Page 16 - Izolacje 3/2019
P. 16

Wywiad




           KOELNER POLSKA: MARKA RAWLPLUG


           ŚWIĘTUJE SWOJĄ SETNĄ ROCZNICĘ




           Jarosław Bienas – wiceprezes zarządu, dyrektor
           sprzedaży i marketingu w firmie Koelner Polska
          – w rozmowie z Jarosławem Guzalem






             Proponuję, abyśmy zaczęli naszą rozmo‑  śmy wówczas nasz rynek i prowadziliśmy
             wę od prezentacji firmy Koelner. Od niej   sprzedaż w krajach ościennych, w Rosji,
             to wszystko się zaczęło…        Czechach, na Słowacji.
           Początki firmy sięgają roku 1982. Dyna-  Jak przejmowaliśmy Rawlpluga, to wiele
           miczny rozwój polskiego przedsiębiorstwa   osób w Polsce stukało się w głowę,
           sprawił, że w 2004 roku firma debiuto-  że kupujemy firm, której nikt w Polsce nie
           wała na warszawskiej Giełdzie Papierów   zna. W Polsce owszem nie, ale na świecie
           Wartościowych. Rok później ówczesna   Rawlplug to 100 lat tradycji. Marka ta jest   Jarosław­Bienas­–­wiceprezes­zarządu,­dyrektor­
           firma Koelner SA zakupiła brytyjskie   rozpoznawalna wszędzie tam, gdzie sięgało   sprzedaży­i­marketingu­w­firmie­Koelner­Polska;­
           przedsiębiorstwo produkcyjne Rawl-  Imperium Brytyjskie na przełomie wieków.   fot.: Koelner Polska
           plug Ltd. Przejęcie lidera na brytyjskim   To niemal cały świat. Radosław Koelner jest
           rynku zamocowań było genezą zmiany   wizjonerem. Nie kupował kota w worku.   wych przy składaniu ofert na konkretne
           nazwy firmy na Rawlplug SA w roku 2013.  Jednego dnia kupił 100 lat tradycji i dostęp   przedsięwzięcia?
             Tak więc wszystko zaczęło się od firmy   do globalnego rynku zamocowań. Obecnie   Taki model sprzedaży faktycznie nie jest
           Koelner, czyli od rodziny Koelner: Krystyny,   jesteśmy w niemal każdym kraju w Europie,   łatwy. Niemniej z punktu widzenia firmy je-
           Przemka, Radosława, który jest obecnie   na Bliskim i Dalekim Wschodzie, Azji, Afry-  dyny dla nas słuszny. Rawplug to innowacje.
           u nas prezesem w całej grupie i głównym   ce, a nawet w USA.         Nikt za nas ich nie wdroży. Tym bardziej
           udziałowcem tej firmy.                                               na rynku inwestycyjnym czy OEM. Podsta-
             Ja mam zaszczyt współzarządzać    W skali rynku europejskiego jak się   wą jest jasno określona polityka handlowa
           spółką Koelner Polska, która dała początek   pozycjonujecie pod względem udziału   wobec lojalnych, sprawdzonych partnerów.
           całemu naszemu biznesowi, i na równi   w rynku?                      Ich wciąż przybywa, więc o błędzie nie może
           z Koelner Łańcucką Fabryką śrub wiedzie   Myślę, że na pewno jesteśmy w top 3–4,   być mowy. Pomimo 120 osób, handlowców,
           prym wśród spółek grupy rozsianych   jeśli chodzi o rynek europejski, a na świa-  tylko na polskim rynku, potrafimy współpra-
           na całym świecie. Trzonem działania   towym – w top 8–10. Nie ma wątpliwości   cować niemal z każdym partnerem. To spora
           Koelner Polska jest oferta oparta na trzech   też, że z każdym rokiem mocno rośniemy.   sztuka, w której pomaga nam to, że nigdy
           brandach: Rawplug jako produkty pre-  Rozwijamy się bardzo dynamicznie.  nie byliśmy korporacją. Wyrośliśmy z rodziny
           mium, Koelner oraz Modeco z narzędziami                              i nadal nią jesteśmy. W rodzinie podstawą
           Ekspert i Home.                     Waszą codzienną działalność charak‑  jest dialog, a na nim właśnie opieramy naszą
             Rawlplug jest jednym z liderów wśród   teryzuje to, że oferujecie swoje pro‑  współpracę z partnerami handlowymi.
           producentów zamocowań w Europie     dukty w różnych kanałach dystrybucji.
           i na świecie. Produkowany asortyment   Jesteście w sieciach DIY, w hurtowniach,   Pan w dużej mierze zajmuje się sprzeda‑
           produktów to zamocowania, elementy   macie swoich dystrybutorów.      żą tego, co wyprodukujecie. Jak ta kwe‑
           złączne, śrubowe, narzędzia i elektro-  Tak jak Pan mówi. Obsługujemy kilka kana-  stia zmienia się na przestrzeni lat?
           narzędzia. Rawlplug to marka premium.   łów sprzedaży. To nic dziwnego przy ponad   Obecnie wiele firm, nawet w budownic‑
           Potwierdzają to opinie wykwalifikowa-  20  000 produktach, których przeznacze-  twie, mocno idzie w kierunku e-handlu.
           nych wykonawców, posiadane aprobaty,   nie różni się od siebie. Proszę pamiętać,   Czy Państwa również podążają tą drogą?
           certyfikaty oraz materiały najwyższej klasy,   że mamy obecnie kilka swoich fabryk, które   E-commerce to sprawa nieunikniona.
           z których wytwarzamy nasze produkty   różnią się od siebie produkowanym asorty-  W tym kierunku idzie świat i raczej nikt
           sygnowane literką R.              mentem oraz docelowym odbiorcą. Dlatego   tego nie zmieni. My również jesteśmy
                                             nasz rynek to zarówno inwestycje, trade,   przygotowani na zmiany modelu handlu
             Co w praktyce firmie Koelner dało prze‑  hurtownie, sieci, automotive, jak i OEM.  na świecie i nowe kanały sprzedaży, które
             jęcie firmy Rawlplug? Jaka była pozycja                            pojawiają się wraz z digitalizacją świa-
             firmy przed przejęciem tego brytyjskiego   Odnoszę wrażenie, że przy tej skali   ta. Przykładowo, gdy tylko dostrzegliśmy
             potentata?                        dotarcia przy różnego rodzaju inwesty‑  możliwości dostarczania swoich produktów
           Przed tym wydarzeniem byliśmy na pewno   cjach może zdarzyć się, że wpadacie   poza naszą planetę, momentalnie stanę-
           liderem na polskim rynku. Obsługiwali-  na siebie, na swoich partnerów handlo‑  liśmy na wysokości zadania. Od sierpnia


            16                                                                                          nr 3/2019
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21