograniczonej elastyczności), do czego w praktyce mógłby sprowadzić się projekt o kooperatywach mieszkaniowych.
BCC krytycznie ocenia uzasadnienie projektu, które w znacznej części zawiera polityczną deklarację, zamiast konkretnych danych i odwołań do badań, które mogłyby być poparciem stawianych tez. Uzasadnienie sformułowano w formie ciągłego wywodu, bez odwołania do poszczególnych jednostek redakcyjnych projektu, co sprawia wrażenie „oderwania” od części merytorycznej, w której wskazujemy na poniższe zapisy:
brak definicji legalnej kooperatywy mieszkaniowej (art. 2, art. 4 projektu) – projekt nie zawiera legalnej definicji kooperatywy mieszkaniowej, przez co zdaniem BCC funkcjonowanie takiego podmiotu w praktyce będzie utrudnione. Kooperatywa mieszkaniowa jest opisywana od strony przedmiotowej, tj. działalności w ramach przedsięwzięcia [Członkowie kooperatywy mieszkaniowej współdziałają w celu realizacji inwestycji mieszkaniowej. Inwestycją mieszkaniową jest natomiast w rozumieniu projektu (zgodnie z art. 2 ust. 1) […] realizowane przez członków kooperatywy mieszkaniowej albo przez spółdzielnię mieszkaniową przedsięwzięcie inwestycyjno-budowlane służące zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych członków tej kooperatywy mieszkaniowej albo członków tej spółdzielni mieszkaniowej, oraz osób z nimi zamieszkujących, polegające na: 1) nabyciu nieruchomości gruntowej i wybudowaniu na niej co najmniej jednego budynku mieszkalnego wielorodzinnego lub 2) nabyciu nieruchomości gruntowej i wybudowaniu na niej budynków mieszkalnych jednorodzinnych, jeżeli łączna liczba samodzielnych lokali mieszkalnych […] zwanych dalej „lokalami mieszkalnymi”, lub budynków mieszkalnych jednorodzinnych, w których nie wyodrębniono lokalu, jest większa niż dwa, lub 3) nabyciu nieruchomości gruntowej zabudowanej co najmniej jednym budynkiem oraz przeprowadzeniu robót budowlanych, po zakończeniu których częściami składowymi nabytego gruntu będą budynek lub budynki obejmujące: a) lokale mieszkalne lub b) budynki mieszkalne jednorodzinne, w których nie wyodrębniono lokalu – w łącznej liczbie większej niż dwa.],
brak podmiotowości i odrębności prawnej kooperatywy mieszkaniowej (art. 1–10 projektu) – kooperatywy mieszkaniowe mają w założeniu stanowić specyficzny rodzaj ograniczonych spółek cywilnych, lub zgoła wprost spółki cywilne osób fizycznych, konkretnego przeznaczenia. W projekcie nie przewidziano wyposażenia takiej kooperatywy nie tylko w osobowość prawną, ale nawet w zdolność prawną [intencją projektodawcy nie jest powołanie nowego bytu organizacyjnego, a jedynie określenie ram prawnych współdziałania osób fizycznych w celu samodzielnego zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych. Kooperatywa mieszkaniowa jest tu postrzegana w kategoriach stosunku obligacyjnego a nie określonej organizacji członków lub jednostki organizacyjnej.] Zdaniem BCC, lepsze byłoby wprowadzenie chociażby nowego rodzaju umowy nazwanej lub dodanie pojedynczych przepisów do norm regulujących spółkę cywilną [ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. DzU z 2020 r. poz. 1740 z późn. zm.)] przez wprowadzenie specyficznej spółki cywilnej – kooperatywy mieszkaniowej. Nowy byt prawny o niedookreślonych cechach i bez odrębności prawnej (będący de facto umową cywilnoprawną osób fizycznych), będzie mniej atrakcyjny niż już istniejące konstrukcje prawne, chociażby spółdzielnie o podobnym przeznaczeniu,
