Page 21 - IZOLACJE 11-12/2023
P. 21

2
          Historii  Polski  została  zaprojektowana  jako  filozoficzna  opowieść   Muzeum Historii Polski ma powierzchnię niemalże 45 tys. m
          o procesie historii, w której językiem narracji o odkrywaniu śladów   i planowo będzie przyjmować ok. 500 tys. gości rocznie. Poza czę-
          przeszłości został kamień.                          ścią ekspozycyjną oraz pomieszczeniami do przechowywania i kon-
            Minimalistyczna,  monolityczna  bryła  Muzeum  Historii  Polski   serwacji artefaktów, znajdują się w nim liczne przestrzenie o funkcji
          przypomina nieco swoją formą ociosany kamienny blok. Jego fa-  kulturalnej:  sala  koncertowa  na  600  osób,  sala  kinowo-teatralna,
          sada została wyłożona kamiennymi płytami o różnorodnym rysun-  biblioteka, sale konferencyjne i edukacyjne, punkty gastronomiczne,
          ku. Są one ułożone w poziome pasma, podkreślające warstwową,   a także taras z panoramą Warszawy.
          stratygraficzną strukturę kamienia. To struktura właściwa materii   Współczesne muzea to nie tylko ekspozycja. To właściwie cały
          geologicznej, ale też archeologii – zachodzącym po sobie procesom   program różnych, współgrających ze sobą, choć czasami także nie-
          naturalnym, społecznym i kulturowym. Zdecydowaliśmy się na mar-  zależnych od siebie funkcji. W Muzeum Historii Polski przestrzeń
          mur ze względu na jego wyrazisty rysunek. Każda z marmurowych   wystawy stałej i wystaw czasowych stanowi mniej niż jedną piątą
          płyt  jest  inna,  niepowtarzalna,  tak  jak  cała  historia  składa  się   powierzchni.  Cała  reszta  to  funkcje  publiczne  oraz  techniczne.
          z niepowtarzalnych, jednostkowych zdarzeń – tłumaczy architekt   Cały parter muzeum przyjął formę otwartą – bez prostej, linearnej
          Paweł Grodzicki z pracowni WXCA.                    ścieżki doświadczania wnętrza. Można być wiele razy w tym obiek-
            Wszystkie  płyty  zostały  ułożone  na  zasadzie  przemyślanej   cie, za każdym razem robiąc coś innego, brać udział w różnych
          kompozycji, część w postaci repetycji kolejnych płyt z bloku, inne   wydarzeniach. Plan wnętrza zaprojektowaliśmy tak, by można było
          na  zasadzie  lustrzanego  odbicia.  Architekci  zastosowali  sześć   swobodnie  meandrować  pomiędzy  poszczególnymi  blokami  funk-
          metod obróbki kamienia, co sprawiło, że poszczególne partie róż-  cjonalnymi niczym w wydrążonym monolitycznym bloku – opowiada
          nią się pod względem tonalności i faktury. Symboliczne dopełnienie   architekt Krzysztof Budzisz z WXCA.
          stanowi  detal  architektoniczny  w  postaci  ornamentów  będących   Muzeum Historii Polski razem z otwartym przed miesiącem Mu-
          cytatami z tradycji architektonicznej. Można je interpretować jako   zeum Wojska Polskiego oraz już mieszczącymi się na terenie Cytadeli
          pochodzące z różnych okresów artefakty w przekroju archeologicz-  Warszawskiej Muzeum X Pawilonu Cytadeli Warszawskiej i Muzeum
          nym. Nie są to jednak dosłowne cytaty, a poddane transformacjom   Katyńskim złożyło się na jeden z największych i najnowocześniej-
          geometrycznym przestrzenne grafiki będące odniesieniem do takich   szych kompleksów muzealnych w Europie. W ramach I etapu prac
          wzorów  jak  m.in.  relief  z  Drzwi  Gnieźnieńskich,  znane  z  gotyku   razem z Muzeum Historii Polski i gmachem południowym Muzeum
          sklepienie kryształowe (m.in. Bazylika Mariacka, Gdańsk), dekoracje   Wojska Polskiego zrealizowany został miejski plac z podziemnym
          krakowskiej Kaplicy Zygmuntowskiej czy motyw z modernistycznej   parkingiem oraz nowa brama wjazdowa od strony Wisłostrady.
          hali Spodek w Katowicach.                                                                   Źródło: WXCA


                             nr 11/12/2023                                                                 21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26