Page 17 - IZOLACJE 10/2023
P. 17
oraz pojazdów o napędzie elektrycznym. maksymalnego poziomu hałasu toczenia „Innowacyjne metody redukcji hałasu dro-
Innowacyjnością zadania jest opracowanie różnych kategorii pojazdów samochodo- gowego i zasady ich stosowania – INREH”,
i wdrożenie współczynników korygujących wych, w zależności od prędkości jazdy w ramach II konkursu „Wspólne przed-
poziom hałasu toczenia pojazdów samo- i charakterystyki nawierzchni drogowej. sięwzięcie NCBR i GDDKiA, polegające
chodowych różnych kategorii (w tym także Katedra Geotechniki, Dróg i Geodezji na wsparciu badań naukowych lub prac
pojazdów o napędzie elektrycznym) w za- Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowi- rozwojowych w obszarze drogownictwa
leżności od charakterystyki nawierzchni, sku Politechniki Białostockiej ma specja- pod nazwą „Rozwój Innowacji Drogo-
zarówno w zakresie całkowitego poziomu listyczną aparaturę, zarówno do pomiaru wych – RID”. Okres realizacji projektu
dźwięku, jak i jego widm w odniesieniu poziomu dźwięku, parametrów ruchu 24 miesiące. Przyznano środki finansowe
do nawierzchni referencyjnej – podkreśla samochodowego, jak i cech techniczno- na realizację projektu w wysokości 2 399
prof. Gardziejczyk. -eksploatacyjnych nawierzchni drogowych. 400,13 zł (50% dofinansowanie NCBiR
Ma to związek z Dyrektywą Komisji UE Jest to gwarancją uzyskania wiarygodnych i 50% dofinansowanie GDDKiA).
2015/996 z dnia 19 maja 2015 r., usta- wyników oraz powodzenia projektu. Zadania wskazane do realizacji w projek-
nawiającą stosowanie metody CNOSSOS- Ważnym praktycznym aspektem badań cie obejmują takie problemy, jak: aktywne
-UE jako podstawowej do prognozowania i analiz planowanych do wykonania metody ochrony przed hałasem, zieleń jako
i oceny hałasu w środowisku. przez zespół drogowców z Politechniki element łagodzący oddziaływanie hałasu
Badania poziomu hałasu toczenia po- Białostockiej będzie opracowanie metodyki drogowego, ekrany akustyczne – ich rodzaje
jazdów samochodowych będą wykonywane do oceny zgodności właściwości akustycz- oraz skuteczność, trwałość akustyczna
przez zespół drogowców z Politechniki nych nowych i użytkowanych nawierzchni i techniczna, wpływ nawierzchni drogowych
Białostockiej metodą statystycznego prze- drogowych z założeniami projektowymi na ograniczenie poziomu hałasu w otoczeniu
jazdu (Statistical Pass-By method – SPB), i wymaganiami środowiskowymi do wyko- dróg samochodowych, problemy hałasu
a w odniesieniu do pojazdów o napędzie rzystywania przez zarządców dróg samo- od urządzeń dylatacyjnych na obiektach mo-
elektrycznym metodą kontrolowanego prze- chodowych. stowych, redukcja poziomu hałasu oraz pro-
jazdu (Controlled Pass-By method – CPB). Konsorcjum w składzie: Politechnika cedury doboru możliwych do zastosowania
Odcinki testowe zostaną wyznaczone Krakowska (Lider), Politechnika Białostoc- zestawów powyższych rozwiązań obniżają-
na nawierzchniach o różnej charakterystyce, ka, Politechnika Rzeszowska im. Ignacego cych poziom hałasu, zarówno w warunkach
zarówno asfaltowych, jak i betonowych, Łukasiewicza, Politechnika Warszawska pełnej, jak i ograniczonej dostępności terenu.
na terenie całego kraju. W ramach pomia- i Politechnika Wrocławska uzyskało
rów terenowych będą ustalone wartości dofinansowanie projektu badawczego pt. Źródło: Politechnika Białostocka
REKLAMA
nr 10/2023 17