Politechnika Białostocka i ORLEN Asfalt – wspólna praca nad technologiami drogowymi przyjaznymi środowisku
Porozumienie miedzy Poliechniką Białostocką a ORLEN Asfalt podpisali (od lewej): Paweł Wachnik, prezes zarządu ORLEN Asfalt oraz dr hab. inż. Mirosław Świercz, prof. PB, I Zastępca Rektora, Prorektor ds. Rozwoju Politechniki Białostockiej, fot. Gabriela Kościuk
Wymiana doświadczeń i wspólna praca nad rozwojem nowych technologii drogowych przyjaznych środowisku – to najważniejsze cele porozumienia podpisanego między ORLEN Asfalt i Politechniką Białostocką. Projekty badawcze, które zostaną uruchomione dzięki współpracy z uczelnią, to także szansa na systematyczne unowocześnianie nawierzchni drogowych.
Zobacz także
Materiały prasowe news Adaptacja dróg krajowych do zmian klimatu
Zmieniający się klimat sprawia, że zwiększa się liczba ekstremalnych zjawisk pogodowych. One z kolei mają wpływ na infrastrukturę drogową, powodując jej uszkodzenie lub ograniczenia w funkcjonowaniu. Realizując...
Zmieniający się klimat sprawia, że zwiększa się liczba ekstremalnych zjawisk pogodowych. One z kolei mają wpływ na infrastrukturę drogową, powodując jej uszkodzenie lub ograniczenia w funkcjonowaniu. Realizując zadania inwestycyjne, GDDKiA podejmuje szereg działań związanych z ochroną środowiska, które m.in. mają przeciwdziałać zmianom klimatu.
Sika Poland Nowe Centrum Hydroizolacji Sika na Pomorzu
Z przyjemnością informujemy o otwarciu nowego Centrum Hydroizolacji w firmie Broker – hurtownia materiałów budowlanych w Rokocinie.
Z przyjemnością informujemy o otwarciu nowego Centrum Hydroizolacji w firmie Broker – hurtownia materiałów budowlanych w Rokocinie.
Redakcja miesięcznika IZOLACJE news Akustyka w architekturze – czwarta edycja konferencji
Podczas czwartej edycji konferencji „Akustyka w architekturze” skupimy się na teoretycznych i praktycznych aspektach projektowania akustycznego. Zapraszamy 28 listopada 2024 r. do Muzeum Wojska Polskiego...
Podczas czwartej edycji konferencji „Akustyka w architekturze” skupimy się na teoretycznych i praktycznych aspektach projektowania akustycznego. Zapraszamy 28 listopada 2024 r. do Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie.
Podpisane porozumienie określa dodatkową współpracę przy projektach badawczych, opracowywaniu i rozwoju nowych technologii drogowych, rozwiązywaniu problemów technologicznych występujących w procesie budowy nawierzchni drogowych, a także współpracę przy realizacji studenckich prac dyplomowych inspirowanych przez pracowników ORLEN Asfalt.
„Podpisana umowa to wyznaczenie nowych kierunków na przyszłość. Zacieśniamy współpracę z jednostką naukową, która dysponuje jednym z najlepiej wyposażonych laboratoriów drogowych w Polsce, w którym można prowadzić bardzo zaawansowane badania asfaltów i mieszanek mineralno-asfaltowych. Politechnika Białostocka to nie tylko znakomita infrastruktura, ale także ludzie, których pasją jest działanie na rzecz rozwoju technologii budowy dróg, a swoją wiedzą i doświadczeniem z pełnym oddaniem dzielą się ze studentami. Dlatego cieszymy się, że nasza współpraca wchodzi w nowy etap” – mówi Paweł Wachnik, prezes zarządu ORLEN Asfalt.
„Zawarliśmy umowę z jedną z największych firm europejskich w tej branży. Mamy nadzieję, że będziemy kontynuować praktyki i staże studenckie, że nasi dyplomaci będą wykonywać prace inżynierskie i magisterskie w firmie Orlen Asfalt czy przy udziale firmy i te prace będą się przyczyniać do tego, że zarówno my będziemy kształcić lepszych inżynierów drogownictwa, jak również wszyscy użytkownicy produktów firmy Orlen Asfalt będą dzięki temu mieli troszeczkę łatwiejsze życie” – podkreśla dr hab. inż. Mirosław Świercz, prof. PB, I Zastępca Rektora, Prorektor ds. Rozwoju Politechniki Białostockiej.
