Izolacje.com.pl

Zaawansowane wyszukiwanie

Stan techniczny dróg krajowych – raport GDDKiA za 2023 r.

Materiały prasowe | 2024-09-13
Stan techniczny dróg krajowych – raport GDDKiA za 2023 r., fot. Pixabay

Stan techniczny dróg krajowych – raport GDDKiA za 2023 r., fot. Pixabay

Coroczne podsumowanie dostarcza szczegółowych informacji w kwestii oceny stanu nawierzchni. Z raportu za 2023 r. wynika, że niemal 90 proc. dróg krajowych w Polsce, w ujęciu użytkowej oceny stanu nawierzchni, nie wymaga obecnie remontu, a jedynie 9 proc. kwalifikuje się do wykonania prac naprawczych.

Zobacz także

Materiały prasowe news Drogi szybkiego ruchu z nawierzchnią betonową

Drogi szybkiego ruchu z nawierzchnią betonową Drogi szybkiego ruchu z nawierzchnią betonową

Na autostradzie A2 powstaje nawierzchnia, do budowy której zastosowano cement o niższym o 30% śladzie węglowym. Przy realizacji najbardziej wymagających inwestycji drogowych, np. drogi ekspresowej S3 Bolków...

Na autostradzie A2 powstaje nawierzchnia, do budowy której zastosowano cement o niższym o 30% śladzie węglowym. Przy realizacji najbardziej wymagających inwestycji drogowych, np. drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra wraz liczącym 2300 m z najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce, stosuje się betonowe nawierzchnie, budowane z krajowych surowców.

Materiały prasowe news Nieprawidłowości przy remontach dróg w woj. kujawsko-pomorskim

Nieprawidłowości przy remontach dróg w woj. kujawsko-pomorskim Nieprawidłowości przy remontach dróg w woj. kujawsko-pomorskim

Chociaż skontrolowane podmioty były przygotowane pod względem organizacyjnym do wykonania inwestycji i każdemu z przedsięwzięć zapewniono finansowanie, NIK ujawniła nieprawidłowości przy ich realizacji...

Chociaż skontrolowane podmioty były przygotowane pod względem organizacyjnym do wykonania inwestycji i każdemu z przedsięwzięć zapewniono finansowanie, NIK ujawniła nieprawidłowości przy ich realizacji i to na wszystkich etapach – od opisu przedmiotu zamówienia publicznego po nierzetelne odbiory końcowe. Ze względu na wagę i skalę nieprawidłowości sformułowano 40 wniosków pokontrolnych. W jednym przypadku skierowano zawiadomienie o możliwości popełnienia wykroczeń przez kierownika jednostki kontrolowanej.

Czytaj całość »
Gresmax w Lublinie – nowe Centrum Hydroizolacji Sika Gresmax w Lublinie – nowe Centrum Hydroizolacji Sika

Sika Poland news Gresmax w Lublinie – nowe Centrum Hydroizolacji Sika

Od 21 marca br. na mapie lokalizacji Centrum Hydroizolacji Sika działa nowy punkt – zapraszamy do Gresmax przy ul. Energetyków 19 w Lublinie.

Od 21 marca br. na mapie lokalizacji Centrum Hydroizolacji Sika działa nowy punkt – zapraszamy do Gresmax przy ul. Energetyków 19 w Lublinie.

Czytaj całość »

Z punktu widzenia osób podróżujących po drogach krajowych, najważniejsza jest użytkowa ocena stanu technicznego. Te parametry wpływają bowiem na komfort jazdy i warunki bezpieczeństwa ruchu drogowego. W tej kategorii zdecydowana część odcinków dróg krajowych jest dobrej w kondycji, pozwalającej na ich użytkowanie bez konieczności wykonywania remontów. Jest to możliwe dzięki bieżącemu monitoringowi oraz systematycznym działaniom utrzymaniowym na sieci dróg krajowych.

Stan techniczny nawierzchni dróg krajowych

Porównując dane z początku XXI wieku, możemy również powiedzieć o znaczącej poprawie ogólnej oceny stanu technicznego nawierzchni dróg krajowych. W 2001 r. w stanie niewymagającym pilnych remontów mieliśmy zaledwie 66 proc. dróg krajowych. i 34 proc., odcinków, na których należało je wykonać. W kolejnych latach było to odpowiednio: w 2003 r. 70,4 proc. i 29,6 proc. w 2005 r. 75,1 proc. i 24,9 proc., w 2016 r. 83,1 proc. i 16,9 proc., w 2019 r. 84,4 proc. i 13,3 proc., w 2022 r. 84,1 proc. i 14,7 proc. 

