Page 19 - IZOLACJE 11-12/2023
P. 19
Inwestycje
Modernizacja budynku
na Torze Wyścigów Konnych Służewiec
Budynek na Torze Wyścigów Konnych Służewiec przed przystąpieniem do projektowania zwiedził najlepsze europej-
w Warszawie jest obiektem wpisanym na listę skie tory wyścigowe. To pozwoliło zaczerpnąć inspiracji z najcie-
zabytków, na co dzień korzysta z niego wiele osób. kawszych rozwiązań stosowanych w różnych częściach kontynentu,
Modernizacja musiała więc sprostać aktualnym a co najważniejsze uniknąć wielu błędów w fazie projektowej.
wymogom technicznym, a w efekcie podnieść W czasie II wojny światowej Tor Wyścigów Konnych Służewiec
komfort użytkowników. Udało się to osiągnąć dzięki szczególnie nie ucierpiał, a gonitwy przywrócono już w 1946 r. Po la-
wymianie ślusarki okiennej z zastosowaniem szkła tach, w 1989 r., obiekt został wpisany do rejestru zabytków, jednak
przeciwsłonecznego. wskutek upływu lat budynki kompleksu niszczały. W końcu podjęto
decyzję o konieczności przeprowadzenia gruntownej modernizacji,
Tor Wyścigów Konnych Służewiec w Warszawie to miejsce, które która miała podnieść bilans energetyczny budynku i przywrócić
ma bogatą historię z ciekawymi akcentami architektonicznymi. komfort użytkowania trybun. Ze względu na duże powierzchnie
Otwarty 3 czerwca 1939 r., od razu został uznany za największy przeszklone, które pierwotnie nadały zabudowie Toru unikalnego
i najnowocześniejszy obiekt tego typu w Europie. Kompleks wy- charakteru, trzeba było dobrać odpowiedni produkt do zastosowania
posażono w mieszkania dla personelu, magazyny, stajnie dla 800 w procesie wymiany okien i szklanych fasad. Wybór padł na szkło
koni, studnię, wieżę ciśnień, a także automatyczny system zra- przeciwsłoneczne.
szania oraz podziemne przejście między stajniami a padokiem.
Głównym architektem Toru był hrabia Zygmunt Plater-Zyberk, który Źródło: NSG Group
nr 11/12/2023 19