wymóg uczestnictwa co najmniej trzech osób fizycznych w kooperatywie mieszkaniowej (art. 5 i art. 8 projektu) – zdaniem BCC, o ile inwestycje mieszkaniowe nie byłyby realizowane przez dewelopera w postaci fikcyjnej kooperatywy mieszkaniowej, z obejściem przepisów prawa (o czym poniżej), zebranie i organizacja co najmniej trzech osób, nieprowadzących działalności gospodarczych, które miałyby zawrzeć skomplikowaną umowę i ponieść znaczne koszty na ryzykowną inwestycję wydaje się wysoce nieprawdopodobne. Przy takiej konstrukcji kooperatywy mieszkaniowej pozostanie ona faktycznie niewykorzystana w obrocie rynkowym, w szczególności jako wysoce ryzykowny wehikuł inwestycyjny. Wymóg udziału trzech osób jest arbitralny i nieuzasadniony. Naszym zdaniem, niezrozumiałe jest rozróżnienie przypadków zmniejszenia liczby członków kooperatywy wskutek śmierci członka kooperatywy oraz wskutek jakichkolwiek innych okoliczności oraz okoliczności ewentualnego wygaśnięcia umowy,
założenia ekonomiczne kooperatywy mieszkaniowej – wątpliwy wydaje się również interes gospodarczy deklarowany w projekcie w tworzeniu kooperatywy. Po pierwsze, kooperatywa mieszkaniowa miałaby ograniczać koszty realizacji inwestycji (przy czym wyłącznie przy założeniu, że inwestycja przebiegnie zgodnie z planem). Mając na uwadze, że kooperatywy mieszkaniowe miałyby być tworzone ze swojej istoty przez nieprofesjonalistów, którzy nie zajmują się na co dzień budownictwem, lecz przez osoby fizyczne planujące zaspokoić własne potrzeby mieszkaniowe, założenie takie wydaje się daleko posunięte. Pominięto okoliczność, że w przypadku dużych podmiotów (na przykład deweloperów) oszczędności wynikają właśnie ze skali inwestycji i silnej pozycji rynkowej. Inwestycje realizowane w niewielkich rozmiarach i przez małe grupy prawdopodobnie będą zatem efektywnie droższe w realizacji. Takie założenie mogłoby być uzasadnione, gdyby zgodzić się z fragmentem uzasadnienia: część prac członkowie kooperatyw wykonują we własnym zakresie i nie płacą marży zysku podwykonawcom i deweloperom. Wymóg ani postulat nie są odzwierciedlone w projekcie. BCC ocenia, że to kolejne daleko idące założenie, które rozminie się z rzeczywistością i nie odpowie na rzeczywiste potrzeby rynku i obrotu,
ryzyko obejścia prawa – przepisów deweloperskich – poprzez kooperatywę mieszkaniową – zaproponowana konstrukcja prawna kooperatywy mieszkaniowej może stanowić sposób na obejście chociażby przepisów tzw. ustawy deweloperskiej (Ustawa z dnia 16 września 2011 r. o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego (t.j. DzU z 2019 r. poz. 1805 z późn. zm.), zapewniającej liczne mechanizmy ochronne dla nabywców lokali. Łatwa do wyobrażenia jest sytuacja, w której deweloper zajmujący się profesjonalnie realizacją kameralnych inwestycji, oferować będzie produkt inwestycyjny w postaci pakietu: udziału w umowie kooperatywy mieszkaniowej i jednocześnie zawieranej umowy generalnego wykonawstwa przez dewelopera (projekt nie stoi na przeszkodzie takim konstrukcjom). W ten sposób z dewelopera zdjęta zostałaby odpowiedzialność (w tym ekonomiczna i prawna) jako inwestora (tę rolę przejęliby finalni nabywcy), a deweloper i tak mógłby osiągnąć założone cele finansowe minimalizując własne ryzyka związane z procesem budowlanym. Mając na uwadze obecną sytuację na rynku nieruchomości (zwłaszcza nieruchomości mieszkalnych) i swoistą „chłonność” rynku na wszelkie nowe inwestycje, nawet obniżonej jakości, taka konstrukcja zdaniem BCC wydaje się prawdopodobna, a jednocześnie całkowicie wypaczałaby zawarty cel regulacji,
