Izolacje.com.pl

Zaawansowane wyszukiwanie

Program Mieszkanie Plus w ocenie NIK

Funkcjonowanie programu Mieszkanie Plus w latach 2016–2021

Materiały prasowe | 2022-03-23
Program Mieszkanie Plus w ocenie NIK, fot. www.pixabay.com

Program Mieszkanie Plus w ocenie NIK, fot. www.pixabay.com

Realizacja rządowego programu „Mieszkanie Plus” nie przyniosła oczekiwanych efektów, tym samym nie wpłynęła znacząco na poprawę warunków i rozwiązanie problemów mieszkaniowych lokalnych społeczności. Na 100 tysięcy mieszkań mających powstać do końca 2019 r. do użytku oddano nieco ponad 15 tys. mieszkań, a 20,5 tys. znajdowało się w budowie (stan na koniec października 2021 r.). Jakie były przyczyny mniejszej efektywność programu?

Zobacz także

Sika Poland Nowe Centrum Hydroizolacji Sika na Pomorzu

Nowe Centrum Hydroizolacji Sika na Pomorzu Nowe Centrum Hydroizolacji Sika na Pomorzu

Z przyjemnością informujemy o otwarciu nowego Centrum Hydroizolacji w firmie Broker – hurtownia materiałów budowlanych w Rokocinie.

Z przyjemnością informujemy o otwarciu nowego Centrum Hydroizolacji w firmie Broker – hurtownia materiałów budowlanych w Rokocinie.

Redakcja miesięcznika IZOLACJE news Akustyka w architekturze – czwarta edycja konferencji

Akustyka w architekturze – czwarta edycja konferencji Akustyka w architekturze – czwarta edycja konferencji

Podczas czwartej edycji konferencji „Akustyka w architekturze” skupimy się na teoretycznych i praktycznych aspektach projektowania akustycznego. Zapraszamy 28 listopada 2024 r. do Muzeum Wojska Polskiego...

Podczas czwartej edycji konferencji „Akustyka w architekturze” skupimy się na teoretycznych i praktycznych aspektach projektowania akustycznego. Zapraszamy 28 listopada 2024 r. do Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie.

Redakcja miesięcznika IZOLACJE news BIM – modelowanie informacji o obiekcie budowlanym

BIM – modelowanie informacji o obiekcie budowlanym BIM – modelowanie informacji o obiekcie budowlanym

Modelowanie informacji o obiekcie budowlanym (BIM, Building Information Modeling) to najgorętszy temat ostatniej dekady w budownictwie. Bez cyfryzacji procesów sektor budowlany nie zwiększy swojej produktywności,...

Modelowanie informacji o obiekcie budowlanym (BIM, Building Information Modeling) to najgorętszy temat ostatniej dekady w budownictwie. Bez cyfryzacji procesów sektor budowlany nie zwiększy swojej produktywności, która od wielu lat pozostaje na tym samym poziomie. Podstawą idei cyfrowych bliźniaków obiektów budowlanych jest BIM. Semantyczne trójwymiarowe modele cyfrowe to podstawa komunikacji pomiędzy interesariuszami procesów inwestycyjnych.

Brak stabilności mieszkaniowej jest jednym z najistotniejszych problemów w Polsce, determinującym w znacznym stopniu wybory rodzinne, zawodowe, a także w sferze jakości i komfortu życia Polaków. Mimo, że od wielu lat władze centralne i samorządowe podejmują działania na rzecz zwiększenia dostępności niedrogich mieszkań dla różnych grup społecznych, brakuje efektywnych, systemowych rozwiązań w tym zakresie. Pomimo wzrostu liczby oddawanych do użytku mieszkań (w latach 2011–2019 ich liczba wzrosła o 58 proc.), wciąż istotnym problemem polskiego mieszkalnictwa jest statystyczny deficyt mieszkaniowy, rozumiany jako różnica pomiędzy liczbą zamieszkanych mieszkań a liczbą gospodarstw domowych. Według szacunków na koniec 2019 r. deficyt ten wynosił 641 tys. mieszkań, co oznacza, że ok. 1,9 mln osób w Polsce zamieszkiwało niesamodzielnie.

Nierozwiązanym problemem nadal pozostaje zapewnienie mieszkań gospodarstwom domowym, których dochody uniemożliwiają osiągnięcie zdolności kredytowej i zakup mieszkania. Dotychczasowa pomoc publiczna w tym zakresie jest niewystarczająca, co wynika ze zbyt małego udziału budownictwa społecznego czynszowego oraz spółdzielczego lokatorskiego przeznaczonego dla gospodarstw domowych o średnim i niskim poziomie dochodów. W ostatnich ośmiu latach udział mieszkań, które służyłyby potrzebom osób o przeciętnych i niskich dochodach, stanowił średnio jedynie 2,5 proc. nowych zasobów mieszkaniowych. W 2020 r., w porównaniu do 2018 r., wzrosła liczba osób deklarujących problemy mieszkaniowe (z 44 proc. w 2018 r. do 63 proc. w 2020 r.). Jednym z najczęściej wskazywanych problemów był brak możliwości samodzielnego zamieszkiwania we własnym lub wynajmowanym mieszkaniu. Potwierdzają to dane Eurostatu, według których w Polsce 37 proc. społeczeństwa mieszka w przepełnionych mieszkaniach, podczas gdy średnia w krajach UE wynosi 18 proc. Dla grupy wiekowej 25–34 lata wskaźnik ten wynosi aż 45,1 proc. przy średniej unijnej wynoszącej 28,6 proc.

