Izolacje.com.pl

Zaawansowane wyszukiwanie

Grupa PSB: To będzie dobry rok

Od lewej: Bogdan Panhirsz, dyrektor zarządu Grupy PSB Handel i Mirosław Lubarski, członek zarządu Grupy PSB Handel
PSB

Od lewej: Bogdan Panhirsz, dyrektor zarządu Grupy PSB Handel i Mirosław Lubarski, członek zarządu Grupy PSB Handel


PSB

O rozwoju rynku materiałów budowlanych podczas tegorocznego sezonu oraz o tym, jak poprawić stan mieszkalnictwa w Polsce mówią Bogdan Panhirsz, dyrektor zarządu Grupy PSB Handel, i Mirosław Lubarski, członek zarządu Grupy PSB Handel.

Zobacz także

Redakcja miesięcznika IZOLACJE Purinova: Wyznaczamy standardy w branży budowlanej

Purinova: Wyznaczamy standardy w branży budowlanej Purinova: Wyznaczamy standardy w branży budowlanej

Z jakimi wyzwaniami zmaga się obecnie rynek budowlany i jak możemy wspólnie dbać o środowisko? O planowanych inwestycjach oraz strategii rozwoju firmy Purinova mówi Grzegorz Gaweł, prezes zarządu.

Z jakimi wyzwaniami zmaga się obecnie rynek budowlany i jak możemy wspólnie dbać o środowisko? O planowanych inwestycjach oraz strategii rozwoju firmy Purinova mówi Grzegorz Gaweł, prezes zarządu.

Redakcja miesięcznika IZOLACJE SIPUR: Branża poliuretanowa w Polsce – wyzwania i perspektywy

SIPUR: Branża poliuretanowa w Polsce – wyzwania i perspektywy SIPUR: Branża poliuretanowa w Polsce – wyzwania i perspektywy

Od jakich czynników zależy dalszy rozwój branży poliuretanowej w Polsce? O poszerzaniu zakresu zastosowania poliuretanu oraz o nowych technologiach mówi Maciej Kubanek, prezes zarządu Związku „SIPUR”.

Od jakich czynników zależy dalszy rozwój branży poliuretanowej w Polsce? O poszerzaniu zakresu zastosowania poliuretanu oraz o nowych technologiach mówi Maciej Kubanek, prezes zarządu Związku „SIPUR”.

Redakcja miesięcznika IZOLACJE BAUMIT: Innowacje to nasze drugie imię

BAUMIT: Innowacje to nasze drugie imię BAUMIT: Innowacje to nasze drugie imię

Prezes zarządu BAUMIT Zbigniew Kaliciński podsumowuje 30 lat działalności firmy, mówi też o planach inwestycyjnych, strategii oraz perspektywach rozwoju kierowanego przedsiębiorstwa w kontekście tendencji...

Prezes zarządu BAUMIT Zbigniew Kaliciński podsumowuje 30 lat działalności firmy, mówi też o planach inwestycyjnych, strategii oraz perspektywach rozwoju kierowanego przedsiębiorstwa w kontekście tendencji na rynku budowlanym.

Rozmawiamy tuż przed siedemnastą edycją targów Grupy PSB odbywających się co roku w marcu. Czują Panowie jeszcze jakąś tremę? Czy jest to już zwykła rutyna?

Bogdan Panhirsz: Nie, tu w ogóle nie ma mowy o tremie, bo to jest zwykły element biznesu, który prowadzimy od wielu lat. Targi są niczym innym tylko umożliwieniem naszym partnerom i dostawcom dobrego wejścia w rozpoczynający się sezon budowlany. Dobre wejście to znaczy zawarcie dobrych kontraktów. Ci, którzy kupują, będą mieli lepsze warunki cenowe i handlowe. A z kolei dostawcy będą wiedzieli, że to ich produkty zostaną uplasowane na rynku, a nie produkty ich konkurentów.Taka jest idea targów, które nie są czymś wyjątkowym. Takie targi odbywają się w wielu miejscach na świecie przy tego typu organizacjach jak nasza.

Skąd wziął się pomysł na te targi?