zbywanie nieruchomości przez gminę na rzecz kooperatyw mieszkaniowych (Art. 11–13 projektu) – według BCC zdecydowanie negatywnie należy ocenić zaproponowaną regulację dotyczącą możliwości ograniczenia przez gminę zbycia nieruchomości do kooperatyw mieszkaniowych oraz spółdzielni mieszkaniowych. Taka regulacja w pierwszej kolejności powinna znaleźć się w przepisach o gospodarce nieruchomościami lub w przepisach ustrojowych o samorządzie gminnym, a nie w ustawie szczególnej. Taka regulacja stanowi istotne naruszenie zasad konkurencji i dostępu do rynku. W sposób całkowicie arbitralny i dowolny gminy mogłyby bowiem pomijać w przetargach na sprzedaż nieruchomości inne podmioty prowadzące działalność komercyjną,
prawo odkupu gminy (art. 17 projektu) – BCC krytycznie ocenia obligatoryjne zastrzeżenie prawa odkupu nieruchomości przez gminę. Pomijając wcześniejsze uwagi odnośnie do ewentualnego prawa pierwokupu, zastrzeżenie obligatoryjnego prawa odkupu jest środkiem nieproporcjonalnym. Z jednej strony prawo odkupu znacząco zmniejszy wartość oraz atrakcyjność nieruchomości nim obciążonej, utrudniając jej ewentualne dalsze zbycie przez właściciela. Nadto, samo prawo odkupu miałoby być uzależnione od spełnienia wymagań określonych przez radę gminy w odpowiedniej uchwale. Tym samym, potencjalnie gmina mogłaby zastrzec szerokie prawo odkupu nieruchomości z pokrzywdzeniem inwestorów inwestycji mieszkaniowej,
bonifikata (art. 21 projektu) – ta możliwość i regulacja zasługuje na aprobatę. Szczegółowe rozwiązania są jednak zbyt skomplikowane, trudno zrozumiałe i drobiazgowe. W praktyce może to utrudnić udzielanie bonifikat (lub też – patrząc z przeciwnej perspektywy – ułatwić uchylanie się od ich udzielania). W szczególności negatywnie ocenić należy w opinii przesłanki udzielenia bonifikaty, które mogą być uznane za zbyt wymagające i zbyt daleko idące: wymóg braku prowadzenia działalności gospodarczej na nieruchomości (co mogło przecież mieć miejsce z wielu powodów niesprzecznych z ideą kooperatywy mieszkaniowej), wymóg braku wyodrębnienia lokali niemieszkalnych (co wszak przekreśliłoby możliwość wyodrębnienia komórek lokatorskich lub garażu podziemnego), wymóg braku najmu/dzierżawy/użyczenia (które mogą być niesprzeczne z zaspokajaniem własnych potrzeb mieszkaniowych – np. najem/dzierżawa/użyczenie części lokalu, w którym dana osoba zamieszkuje). Szczególnie ostatni zapis, tj. zakaz użyczenia, jawi się jako nadmiernie surowy i formalny.
Szersze zastosowanie elementów drewnianych oraz doprecyzowanie kwestii związanych z usytuowaniem budynków – to najważniejsze zmiany w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych budynków.
Szersze zastosowanie elementów drewnianych oraz doprecyzowanie kwestii związanych z usytuowaniem budynków – to najważniejsze zmiany w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych budynków.
Wprowadzenie w Krakowie zakazu spalania węgla i drewna oraz likwidacja około 30 tysięcy przestarzałych kotłów doprowadziły do bezprecedensowej poprawy jakości powietrza, dzięki czemu miasto przestało być...
Wprowadzenie w Krakowie zakazu spalania węgla i drewna oraz likwidacja około 30 tysięcy przestarzałych kotłów doprowadziły do bezprecedensowej poprawy jakości powietrza, dzięki czemu miasto przestało być polską stolicą smogu. Od 2012 do 2023 r. liczba dni smogowych, czyli takich, w których przekraczane są poziomy dopuszczalne pyłu PM10, zmniejszyła się o około 100 dni. Problemem wciąż pozostaje napływ zanieczyszczeń z sąsiednich gmin oraz wysokie stężenia dwutlenku azotu, za które odpowiada ruch...