Należy przy tym zwrócić uwagę, na utrzymującą się tendencję spadkową finansowego wsparcia dla sektora mieszkaniowego ze strony budżetu państwa. W latach 1991–2006 bezpośrednie wydatki budżetu państwa na sferę mieszkaniową, jako procentowy udział w PKB, spadły z 1,8 proc. w 1992 r. do 0,1 proc. w 2006 r. W kolejnych latach nakłady te jeszcze spadły. Bezpośrednie wydatki budżetowe wyniosły 2,1 mld zł w 2018 r. i 1,2 mld zł w 2019 r., i stanowiły ok. 0,08 proc. PKB kraju, przy średnich wydatkach na cele mieszkaniowe w krajach Unii Europejskiej na poziomie 0,5 proc. PKB, co oznacza, że były one na poziomie 16 proc. średniej unijnej. Tym samym wydatki budżetu państwa na sferę mieszkaniową w Polsce należą do najniższych w Unii Europejskiej. Żeby osiągnąć unijny poziom finansowania mieszkalnictwa z budżetu państwa, roczne wydatki na gospodarkę mieszkaniową powinny sięgnąć ok. 10 mld zł.

Czytaj też: Mińsk Mazowiecki – wydano pierwsze klucze do mieszkań

Polityka mieszkaniowa w Polsce od lat boryka się z tymi samymi problemami. Należą do nich: deficyt mieszkaniowy, niska podaż, stosunkowo wysokie koszty realizacji inwestycji i ceny mieszkań, brak skutecznej polityki czynszowej oraz zarządzania zasobem publicznym, a także zły stan techniczny zasobu mieszkaniowego. Główne cele polityki mieszkaniowej formułowane w kolejnych dokumentach strategicznych wskazują na brak istotnych zmian w rozwiązywaniu kluczowych problemów mieszkaniowych w Polsce.

Programy mieszkaniowe funkcjonujące przed Narodowym Programem Mieszkaniowym (NPM) w praktyce nastawione były na preferowanie własności i to pomimo teoretycznego ukierunkowania na zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych osób o niskich i średnich dochodach. Władze publiczne skupiały się na instrumentach wspierających system rynkowy np. poprzez programy „Rodzina na Swoim” i „Mieszkanie dla Młodych”. Instrumenty te skierowane były do osób, których sytuacja finansowa pozwalała im samodzielnie zaspokoić potrzeby mieszkaniowe, a tym samym nie sprzyjały realizacji celów społecznych w budownictwie. Z kolei gospodarstwa domowe o niższych dochodach nie miały szans na wykorzystanie tych narzędzi.

Przyjęty w 2016 r. Narodowy Program Mieszkaniowy miał stanowić swoiste odejście od tej zasady poprzez bezpośrednie zaangażowanie się władz publicznych w zwiększenie zasobów mieszkaniowych w kraju. Program zakładał zarówno podjęcie na dużą skalę państwowych inwestycji mieszkaniowych na wynajem, jak i zmiany wpływające na lepsze zarządzanie lokalami na wynajem. Podstawowym pakietem działań mającym przyczynić się do realizacji celów określnych w NPM był program „Mieszkanie Plus”.

Najważniejsze ustalenia kontroli

Działania podejmowane przez kolejnych ministrów w ramach programu (w latach 2016–2021) nie przyniosły oczekiwanych efektów, a tym samym nie wpłynęły znacząco na poprawę warunków i rozwiązanie problemów mieszkaniowych lokalnych społeczności. Do końca października 2021 r. w ramach programu „Mieszkanie Plus” wybudowano 15,3 tys. mieszkań, a 20,5 tys. mieszkań znajdowało się w budowie. Wcześniej rząd deklarował, że do końca 2019 r. wybuduje 100 tysięcy mieszkań.

nik mieszkanie plus 1 efekty rzeczowe programu mieszkanie plus

Efekty rzeczowe programu „Mieszkanie Plus” w latach 2016–2021

Należy przy tym zwrócić uwagę, że na program „Mieszkanie Plus” składają się działania służące realizacji głównych celów Narodowego Programu Mieszkaniowego:

  • Cel 1 – związany ze zwiększeniem dostępu do mieszkań dla osób o dochodach uniemożliwiających nabycie lub wynajęcie mieszkania na zasadach komercyjnych;
  • Cel 2 – związany ze zwiększeniem możliwości zaspokojenia podstawowych potrzeb mieszkaniowych osób zagrożonych wykluczeniem społecznym ze względu na niskie dochody lub szczególnie trudną sytuację życiową.

Do 2030 r. liczba mieszkań przypadająca na 1 tys. mieszkańców powinna osiągnąć w naszym kraju wysokość mieszczącą się w aktualnej średniej Unii Europejskiej, czyli 435 mieszkań na 1000 osób. Oznacza to według wyjściowych danych wskazanych w NPM konieczność wybudowania 2 mln mieszkań oraz pozyskania przez gminy ponad 165 tys. mieszkań do 2030 r.

