Page 16 - Izolacje 2/2019
P. 16
Wywiad
GRUPA PSB: TO BĘDZIE DOBRY ROK
Bogdan Panhirsz, Dyrektor Zarządu Grupy PSB Handel S.A.,
i Mirosław Lubarski, Członek Zarządu Grupy PSB Handel S.A.,
w rozmowie z Jarosławem Guzalem
Rozmawiamy tuż przed sie-
demnastą edycją targów Grupy
PSB odbywających się co roku
w marcu. Czują Panowie jesz-
cze jakąś tremę? Czy jest to już
zwykła rutyna?
Bogdan Panhirsz: Nie, tu w ogóle
nie ma mowy o tremie, bo to jest
zwykły element biznesu, który
prowadzimy od wielu lat. Targi
są niczym innym tylko umożliwie-
niem naszym partnerom i dostaw-
com dobrego wejścia w rozpo-
czynający się sezon budowlany.
Dobre wejście to znaczy zawarcie
dobrych kontraktów. Ci, którzy
kupują, będą mieli lepsze warunki
cenowe i handlowe. A z kolei
dostawcy będą wiedzieli, że to ich
produkty zostaną uplasowane
na rynku, a nie produkty ich kon-
kurentów. Taka jest idea targów, BogdanPanhirsz,DyrektorZarząduGrupyPSBHandelS.A.; MirosławLubarski,CzłonekZarząduGrupyPSBHandel S.A.;
które nie są czymś wyjątkowym. fot.: PSB fot.: PSB
Takie targi odbywają się w wielu
miejscach na świecie przy tego typu orga- powierzchnia decyduje o powodzeniu znacznie większą liczbą. Podczas targów
nizacjach jak nasza. tych targów, ale to też daje pewien często właśnie nie jest w stanie tego
obraz. Z Panów punktu widzenia co jest zrobić, bo przyjeżdża ze zbyt ograniczo-
Skąd wziął się pomysł na te targi? czynnikiem decydującym w dyskusji nym zespołem. Więc tu widzę największy
Mirosław Lubarski: Pomysł ściągnęliśmy o rozwoju tego przedsięwzięcia? Gdzie potencjał. Chodzi o to, żeby przyjechać
wiele lat temu. Byłem w Stanach Zjedno- jest największy potencjał? z większym zespołem ludzi kompetent-
czonych w odwiedzinach u największej M.L.: Liczba kontraktów. Przeciętna firma, nych, którzy są w stanie zawrzeć w imie-
na tym rynku i chyba na świecie grupy mam na myśli naszego partnera, zawiera niu właściciela danej hurtowni, składu
zakupowej. Zobaczyłem wówczas, jak kilkadziesiąt kontraktów, a mamy 350 czy też Mrówki wiążące kontrakty.
oni to organizują. Pamiętam, że to był dostawców. Przede wszystkim muszą
marzec, a na targach były przede wszyst- przyjeżdżać większym zespołem, bo nie Jak przez te 17 lat zmieniło się handlo-
kim tematy z okresu Bożego Narodzenia. łudźmy się, liczba negocjacji w ciągu wanie na targach PSB?
I wtedy zobaczyłem, jak się kontraktuje tych 10 godzin, kiedy targi są otwarte B.P.: Przede wszystkim obie strony przy-
i z jakim wyprzedzeniem planuje się ten jednego dnia, i potem prawie 10 godzin jeżdżają znacznie bardziej przygotowane:
biznes. Z czasem zaimplementowaliśmy ten drugiego dnia, jest ograniczona. Kon- producenci pod względem oferty, a nasi
format w Polsce. Nasze marcowe targi mają traktu nie zawiera się w ciągu 5 minut. partnerzy wiedzą do kogo mają iść i jakie
już 17-letnią historię. Warto wspomnieć, To są negocjacje, które trwają czasami cele zakupowe sobie stawiają. Dawniej
że mamy również inne imprezy targowe, i pół godziny. A czasami bywa tak, że się przyjeżdżali bardziej towarzysko, trochę po-
np. targi ogrodnicze. odchodzi od stołu, daje się troszeczkę rozmawiać, czasami poznać nowego, poten-
czasu do przemyślenia i potem się powra- cjalnego dostawcę – to też jest ważne – ale
Jak Panowie planują rozwój targów ca. W związku z czym, potencjał polega to były rozmowy bardzo ogólne i zajmowały
PSB? Od kilku lat jestem tu regularnie na tym, żeby dany partner zawarł jak naj- więcej czasu. Teraz dobre przygotowanie
i widzę, że hale są coraz szczelniej większą liczbę kontraktów, bo on handluje jednej i drugiej strony powoduje, że na te
pozajmowane. Mam świadomość, że nie wyrobami nie 50 czy 40 dostawców, tylko negocjacje trzeba poświęcić mniej czasu,
16 nr 2/2019