NIK skontrolowała wydawanie decyzji o warunkach zabudowy przez urzędy gmin. Okazało się, ze większość skontrolowanych gmin wydawała dokumenty z naruszeniem prawa, nierzetelnie prowadziła postępowania oraz...
NIK skontrolowała wydawanie decyzji o warunkach zabudowy przez urzędy gmin. Okazało się, ze większość skontrolowanych gmin wydawała dokumenty z naruszeniem prawa, nierzetelnie prowadziła postępowania oraz nieskutecznie nadzorowała korzystanie z nieruchomości objętych decyzjami o warunkach zabudowy. Połowa z nich nie aktualizowała dokumentów planistycznych lub przygotowywała je nieprawidłowo. Ponadto żadna ze skontrolowanych jednostek nie prowadziła rzetelnie analiz dotyczących wpływu wydanych decyzji...
Trwa kolejna odsłona konkursu „Inwestycja Roku” organizowanego przez Krajową Izbę Gospodarki Nieruchomościami, którego celem jest wyłonienie i nagrodzenie najlepszych w kraju inwestycji.
Trwa kolejna odsłona konkursu „Inwestycja Roku” organizowanego przez Krajową Izbę Gospodarki Nieruchomościami, którego celem jest wyłonienie i nagrodzenie najlepszych w kraju inwestycji.
W okresie styczeń-kwiecień br. oddano do użytkowania mniej mieszkań niż przed rokiem. Wzrosła z kolei liczba mieszkań, na których budowę wydano pozwolenia lub dokonano zgłoszenia z projektem budowlanym...
W okresie styczeń-kwiecień br. oddano do użytkowania mniej mieszkań niż przed rokiem. Wzrosła z kolei liczba mieszkań, na których budowę wydano pozwolenia lub dokonano zgłoszenia z projektem budowlanym oraz liczba mieszkań, których budowę rozpoczęto.
Według danych wstępnych, produkcja budowlano-montażowa (w cenach stałych) zrealizowana na terenie kraju przez przedsiębiorstwa budowlane o liczbie pracujących powyżej 9 osób w kwietniu 2024 r. była niższa...
Według danych wstępnych, produkcja budowlano-montażowa (w cenach stałych) zrealizowana na terenie kraju przez przedsiębiorstwa budowlane o liczbie pracujących powyżej 9 osób w kwietniu 2024 r. była niższa o 2% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku (w kwietniu ub.r. wzrost o 1,1%) oraz wyższa o 9% w stosunku do marca br. (w 2023 r. spadek o 3,6%).
W bieżącym miesiącu wskaźnik koniunktury kształtuje się na poziomie minus 2,3 (przed miesiącem minus 2,6). Poprawę koniunktury sygnalizuje 11,2% przedsiębiorstw, a jej pogorszenie – 13,5% (przed miesiącem...
W bieżącym miesiącu wskaźnik koniunktury kształtuje się na poziomie minus 2,3 (przed miesiącem minus 2,6). Poprawę koniunktury sygnalizuje 11,2% przedsiębiorstw, a jej pogorszenie – 13,5% (przed miesiącem odpowiednio 11,7% i 14,3%). Pozostałe przedsiębiorstwa uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie.
Pomimo przejściowej korekty, czyli reakcji rynku na boom inwestycyjny, długoterminowe perspektywy dla rynków pokryć dachowych nadal są obiecujące. Jakie czynniki będą w najbliższych latach wspierać proces...
Pomimo przejściowej korekty, czyli reakcji rynku na boom inwestycyjny, długoterminowe perspektywy dla rynków pokryć dachowych nadal są obiecujące. Jakie czynniki będą w najbliższych latach wspierać proces odbudowy potencjału rynków pokryć dachowych?
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Obecne warunki techniczne, jakim powinny...
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Obecne warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, będą obowiązywały o dwa lata dłużej.
Eksperci z Europejskiego Centrum Czystego Powietrza (ECAC) zbadali, jak poprawa jakości powietrza wpłynęła na nasze zdrowie. Analiza objęła mieszkańców województwa śląskiego, małopolskiego i mazowieckiego...
Eksperci z Europejskiego Centrum Czystego Powietrza (ECAC) zbadali, jak poprawa jakości powietrza wpłynęła na nasze zdrowie. Analiza objęła mieszkańców województwa śląskiego, małopolskiego i mazowieckiego w latach 2018–2022. Walka o czystsze powietrze przyniosła skutek – to aż 25 tysięcy przedwczesnych gonów mniej.