Z ustaleń kontroli wynika, iż efekty wdrażanych rozwiązań dotyczących budowy mieszkań na wynajem o umiarkowanym czynszu oraz budowy mieszkań przy udziale preferencyjnego kredytu z BGK odbiegały od zakładanych celów. Od początku funkcjonowania programu społecznego budownictwa czynszowego, tj. od 2015 r. do końca I kwartału 2021 r., wybudowano 735 lokali na wynajem o umiarkowanym czynszu wobec prognozowanych 72,5 tys. do końca 2025 r., a przy udziale kredytu preferencyjnego wybudowano 4566 mieszkań wobec 30 tys. zakładanych do końca 2025 r. (w konsekwencji nie osiągnięto znacznej poprawy wskaźnika Celu 2 NPM).

W Narodowym Programie Mieszkaniowym zakładano likwidację kolejki po mieszkania komunalne do 2030 r. Żeby tak się stało do użytku powinno zostać oddane ponad 136 tys. mieszkań (stan na koniec 2020 r.). Oznacza to, że co roku powinno być wybudowanych minimum 13,6 tys. mieszkań w ramach społecznego budownictwa czynszowego. Tymczasem przez cały dotychczasowy okres jego funkcjonowania 13,5 tys. mieszkań oddano do użytku w ramach realizacji części społecznej programu.

Głównymi barierami zmniejszającymi efektywność Narodowego Programu Mieszkaniowego, jak i programu „Mieszkanie Plus” były: brak skutecznych i spójnych ze sobą rozwiązań prawnych, a także opieszałość we wdrażaniu aktów wykonawczych. Podejmowane przez kolejnych ministrów inicjatywy legislacyjne, mające na celu usprawnienie funkcjonowania programu, nie zawierały kompleksowych rozwiązań w zakresie zwiększenia podaży gruntów Skarbu Państwa i wykorzystania ich na cele mieszkaniowe, co miało negatywny wpływ na wzrost dostępności mieszkań dla osób o umiarkowanych dochodach.

Do realizacji zamierzeń programu „Mieszkanie Plus” utworzono we wrześniu 2017 r. Krajowy Zasób Nieruchomości. Powierzono mu zadania m.in. stworzenia Zasobu, w drodze przejmowania nieruchomości Skarbu Państwa na zasadach określonych w ustawie o KZN oraz gospodarowania tymi nieruchomościami, w tym przede wszystkim przeznaczania gruntów pod budownictwo mieszkaniowe. Celem takich działań było zwiększenie podaży dostępnych gruntów pod budownictwo mieszkaniowe. Kolejni ministrowie podejmowali prace nad nowelizacją ustawy o KZN, wdrażając nowe rozwiązania prawne i finansowe. Zakres wprowadzonych zmian, a także ich znaczenie dla możliwości gospodarowania nieruchomościami wchodzącymi w skład Zasobu świadczą o braku zapewnienia w ustawie skutecznych narzędzi prawnych i finansowych, co uniemożliwiało realizację ustawowych zadań.

Od początku funkcjonowania KZN do czasu zakończenia kontroli (30 czerwca 2021 r.) do Zasobu przejęto 150 nieruchomości (o łącznej powierzchni 949 ha) spośród planowanych w tym okresie 271 nieruchomości, co stanowiło 55 proc. planu. Niska skuteczność KZN w przejmowaniu nieruchomości do Zasobu wynikała m.in. z:

  • wstrzymywania się z przekazywaniem do Zasobu nieruchomości przez zobowiązane do tego organy (w szczególności Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa i Agencję Mienia Wojskowego);
  • ujmowania w wykazach nieruchomości, które z racji swoich funkcji i przeznaczenia były nieprzydatne do realizacji inwestycji mieszkaniowych;
  • braku wiedzy, po stronie podmiotów przekazujących wykazy, o aktualnej sytuacji prawnej nieruchomości (np. o zgłoszonych roszczeniach);
  • braku uregulowań prawnych (w pierwotnej ustawie o KZN) w zakresie finansowych rozliczeń za przekazywane grunty do Zasobu.

Zarówno Agencje Państwowe jak i spółki należące do Skarbu Państwa nie wykazywały zainteresowania bezpłatnym przekazywaniem działek na rzecz KZN. Dopiero nowelizacją ustawy o KZN z czerwca 2019 r. uregulowano kwestie rozliczeń pomiędzy KZN a podmiotami zobowiązanymi do przekazania gruntów do Zasobu.

W ocenie NIK, Krajowy Zasób Nieruchomości realizował swoje zadania pomimo braku stabilności warunków prawnych i organizacyjnych, a przede wszystkim przy zmieniających się regulacjach ustawowych dotyczących koncepcji gospodarowania Zasobem. Przede wszystkim KZN gospodarował nieruchomościami wchodzącymi w skład Zasobu bez podstawowych dokumentów, które w wieloletniej perspektywie określałyby kierunki działania i sposoby zagospodarowania nieruchomości, czyli programu gospodarowania Zasobem, oraz wieloletniej strategii działania KZN. Brak tych dokumentów był konsekwencją funkcjonowania KZN przez ponad dwa lata bez ustawowych organów – Rady Nadzorczej KZN (powołano 30 sierpnia 2019 r.) oraz prezesa KZN (powołano 19 marca 2020 r.), odpowiedzialnych za przygotowanie i zatwierdzenie ww. dokumentów. Ponadto do sierpnia 2019 r. nie było przepisów umożliwiających KZN wydzierżawianie i oddawanie w najem nieruchomości Zasobu w drodze przetargu, a do grudnia 2019 r. przepisów umożliwiających w drodze przetargu zbywanie nieruchomości wchodzących w skład Zasobu. W efekcie Krajowy Zasób Nieruchomości przez blisko trzy lata nie przeznaczył żadnej nieruchomości z Zasobu na cele budownictwa mieszkaniowego lub na realizację uzbrojenia technicznego gruntów.