Mirosław Lubarski: Pomysł ściągnęliśmy wiele lat temu. Byłem w Stanach Zjednoczonych w odwiedzinach u największej na tym rynku i chyba na świecie grupy zakupowej. Zobaczyłem wówczas, jak oni to organizują. Pamiętam, że to był marzec, a na targach były przede wszystkim tematy z okresu Bożego Narodzenia. I wtedy zobaczyłem, jak się kontraktuje i z jakim wyprzedzeniem planuje się ten biznes. Z czasem zaimplementowaliśmy ten format w Polsce. Nasze marcowe targi mają już 17-letnią historię. Warto wspomnieć, że mamy również inne imprezy targowe, np. targi ogrodnicze.

Jak Panowie planują rozwój targów PSB? Od kilku lat jestem tu regularnie i widzę, że hale są coraz szczelniej pozajmowane. Mam świadomość, że nie powierzchnia decyduje o powodzeniu tych targów, ale to też daje pewien obraz. Z Panów punktu widzenia co jest czynnikiem decydującym w dyskusji o rozwoju tego przedsięwzięcia? Gdzie jest największy potencjał?

M.L.: Liczba kontraktów. Przeciętna firma, mam na myśli naszego partnera, zawiera kilkadziesiąt kontraktów, a mamy 350 dostawców. Przede wszystkim muszą przyjeżdżać większym zespołem, bo nie łudźmy się, liczba negocjacji w ciągu tych 10 godzin, kiedy targi są otwarte jednego dnia, i potem prawie 10 godzin drugiego dnia, jest ograniczona. Kontraktu nie zawiera się w ciągu 5 minut. To są negocjacje, które trwają czasami i pół godziny. A czasami bywa tak, że się odchodzi od stołu, daje się troszeczkę czasu do przemyślenia i potem się powraca. W związku z czym, potencjał polega na tym, żeby dany partner zawarł jak największą liczbę kontraktów, bo on handluje wyrobami nie 50 czy 40 dostawców, tylko znacznie większą liczbą. Podczas targów często właśnie nie jest w stanie tego zrobić, bo przyjeżdża ze zbyt ograniczonym zespołem. Więc tu widzę największy potencjał. Chodzi o to, żeby przyjechać z większym zespołem ludzi kompetentnych, którzy są w stanie zawrzeć w imieniu właściciela danej hurtowni, składu czy też Mrówki wiążące kontrakty.

Jak przez te 17 lat zmieniło się handlowanie na targach PSB?

B.P.: Przede wszystkim obie strony przyjeżdżają znacznie bardziej przygotowane: producenci pod względem oferty, a nasi partnerzy wiedzą do kogo mają iść i jakie cele zakupowe sobie stawiają. Dawniej przyjeżdżali bardziej towarzysko, trochę porozmawiać, czasami poznać nowego, potencjalnegodostawcę - to też jest ważne - ale to były rozmowy bardzo ogólne i zajmowały więcej czasu. Teraz dobre przygotowanie jednej i drugiej strony powoduje, że na te negocjacje trzeba poświęcić mniej czasu, a tym samym zespół naszego partnera jest w stanie tych kontraktów zawrzeć więcej.

Rozumiem, że to przygotowanie dotyczy również tego czasu przed targami?

M.L.: Tak. Przygotowanie polega przede wszystkim na dogłębnym zapoznaniu się z ofertą, przeanalizowaniu jej i postawieniu sobie celów. Co raz więcej jest ludzi, którzy przychodzą ze smartfonami i mają wypisane tabelki u kogo będą, jakie mieli do tej pory obroty, jakie były cele zeszłoroczne, jakie są tegoroczne i dzięki temu bardzo szybko określają kolejność wizyt tak, aby nie marnować czasu na chodzenie po halach.

Jak oceniają Panowie ogólną sytuację na rynku? Jak się to może przełożyć na liczbę zawieranych umów na targach?

