Page 18 - Izolacje 2/2019
P. 18

Wywiad





           które mogą być uszkodzone, które trudno   które będą takimi centrami wiodącymi.   którzy doliczają do tych szacunków rynek
           przewieźć, albo koszt transportu jest duży.   Obecnie jest ich 62.   bezpośredni, czyli producentów, którzy wy-
           One będę w niewielkim stopniu podatne                                syłają materiały bezpośrednio na inwestycje,
           na nowe trendy. I to widzę również w wielu   Co w działalności PSB jest dziś naj-  niektórzy – nie. Myślę, że z tym rynkiem
           krajach, w których internet ma większe   większym niebezpieczeństwem? Gdzie   producenckim wartość naszego sektora
           znaczenie niż w Polsce. Natomiast jest   Panowie widzą dla siebie największe   może sięgnąć nawet już około 50 mld. Ale
           sporo produktów, które będą kupowane   zagrożenie w działalności grupy?  to są tylko szacunki. W Polsce jest kilka
           w ten sposób.                     B.P.: Lojalność partnerów i ich kondycja.   agencji, które to w jakiś sposób próbują
             Nie ukrywam, że próbujemy już   Nasza cała praca polega przede wszystkim   analizować.
           pracować i rozwijać e-handel. Chcemy
           go w większym stopniu wkleić w naszą    W Polsce jest ponad 400 miast powiatowych, my jesteśmy
           strukturę organizacyjną.
                                                   obecni w ponad 200. Co najmniej dekadę zajmie nam praca
                                                   nad tym, żeby być we wszystkich powiatach. Ale sieć jest tak
             Myśli Pan, że kiedy to w praktyce     skuteczna jak wielkość jej oczek. Dlatego my ją zagęszczamy,
             nastąpi?                              również poprzez miejscowości gminne.
           M.L.: Myślę, że to jest kwestia kilku lat,
           do pięciu. Mamy własny sklep, który jest
           odpowiednikiem średniej Mrówki i tam   na pomocy tym firmom, na ich rynkach lo-  M.L.: Zasadniczy trend jest jeden wy-
           robimy pewne działania w tym zakresie.  kalnych. I teraz proces transformacji poko-  raźnie widoczny. Udział sektora DIY roś-
                                             leniowej, czyli sukcesja, to jest największe   nie każdego roku poprzez nowe markety.
             Z Panów punktu widzenia co będzie   wyzwanie. Zresztą nie tylko w naszej bran-  Ten udział w rynku odbierany jest wła-
             najtrudniejsze w tym e-handlu?  ży, w całej polskiej gospodarce. Najbliższa   śnie takim niezrzeszonym hurtowniom,
           M.L.: W naszej organizacji to jest kwestia   dekada to będzie dekada przekazywania   małym placówkom. Bo rynek sklepów
           ceny i odpowiedzialności. Bo inne placówki   pałeczki kolejnemu pokoleniu.  specjalistycznych, takich placówek, któ-
           nie są nasze. A klient wymaga tych samych   M.L.: Statystyki z innych krajów wskazu-  re są wyspecjalizowane czy to w łazien-
           standardów i tej samej ceny. A tutaj cho-  ją, że drugie pokolenie zaczynia roztrwaniać   kach, czy w farbach, czy w narzędziach,
           ciażby prawo nie pozwala, żeby w naszej   majątek firmy, trzecie to już prawie nic nie   w miarę się utrzymuje. Najbardziej
           sieci mieć te same ceny, bo to jest wbrew   ma, w czwartym nie ma nic. Staramy się   tracą takie firmy, które były niby ogól-
           przepisom. Ważna jest też odpowiedzial-  doradzać, mamy firmę doradczą, prawną,   nobudowlane, ale nie wyraziste. I ten
           ność. Klient zamówi w e-sklepie, a będzie   która wprowadza te firmy w arkana biznesu.   rynek się kurczy. A ludzie wymagają
           chciał odebrać w innej placówce i potem   Bo to jest bardzo długi proces. Wewnętrzny   jednej rzeczy – w jednym miejscu mieć