Dopiero w grudniu 2020 r. nastąpiły kompleksowe zmiany w obszarze budownictwa społecznego, wprowadzenia przepisów mających na celu stworzenie podstaw do realizacji inwestycji mieszkaniowych z udziałem gmin i KZN, czy przepisów wdrażających instrument ułatwiający pozyskanie przez inwestorów nieruchomości o potencjale inwestycyjnym poprzez rozszerzenie dostępu do nieruchomości publicznych.

W ocenie NIK, sprawowany przez kolejnych ministrów nadzór nad KZN był nierzetelny. Pierwsza kontrola w KZN przeprowadzona została dopiero w grudniu 2019 r., tj. po dwóch latach od utworzenia jednostki. W tym okresie wystąpiły tam liczne nieprawidłowości w zakresie udzielania zamówień publicznych, dokonywania wydatków ze środków publicznych oraz zasad rekrutacji i zatrudniania pracowników. 

Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa przekazywał Radzie Mieszkalnictwa oraz Radzie Ministrów sprawozdania z realizacji Narodowego Programu Mieszkaniowego, ale nie zawierały one informacji adekwatnych do okresu objętego sprawozdaniem, a także nie zawierały wymaganych danych. Nie mogły zatem stanowić źródła wiarygodnej informacji o stopniu realizacji celów tego programu. 

Gminy określiły kryteria i zasady pierwszeństwa korzystania z mieszkań powstających w ramach programu „Mieszkanie Plus” oraz rzetelne przeprowadzały i nadzorowały proces naboru najemców. Skutecznie także pozyskiwały środki z BGK dla najemców tych mieszkań, na dopłaty do ponoszonych kosztów mieszkaniowych. W wyniku realizowanych inwestycji na terenie ośmiu kontrolowanych gmin powstało łącznie 1683 lokali mieszkalnych na wynajem, służących zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych gospodarstw domowych o umiarkowanych dochodach, ponadto wydano pozwolenie na budowę dla kolejnych 522 takich lokali.

Kontrola NIK wykazała, że jedynie w dwóch spośród ośmiu skontrolowanych gmin diagnozowano potrzeby mieszkaniowe w różnych grupach zamożności gospodarstw domowych, podejmując działania w zakresie zaspokojenia tych potrzeb. Ponadto problemy zaspokajania potrzeb mieszkaniowych gospodarstw domowych o umiarkowanych dochodach nie były ujmowane w dokumentach strategicznych, czy planach i programach rozwoju tych gmin. Spośród ośmiu skontrolowanych gmin, jedynie trzy z nich (Dębica, Katowice, Kępice) odnosiły się do tych zagadnień w opracowanych i przyjętych gminnych strategiach lub programach.

Wnioski

do Ministra Rozwoju i Technologii o:

  • wypracowanie spójnej i kompleksowej polityki w poszczególnych segmentach budownictwa mieszkaniowego, gwarantującej w sposób trwały i ciągły stosowanie skutecznych rozwiązań odpowiadających oczekiwaniom społecznym;
  • wdrożenie skutecznego nadzoru nad KZN w celu poprawy warunków realizacji zadań ustawowych przez tę jednostkę oraz zapewnienia prowadzenia przez nią prawidłowej gospodarki finansowej;
  • wdrożenie skutecznych metod pozyskiwania danych niezbędnych do sporządzania sprawozdań z realizacji NPM w celu uczynienia z nich wiarygodnego źródła aktualnych informacji, umożliwiających ocenę efektywności prowadzonych działań w ramach tego programu;
  • wprowadzenie mechanizmów kontroli zarządczej, umożliwiających ujawnianie czynów stanowiących naruszenie dyscypliny finansów publicznych, przed upływem terminów przedawnienia karalności.

do prezesa Krajowego Zasobu Nieruchomości:

  • o zapewnienie funkcjonowania KZN w oparciu o wymagane dokumenty, poprzez niezwłoczne opracowanie i uzgodnienie z ministrem właściwym do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa projektów programu gospodarowania Zasobem oraz wieloletniej strategii działania KZN i przedłożenie tych dokumentów Radzie Nadzorczej KZN do zatwierdzenia.

do organów wykonawczych gmin:

  • o diagnozowanie na własnym terenie sytuacji mieszkaniowej w różnych grupach zamożności gospodarstw domowych oraz uwzględnianie wyników tych diagnoz przy opracowaniu i wdrożeniu lokalnej polityki mieszkaniowej.

Źródło: NIK

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!

Komentarze

Powiązane

Materiały prasowe news Zmiany w Warunkach Technicznych

Zmiany w Warunkach Technicznych Zmiany w Warunkach Technicznych

Szersze zastosowanie elementów drewnianych oraz doprecyzowanie kwestii związanych z usytuowaniem budynków – to najważniejsze zmiany w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych budynków.