M.L.: Chcemy, żeby było tak, jak do tej pory. Liczba kontraktów zawieranych na targach i ich wartość powinna rosnąć.Co do ogólnej koniunktury, to ja w tym roku jeszcze nie przewiduję załamania. Myślę, że może być lekkie spowolnienie dynamiki, bo wiele na to wskazuje, natomiast myślę, że w tym roku będą jeszcze wzrosty inwestycyjne. Bo po pierwsze, te portfele większych inwestycji są znane. Po drugie, nie widzę przesłanek do tego, żeby potrzeby remontowe Polaków nagle się mogły załamać. Sytuacja z podażą usług wykonawczych jakoś też drastycznie się nie pogorszy, więc, owszem, dynamika może być nieco mniejsza, ale na pewno nie widzę tutaj ujemnych tendencji.

W Panów ocenie przyszły rok też jawi się tak optymistycznie?

M.L.: Już w tym roku nastąpi spowolnienie gospodarcze. Budownictwo zawsze jest tym bardzo szczególnym barometrem, jeśli coś się dzieje w gospodarce in minus, to w budownictwie jeszcze bardziej, jeśli in plus, to też. Przypuszczam, że przede wszystkim w budownictwie mieszkaniowym, tym deweloperskim, tu może dojść do nasycenia popytu, jeśli chodzi o nowe mieszkania.

Jak w tym wszystkim zachowywać się będzie rynek remontowy? To on w jakiejś nieokreślonej przyszłości będzie w Polsce decydował o kondycji naszej branży?

B.P.: Myślę, że w ogóle udział tematów remontowych w stosunku do całości produkcji budowlano-montażowej w Polsce będzie jeszcze rósł. On nie ma takiego poziomu, jak w krajach Europy Zachodniej. W dalszym ciągu jeszcze jest napędzany w dużym stopniu nowo wznoszonymi obiektami, ale wydatki na remonty i na utrzymanie domów będą rosły. My to widzimy szczególnie w dziedzinie ogrodowej. Polacy coraz większą uwagę przykładają do tego, jak wygląda otoczenie domu i coraz większe środki w wydatkach rodzinnych idą w tym kierunku.

Hasła typu termomodernizacja, program "Czyste Powietrze", podatkowa ulga termomodernizacyjna robią na Panach wrażenie i widzicie w tym szansę dla PSB?

M.L.: Hasła są fajnie i potrzeby są bardzo duże, bezwzględnie. Natomiast za tym muszą iść realia. Społeczeństwa nie stać na to, żeby zrobić termomodernizację albo wymianę chociażby starych pieców. Jeśli tu nie będzie wsparcia, to ci ludzie po prostu nie będą w stanie wydać kilkunastu tysięcy złotych. Jeśli program "Czyste Powietrze" ruszy, to będzie on kołem zamachowym, a potrzeby na pewno są. Bo jeżeli na to spojrzy się szerzej, tzn. popatrzy się na wszystkie koszty zdrowotne jako na efekt ponad 30-letnich zaniedbań, to musimy działać w tym zakresie.

B.P.: My jako pośrednicy niewiele możemy tutaj zdziałać, dopóki nie będzie finansowania. Nie pójdziemy na wsi do gospodarza i nie powiemy: wymień piec albo wymień sobie stolarkę i dociepl dom. Natomiast w tym procesie pełnimy też rolę doradczą i informujemy poprzez internet i nasze media o skutkach takiej sytuacji.

Po 1989 roku wszystkie ulgi podatkowe wprowadzane w budownictwie były okolicznością sprzyjającą. Ta ulga termomodernizacyjna też może być dobrym narzędziem dla milionów Polaków?

M.L.: Uważam, że temat ulg był bardzo dobry z wielu powodów. Po pierwsze, stymulował do poprawy mieszkania, życia od tej strony materialnej. A po drugie, często się tego nie mówi, ale on również budował postawy obywatelskie. Robiono zakupy udokumentowane, a to eliminowało szarą strefę albo ją przynajmniej ograniczało. A kiedy zlikwidowano ulgi, to szara strefa rozrosła się bardzo szybko.

Jestem zdania, że jakakolwiek ulga może poprawić stan mieszkalnictwa w Polsce, spowodować, że będziemy mieli obiekt zamknięty finansowo i wpływy budżetowe, a wreszcie - i dla mnie to jest najważniejsze - będziemy tworzyć postawy obywatelskie.