Zobacz też: Laboratoria drogowe GDDKiA czuwają nad jakością robót
„Nasze laboratoria drogowe są przygotowane do prowadzenia badań w zakresie nowych nawierzchni, modyfikacji asfaltów, jak też badania parametrów eksploatacyjnych istniejących nawierzchni. Nasze laboratoria chemiczne w dobie «Zielonego Ładu» są bardzo potrzebne, żeby mówić o bezodpadowej technologii produkcji czy niskoemisyjnych wyrobach drogowych. Władzom wydziału zależy na wspólnym aplikowaniu o nowe projekty chociażby w modyfikacji ponaftowego asfaltu drogowego czy też recyklingu istniejących nawierzchni asfalto-betonowych” – zaznaczył profesor Michał Bołtryk, Kierownik Katedry Budownictwa i Inżynierii Drogowej, a jednocześnie Dziekan Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku.
Naukowcy skupieni w Zakładzie Inżynierii Drogowej WBiNŚ od lat zajmują się różnymi aspektami nawierzchni drogowych – od ich hałaśliwości po wodoprzepuszczalność czy właściwości przeciwpoślizgowe.
„Każdy uczestnik ruchu drogowego liczy na bezpieczny komfortowy przejazd. Mieszkańcy w otoczeniu dróg i ulic liczą na ograniczenie ujemnego wpływu ruchu samochodowego na środowisko. Jeżeli mówimy o działaniach w tym zakresie to ważną rolę odgrywają nawierzchnie drogowe, czyli nawierzchnie asfaltowe, bo tego typu rozwiązania zdecydowanie przeważają w naszym kraju. Mówimy także o nawierzchniach betonowych, które też w jakiś sposób zdobywają swoje uznanie. W przypadku nawierzchni asfaltowych i bitumicznych mamy mieszanki mineralno-asfaltowe, czyli asfalt, kruszywo, modyfikatory i dodatki, a jak asfalt to ORLEN Asfalt, zatem wierzę, że ta współpraca będzie bardzo efektywna. Już dziś w naszych pracowniach trwają badania trwałości zmęczeniowej próbek przesłanych ze spółki ORLEN Asfalt. Chcielibyśmy, aby wyniki badań laboratoryjnych przekładały się w bezpośredni sposób na pracę nawierzchni naszej konstrukcji na konkretnych odcinkach drogowych. Myślimy głównie o właściwościach przeciwpoślizgowych, ale myślimy także o ograniczeniu poziomu hałasu toczenia na płaszczyźnie opona samochodowa – nawierzchnia. Nasze urządzenia pozwalają symulować obciążenia ruchem drogowym, aby stwierdzić, jak w czasie eksploatacji zachowa się warstwa ścieralna, jak podczas eksploatacji zmieni swoją wartość współczynnik tarcia, makrotekstura, współczynnik pochłaniania dźwięku czy wodoprzepuszczalność. Takie cele przyświecają naszym badaniom. Asfalty drogowe, asfalty modyfikowane oraz pewne działania na rzecz mieszanek poroelastycznych, mieszanek z asfaltu porowatego to są zagadnienia, które powinniśmy wspólnie rozwijać” – przypomina prof. dr hab. inż. Władyslaw Gardziejczyk, kierownik Zakładu Inżynierii Drogowej WBiNŚ.
Dzięki kontaktom Politechniki Białostockiej z ORLEN Asfalt wielu studentów uczelni miało okazję zobaczyć jedną z najnowocześniejszych, w pełni sterowaną komputerowo, instalacji do produkcji asfaltu. Zadbał o to m.in. dr inż. Krzysztof Błażejowski – dyrektor Biura Badań, Rozwoju i Innowacji ORLEN Asfalt, który także współpracuje z naukowcami.