Dąbrowskiego, Zakładowa, Kolejowa, Zatorska, Białowieska i Hermanowska to wrocławskie lokalizacje inwestycji PFR Nieruchomości. W 2016 r. spółka udostępniła w stolicy Dolnego Śląska pierwsze mieszkania...
Dąbrowskiego, Zakładowa, Kolejowa, Zatorska, Białowieska i Hermanowska to wrocławskie lokalizacje inwestycji PFR Nieruchomości. W 2016 r. spółka udostępniła w stolicy Dolnego Śląska pierwsze mieszkania na wynajem. Dziś do dyspozycji najemców jest ponad 700 mieszkań. Kolejne ponad 2,6 tysiąca znajduje się na różnych etapach realizacji – w budowie, z pozwoleniem na budowę i w projektowaniu.
Potencjał polskiego rynku budowlanego w perspektywie do 2029 r. pozostaje znaczący. Jakie czynniki na to wpływają? Zdecydowana większość planowanych inwestycji zlokalizowana jest na obszarze sześciu najbardziej...
Potencjał polskiego rynku budowlanego w perspektywie do 2029 r. pozostaje znaczący. Jakie czynniki na to wpływają? Zdecydowana większość planowanych inwestycji zlokalizowana jest na obszarze sześciu najbardziej rozwiniętych województw, które łącznie odpowiadają za dwie trzecie rynku budowlanego.
Masz problem z wodą i wilgocią w domu? Skorzystaj z oferty Centrum Hydroizolacji Sika skierowanego do profesjonalistów z branży budowlanej. Służy propagowaniu wiedzy oraz szkoleniu fachowców w zakresie...
Masz problem z wodą i wilgocią w domu? Skorzystaj z oferty Centrum Hydroizolacji Sika skierowanego do profesjonalistów z branży budowlanej. Służy propagowaniu wiedzy oraz szkoleniu fachowców w zakresie ochrony przed działaniem wilgoci i wody w budynkach. Bogata ekspozycja materiałów hydroizolacyjnych ułatwia poznanie technologii oraz dobór odpowiednich rozwiązań.
XVIII Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia DAFA, obradujące 16 maja br. w Mszczonowie, wybrało nowe władze Stowarzyszenia na lata 2024–2027. Stanowisko prezesa Stowarzyszenia powierzono Piotrowi Szymczykowi.
XVIII Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia DAFA, obradujące 16 maja br. w Mszczonowie, wybrało nowe władze Stowarzyszenia na lata 2024–2027. Stanowisko prezesa Stowarzyszenia powierzono Piotrowi Szymczykowi.
Przyjęcie przez Radę Unii Europejskiej rewizji tzw. Dyrektywy budynkowej (Energy Performance of Buildings Directive, EPBD) było procesem długotrwałym i złożonym, ale wejście w życie znowelizowanej wersji...
Przyjęcie przez Radę Unii Europejskiej rewizji tzw. Dyrektywy budynkowej (Energy Performance of Buildings Directive, EPBD) było procesem długotrwałym i złożonym, ale wejście w życie znowelizowanej wersji dyrektywy to szansa na wdrożenie działań mających na celu nie tylko poprawę stanu budynków, czy komfortu ich użytkowania, ale też na obniżenie zużycia energii w sektorze budynków, a więc niższe emisje gazów cieplarnianych.
Polski Związek Producentów i Przetwórców Izolacji Poliuretanowych PUR i PIR „SIPUR” obchodzi w tym roku 15-lecie działalności. Od początku istnienia organizacja reprezentuje interesy swoich członków –...
Polski Związek Producentów i Przetwórców Izolacji Poliuretanowych PUR i PIR „SIPUR” obchodzi w tym roku 15-lecie działalności. Od początku istnienia organizacja reprezentuje interesy swoich członków – firm produkcyjno-handlowo-usługowych działających w Polsce w branży poliuretanowej – oraz aktywnie promuje izolacje poliuretanowe i upowszechnia korzyści wynikające ze stosowania izolacji termicznej, ze szczególnym uwzględnieniem pianek PUR i PIR.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekaże samorządom niemal pół miliarda złotych (488 mln), by wesprzeć je w realizacji programu „Czyste Powietrze”. Program promuje kompleksową termomodernizację...