To wszystko, o czym mówimy, przekłada się na ofertę, która zapewne ewoluuje na przestrzeni lat. Co jest w tej chwili gwiazdą sprzedaży, co odzwierciedla obecne trendy

M.L.: W sektorze detalicznym to jest właśnie dbałość o ogród, otoczenie, ale również coraz większy nacisk na kwestie projektowania, czyli kompleksowe wyposażenie. Klient dziś przychodzi z potrzebą zrobienia przestrzeni, czy to jest kuchnia, łazienka czy pokój. I to są najważniejsze trendy.

Oczywiście trendem jest również szukanie inspiracji w internecie, czytanie blogów, porównywanie produktów. Dawniej tylko wybrane czasopisma były takimi wiodącymi, powiedziałbym, "trendsetterami", teraz internet przejął tę rolę. Są social media i filmy. Dzisiaj się mniej pisze, a więcej kręci filmów pokazujących, jak dane rozwiązanie może wyglądać, jak należy je zastosować itp.

Czyli digitalizujemy tę dziedzinę budownictwa?

M.L.: W dużym stopniu tak. W wielu dziedzinach towarowych rozwijać się przecież będzie model e-handlu, tj. klient nie będzie kupował w sklepie, tylko towar przywiezie mu kurier. Młode pokolenie w ten sposób się komunikuje, szuka informacji i dokonuje zakupów. I to nie tylko książek czy rzeczy typowych dla e-handlu, ale również asortymentu z naszej branży. Z tym, że ogranicznikiem u nas przede wszystkim będą gabaryty i logistyka. A więc produkty, które mogą być uszkodzone, które trudno przewieźć, albo koszt transportu jest duży. One będę w niewielkim stopniu podatne na nowe trendy. I to widzę również w wielu krajach, w których internet ma większe znaczenie niż w Polsce. Natomiast jest sporo produktów, które będą kupowane w ten sposób. Nie ukrywam, że próbujemy już pracować i rozwijać e-handel. Chcemy go w większym stopniu wkleić w naszą strukturę organizacyjną.

Myśli Pan, że kiedy to w praktyce nastąpi?

M.L.: Myślę, że to jest kwestia kilku lat, do pięciu. Mamy własny sklep, który jest odpowiednikiem średniej Mrówki i tam robimy pewne działania w tym zakresie.

Z Panów punktu widzenia co będzie najtrudniejsze w tym e-handlu?

M.L.: W naszej organizacji to jest kwestia ceny i odpowiedzialności. Bo inne placówki nie są nasze. A klient wymaga tych samych standardów i tej samej ceny. A tutaj chociażby prawo nie pozwala, żeby w naszej sieci mieć te same ceny, bo to jest wbrew przepisom. Ważna jest też odpowiedzialność.

Klient zamówi w e-sklepie, a będzie chciał odebrać w innej placówce i potem złoży reklamację. To są kwestie do rozstrzygnięcia, podobnie jak kwestie organizacyjne, finansowe itd.

PSB od lat tworzą sklepy Mrówka, Profi. Tych obiektów w Polsce już trochę jest. W jakim punkcie nasycenia tych obiektów jesteśmy? Jaka jest według Panów ich optymalna liczba?

B.P.: W Polsce jest ponad 400 miast powiatowych, my jesteśmy obecni w ponad 200. Co najmniej dekadę zajmie nam praca nad tym, żeby być we wszystkich powiatach. Ale sieć jest tak skuteczna jak wielkość jej oczek. Dlatego my ją zagęszczamy, również poprzez miejscowości gminne. Bo niejednokrotnie jest powiat spory i ludzie nie pojadą dalej niż powiedzmy 20 minut jazdy samochodem. Nie opłaca im się. I w niejednym powiecie są dobre miejscowości gminne, w których powinna być mniejsza placówka, adekwatna do liczby mieszkańców. W związku z czym mamy jeszcze sporo pracy.

Natomiast jeśli chodzi o Profi, to tutaj wyznacznikiem jest potencjał finansowy i organizacyjny, a także wielkość firmy w sensie kadrowym. Myślę,że dojdziemy góra do 100 placówek, które będą takimi centrami wiodącymi. Obecnie jest ich 62.

