Page 16 - Izolacje 2/2019
P. 16

Wywiad




           GRUPA PSB: TO BĘDZIE DOBRY ROK




           Bogdan Panhirsz, Dyrektor Zarządu Grupy PSB Handel S.A.,
           i Mirosław Lubarski, Członek Zarządu Grupy PSB Handel S.A.,
           w rozmowie z Jarosławem Guzalem







             Rozmawiamy tuż przed sie-
             demnastą edycją targów Grupy
             PSB odbywających się co roku
             w marcu. Czują Panowie jesz-
             cze jakąś tremę? Czy jest to już
             zwykła rutyna?
           Bogdan Panhirsz: Nie, tu w ogóle
           nie ma mowy o tremie, bo to jest
           zwykły element biznesu, który
           prowadzimy od wielu lat. Targi
           są niczym innym tylko umożliwie-
           niem naszym partnerom i dostaw-
           com dobrego wejścia w rozpo-
           czynający się sezon budowlany.
           Dobre wejście to znaczy zawarcie
           dobrych kontraktów. Ci, którzy
           kupują, będą mieli lepsze warunki
           cenowe i handlowe. A z kolei
           dostawcy będą wiedzieli, że to ich
           produkty zostaną uplasowane
           na rynku, a nie produkty ich kon-
           kurentów. Taka jest idea targów,   Bogdan­Panhirsz,­Dyrektor­Zarządu­Grupy­PSB­Handel­S.A.;­  Mirosław­Lubarski,­Członek­Zarządu­Grupy­PSB­Handel S.A.;­
           które nie są czymś wyjątkowym.   fot.: PSB                        fot.: PSB
           Takie targi odbywają się w wielu
           miejscach na świecie przy tego typu orga-  powierzchnia decyduje o powodzeniu   znacznie większą liczbą. Podczas targów
           nizacjach jak nasza.                tych targów, ale to też daje pewien   często właśnie nie jest w stanie tego
                                               obraz. Z Panów punktu widzenia co jest   zrobić, bo przyjeżdża ze zbyt ograniczo-
             Skąd wziął się pomysł na te targi?  czynnikiem decydującym w dyskusji   nym zespołem. Więc tu widzę największy
           Mirosław Lubarski: Pomysł ściągnęliśmy   o rozwoju tego przedsięwzięcia? Gdzie   potencjał. Chodzi o to, żeby przyjechać
           wiele lat temu. Byłem w Stanach Zjedno-  jest największy potencjał?  z większym zespołem ludzi kompetent-
           czonych w odwiedzinach u największej   M.L.: Liczba kontraktów. Przeciętna firma,   nych, którzy są w stanie zawrzeć w imie-
           na tym rynku i chyba na świecie grupy   mam na myśli naszego partnera, zawiera   niu właściciela danej hurtowni, składu
           zakupowej. Zobaczyłem wówczas, jak   kilkadziesiąt kontraktów, a mamy 350   czy też Mrówki wiążące kontrakty.
           oni to organizują. Pamiętam, że to był   dostawców. Przede wszystkim muszą
           marzec, a na targach były przede wszyst-  przyjeżdżać większym zespołem, bo nie   Jak przez te 17 lat zmieniło się handlo-
           kim tematy z okresu Bożego Narodzenia.   łudźmy się, liczba negocjacji w ciągu   wanie na targach PSB?
           I wtedy zobaczyłem, jak się kontraktuje   tych 10 godzin, kiedy targi są otwarte   B.P.: Przede wszystkim obie strony przy-
           i z jakim wyprzedzeniem planuje się ten   jednego dnia, i potem prawie 10 godzin   jeżdżają znacznie bardziej przygotowane:
           biznes. Z czasem zaimplementowaliśmy ten   drugiego dnia, jest ograniczona. Kon-  producenci pod względem oferty, a nasi
           format w Polsce. Nasze marcowe targi mają   traktu nie zawiera się w ciągu 5 minut.   partnerzy wiedzą do kogo mają iść i jakie
           już 17-letnią historię. Warto wspomnieć,   To są negocjacje, które trwają czasami   cele zakupowe sobie stawiają. Dawniej
           że mamy również inne imprezy targowe,   i pół godziny. A czasami bywa tak, że się   przyjeżdżali bardziej towarzysko, trochę po-
           np. targi ogrodnicze.             odchodzi od stołu, daje się troszeczkę   rozmawiać, czasami poznać nowego, poten-
                                             czasu do przemyślenia i potem się powra-  cjalnego dostawcę – to też jest ważne – ale
             Jak Panowie planują rozwój targów   ca. W związku z czym, potencjał polega   to były rozmowy bardzo ogólne i zajmowały
             PSB? Od kilku lat jestem tu regularnie   na tym, żeby dany partner zawarł jak naj-  więcej czasu. Teraz dobre przygotowanie
             i widzę, że hale są coraz szczelniej   większą liczbę kontraktów, bo on handluje   jednej i drugiej strony powoduje, że na te
             pozajmowane. Mam świadomość, że nie   wyrobami nie 50 czy 40 dostawców, tylko   negocjacje trzeba poświęcić mniej czasu,


            16                                                                                          nr 2/2019
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21