Szersze zastosowanie elementów drewnianych oraz doprecyzowanie kwestii związanych z usytuowaniem budynków – to najważniejsze zmiany w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych budynków.

Materiały prasowe news Kraków nie jest już stolicą smogu

Kraków nie jest już stolicą smogu Kraków nie jest już stolicą smogu

Wprowadzenie w Krakowie zakazu spalania węgla i drewna oraz likwidacja około 30 tysięcy przestarzałych kotłów doprowadziły do bezprecedensowej poprawy jakości powietrza, dzięki czemu miasto przestało być...

Wprowadzenie w Krakowie zakazu spalania węgla i drewna oraz likwidacja około 30 tysięcy przestarzałych kotłów doprowadziły do bezprecedensowej poprawy jakości powietrza, dzięki czemu miasto przestało być polską stolicą smogu. Od 2012 do 2023 r. liczba dni smogowych, czyli takich, w których przekraczane są poziomy dopuszczalne pyłu PM10, zmniejszyła się o około 100 dni. Problemem wciąż pozostaje napływ zanieczyszczeń z sąsiednich gmin oraz wysokie stężenia dwutlenku azotu, za które odpowiada ruch...

Materiały prasowe news Planowanie przestrzenne na podstawie nielegalnych decyzji o warunkach zabudowy

Planowanie przestrzenne na podstawie nielegalnych decyzji o warunkach zabudowy Planowanie przestrzenne na podstawie nielegalnych decyzji o warunkach zabudowy

NIK skontrolowała wydawanie decyzji o warunkach zabudowy przez urzędy gmin. Okazało się, ze większość skontrolowanych gmin wydawała dokumenty z naruszeniem prawa, nierzetelnie prowadziła postępowania oraz...

NIK skontrolowała wydawanie decyzji o warunkach zabudowy przez urzędy gmin. Okazało się, ze większość skontrolowanych gmin wydawała dokumenty z naruszeniem prawa, nierzetelnie prowadziła postępowania oraz nieskutecznie nadzorowała korzystanie z nieruchomości objętych decyzjami o warunkach zabudowy. Połowa z nich nie aktualizowała dokumentów planistycznych lub przygotowywała je nieprawidłowo. Ponadto żadna ze skontrolowanych jednostek nie prowadziła rzetelnie analiz dotyczących wpływu wydanych decyzji...

Redakcja miesięcznika IZOLACJE news Ogólnopolski konkurs Inwestycja Roku

Ogólnopolski konkurs Inwestycja Roku Ogólnopolski konkurs Inwestycja Roku

Trwa kolejna odsłona konkursu „Inwestycja Roku” organizowanego przez Krajową Izbę Gospodarki Nieruchomościami, którego celem jest wyłonienie i nagrodzenie najlepszych w kraju inwestycji.

Trwa kolejna odsłona konkursu „Inwestycja Roku” organizowanego przez Krajową Izbę Gospodarki Nieruchomościami, którego celem jest wyłonienie i nagrodzenie najlepszych w kraju inwestycji.

Materiały prasowe news Budownictwo mieszkaniowe w okresie styczeń-kwiecień 2024 r.

Budownictwo mieszkaniowe w okresie styczeń-kwiecień 2024 r. Budownictwo mieszkaniowe w okresie styczeń-kwiecień 2024 r.

W okresie styczeń-kwiecień br. oddano do użytkowania mniej mieszkań niż przed rokiem. Wzrosła z kolei liczba mieszkań, na których budowę wydano pozwolenia lub dokonano zgłoszenia z projektem budowlanym...

W okresie styczeń-kwiecień br. oddano do użytkowania mniej mieszkań niż przed rokiem. Wzrosła z kolei liczba mieszkań, na których budowę wydano pozwolenia lub dokonano zgłoszenia z projektem budowlanym oraz liczba mieszkań, których budowę rozpoczęto.

Materiały prasowe news Produkcja budowlano-montażowa w kwietniu 2024 r.

Produkcja budowlano-montażowa w kwietniu 2024 r. Produkcja budowlano-montażowa w kwietniu 2024 r.

Według danych wstępnych, produkcja budowlano-montażowa (w cenach stałych) zrealizowana na terenie kraju przez przedsiębiorstwa budowlane o liczbie pracujących powyżej 9 osób w kwietniu 2024 r. była niższa...

Według danych wstępnych, produkcja budowlano-montażowa (w cenach stałych) zrealizowana na terenie kraju przez przedsiębiorstwa budowlane o liczbie pracujących powyżej 9 osób w kwietniu 2024 r. była niższa o 2% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku (w kwietniu ub.r. wzrost o 1,1%) oraz wyższa o 9% w stosunku do marca br. (w 2023 r. spadek o 3,6%).

Materiały prasowe news Koniunktura w budownictwie – maj 2024 r.

Koniunktura w budownictwie – maj 2024 r. Koniunktura w budownictwie – maj 2024 r.

W bieżącym miesiącu wskaźnik koniunktury kształtuje się na poziomie minus 2,3 (przed miesiącem minus 2,6). Poprawę koniunktury sygnalizuje 11,2% przedsiębiorstw, a jej pogorszenie – 13,5% (przed miesiącem...

W bieżącym miesiącu wskaźnik koniunktury kształtuje się na poziomie minus 2,3 (przed miesiącem minus 2,6). Poprawę koniunktury sygnalizuje 11,2% przedsiębiorstw, a jej pogorszenie – 13,5% (przed miesiącem odpowiednio 11,7% i 14,3%). Pozostałe przedsiębiorstwa uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie.

