Page 18 - Izolacje 2/2019
P. 18
Wywiad
które mogą być uszkodzone, które trudno które będą takimi centrami wiodącymi. którzy doliczają do tych szacunków rynek
przewieźć, albo koszt transportu jest duży. Obecnie jest ich 62. bezpośredni, czyli producentów, którzy wy-
One będę w niewielkim stopniu podatne syłają materiały bezpośrednio na inwestycje,
na nowe trendy. I to widzę również w wielu Co w działalności PSB jest dziś naj- niektórzy – nie. Myślę, że z tym rynkiem
krajach, w których internet ma większe większym niebezpieczeństwem? Gdzie producenckim wartość naszego sektora
znaczenie niż w Polsce. Natomiast jest Panowie widzą dla siebie największe może sięgnąć nawet już około 50 mld. Ale
sporo produktów, które będą kupowane zagrożenie w działalności grupy? to są tylko szacunki. W Polsce jest kilka
w ten sposób. B.P.: Lojalność partnerów i ich kondycja. agencji, które to w jakiś sposób próbują
Nie ukrywam, że próbujemy już Nasza cała praca polega przede wszystkim analizować.
pracować i rozwijać e-handel. Chcemy
go w większym stopniu wkleić w naszą W Polsce jest ponad 400 miast powiatowych, my jesteśmy
strukturę organizacyjną.
obecni w ponad 200. Co najmniej dekadę zajmie nam praca
nad tym, żeby być we wszystkich powiatach. Ale sieć jest tak
Myśli Pan, że kiedy to w praktyce skuteczna jak wielkość jej oczek. Dlatego my ją zagęszczamy,
nastąpi? również poprzez miejscowości gminne.
M.L.: Myślę, że to jest kwestia kilku lat,
do pięciu. Mamy własny sklep, który jest
odpowiednikiem średniej Mrówki i tam na pomocy tym firmom, na ich rynkach lo- M.L.: Zasadniczy trend jest jeden wy-
robimy pewne działania w tym zakresie. kalnych. I teraz proces transformacji poko- raźnie widoczny. Udział sektora DIY roś-
leniowej, czyli sukcesja, to jest największe nie każdego roku poprzez nowe markety.
Z Panów punktu widzenia co będzie wyzwanie. Zresztą nie tylko w naszej bran- Ten udział w rynku odbierany jest wła-
najtrudniejsze w tym e-handlu? ży, w całej polskiej gospodarce. Najbliższa śnie takim niezrzeszonym hurtowniom,
M.L.: W naszej organizacji to jest kwestia dekada to będzie dekada przekazywania małym placówkom. Bo rynek sklepów
ceny i odpowiedzialności. Bo inne placówki pałeczki kolejnemu pokoleniu. specjalistycznych, takich placówek, któ-
nie są nasze. A klient wymaga tych samych M.L.: Statystyki z innych krajów wskazu- re są wyspecjalizowane czy to w łazien-
standardów i tej samej ceny. A tutaj cho- ją, że drugie pokolenie zaczynia roztrwaniać kach, czy w farbach, czy w narzędziach,
ciażby prawo nie pozwala, żeby w naszej majątek firmy, trzecie to już prawie nic nie w miarę się utrzymuje. Najbardziej
sieci mieć te same ceny, bo to jest wbrew ma, w czwartym nie ma nic. Staramy się tracą takie firmy, które były niby ogól-
przepisom. Ważna jest też odpowiedzial- doradzać, mamy firmę doradczą, prawną, nobudowlane, ale nie wyraziste. I ten
ność. Klient zamówi w e-sklepie, a będzie która wprowadza te firmy w arkana biznesu. rynek się kurczy. A ludzie wymagają
chciał odebrać w innej placówce i potem Bo to jest bardzo długi proces. Wewnętrzny jednej rzeczy – w jednym miejscu mieć
złoży reklamację. To są kwestie do rozstrzy- i prawny, ale również jest to kwestia poukła- jak najwięcej rzeczy. W związku z czym
gnięcia, podobnie jak kwestie organizacyjne, dania sobie relacji. Zwłaszcza, że u nas wie- markety tę pozycję zajmują, ale to nie
finansowe itd. le firm to są spółki, nie jest to jedna rodzina, zmienia faktu, że hurtownie są po-
tylko dwóch, a czasami trzech wspólników. trzebne, bo ktoś musi te domy wznosić.