Co w działalności PSB jest dziś największym niebezpieczeństwem? Gdzie Panowie widzą dla siebie największe zagrożenie w działalności grupy?

B.P.: Lojalność partnerów i ich kondycja. Nasza cała praca polega przede wszystkim na pomocy tym firmom, na ich rynkach lokalnych. I teraz proces transformacji pokoleniowej, czyli sukcesja, to jest największe wyzwanie. Zresztą nie tylko w naszej branży, w całej polskiej gospodarce. Najbliższa dekada to będzie dekada przekazywania pałeczki kolejnemu pokoleniu.

M.L.: Statystyki z innych krajów wskazują, że drugie pokolenie zaczynia roztrwaniać majątek firmy, trzecie to już prawie nic nie ma, w czwartym nie ma nic. Staramy się doradzać, mamy firmę doradczą, prawną, która wprowadza te firmy w arkana biznesu. Bo to jest bardzo długi proces. Wewnętrzny i prawny, ale również jest to kwestia poukładania sobie relacji. Zwłaszcza, że u nas wiele firm to są spółki, nie jest to jedna rodzina, tylko dwóch, a czasami trzech wspólników. Wtedy mamy bardzo dużą macierz, bo trzy rodziny się muszą spotkać, dogadać jak ten biznes podzielić. Niejednokrotnie bywa, że to są różne placówki, że to jest ileś tam oddziałów, i to trwa.

Czy mają Panowie jakieś refleksje związane z izolacjami odnośnie swojej oferty, jak to wygląda na przestrzeni lat? Patrzę na wykresy i widzę, że udział szczególnie tych izolacji termicznych wzrasta.

B.P.: To, co przede wszystkim widzimy, to, że poprawiają się parametry materiałów termoizolacyjnych. Widoczny jest trend, że materiały o lepszej lambdzie są coraz częściej kupowane, mimo że są droższe. Istnieje opracowanie, które szacuje polski rynek dystrybucji materiałów budowlanych na 42 mld zł.

Czy rzeczywiście z Panów punktu widzenia jest on aż tyle wart? Jakie zasadnicze procesy zachodzą w tym sektorze?

B.P.: Trudno mi ocenić, ile jest wart nasz rynek. Są firmy, które się tym zajmują. Niektórzy doliczają do tych szacunków rynek bezpośredni, czyli producentów, którzy wysyłają materiały bezpośrednio na inwestycje, niektórzy - nie. Myślę, że z tym rynkiem producenckim wartość naszego sektoramoże sięgnąć nawet już około 50 mld. Ale to są tylko szacunki. W Polsce jest kilka agencji, które to w jakiś sposób próbują analizować.

M.L.: Zasadniczy trend jest jeden wyraźnie widoczny. Udział sektora DIY rośnie każdego roku poprzez nowe markety. Ten udział w rynku odbierany jest właśnie takim niezrzeszonym hurtowniom, małym placówkom. Bo rynek sklepów specjalistycznych, takich placówek, które są wyspecjalizowane czy to w łazienkach, czy w farbach, czy w narzędziach, w miarę się utrzymuje. Najbardziej tracą takie firmy, które były niby ogólnobudowlane, ale nie wyraziste. I ten rynek się kurczy. A ludzie wymagają jednej rzeczy - w jednym miejscu mieć jak najwięcej rzeczy. W związku z czym markety tę pozycję zajmują, ale to nie zmienia faktu, że hurtownie są potrzebne, bo ktoś musi te domy wznosić. I tego market nie zrobi.

Na zakończenie rozmowy proszę powiedzieć z punktu widzenia odbiorcy końcowego, ale i partnera PSB czego możemy się spodziewać po tym roku?

B.P.: Myślę, że w dalszym ciągu będzie to dobry rok. Pamiętajmy, że jesteśmy w szczycie koniunkturalnym. Ale przesłanki makroekonomiczne mówią o spowolnieniu i również to będzie dotyczyło naszego sektora. Przeciętny partner PSB urósł w zeszłym roku o 10%. Urósł wartościowo, urósł częściowo dzięki inflacji, czyli zwyżką cen, ale też dzięki popytowi. Myślę, że to może być w tym roku skala 8-10%.