Materiały prasowe news Wartość rynku pokryć dachowych w Polsce w 2023 r.

Wartość rynku pokryć dachowych w Polsce w 2023 r. Wartość rynku pokryć dachowych w Polsce w 2023 r.

Pomimo przejściowej korekty, czyli reakcji rynku na boom inwestycyjny, długoterminowe perspektywy dla rynków pokryć dachowych nadal są obiecujące. Jakie czynniki będą w najbliższych latach wspierać proces...

Pomimo przejściowej korekty, czyli reakcji rynku na boom inwestycyjny, długoterminowe perspektywy dla rynków pokryć dachowych nadal są obiecujące. Jakie czynniki będą w najbliższych latach wspierać proces odbudowy potencjału rynków pokryć dachowych?

Materiały prasowe news Rząd przyjął projekt ustawy wydłużający termin obowiązywania warunków technicznych

Rząd przyjął projekt ustawy wydłużający termin obowiązywania warunków technicznych Rząd przyjął projekt ustawy wydłużający termin obowiązywania warunków technicznych

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Obecne warunki techniczne, jakim powinny...

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Obecne warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, będą obowiązywały o dwa lata dłużej.

Redakcja miesięcznika IZOLACJE news Czystsze powietrze to mniej przedwczesnych zgonów

Czystsze powietrze to mniej przedwczesnych zgonów Czystsze powietrze to mniej przedwczesnych zgonów

Eksperci z Europejskiego Centrum Czystego Powietrza (ECAC) zbadali, jak poprawa jakości powietrza wpłynęła na nasze zdrowie. Analiza objęła mieszkańców województwa śląskiego, małopolskiego i mazowieckiego...

Eksperci z Europejskiego Centrum Czystego Powietrza (ECAC) zbadali, jak poprawa jakości powietrza wpłynęła na nasze zdrowie. Analiza objęła mieszkańców województwa śląskiego, małopolskiego i mazowieckiego w latach 2018–2022. Walka o czystsze powietrze przyniosła skutek – to aż 25 tysięcy przedwczesnych gonów mniej.

Materiały prasowe news Ponad 3 tysiące mieszkań na sześciu osiedlach we Wrocławiu

Ponad 3 tysiące mieszkań na sześciu osiedlach we Wrocławiu Ponad 3 tysiące mieszkań na sześciu osiedlach we Wrocławiu

Dąbrowskiego, Zakładowa, Kolejowa, Zatorska, Białowieska i Hermanowska to wrocławskie lokalizacje inwestycji PFR Nieruchomości. W 2016 r. spółka udostępniła w stolicy Dolnego Śląska pierwsze mieszkania...

Dąbrowskiego, Zakładowa, Kolejowa, Zatorska, Białowieska i Hermanowska to wrocławskie lokalizacje inwestycji PFR Nieruchomości. W 2016 r. spółka udostępniła w stolicy Dolnego Śląska pierwsze mieszkania na wynajem. Dziś do dyspozycji najemców jest ponad 700 mieszkań. Kolejne ponad 2,6 tysiąca znajduje się na różnych etapach realizacji – w budowie, z pozwoleniem na budowę i w projektowaniu.

Materiały prasowe news Ceny materiałów budowlanych w maju 2024 r. – analiza PSB

Ceny materiałów budowlanych w maju 2024 r. – analiza PSB Ceny materiałów budowlanych w maju 2024 r. – analiza PSB

Grupa PSB Handel śledzi ceny wiodących materiałów dla branży budowlanej. W jakich grupach produktowych ceny wzrosły, a w których spadły?

Grupa PSB Handel śledzi ceny wiodących materiałów dla branży budowlanej. W jakich grupach produktowych ceny wzrosły, a w których spadły?

Materiały prasowe news 1000 największych inwestycji budowlanych w Polsce wartych prawie 900 mld zł

1000 największych inwestycji budowlanych w Polsce wartych prawie 900 mld zł 1000 największych inwestycji budowlanych w Polsce wartych prawie 900 mld zł

Potencjał polskiego rynku budowlanego w perspektywie do 2029 r. pozostaje znaczący. Jakie czynniki na to wpływają? Zdecydowana większość planowanych inwestycji zlokalizowana jest na obszarze sześciu najbardziej...

Potencjał polskiego rynku budowlanego w perspektywie do 2029 r. pozostaje znaczący. Jakie czynniki na to wpływają? Zdecydowana większość planowanych inwestycji zlokalizowana jest na obszarze sześciu najbardziej rozwiniętych województw, które łącznie odpowiadają za dwie trzecie rynku budowlanego.

Zabezpiecz dom przed wodą z hydroizolacją Sika

Zabezpiecz dom przed wodą z hydroizolacją Sika Zabezpiecz dom przed wodą z hydroizolacją Sika

Masz problem z wodą i wilgocią w domu? Skorzystaj z oferty Centrum Hydroizolacji Sika skierowanego do profesjonalistów z branży budowlanej. Służy propagowaniu wiedzy oraz szkoleniu fachowców w zakresie...

