Page 17 - IZ _10_2018
P. 17
technicznego, który stanowi dawna część nie chcemy strat energetycznych – prze- Nasze miejsce w administracji publicznej
Parku Kultury i Wypoczynku. Znajduje się cież dzisiaj, gdy na naszej planecie żyje 7 jest takie, że branżowe podstawy prawne
tam kompleks pawilonów wystawienni- mld ludzi, wiadomo, że wszystko się liczy: w dużej mierze de facto wypełniamy intu-
czych z lat 70. XX wieku. Jeden z nich każdy wat energii, każdy promień słońca icyjnie. Nikt nie napisał w ustawie, że coś
staramy się wpisać do rejestru zabytków. i wszystko to jest niezmiernie ważne. Z dru- ma być np. wysokie albo niskie, zielone
Na terenie Parku jest też budynek Plane- giej jednak strony, staramy się, żeby nasz albo żółte. Musimy o tym sami zdecy-
tarium, który już jest wpisany do rejestru.
Wreszcie mamy słynny katowicki Spodek, W mojej ocenie ekologia jest niezwykle ważna. Również
który jeszcze nie jest w rejestrze zabytków, i my konserwatorzy zabytków zdajemy sobie doskonale
natomiast jest już w gminnej ewidencji sprawę, że zawierają się w tym wiodące i trudne problemy.
zabytków i możliwe, że w nieodległej Myślimy o nich często, ale mamy rozdwojenie sumienia,
przyszłości zostanie wpisany do rejestru bo z jednej strony nie chcemy strat energetycznych
zabytków. Nie ukrywam, że chcemy go – przecież dzisiaj, gdy na naszej planecie żyje 7 mld ludzi,
chronić, ponieważ nie chcielibyśmy, żeby wiadomo, że wszystko się liczy: każdy wat energii, każdy
podzielił los na przykład kolejowego promień słońca i wszystko to jest niezmiernie ważne.
dworca katowickiego, który został dość
znacząco przebudowany, a był przecież
znakiem rozpoznawczym Katowic. krajobraz kulturowy, tak przecież dla nas, dować. I jedni konserwatorzy zabytków
Sam Pan wie, jakie kontrowersje zwłaszcza Polaków, ważny, był zachowany radzą sobie z tym lepiej, inni gorzej. Mam
wzbudziło wpisanie do rejestru zabytków w największym możliwym stopniu. Żeby tu na myśli przede wszystkim podejście
np. Pałacu Kultury w Warszawie. To są tak świadczył o naszej tożsamości i funkcjono- do konkretnego tematu. Jestem za tym,
wyjątkowe obiekty, o dużym znaczeniu wał w ogólnej świadomości i aby równocze- aby rozmawiać z inwestorem, negocjować
– negatywnym czy pozytywnym, to już jest śnie wszyscy dobrze czuli się w ubogaconej każdą sprawę, ale jednocześnie mieć świa-
inna sprawa, ja nie chcę o tym dyskuto- nim przestrzeni publicznej. domość, że są pewne linie brzegowe, któ-
wać – ale mające znaczenie historyczne rych nie powinno się przekraczać. Wów-
i również trochę architektoniczne. W szcze- Jak w Polsce radzimy sobie z tymi czas można dojść do porozumienia, nie
gólności to architektoniczne znaczenie zabytkami? Jakie tempo, jako kraj, tracąc przy tym najważniejszych elemen-
bardziej się liczy. Nie wiem, czy bym wpisał mamy w tej dziedzinie? Jestem na Ślą tów w danym zabytku przy jednoczesnym
Pałac Kultury do rejestru zabytków, ale sku regularnie i tak myślę, że gdyby sprostaniu, żeby był to obiekt przynajmniej
np. już taki Spodek katowicki, jako archi- to wszystko zmodernizować… Tu jest w miarę nowoczesny. Wydaje się, że tego
tekturę bardzo dobrej próby, współczesną, ogromny potencjał. Czy doczekamy się właśnie troszkę brakuje w praktyce konser-
byłbym skłonny wpisać. tego? watorskiej. Niezależnie od tego uważam,
Doczekamy. My też wielu rzeczy nie wi- że polska szkoła konserwatorska w całości
Wnioskuję z Pana wypowiedzi, że rok dzimy. Dopiero jak się wyjedzie na dłużej jest wspaniała. To, co Pan ma w Warsza-
1945 jest swoistą granicą w dziedzi i wróci, to widać, że to wszystko się wie, to wszystko to przecież właśnie polska
nie konserwacji zabytków. Wszystko dzieje. Pan, mieszkając w Warszawie, nie szkoła konserwatorska i to jest coś wielkie-
przed tą datą jest już formalnie w gestii dostrzega zmian, jakie ja widzę, kiedy tam go, wyjątkowego i naprawdę wspaniałego.
zainteresowania konserwatora zabyt jeżdżę. A ja widzę tam ogromne zmiany. Odbudowa Zamku Królewskiego, warszaw-
ków? Czyli wpisujemy wszystko to, Często jest to dla mnie szok. Za każdym ska Starówka, Nowe Miasto… Przykładów
co było przed wojną? razem, kiedy przyjeżdżam do Warszawy jest mnóstwo.
Tak, to co było zbudowane przed 1945 ro- dostrzegam coś nowego. Tak samo pewnie
kiem jest w szczególnym przedmiocie jest ze Śląskiem. Czyli rozumiem, że radziłby Pan
mojego zainteresowania. W tej chwili Śląsk jest ważny, co trochę mówię swoim kolegom konserwatorom więk
kolejna cezura się zarysowuje gdzieś na wy- również ze względu na osobisty patriotyzm szą elastyczność przy podejmowaniu
sokości roku 1989, który kończy zamkniętą lokalny, ale to naprawdę wyjątkowy region. decyzji?
historycznie epokę. W przypadku obiektów Musimy też pamiętać, że województwo Tak, zwłaszcza w działaniach pomiędzy
z tego okresu ważnych konserwatorsko, śląskie w obecnych granicach to woje- właścicielami zabytków a nami samymi.
tak jak już wcześniej wspomniałem, nie wództwo trzech byłych zaborów, które Myślę, że to by nam się z pewnością, przy-
ma obecnie jeszcze wiele. do dziś ma widoczne pozostałości różnic najmniej w pewnym stopniu, przydało.
kulturowych, a poniekąd także mentalnych.
Proszę mi powiedzieć, na ile w ogóle Więc obszar ten jest historycznie niezwykle Obserwując miejsca poza granicami
hasła energooszczędność i efektywność zróżnicowany, a przez to wyjątkowo bogaty naszego kraju, widzę, że tam jest
energetyczna elektryzują środowisko kulturowo. większa śmiałość do modernizacji
konserwatorów zabytków? starych obiektów, do przyklejania ich
W mojej ocenie ekologia jest niezwykle Jak Pan ocenia poziom i przygotowanie do nowoczesnej architektury. U nas
ważna. Również i my konserwatorzy zawodowe konserwatorów do współcze konserwacja zabytków wydaje się być
zabytków zdajemy sobie doskonale sprawę, snych wyzwań związanych z moderniza mocno ortodoksyjna.
że zawierają się w tym wiodące i trudne cją zabytkowych zasobów? Zgoda, ale proszę pamiętać, że jednak
problemy. Myślimy o nich często, ale mamy Jest nieźle. Natomiast wydaje mi się, myśmy stracili około 42% substancji
rozdwojenie sumienia, bo z jednej strony że mamy nieco zbyt urzędnicze podejście. zabytkowej i dzieł sztuki w czasie wojny.
nr 11/12/2018 17