M.L.: Jako ciekawostkę powiem, że w zeszłym roku wyjątkowo zaskoczył nas październik, bo to był najlepszy miesiąc sprzedaży hurtowej w roku. Co jest rzadkością. Jak analizuję od wielu, wielu lat tą krzywą sezonową, to nie pamiętam października, który byłby najlepszym miesiącem.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!

Komentarze

  • prac124 prac124, 07.03.2019r., 12:42:52 Czy będzie to dobry rok okaże się późną jesienią, po wyborach.

Powiązane

dr inż. Aleksander Byrdy, dr inż. Czesław Byrdy Minimalne grubości termoizolacji stropodachów dwudzielnych o konstrukcji krokwiowej

Minimalne grubości termoizolacji stropodachów dwudzielnych o konstrukcji krokwiowej Minimalne grubości termoizolacji stropodachów dwudzielnych o konstrukcji krokwiowej

Stropy między przestrzenią mieszkalną a przestrzenią poddasza mają na konstrukcyjnej warstwie nośnej warstwę izolacji termicznej nazywanej dawniej polepą. W tradycyjnych rozwiązaniach warstwę polepy wykonywano...

Stropy między przestrzenią mieszkalną a przestrzenią poddasza mają na konstrukcyjnej warstwie nośnej warstwę izolacji termicznej nazywanej dawniej polepą. W tradycyjnych rozwiązaniach warstwę polepy wykonywano z luźno nasypanego piasku lub trocin z wapnem o grubościach nieprzekraczających 10 cm i wyrównywano od strony strychu wylewką cementową. Obecnie jednak rozwiązania te nie są wystarczające i konieczne jest stosowanie innych materiałów termoizolacyjnych o większej grubości.

Jacek Sawicki Rodzaje izolacji wysokotemperaturowych

Rodzaje izolacji wysokotemperaturowych Rodzaje izolacji wysokotemperaturowych

Izolacje przeznaczone do stosowania w warunkach wysokich temperatur to materiały i ich układy, które w bezpośrednim lub pośrednim kontakcie z gorącymi mediami (płomieniami, gazami, cieczami, materiałami...

Izolacje przeznaczone do stosowania w warunkach wysokich temperatur to materiały i ich układy, które w bezpośrednim lub pośrednim kontakcie z gorącymi mediami (płomieniami, gazami, cieczami, materiałami stałymi, stopionymi itd.) lub czynnikami gorącymi ograniczają emisję ciepła ze źródła do otoczenia i/lub ośrodka sąsiedniego.

mgr inż. Krzysztof Patoka Zalety wentylacji dachu

Zalety wentylacji dachu Zalety wentylacji dachu

O tym, że wentylacja dachów działa na nie korzystnie, wiedzą wszyscy związani z budownictwem, ale tylko nieliczni zdają sobie sprawę, jak duże są to korzyści. Być może z tego powodu większość dachów w...

O tym, że wentylacja dachów działa na nie korzystnie, wiedzą wszyscy związani z budownictwem, ale tylko nieliczni zdają sobie sprawę, jak duże są to korzyści. Być może z tego powodu większość dachów w Polsce nie jest wentylowana. Na zmianę tego stanu powinien wpłynąć rozwój budownictwa energooszczędnego, które bez wentylowania dachów praktycznie nie może istnieć.

dr inż. Tomasz Steidl, dr inż. Bożena Orlik-Kożdoń Docieplanie przegród zewnętrznych od wewnątrz – materiały, technologie i projektowanie

Docieplanie przegród zewnętrznych od wewnątrz – materiały, technologie i projektowanie Docieplanie przegród zewnętrznych od wewnątrz – materiały, technologie i projektowanie

Metoda docieplania obiektów od strony zewnętrznej stosowana jest z powodzeniem od wielu lat. Istnieją jednak pewne ograniczenia tej technologii, np. w budynkach zabytkowych. W tego typu obiektach rozwiązaniem...

