Page 16 - Izolacje 3/2019
P. 16
Wywiad
KOELNER POLSKA: MARKA RAWLPLUG
ŚWIĘTUJE SWOJĄ SETNĄ ROCZNICĘ
Jarosław Bienas – wiceprezes zarządu, dyrektor
sprzedaży i marketingu w firmie Koelner Polska
– w rozmowie z Jarosławem Guzalem
Proponuję, abyśmy zaczęli naszą rozmo‑ śmy wówczas nasz rynek i prowadziliśmy
wę od prezentacji firmy Koelner. Od niej sprzedaż w krajach ościennych, w Rosji,
to wszystko się zaczęło… Czechach, na Słowacji.
Początki firmy sięgają roku 1982. Dyna- Jak przejmowaliśmy Rawlpluga, to wiele
miczny rozwój polskiego przedsiębiorstwa osób w Polsce stukało się w głowę,
sprawił, że w 2004 roku firma debiuto- że kupujemy firm, której nikt w Polsce nie
wała na warszawskiej Giełdzie Papierów zna. W Polsce owszem nie, ale na świecie
Wartościowych. Rok później ówczesna Rawlplug to 100 lat tradycji. Marka ta jest JarosławBienas–wiceprezeszarządu,dyrektor
firma Koelner SA zakupiła brytyjskie rozpoznawalna wszędzie tam, gdzie sięgało sprzedażyimarketinguwfirmieKoelnerPolska;
przedsiębiorstwo produkcyjne Rawl- Imperium Brytyjskie na przełomie wieków. fot.: Koelner Polska
plug Ltd. Przejęcie lidera na brytyjskim To niemal cały świat. Radosław Koelner jest
rynku zamocowań było genezą zmiany wizjonerem. Nie kupował kota w worku. wych przy składaniu ofert na konkretne
nazwy firmy na Rawlplug SA w roku 2013. Jednego dnia kupił 100 lat tradycji i dostęp przedsięwzięcia?
Tak więc wszystko zaczęło się od firmy do globalnego rynku zamocowań. Obecnie Taki model sprzedaży faktycznie nie jest
Koelner, czyli od rodziny Koelner: Krystyny, jesteśmy w niemal każdym kraju w Europie, łatwy. Niemniej z punktu widzenia firmy je-
Przemka, Radosława, który jest obecnie na Bliskim i Dalekim Wschodzie, Azji, Afry- dyny dla nas słuszny. Rawplug to innowacje.
u nas prezesem w całej grupie i głównym ce, a nawet w USA. Nikt za nas ich nie wdroży. Tym bardziej
udziałowcem tej firmy. na rynku inwestycyjnym czy OEM. Podsta-
Ja mam zaszczyt współzarządzać W skali rynku europejskiego jak się wą jest jasno określona polityka handlowa
spółką Koelner Polska, która dała początek pozycjonujecie pod względem udziału wobec lojalnych, sprawdzonych partnerów.
całemu naszemu biznesowi, i na równi w rynku? Ich wciąż przybywa, więc o błędzie nie może
z Koelner Łańcucką Fabryką śrub wiedzie Myślę, że na pewno jesteśmy w top 3–4, być mowy. Pomimo 120 osób, handlowców,
prym wśród spółek grupy rozsianych jeśli chodzi o rynek europejski, a na świa- tylko na polskim rynku, potrafimy współpra-
na całym świecie. Trzonem działania towym – w top 8–10. Nie ma wątpliwości cować niemal z każdym partnerem. To spora
Koelner Polska jest oferta oparta na trzech też, że z każdym rokiem mocno rośniemy. sztuka, w której pomaga nam to, że nigdy
brandach: Rawplug jako produkty pre- Rozwijamy się bardzo dynamicznie. nie byliśmy korporacją. Wyrośliśmy z rodziny
mium, Koelner oraz Modeco z narzędziami i nadal nią jesteśmy. W rodzinie podstawą
Ekspert i Home. Waszą codzienną działalność charak‑ jest dialog, a na nim właśnie opieramy naszą
Rawlplug jest jednym z liderów wśród teryzuje to, że oferujecie swoje pro‑ współpracę z partnerami handlowymi.
producentów zamocowań w Europie dukty w różnych kanałach dystrybucji.
i na świecie. Produkowany asortyment Jesteście w sieciach DIY, w hurtowniach, Pan w dużej mierze zajmuje się sprzeda‑
produktów to zamocowania, elementy macie swoich dystrybutorów. żą tego, co wyprodukujecie. Jak ta kwe‑
złączne, śrubowe, narzędzia i elektro- Tak jak Pan mówi. Obsługujemy kilka kana- stia zmienia się na przestrzeni lat?
narzędzia. Rawlplug to marka premium. łów sprzedaży. To nic dziwnego przy ponad Obecnie wiele firm, nawet w budownic‑
Potwierdzają to opinie wykwalifikowa- 20 000 produktach, których przeznacze- twie, mocno idzie w kierunku e-handlu.
nych wykonawców, posiadane aprobaty, nie różni się od siebie. Proszę pamiętać, Czy Państwa również podążają tą drogą?
certyfikaty oraz materiały najwyższej klasy, że mamy obecnie kilka swoich fabryk, które E-commerce to sprawa nieunikniona.
z których wytwarzamy nasze produkty różnią się od siebie produkowanym asorty- W tym kierunku idzie świat i raczej nikt
sygnowane literką R. mentem oraz docelowym odbiorcą. Dlatego tego nie zmieni. My również jesteśmy
nasz rynek to zarówno inwestycje, trade, przygotowani na zmiany modelu handlu
Co w praktyce firmie Koelner dało prze‑ hurtownie, sieci, automotive, jak i OEM. na świecie i nowe kanały sprzedaży, które
jęcie firmy Rawlplug? Jaka była pozycja pojawiają się wraz z digitalizacją świa-
firmy przed przejęciem tego brytyjskiego Odnoszę wrażenie, że przy tej skali ta. Przykładowo, gdy tylko dostrzegliśmy
potentata? dotarcia przy różnego rodzaju inwesty‑ możliwości dostarczania swoich produktów
Przed tym wydarzeniem byliśmy na pewno cjach może zdarzyć się, że wpadacie poza naszą planetę, momentalnie stanę-
liderem na polskim rynku. Obsługiwali- na siebie, na swoich partnerów handlo‑ liśmy na wysokości zadania. Od sierpnia
16 nr 3/2019