Z ogólnej oceny stanu nawierzchni na koniec 2023 r. wynika, że blisko 84 proc. dróg krajowych jest w stanie, który nie wymaga obecnie prac naprawczych. Pod koniec ubiegłego roku na ok. 1,1 proc. długości dróg krajowych trwały remonty i przebudowy, które miały poprawić stan techniczny ich nawierzchni, a więc również komfort i bezpieczeństwo kierowców, pieszych oraz rowerzystów. 

Warto nadmienić, że osiągnięcie 100 proc. nawierzchni w stanie dobrym jest niemożliwe. Wynika to z naturalnego procesu, jakim jest cykl życia drogi, czyli stopniowego zużywania się, który ma miejsce od samego początku oddania do użytkowania nowych odcinków, a następnie w trakcie ich eksploatacji. Sytuacja, w której 100 proc. dróg miałoby ocenę dobrą, oznaczałby, że wszystkie odcinki dróg krajowych powstały w jednym czasie oraz są nowe lub mają maksymalnie kilka lat. 

W nawierzchniach asfaltowych powierzchnia, po której jeżdżą pojazdy, czyli warstwa ścieralna (czasami także warstwa wiążąca) wymieniana co 12–15 lat. W przypadku nawierzchni betonowych naprawiane są jej fragmenty, czyli poszczególne płyty oraz wymieniane są wypełnienia szczelin dylatacyjnych. 

Raport dotyczy dróg zarzadzanych przez GDDKiA o długości 17 824 km oraz koncesjonariuszy płatnych odcinków autostrad (na A1, A2 i A4) o łącznej długości 472 km.

Raport nie obejmuje odcinków dróg krajowych, którymi nie zarządza GDDKiA, czyli m.in. koncesyjnych odcinków autostrad, a także odcinków dróg krajowych przebiegających przez miasta na prawach powiatu. Przypomnijmy, że w tych miastach tylko drogi ekspresowe (klasy S) i autostrady (klasy A) są administrowane przez GDDKiA, za pozostałe drogi publiczne odpowiada prezydent tego miasta. 

Badanie stanu nawierzchni

GDDKiA bada jej nośność, równość, właściwości przeciwpoślizgowe i stan powierzchni. Wykorzystuje do tego specjalistyczny sprzęt pomiarowy. Szczegółowe dane uzyskane w ramach diagnostyki wykorzystywane są m.in. do planowana remontów czy wniosku o dofinansowanie ze środków europejskich.  

Jak zmienia się sieć dróg szybkiego ruchu

Wchodząc do Unii Europejskiej w 2004 r., mieliśmy 720 km dróg szybkiego ruchu, a obecnie jest ich ponad 5100 km. Zaklada się, że do 2033 r. bedzie około 8000 km szybkich dróg, w tym 2100 km autostrad. W realizacji jest blisko 1600 km nowych dróg, co oznacza, że zbliżamy się do momentu, gdy sieć dróg szybkiego ruchu będzie kompletna. Najbliższa dekada przyniesie odwrócenie proporcji w wydatkach na drogownictwo – przeniesienie ciężaru inwestycji z nowych dróg na istniejącą sieć, która z każdym rokiem się zużywa. To naturalna kolej rzeczy. Dlatego zwiększamy budżet na utrzymanie, który w tym roku wynosi 2,5 mld zł, a w przyszłym wzrośnie do 3 mld zł.

Źródło: GDDKiA

Powiązane

Jerzy Doroszkiewicz news Grupa badawcza z USA zainteresowana wykorzystaniem łopat turbin wiatrowych w ekranach drogowych

Grupa badawcza z USA zainteresowana wykorzystaniem łopat turbin wiatrowych w ekranach drogowych Grupa badawcza z USA zainteresowana wykorzystaniem łopat turbin wiatrowych w ekranach drogowych

Naukowcy z Politechniki Białostockiej opracowują koncepcję ekranów akustycznych z użyciem zużytych śmigieł turbin wiatrowych. Po publikacji artykułu podsumowującego badania w ramach projektu Iskra w czasopiśmie...