           złoży reklamację. To są kwestie do rozstrzy-  i prawny, ale również jest to kwestia poukła-  jak najwięcej rzeczy. W związku z czym
           gnięcia, podobnie jak kwestie organizacyjne,   dania sobie relacji. Zwłaszcza, że u nas wie-  markety tę pozycję zajmują, ale to nie
           finansowe itd.                    le firm to są spółki, nie jest to jedna rodzina,   zmienia faktu, że hurtownie są po-
                                             tylko dwóch, a czasami trzech wspólników.   trzebne, bo ktoś musi te domy wznosić.
             PSB od lat tworzą sklepy Mrówka, Profi.   Wtedy mamy bardzo dużą macierz, bo trzy   I tego market nie zrobi.
             Tych obiektów w Polsce już trochę jest.   rodziny się muszą spotkać, dogadać jak
             W jakim punkcie nasycenia tych obiek-  ten biznes podzielić. Niejednokrotnie bywa,   Na zakończenie rozmowy proszę
             tów jesteśmy? Jaka jest według Panów   że to są różne placówki, że to jest ileś tam   powiedzieć z punktu widzenia odbiorcy
             ich optymalna liczba?           oddziałów, i to trwa.               końcowego, ale i partnera PSB czego
           B.P.: W Polsce jest ponad 400 miast                                   możemy się spodziewać po tym roku?
           powiatowych, my jesteśmy obecni w po-  Czy mają Panowie jakieś refleksje zwią-  B.P.: Myślę, że w dalszym ciągu będzie
           nad 200. Co najmniej dekadę zajmie nam   zane z izolacjami odnośnie swojej oferty,   to dobry rok. Pamiętajmy, że jeste-
           praca nad tym, żeby być we wszystkich   jak to wygląda na przestrzeni lat? Patrzę   śmy w szczycie koniunkturalnym. Ale
           powiatach. Ale sieć jest tak skuteczna jak   na wykresy i widzę, że udział szczegól-  przesłanki makroekonomiczne mówią
           wielkość jej oczek. Dlatego my ją zagęsz-  nie tych izolacji termicznych wzrasta.  o spowolnieniu i również to będzie
           czamy, również poprzez miejscowości   B.P.: To, co przede wszystkim widzimy, to,   dotyczyło naszego sektora. Przeciętny
           gminne. Bo niejednokrotnie jest powiat spo-  że poprawiają się parametry materiałów   partner PSB urósł w zeszłym roku o 10%.
           ry i ludzie nie pojadą dalej niż powiedzmy   termoizolacyjnych. Widoczny jest trend,   Urósł wartościowo, urósł częściowo dzięki
           20 minut jazdy samochodem. Nie opłaca   że materiały o lepszej lambdzie są coraz   inflacji, czyli zwyżką cen, ale też dzięki
           im się. I w niejednym powiecie są dobre   częściej kupowane, mimo że są droższe.  popytowi. Myślę, że to może być w tym
           miejscowości gminne, w których powinna                               roku skala 8–10%.
           być mniejsza placówka, adekwatna do licz-  Istnieje opracowanie, które szacuje   M.L.: Jako ciekawostkę powiem,
           by mieszkańców. W związku z czym mamy   polski rynek dystrybucji materiałów   że w zeszłym roku wyjątkowo zaskoczył
           jeszcze sporo pracy.                budowlanych na 42 mld zł. Czy rzeczy-  nas październik, bo to był najlepszy mie-
             Natomiast jeśli chodzi o Profi,   wiście z Panów punktu widzenia jest on   siąc sprzedaży hurtowej w roku. Co jest
           to tutaj wyznacznikiem jest potencjał   aż tyle wart? Jakie zasadnicze procesy   rzadkością. Jak analizuję od wielu, wielu
           finansowy i organizacyjny, a także wiel-  zachodzą w tym sektorze?   lat tą krzywą sezonową, to nie pamiętam
           kość firmy w sensie kadrowym. Myślę,   B.P.: Trudno mi ocenić, ile jest wart nasz   października, który byłby najlepszym mie-
           że dojdziemy góra do 100 placówek,   rynek. Są firmy, które się tym zajmują. Nie-  siącem.         n


            18                                                                                          nr 2/2019
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23