Page 17 - IZOLACJE 10/2023
P. 17

oraz pojazdów o napędzie elektrycznym.   maksymalnego poziomu hałasu toczenia   „Innowacyjne metody redukcji hałasu dro-
          Innowacyjnością zadania jest opracowanie   różnych kategorii pojazdów samochodo-  gowego i zasady ich stosowania – INREH”,
          i wdrożenie współczynników korygujących   wych, w zależności od prędkości jazdy   w ramach II konkursu „Wspólne przed-
          poziom hałasu toczenia pojazdów samo-  i charakterystyki nawierzchni drogowej.  sięwzięcie NCBR i GDDKiA, polegające
          chodowych różnych kategorii (w tym także   Katedra Geotechniki, Dróg i Geodezji   na wsparciu badań naukowych lub prac
          pojazdów o napędzie elektrycznym) w za-  Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowi-  rozwojowych w obszarze drogownictwa
          leżności od charakterystyki nawierzchni,   sku Politechniki Białostockiej ma specja-  pod nazwą „Rozwój Innowacji Drogo-
          zarówno w zakresie całkowitego poziomu   listyczną aparaturę, zarówno do pomiaru   wych – RID”. Okres realizacji projektu
          dźwięku, jak i jego widm w odniesieniu   poziomu dźwięku, parametrów ruchu   24 miesiące. Przyznano środki finansowe
          do nawierzchni referencyjnej – podkreśla   samochodowego, jak i cech techniczno-  na realizację projektu w wysokości 2 399
          prof. Gardziejczyk.               -eksploatacyjnych nawierzchni drogowych.   400,13 zł (50% dofinansowanie NCBiR
            Ma to związek z Dyrektywą Komisji UE   Jest to gwarancją uzyskania wiarygodnych   i 50% dofinansowanie GDDKiA).
          2015/996 z dnia 19 maja 2015 r., usta-  wyników oraz powodzenia projektu.  Zadania wskazane do realizacji w projek-
          nawiającą stosowanie metody CNOSSOS-  Ważnym praktycznym aspektem badań   cie obejmują takie problemy, jak: aktywne
         -UE jako podstawowej do prognozowania   i analiz planowanych do wykonania   metody ochrony przed hałasem, zieleń jako
          i oceny hałasu w środowisku.      przez zespół drogowców z Politechniki   element łagodzący oddziaływanie hałasu
            Badania poziomu hałasu toczenia po-  Białostockiej będzie opracowanie metodyki   drogowego, ekrany akustyczne – ich rodzaje
          jazdów samochodowych będą wykonywane   do oceny zgodności właściwości akustycz-  oraz skuteczność, trwałość akustyczna
          przez zespół drogowców z Politechniki   nych nowych i użytkowanych nawierzchni   i techniczna, wpływ nawierzchni drogowych
          Białostockiej metodą statystycznego prze-  drogowych z założeniami projektowymi   na ograniczenie poziomu hałasu w otoczeniu
          jazdu (Statistical Pass-By method – SPB),   i wymaganiami środowiskowymi do wyko-  dróg samochodowych, problemy hałasu
          a w odniesieniu do pojazdów o napędzie   rzystywania przez zarządców dróg samo-  od urządzeń dylatacyjnych na obiektach mo-
          elektrycznym metodą kontrolowanego prze-  chodowych.                stowych, redukcja poziomu hałasu oraz pro-
          jazdu (Controlled Pass-By method – CPB).   Konsorcjum w składzie: Politechnika   cedury doboru możliwych do zastosowania
          Odcinki testowe zostaną wyznaczone   Krakowska (Lider), Politechnika Białostoc-  zestawów powyższych rozwiązań obniżają-
          na nawierzchniach o różnej charakterystyce,   ka, Politechnika Rzeszowska im. Ignacego   cych poziom hałasu, zarówno w warunkach
          zarówno asfaltowych, jak i betonowych,   Łukasiewicza, Politechnika Warszawska   pełnej, jak i ograniczonej dostępności terenu.
          na terenie całego kraju. W ramach pomia-  i Politechnika Wrocławska uzyskało
          rów terenowych będą ustalone wartości   dofinansowanie projektu badawczego pt.   Źródło: Politechnika Białostocka


          REKLAMA













































                             nr 10/2023                                                                    17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22