Naukowcy z Politechniki Białostockiej opracowują koncepcję ekranów akustycznych z użyciem zużytych śmigieł turbin wiatrowych. Po publikacji artykułu podsumowującego badania w ramach projektu Iskra w czasopiśmie naukowym „Materials” innowacyjną metodą zainteresowała się międzynarodowa grupa Re-Wind, zajmująca się recyklingiem łopat turbin wiatrowych.

Czytaj całość »
Jak wyjść z kryzysu klimatycznego? Jak wyjść z kryzysu klimatycznego?

Materiały prasowe news Jak wyjść z kryzysu klimatycznego?

Powódź na południu Polski przeraża skalą strat i zniszczeń, zwłaszcza gdy widzimy obrazy zerwanych i przelewanych zapór na rzekach. Jej skutki pokazują, że dla naszego bezpieczeństwa nie wystarczy tylko...

Powódź na południu Polski przeraża skalą strat i zniszczeń, zwłaszcza gdy widzimy obrazy zerwanych i przelewanych zapór na rzekach. Jej skutki pokazują, że dla naszego bezpieczeństwa nie wystarczy tylko adaptacja do zmian klimatu. Trzeba pilnie ograniczyć emisję gazów cieplarnianych do atmosfery.

Czytaj całość »

Redakcja miesięcznika IZOLACJE news Transformacja energetyczna – wyzwania, możliwości i perspektywy, czyli 30 lat KAPE

Transformacja energetyczna – wyzwania, możliwości i perspektywy, czyli 30 lat KAPE Transformacja energetyczna – wyzwania, możliwości i perspektywy, czyli 30 lat KAPE

16 października 2024 r. w Warszawie (Tower Service) odbyła się jubileuszowa konferencja pt. „Transformacja energetyczna – wyzwania, możliwości i perspektywy”, będąca kulminacyjnym punktem obchodów 30-lecia...

16 października 2024 r. w Warszawie (Tower Service) odbyła się jubileuszowa konferencja pt. „Transformacja energetyczna – wyzwania, możliwości i perspektywy”, będąca kulminacyjnym punktem obchodów 30-lecia Krajowej Agencji Poszanowania Energii. Wydarzenie zgromadziło szerokie grono ekspertów branżowych, liderów sektora energetycznego, przedstawicieli administracji publicznej, samorządów, sektora prywatnego oraz organizacji pozarządowych, którzy wspólnie debatowali nad przyszłością transformacji energetycznej...

Wybrane dla Ciebie

Źródło OZE z dopłatą 50% »

Źródło OZE z dopłatą 50% » Źródło OZE z dopłatą 50% »

Łatwa hydroizolacja skomplikowanych powierzchni dachowych »

Łatwa hydroizolacja skomplikowanych powierzchni dachowych » Łatwa hydroizolacja skomplikowanych powierzchni dachowych »

Docieplanie budynków to nie problem »

Docieplanie budynków to nie problem » Docieplanie budynków to nie problem »

Trwały kolor tynku? To możliwe! »

Trwały kolor tynku? To możliwe! » Trwały kolor tynku? To możliwe! »

Piany poliuretanowe, otwartokomórkowe »

Piany poliuretanowe, otwartokomórkowe » Piany poliuretanowe, otwartokomórkowe »

Zatrzymaj cenne ciepło wewnątrz »

Zatrzymaj cenne ciepło wewnątrz » Zatrzymaj cenne ciepło wewnątrz »

EKOdachy spadziste »

EKOdachy spadziste » EKOdachy spadziste »

Skuteczna walka z wilgocią w ścianach »

Skuteczna walka z wilgocią w ścianach » Skuteczna walka z wilgocią w ścianach »

Trwałe drzwi na zewnątrz i do wnętrz »

Trwałe drzwi na zewnątrz i do wnętrz » Trwałe drzwi na zewnątrz i do wnętrz »

Oszczędzanie przez ocieplanie »

Oszczędzanie przez ocieplanie » Oszczędzanie przez ocieplanie »

Uszczelnianie fundamentów »

Uszczelnianie fundamentów » Uszczelnianie fundamentów »

Prawidłowe wykonanie elewacji w systemie ETICS to jakość, żywotność i estetyka »

Prawidłowe wykonanie elewacji w systemie ETICS to jakość, żywotność i estetyka » Prawidłowe wykonanie elewacji w systemie ETICS to jakość, żywotność i estetyka »

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Portal Budowlany - Izolacje.com.pl

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.izolacje.com.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.izolacje.com.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.