„Od dłuższego czasu wspólnie z Politechniką Białostocką testujemy nasze najnowocześniejsze lepiszcze asfaltowe, czyli asfalt wysokomodyfikowany typu HiMA. Dr inż. Marta Wasilewska z zespołem odkryła rzecz, która była nieznana na świecie, a została pokazana na jednej z konferencji – o pewnym nietypowym zachowaniu tego lepiszcza. Dopiero prace na bardzo dobrym sprzęcie, dostępnym na Politechnice Białostockiej w laboratorium Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku, pozwoliły stwierdzić, jak zachowuje się nawierzchnia z tym asfaltem wysokomodyfikowanym w dłuższym czasie w warstwie ścieralnej” – zdradza Błażejowski.
Wiele dobrego z dotychczasowej współpracy z ORLEN Asfalt wynika także dla studentów skupionych wokół kół naukowych związanych z drogownictwem. Dzięki wsparciu spółki w grudniu ub. r. na Wydziale Budownictwa i Nauk o Środowisku gościł Latający Uniwersytet Drogowy. Wykłady, praktyczne zajęcia w laboratoriach przy użyciu profesjonalnej aparatury, prezentacja wyników niezależnych badań i najlepszych praktyk w drogownictwie, a także integracja pomiędzy studentami z Politechnik: Białostockiej, Lubelskiej, Gdańskiej, Krakowskiej oraz Rzeszowskiej cieszyły się dużym zainteresowaniem uczestników.
„W ramach realizacji prac dyplomowych testujemy nowoczesne materiały drogowe ORLEN Asfalt. Te wyniki badań są prezentowane podczas konferencji krajowych i zagranicznych, jak również w innych czasopismach krajowych i zagranicznych. Dzięki unikatowemu urządzeniu, które jest w naszym laboratorium – Friction After Polishing Machine mogliśmy zweryfikować, jak zachowuje się asfalt wysokomodyfikowany HiMA w dłuższym okresie eksploatacji i czy potrzebne są zabiegi związane ze zdjęciem błonki lepiszcza, tak abyśmy mogli odsłonić powierzchnie kruszyw i zapewnić wymagany poziom właściwości przeciwpoślizgowych” – mówi dr. inż. Marta Wasilewska z Katedry Budownictwa i Inżynierii Drogowej na Wydziale Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej.
Latający Uniwersytet Drogowy to inicjatywa unikatowa na skalę krajową, a być może nawet europejską, skierowana do studentów, młodych pracowników i pracowników akademickich związana z szerzeniem i promocją nowoczesnej wiedzy i praktyką, by kształcić dalsze pokolenia drogowców.
Idea Latającego Uniwersytetu Drogowego narodziła się w 2016 r. Założyli go Krzysztof Błażejowski z ORLEn Asfalt, Marta Wasilewska z Poltechniki Białostockiej i Janusz Bohatkiewicz z Politechniki Lubelskiej. W 2018 r. Latający Uniwersytet po raz pierwszy odwiedził Politechnikę Białostocką, a gośmi byli przedstawiciele ORLEN Asfalt oraz pracownicy i studenci Politechniki Lubelskiej. W 2019 r. druga edycja miała miejsce w Lublinie, w 2020 r. spotkanie odbyło się zdalnie, dołączyły do niego Politechniki Gdańska i Rzeszowska. W 2021 r. LUD wylądował znów na Politechnice Białostockiej, a przyłączyła się Politechnika Krakowska. W 2022 r. projekt ma odwiedzić Gdańsk.
„Nieustanny rozwój Zakładu Inżynierii Drogowej Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku kierowanego przez profesora Władysława Gardziejczyka, szeroki zakres prowadzonych w Zakładzie badań, także w ścisłej współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym jest jednym ze składników potencjału Politechniki Białostockiej. Cieszymy się, że został dostrzeżony i doceniony przez ORLEN Asfalt – jednego z największych w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej dostawców asfaltów. Chcemy kontynuować i rozwijać wspólnie prowadzone projekty badawcze. Ich celem będzie szeroko pojęte unowocześnianie nawierzchni drogowych z poszanowaniem zasad zrównoważonego rozwoju. To również zwiększa możliwości pracy kół naukowych na uczelni i wspólnego szerzenia najnowszej wiedzy i wymiany doświadczeń w zakresie drogownictwa w ramach Latającego Uniwersytetu Drogowego, zainicjowanego na naszej Uczelni przez dr inż. Martę Wasilewską” – podsumowuje dr hab. inż. Mirosław Świercz, prof. PB, I Zastępca Rektora, Prorektor ds. Rozwoju Politechniki Białostockiej.