Page 19 - IZOLACJE 11-12/2023
P. 19

Inwestycje























































          Modernizacja budynku


          na Torze Wyścigów Konnych Służewiec








            Budynek na Torze Wyścigów Konnych Służewiec       przed przystąpieniem do projektowania zwiedził najlepsze europej-
            w Warszawie jest obiektem wpisanym na listę       skie  tory  wyścigowe.  To  pozwoliło  zaczerpnąć  inspiracji  z  najcie-
            zabytków, na co dzień korzysta z niego wiele osób.   kawszych rozwiązań stosowanych w różnych częściach kontynentu,
            Modernizacja musiała więc sprostać aktualnym      a co najważniejsze uniknąć wielu błędów w fazie projektowej.
            wymogom technicznym, a w efekcie podnieść           W czasie II wojny światowej Tor Wyścigów Konnych Służewiec
            komfort użytkowników. Udało się to osiągnąć dzięki   szczególnie nie ucierpiał, a gonitwy przywrócono już w 1946 r. Po la-
            wymianie ślusarki okiennej z zastosowaniem szkła   tach, w 1989 r., obiekt został wpisany do rejestru zabytków, jednak
            przeciwsłonecznego.                               wskutek upływu lat budynki kompleksu niszczały. W końcu podjęto
                                                              decyzję o konieczności przeprowadzenia gruntownej modernizacji,
          Tor Wyścigów Konnych Służewiec w Warszawie to miejsce, które   która  miała  podnieść  bilans  energetyczny  budynku  i  przywrócić
          ma  bogatą  historię  z  ciekawymi  akcentami  architektonicznymi.   komfort  użytkowania  trybun.  Ze  względu  na  duże  powierzchnie
          Otwarty 3 czerwca 1939 r., od razu został uznany za największy   przeszklone,  które  pierwotnie  nadały  zabudowie  Toru  unikalnego
          i  najnowocześniejszy  obiekt  tego  typu  w  Europie.  Kompleks  wy-  charakteru, trzeba było dobrać odpowiedni produkt do zastosowania
          posażono w mieszkania dla personelu, magazyny, stajnie dla 800   w procesie wymiany okien i szklanych fasad. Wybór padł na szkło
          koni,  studnię,  wieżę  ciśnień,  a  także  automatyczny  system  zra-  przeciwsłoneczne.
          szania  oraz  podziemne  przejście  między  stajniami  a  padokiem.
          Głównym architektem Toru był hrabia Zygmunt Plater-Zyberk, który                         Źródło: NSG Group


                             nr 11/12/2023                                                                19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24