Masz problem z wodą i wilgocią w domu? Skorzystaj z oferty Centrum Hydroizolacji Sika skierowanego do profesjonalistów z branży budowlanej. Służy propagowaniu wiedzy oraz szkoleniu fachowców w zakresie ochrony przed działaniem wilgoci i wody w budynkach. Bogata ekspozycja materiałów hydroizolacyjnych ułatwia poznanie technologii oraz dobór odpowiednich rozwiązań.

Redakcja miesięcznika IZOLACJE Nowe władze Stowarzyszenia DAFA

Nowe władze Stowarzyszenia DAFA Nowe władze Stowarzyszenia DAFA

XVIII Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia DAFA, obradujące 16 maja br. w Mszczonowie, wybrało nowe władze Stowarzyszenia na lata 2024–2027. Stanowisko prezesa Stowarzyszenia powierzono Piotrowi Szymczykowi.

XVIII Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia DAFA, obradujące 16 maja br. w Mszczonowie, wybrało nowe władze Stowarzyszenia na lata 2024–2027. Stanowisko prezesa Stowarzyszenia powierzono Piotrowi Szymczykowi.

Materiały prasowe news Dyrektywa budynkowa EPBD – jak wspierać renowację budynków w Polsce

Dyrektywa budynkowa EPBD – jak wspierać renowację budynków w Polsce Dyrektywa budynkowa EPBD – jak wspierać renowację budynków w Polsce

Przyjęcie przez Radę Unii Europejskiej rewizji tzw. Dyrektywy budynkowej (Energy Performance of Buildings Directive, EPBD) było procesem długotrwałym i złożonym, ale wejście w życie znowelizowanej wersji...

Przyjęcie przez Radę Unii Europejskiej rewizji tzw. Dyrektywy budynkowej (Energy Performance of Buildings Directive, EPBD) było procesem długotrwałym i złożonym, ale wejście w życie znowelizowanej wersji dyrektywy to szansa na wdrożenie działań mających na celu nie tylko poprawę stanu budynków, czy komfortu ich użytkowania, ale też na obniżenie zużycia energii w sektorze budynków, a więc niższe emisje gazów cieplarnianych.

Redakcja miesięcznika IZOLACJE news 15-lecie Związku „SIPUR”

15-lecie Związku „SIPUR” 15-lecie Związku „SIPUR”

Polski Związek Producentów i Przetwórców Izolacji Poliuretanowych PUR i PIR „SIPUR” obchodzi w tym roku 15-lecie działalności. Od początku istnienia organizacja reprezentuje interesy swoich członków –...

Polski Związek Producentów i Przetwórców Izolacji Poliuretanowych PUR i PIR „SIPUR” obchodzi w tym roku 15-lecie działalności. Od początku istnienia organizacja reprezentuje interesy swoich członków – firm produkcyjno-handlowo-usługowych działających w Polsce w branży poliuretanowej – oraz aktywnie promuje izolacje poliuretanowe i upowszechnia korzyści wynikające ze stosowania izolacji termicznej, ze szczególnym uwzględnieniem pianek PUR i PIR.

Materiały prasowe news Czyste Powietrze – NFOŚiGW wspiera samorządy

Czyste Powietrze – NFOŚiGW wspiera samorządy Czyste Powietrze – NFOŚiGW wspiera samorządy

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekaże samorządom niemal pół miliarda złotych (488 mln), by wesprzeć je w realizacji programu „Czyste Powietrze”. Program promuje kompleksową termomodernizację...

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekaże samorządom niemal pół miliarda złotych (488 mln), by wesprzeć je w realizacji programu „Czyste Powietrze”. Program promuje kompleksową termomodernizację domów w całej Polsce, w tym wymianę starych kotłów.

Materiały prasowe news NFOŚiGW dofinansuje adaptację klimatyczną polskich miast

NFOŚiGW dofinansuje adaptację klimatyczną polskich miast NFOŚiGW dofinansuje adaptację klimatyczną polskich miast

NFOŚiGW dofinansuje 19 samorządom Miejskie Plany Adaptacji do zmian klimatu – tzw. MPA, przeznaczając na ten cel 2,8 miliona zł ze środków programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę Klimat, Środowisko...

NFOŚiGW dofinansuje 19 samorządom Miejskie Plany Adaptacji do zmian klimatu – tzw. MPA, przeznaczając na ten cel 2,8 miliona zł ze środków programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę Klimat, Środowisko (FEnIKS). Kolejny nabór na opracowania planów przewidziany jest na czwarty kwartał tego roku.

Materiały prasowe news Budownictwo mieszkaniowe w okresie styczeń–maj 2024 r.

Budownictwo mieszkaniowe w okresie styczeń–maj 2024 r. Budownictwo mieszkaniowe w okresie styczeń–maj 2024 r.

Od stycznia do maja br. oddano do użytkowania mniej mieszkań niż przed rokiem. Wzrosła z kolei liczba mieszkań, na których budowę wydano pozwolenia lub dokonano zgłoszenia z projektem budowlanym oraz liczba...

Od stycznia do maja br. oddano do użytkowania mniej mieszkań niż przed rokiem. Wzrosła z kolei liczba mieszkań, na których budowę wydano pozwolenia lub dokonano zgłoszenia z projektem budowlanym oraz liczba rozpoczętych budów.

Materiały prasowe news Produkcja budowlano-montażowa w maju 2024 r.

Produkcja budowlano-montażowa w maju 2024 r. Produkcja budowlano-montażowa w maju 2024 r.

