Page 21 - IZOLACJE 11-12/2023
P. 21
2
Historii Polski została zaprojektowana jako filozoficzna opowieść Muzeum Historii Polski ma powierzchnię niemalże 45 tys. m
o procesie historii, w której językiem narracji o odkrywaniu śladów i planowo będzie przyjmować ok. 500 tys. gości rocznie. Poza czę-
przeszłości został kamień. ścią ekspozycyjną oraz pomieszczeniami do przechowywania i kon-
Minimalistyczna, monolityczna bryła Muzeum Historii Polski serwacji artefaktów, znajdują się w nim liczne przestrzenie o funkcji
przypomina nieco swoją formą ociosany kamienny blok. Jego fa- kulturalnej: sala koncertowa na 600 osób, sala kinowo-teatralna,
sada została wyłożona kamiennymi płytami o różnorodnym rysun- biblioteka, sale konferencyjne i edukacyjne, punkty gastronomiczne,
ku. Są one ułożone w poziome pasma, podkreślające warstwową, a także taras z panoramą Warszawy.
stratygraficzną strukturę kamienia. To struktura właściwa materii Współczesne muzea to nie tylko ekspozycja. To właściwie cały
geologicznej, ale też archeologii – zachodzącym po sobie procesom program różnych, współgrających ze sobą, choć czasami także nie-
naturalnym, społecznym i kulturowym. Zdecydowaliśmy się na mar- zależnych od siebie funkcji. W Muzeum Historii Polski przestrzeń
mur ze względu na jego wyrazisty rysunek. Każda z marmurowych wystawy stałej i wystaw czasowych stanowi mniej niż jedną piątą
płyt jest inna, niepowtarzalna, tak jak cała historia składa się powierzchni. Cała reszta to funkcje publiczne oraz techniczne.
z niepowtarzalnych, jednostkowych zdarzeń – tłumaczy architekt Cały parter muzeum przyjął formę otwartą – bez prostej, linearnej
Paweł Grodzicki z pracowni WXCA. ścieżki doświadczania wnętrza. Można być wiele razy w tym obiek-
Wszystkie płyty zostały ułożone na zasadzie przemyślanej cie, za każdym razem robiąc coś innego, brać udział w różnych
kompozycji, część w postaci repetycji kolejnych płyt z bloku, inne wydarzeniach. Plan wnętrza zaprojektowaliśmy tak, by można było
na zasadzie lustrzanego odbicia. Architekci zastosowali sześć swobodnie meandrować pomiędzy poszczególnymi blokami funk-
metod obróbki kamienia, co sprawiło, że poszczególne partie róż- cjonalnymi niczym w wydrążonym monolitycznym bloku – opowiada
nią się pod względem tonalności i faktury. Symboliczne dopełnienie architekt Krzysztof Budzisz z WXCA.
stanowi detal architektoniczny w postaci ornamentów będących Muzeum Historii Polski razem z otwartym przed miesiącem Mu-
cytatami z tradycji architektonicznej. Można je interpretować jako zeum Wojska Polskiego oraz już mieszczącymi się na terenie Cytadeli
pochodzące z różnych okresów artefakty w przekroju archeologicz- Warszawskiej Muzeum X Pawilonu Cytadeli Warszawskiej i Muzeum
nym. Nie są to jednak dosłowne cytaty, a poddane transformacjom Katyńskim złożyło się na jeden z największych i najnowocześniej-
geometrycznym przestrzenne grafiki będące odniesieniem do takich szych kompleksów muzealnych w Europie. W ramach I etapu prac
wzorów jak m.in. relief z Drzwi Gnieźnieńskich, znane z gotyku razem z Muzeum Historii Polski i gmachem południowym Muzeum
sklepienie kryształowe (m.in. Bazylika Mariacka, Gdańsk), dekoracje Wojska Polskiego zrealizowany został miejski plac z podziemnym
krakowskiej Kaplicy Zygmuntowskiej czy motyw z modernistycznej parkingiem oraz nowa brama wjazdowa od strony Wisłostrady.
hali Spodek w Katowicach. Źródło: WXCA
nr 11/12/2023 21