Page 38 - IZOLACJE 1/2024
P. 38
Prawo, ekonomia, rynek
Jak cyfrowo zarządzać roszczeniami
budowlanymi?
PlanRadar, europejska platforma do zarządzania
procesami, komunikacją i dokumentacją
w budownictwie i nieruchomościach, opublikowała nowy
raport. Badanie dokładnie analizuje cyfrowe zarządzanie
roszczeniami i reklamacjami w projektach budowlanych.
To właśnie one stanowią kluczową kwestię dla wielu
przedstawicieli sektora i są stałym elementem
większości projektów.
Inwestorzy, kierownicy projektów, inżynierowie, konsultanci, gene-
ralni wykonawcy i podwykonawcy często borykają się z konfliktami,
które zazwyczaj są wynikiem błędnej interpretacji lub rozbieżnych
oczekiwań. Ostatnie badania wykazały, że nieporozumienia i spory
między ekspertami w sektorze budowlanym wcale nie są rzadkością
i mogą wydłużyć czas budowy o nawet 10–30%, powodując tym
samym konieczność przeróbek, które stanowią średnio 11% całko-
witego budżetu projektu. Oprócz bezpośrednich strat finansowych,
wiele sporów kończy się w sądzie, powodując ogromne niedogodno-
ści dla wszystkich zaangażowanych stron.
PROSTE BŁĘDY POWODEM NIEŁATWYCH KONFLIKTÓW BUDOWANIE ZGODNIE Z HARMONOGRAMEM
Wśród najczęstszych przyczyn roszczeń budowlanych należy wymie- Innym istotnym problemem sektora budowlanego i branży nierucho-
nić niekompletną dokumentację, wnioski o zmiany w trwających mości jest bieżące monitorowanie terminów. Dzięki opcji tworzenia
projektach, niewłaściwe planowanie prac budowlanych, a nawet coś diagramów takich jak wykres Gantta, łatwiej jest dynamicznie
tak podstawowego, jak słaba komunikacja między interesariuszami monitorować każdą fazę projektu, identyfikować możliwe przeszko-
projektu. Takie z pozoru niegroźne zaniedbania mogą powodować dy w procesie budowy, a tym samym interweniować na czas, aby
tzw. efekt domina i skutkować poważnymi konsekwencjami. uniknąć poważnych konsekwencji.
Jak można rozwiązać ten problem? Cyfryzacja procesów w branży W tym względzie kluczowa jest właściwa koordynacja między
budowlanej i nieruchomości stała się sprawdzoną metodą uspraw- wszystkimi osobami zaangażowanymi w projekt. Terminowa i sku-
nienia całego cyklu życia projektu. Nie bez powodu rozwiązania teczna komunikacja może mieć ogromne znaczenie. Korzystanie
digitalowe są coraz częściej wykorzystywane nawet na poziomie z jednej platformy cyfrowej, na której wiadomości głosowe, zdjęcia,
regulacyjnym w przetargach. Korzyści płynące z tych narzędzi są wi- filmy, wiadomości tekstowe i historia komunikacji są łatwo dostępne
doczne nie tylko w skuteczniejszej obsłudze roszczeń, ale przede i archiwizowane w celach referencyjnych, zapewnia wysoki poziom
wszystkim w zapobieganiu problemom. przejrzystości, co jest szczególnie przydatne w przypadku reklamacji,
Bliższe spojrzenie na sytuację pokazuje, że jednym z najbardziej zwłaszcza wtedy, gdy spór prowadzi do kwestii prawnych.
krytycznych problemów w budownictwie i nieruchomościach jest – Dzięki dialogowi z naszymi klientami i bezpośredniemu do-
ilość wymaganej dokumentacji, takiej jak pozwolenia, plany, umo- świadczeniu w terenie wiemy, że jedną z najbardziej krytycznych
wy, kontrakty i raporty. Specjaliści zaangażowani w projekt muszą sytuacji dla wszystkich stron zaangażowanych w projekt budowlany
być na bieżąco z wszelkimi zmianami, a także muszą być w stanie jest obsługa reklamacji – mówi Krzysztof Studziński, Regional Ma-
sprawnie zarządzać wszystkimi tymi dokumentami. To zadanie ułat- nager PlanRadar w Polsce. – Dlatego opracowaliśmy PlanRadar z jak
wia oprogramowanie PlanRadar, dzięki któremu wszystkie ważne najbardziej wszechstronnym zestawem funkcji, które pozwalają
pliki są przechowywane w jednej, bezpiecznej przestrzeni cyfrowej. użytkownikom zareagować, kiedy coś jest nie tak i trzeba szybko
Dane te są widoczne dla całego zespołu, co daje użytkownikom interweniować. Najlepszym sposobem radzenia sobie z roszcze-
możliwość monitorowania wszelkich błędów, które mogą wystąpić niami jest zapobieganie problemom, zanim jeszcze się pojawią
podczas całego cyklu życia budynku. Wszystkie działania budowlane – podsumowuje.
mogą być oznaczone na planach 2D lub modelach BIM, co ułatwia
identyfikację i śledzenie wszelkich zmian. Źródło: PlanRadar
36 nr 1/2024