Według danych wstępnych, produkcja budowlano-montażowa zrealizowana w maju 2024 r. na terenie kraju przez przedsiębiorstwa budowlane o liczbie pracujących powyżej 9 osób była niższa o 6,5% w porównaniu...

Według danych wstępnych, produkcja budowlano-montażowa zrealizowana w maju 2024 r. na terenie kraju przez przedsiębiorstwa budowlane o liczbie pracujących powyżej 9 osób była niższa o 6,5% w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. (w maju ub.r. spadek o 0,6%) oraz wyższa o 7% w stosunku do kwietnia br. (przed rokiem wzrost o 12,2%).

Materiały prasowe news Pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu w Warszawie

Pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu w Warszawie Pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu w Warszawie

Od 1 lipca 2024 r. w stolicy działa Strefa Czystego Transportu (SCT). Nowe przepisy mają poprawić jakość powietrza i zdrowie mieszkańców poprzez ograniczenie wjazdu pojazdów o wysokiej emisji spalin. Polski...

Od 1 lipca 2024 r. w stolicy działa Strefa Czystego Transportu (SCT). Nowe przepisy mają poprawić jakość powietrza i zdrowie mieszkańców poprzez ograniczenie wjazdu pojazdów o wysokiej emisji spalin. Polski Alarm Smogowy rozpoczyna kampanię promującą Strefę.

Materiały prasowe Konsultacje dot. zmiany metodologii wyznaczania charakterystyki energetycznej budynków

Konsultacje dot. zmiany metodologii wyznaczania charakterystyki energetycznej budynków Konsultacje dot. zmiany metodologii wyznaczania charakterystyki energetycznej budynków

Ministerstwo Rozwoju i Technologii poinformowało o trwających konsultacjach publicznych projektu rozporządzenia w sprawie zmiany metodologii wyznaczania charakterystyki energetycznej budynków oraz świadectw...

Ministerstwo Rozwoju i Technologii poinformowało o trwających konsultacjach publicznych projektu rozporządzenia w sprawie zmiany metodologii wyznaczania charakterystyki energetycznej budynków oraz świadectw charakterystyki energetycznej. Klasy charakterystyki energetycznej budynków mają być ułatwieniem dla właścicieli, kupujących oraz najemców budynków i lokali.

Materiały prasowe news Rusza pierwsza w Polsce instalacja do recyklingu betonu

Rusza pierwsza w Polsce instalacja do recyklingu betonu Rusza pierwsza w Polsce instalacja do recyklingu betonu

W zakładzie Heidelberg Materials Polska w Dąbrowie Górniczej w województwie śląskim rusza instalacja, która po raz pierwszy w Polsce umożliwi recykling odpadów betonowych na skalę przemysłową. Inwestycja...

W zakładzie Heidelberg Materials Polska w Dąbrowie Górniczej w województwie śląskim rusza instalacja, która po raz pierwszy w Polsce umożliwi recykling odpadów betonowych na skalę przemysłową. Inwestycja w Dąbrowie Górniczej znajduje się obecnie w fazie zaawansowanego rozruchu. Dzięki instalacji będzie można przetwarzać do 100 ton odpadów betonowych na godzinę.

Wybrane dla Ciebie

Pokrycia ceramiczne na każdy dach »

Pokrycia ceramiczne na każdy dach » Pokrycia ceramiczne na każdy dach »

Oblicz izolacyjność cieplną ścian, podłóg i dachów »

Oblicz izolacyjność cieplną ścian, podłóg i dachów » Oblicz izolacyjność cieplną ścian, podłóg i dachów »

Styropian na wiele sposobów »

Styropian na wiele sposobów » Styropian na wiele sposobów »

Wełna kamienna – izolacja bezpieczna od ognia »

Wełna kamienna – izolacja bezpieczna od ognia » Wełna kamienna – izolacja bezpieczna od ognia »

Nowoczesne izolowanie pianą poliuretanową »

Nowoczesne izolowanie pianą poliuretanową » Nowoczesne izolowanie pianą poliuretanową »

Zanim zaczniesz budowę, zrób ekspertyzę »

Zanim zaczniesz budowę, zrób ekspertyzę » Zanim zaczniesz budowę, zrób ekspertyzę »

Panele grzewcze do ścian i sufitów »

Panele grzewcze do ścian i sufitów » Panele grzewcze do ścian i sufitów »

Skuteczna walka z wilgocią w ścianach »

Skuteczna walka z wilgocią w ścianach » Skuteczna walka z wilgocią w ścianach »

Termomodernizacja na krokwiach dachowych »

Termomodernizacja na krokwiach dachowych » Termomodernizacja na krokwiach dachowych »

Podpowiadamy, jak wybrać system ociepleń

Podpowiadamy, jak wybrać system ociepleń Podpowiadamy, jak wybrać system ociepleń

Uszczelnianie fundamentów »

Uszczelnianie fundamentów » Uszczelnianie fundamentów »

Prawidłowe wykonanie elewacji w systemie ETICS to jakość, żywotność i estetyka »

Prawidłowe wykonanie elewacji w systemie ETICS to jakość, żywotność i estetyka » Prawidłowe wykonanie elewacji w systemie ETICS to jakość, żywotność i estetyka »

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Portal Budowlany - Izolacje.com.pl

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.izolacje.com.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.izolacje.com.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.