Stan techniczny dróg krajowych – raport GDDKiA za 2023 r.
Stan techniczny dróg krajowych – raport GDDKiA za 2023 r., fot. Pixabay
Coroczne podsumowanie dostarcza szczegółowych informacji w kwestii oceny stanu nawierzchni. Z raportu za 2023 r. wynika, że niemal 90 proc. dróg krajowych w Polsce, w ujęciu użytkowej oceny stanu nawierzchni, nie wymaga obecnie remontu, a jedynie 9 proc. kwalifikuje się do wykonania prac naprawczych.
Zobacz także
Materiały prasowe news Drogi szybkiego ruchu z nawierzchnią betonową
Na autostradzie A2 powstaje nawierzchnia, do budowy której zastosowano cement o niższym o 30% śladzie węglowym. Przy realizacji najbardziej wymagających inwestycji drogowych, np. drogi ekspresowej S3 Bolków...
Na autostradzie A2 powstaje nawierzchnia, do budowy której zastosowano cement o niższym o 30% śladzie węglowym. Przy realizacji najbardziej wymagających inwestycji drogowych, np. drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra wraz liczącym 2300 m z najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce, stosuje się betonowe nawierzchnie, budowane z krajowych surowców.
Materiały prasowe news Nieprawidłowości przy remontach dróg w woj. kujawsko-pomorskim
Chociaż skontrolowane podmioty były przygotowane pod względem organizacyjnym do wykonania inwestycji i każdemu z przedsięwzięć zapewniono finansowanie, NIK ujawniła nieprawidłowości przy ich realizacji...
Chociaż skontrolowane podmioty były przygotowane pod względem organizacyjnym do wykonania inwestycji i każdemu z przedsięwzięć zapewniono finansowanie, NIK ujawniła nieprawidłowości przy ich realizacji i to na wszystkich etapach – od opisu przedmiotu zamówienia publicznego po nierzetelne odbiory końcowe. Ze względu na wagę i skalę nieprawidłowości sformułowano 40 wniosków pokontrolnych. W jednym przypadku skierowano zawiadomienie o możliwości popełnienia wykroczeń przez kierownika jednostki kontrolowanej.
dr inż. Krzysztof Pogan Rysy w posadzkach nawierzchni garażu podziemnego
Omawiany obiekt, w którym usytuowane są garaże podziemne, został zaprojektowany zgodnie z wytycznymi zawartymi w decyzji o warunkach zabudowy jako zespół trzech budynków zlokalizowanych na działce w sposób...
Omawiany obiekt, w którym usytuowane są garaże podziemne, został zaprojektowany zgodnie z wytycznymi zawartymi w decyzji o warunkach zabudowy jako zespół trzech budynków zlokalizowanych na działce w sposób kontynuujący wnętrza urbanistyczne działek sąsiednich.
Z punktu widzenia osób podróżujących po drogach krajowych, najważniejsza jest użytkowa ocena stanu technicznego. Te parametry wpływają bowiem na komfort jazdy i warunki bezpieczeństwa ruchu drogowego. W tej kategorii zdecydowana część odcinków dróg krajowych jest dobrej w kondycji, pozwalającej na ich użytkowanie bez konieczności wykonywania remontów. Jest to możliwe dzięki bieżącemu monitoringowi oraz systematycznym działaniom utrzymaniowym na sieci dróg krajowych.
Stan techniczny nawierzchni dróg krajowych
Porównując dane z początku XXI wieku, możemy również powiedzieć o znaczącej poprawie ogólnej oceny stanu technicznego nawierzchni dróg krajowych. W 2001 r. w stanie niewymagającym pilnych remontów mieliśmy zaledwie 66 proc. dróg krajowych. i 34 proc., odcinków, na których należało je wykonać. W kolejnych latach było to odpowiednio: w 2003 r. 70,4 proc. i 29,6 proc. w 2005 r. 75,1 proc. i 24,9 proc., w 2016 r. 83,1 proc. i 16,9 proc., w 2019 r. 84,4 proc. i 13,3 proc., w 2022 r. 84,1 proc. i 14,7 proc.
Z ogólnej oceny stanu nawierzchni na koniec 2023 r. wynika, że blisko 84 proc. dróg krajowych jest w stanie, który nie wymaga obecnie prac naprawczych. Pod koniec ubiegłego roku na ok. 1,1 proc. długości dróg krajowych trwały remonty i przebudowy, które miały poprawić stan techniczny ich nawierzchni, a więc również komfort i bezpieczeństwo kierowców, pieszych oraz rowerzystów.
Warto nadmienić, że osiągnięcie 100 proc. nawierzchni w stanie dobrym jest niemożliwe. Wynika to z naturalnego procesu, jakim jest cykl życia drogi, czyli stopniowego zużywania się, który ma miejsce od samego początku oddania do użytkowania nowych odcinków, a następnie w trakcie ich eksploatacji. Sytuacja, w której 100 proc. dróg miałoby ocenę dobrą, oznaczałby, że wszystkie odcinki dróg krajowych powstały w jednym czasie oraz są nowe lub mają maksymalnie kilka lat.
W nawierzchniach asfaltowych powierzchnia, po której jeżdżą pojazdy, czyli warstwa ścieralna (czasami także warstwa wiążąca) wymieniana co 12–15 lat. W przypadku nawierzchni betonowych naprawiane są jej fragmenty, czyli poszczególne płyty oraz wymieniane są wypełnienia szczelin dylatacyjnych.
Raport dotyczy dróg zarzadzanych przez GDDKiA o długości 17 824 km oraz koncesjonariuszy płatnych odcinków autostrad (na A1, A2 i A4) o łącznej długości 472 km.
Raport nie obejmuje odcinków dróg krajowych, którymi nie zarządza GDDKiA, czyli m.in. koncesyjnych odcinków autostrad, a także odcinków dróg krajowych przebiegających przez miasta na prawach powiatu. Przypomnijmy, że w tych miastach tylko drogi ekspresowe (klasy S) i autostrady (klasy A) są administrowane przez GDDKiA, za pozostałe drogi publiczne odpowiada prezydent tego miasta.
Badanie stanu nawierzchni
GDDKiA bada jej nośność, równość, właściwości przeciwpoślizgowe i stan powierzchni. Wykorzystuje do tego specjalistyczny sprzęt pomiarowy. Szczegółowe dane uzyskane w ramach diagnostyki wykorzystywane są m.in. do planowana remontów czy wniosku o dofinansowanie ze środków europejskich.
Jak zmienia się sieć dróg szybkiego ruchu
Wchodząc do Unii Europejskiej w 2004 r., mieliśmy 720 km dróg szybkiego ruchu, a obecnie jest ich ponad 5100 km. Zaklada się, że do 2033 r. bedzie około 8000 km szybkich dróg, w tym 2100 km autostrad. W realizacji jest blisko 1600 km nowych dróg, co oznacza, że zbliżamy się do momentu, gdy sieć dróg szybkiego ruchu będzie kompletna. Najbliższa dekada przyniesie odwrócenie proporcji w wydatkach na drogownictwo – przeniesienie ciężaru inwestycji z nowych dróg na istniejącą sieć, która z każdym rokiem się zużywa. To naturalna kolej rzeczy. Dlatego zwiększamy budżet na utrzymanie, który w tym roku wynosi 2,5 mld zł, a w przyszłym wzrośnie do 3 mld zł.
Źródło: GDDKiA