PSB od lat tworzą sklepy Mrówka, Profi. Wtedy mamy bardzo dużą macierz, bo trzy I tego market nie zrobi.
Tych obiektów w Polsce już trochę jest. rodziny się muszą spotkać, dogadać jak
W jakim punkcie nasycenia tych obiek- ten biznes podzielić. Niejednokrotnie bywa, Na zakończenie rozmowy proszę
tów jesteśmy? Jaka jest według Panów że to są różne placówki, że to jest ileś tam powiedzieć z punktu widzenia odbiorcy
ich optymalna liczba? oddziałów, i to trwa. końcowego, ale i partnera PSB czego
B.P.: W Polsce jest ponad 400 miast możemy się spodziewać po tym roku?
powiatowych, my jesteśmy obecni w po- Czy mają Panowie jakieś refleksje zwią- B.P.: Myślę, że w dalszym ciągu będzie
nad 200. Co najmniej dekadę zajmie nam zane z izolacjami odnośnie swojej oferty, to dobry rok. Pamiętajmy, że jeste-
praca nad tym, żeby być we wszystkich jak to wygląda na przestrzeni lat? Patrzę śmy w szczycie koniunkturalnym. Ale
powiatach. Ale sieć jest tak skuteczna jak na wykresy i widzę, że udział szczegól- przesłanki makroekonomiczne mówią
wielkość jej oczek. Dlatego my ją zagęsz- nie tych izolacji termicznych wzrasta. o spowolnieniu i również to będzie
czamy, również poprzez miejscowości B.P.: To, co przede wszystkim widzimy, to, dotyczyło naszego sektora. Przeciętny
gminne. Bo niejednokrotnie jest powiat spo- że poprawiają się parametry materiałów partner PSB urósł w zeszłym roku o 10%.
ry i ludzie nie pojadą dalej niż powiedzmy termoizolacyjnych. Widoczny jest trend, Urósł wartościowo, urósł częściowo dzięki
20 minut jazdy samochodem. Nie opłaca że materiały o lepszej lambdzie są coraz inflacji, czyli zwyżką cen, ale też dzięki
im się. I w niejednym powiecie są dobre częściej kupowane, mimo że są droższe. popytowi. Myślę, że to może być w tym
miejscowości gminne, w których powinna roku skala 8–10%.
być mniejsza placówka, adekwatna do licz- Istnieje opracowanie, które szacuje M.L.: Jako ciekawostkę powiem,
by mieszkańców. W związku z czym mamy polski rynek dystrybucji materiałów że w zeszłym roku wyjątkowo zaskoczył
jeszcze sporo pracy. budowlanych na 42 mld zł. Czy rzeczy- nas październik, bo to był najlepszy mie-
Natomiast jeśli chodzi o Profi, wiście z Panów punktu widzenia jest on siąc sprzedaży hurtowej w roku. Co jest
to tutaj wyznacznikiem jest potencjał aż tyle wart? Jakie zasadnicze procesy rzadkością. Jak analizuję od wielu, wielu
finansowy i organizacyjny, a także wiel- zachodzą w tym sektorze? lat tą krzywą sezonową, to nie pamiętam
kość firmy w sensie kadrowym. Myślę, B.P.: Trudno mi ocenić, ile jest wart nasz października, który byłby najlepszym mie-
że dojdziemy góra do 100 placówek, rynek. Są firmy, które się tym zajmują. Nie- siącem. n
18 nr 2/2019