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekaże samorządom niemal pół miliarda złotych (488 mln), by wesprzeć je w realizacji programu „Czyste Powietrze”. Program promuje kompleksową termomodernizację domów w całej Polsce, w tym wymianę starych kotłów.
NFOŚiGW dofinansuje 19 samorządom Miejskie Plany Adaptacji do zmian klimatu – tzw. MPA, przeznaczając na ten cel 2,8 miliona zł ze środków programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę Klimat, Środowisko...
NFOŚiGW dofinansuje 19 samorządom Miejskie Plany Adaptacji do zmian klimatu – tzw. MPA, przeznaczając na ten cel 2,8 miliona zł ze środków programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę Klimat, Środowisko (FEnIKS). Kolejny nabór na opracowania planów przewidziany jest na czwarty kwartał tego roku.
Od stycznia do maja br. oddano do użytkowania mniej mieszkań niż przed rokiem. Wzrosła z kolei liczba mieszkań, na których budowę wydano pozwolenia lub dokonano zgłoszenia z projektem budowlanym oraz liczba...
Od stycznia do maja br. oddano do użytkowania mniej mieszkań niż przed rokiem. Wzrosła z kolei liczba mieszkań, na których budowę wydano pozwolenia lub dokonano zgłoszenia z projektem budowlanym oraz liczba rozpoczętych budów.
Według danych wstępnych, produkcja budowlano-montażowa zrealizowana w maju 2024 r. na terenie kraju przez przedsiębiorstwa budowlane o liczbie pracujących powyżej 9 osób była niższa o 6,5% w porównaniu...
Według danych wstępnych, produkcja budowlano-montażowa zrealizowana w maju 2024 r. na terenie kraju przez przedsiębiorstwa budowlane o liczbie pracujących powyżej 9 osób była niższa o 6,5% w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. (w maju ub.r. spadek o 0,6%) oraz wyższa o 7% w stosunku do kwietnia br. (przed rokiem wzrost o 12,2%).
Od 1 lipca 2024 r. w stolicy działa Strefa Czystego Transportu (SCT). Nowe przepisy mają poprawić jakość powietrza i zdrowie mieszkańców poprzez ograniczenie wjazdu pojazdów o wysokiej emisji spalin. Polski...
Od 1 lipca 2024 r. w stolicy działa Strefa Czystego Transportu (SCT). Nowe przepisy mają poprawić jakość powietrza i zdrowie mieszkańców poprzez ograniczenie wjazdu pojazdów o wysokiej emisji spalin. Polski Alarm Smogowy rozpoczyna kampanię promującą Strefę.
Ministerstwo Rozwoju i Technologii poinformowało o trwających konsultacjach publicznych projektu rozporządzenia w sprawie zmiany metodologii wyznaczania charakterystyki energetycznej budynków oraz świadectw...
Ministerstwo Rozwoju i Technologii poinformowało o trwających konsultacjach publicznych projektu rozporządzenia w sprawie zmiany metodologii wyznaczania charakterystyki energetycznej budynków oraz świadectw charakterystyki energetycznej. Klasy charakterystyki energetycznej budynków mają być ułatwieniem dla właścicieli, kupujących oraz najemców budynków i lokali.
W zakładzie Heidelberg Materials Polska w Dąbrowie Górniczej w województwie śląskim rusza instalacja, która po raz pierwszy w Polsce umożliwi recykling odpadów betonowych na skalę przemysłową. Inwestycja...
W zakładzie Heidelberg Materials Polska w Dąbrowie Górniczej w województwie śląskim rusza instalacja, która po raz pierwszy w Polsce umożliwi recykling odpadów betonowych na skalę przemysłową. Inwestycja w Dąbrowie Górniczej znajduje się obecnie w fazie zaawansowanego rozruchu. Dzięki instalacji będzie można przetwarzać do 100 ton odpadów betonowych na godzinę.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.izolacje.com.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.izolacje.com.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.