Metoda docieplania obiektów od strony zewnętrznej stosowana jest z powodzeniem od wielu lat. Istnieją jednak pewne ograniczenia tej technologii, np. w budynkach zabytkowych. W tego typu obiektach rozwiązaniem może być wykonanie ocieplenia od strony wewnętrznej.

dr hab. inż., prof. UWM Robert Wójcik, mgr inż. Piotr Kosiński Jaki jest współczynnik przewodzenia ciepła wełny mineralnej?

Jaki jest współczynnik przewodzenia ciepła wełny mineralnej? Jaki jest współczynnik przewodzenia ciepła wełny mineralnej?

Pomimo licznych publikacji wyników badań i prowadzonej dyskusji stanowiska na temat zakresu optymalnego zagęszczenia nadal nie są jednoznaczne. Pokutują stare opinie: im materiał lżejszy, tym cieplejszy....

Pomimo licznych publikacji wyników badań i prowadzonej dyskusji stanowiska na temat zakresu optymalnego zagęszczenia nadal nie są jednoznaczne. Pokutują stare opinie: im materiał lżejszy, tym cieplejszy. Zapomina się przy tym o postępującej w czasie deformacji materiału.

mgr inż. Krzysztof Patoka Gołębie a wentylacja dachu

Gołębie a wentylacja dachu Gołębie a wentylacja dachu

W każdym większym mieście żyją gołębie. Ich obecność jest szczególnie widoczna w budynkach znajdujących się w starych dzielnicach miast – na poddaszach oraz w różnych zakamarkach dachów znajdują się gniazda...

W każdym większym mieście żyją gołębie. Ich obecność jest szczególnie widoczna w budynkach znajdujących się w starych dzielnicach miast – na poddaszach oraz w różnych zakamarkach dachów znajdują się gniazda tych ptaków. Mieszkania w starych dzielnicach mają coraz większą wartość, dlatego często ruguje się gołębie, a poddasza starych budynków przerabia.

mgr inż. Paweł Gaciek Renowacja ocieplonych ścian

Renowacja ocieplonych ścian Renowacja ocieplonych ścian

Systemy ociepleniowe, nazywane obecnie ETICS (External Thermal Insulation Composite System), są z powodzeniem stosowane w Polsce od ponad 20 lat na ścianach zewnętrznych budynków. Ich podstawowym zadaniem...

Systemy ociepleniowe, nazywane obecnie ETICS (External Thermal Insulation Composite System), są z powodzeniem stosowane w Polsce od ponad 20 lat na ścianach zewnętrznych budynków. Ich podstawowym zadaniem jest zwiększanie izolacyjności termicznej ścian. Nie bez znaczenia jest również poprawa estetyki elewacji.

mgr inż. Krzysztof Patoka Dzicy lokatorzy pod dachem

Dzicy lokatorzy pod dachem Dzicy lokatorzy pod dachem

Każdego lata powracającym problemem użytkowników domów jest pojawienie się dzikich lokatorów – owadów, ptaków i ssaków. Zwierzęta te zasiedlają dachy, a ich obecność jest przyczyną różnych zniszczeń.

Każdego lata powracającym problemem użytkowników domów jest pojawienie się dzikich lokatorów – owadów, ptaków i ssaków. Zwierzęta te zasiedlają dachy, a ich obecność jest przyczyną różnych zniszczeń.

dr hab. inż., prof. Wiesław Ligęza, dr inż. Jacek Dębowski, dr inż. Małgorzata Fedorczak-Cisak Projektowanie ścian zewnętrznych w budynkach pasywnych - problemy techniczne

Projektowanie ścian zewnętrznych w budynkach pasywnych - problemy techniczne

Przepisy dotyczące ochrony cieplnej budynków są ciągle zaostrzane. Wynika to z polityki UE zakładającej znaczne ograniczenie zużycia energii w budownictwie. W praktyce oznacza to projektowanie budynków...

Przepisy dotyczące ochrony cieplnej budynków są ciągle zaostrzane. Wynika to z polityki UE zakładającej znaczne ograniczenie zużycia energii w budownictwie. W praktyce oznacza to projektowanie budynków w sposób dotychczas w naszych warunkach nieznany.

mgr inż. Karol Bednarczyk System ze styropianem czy z wełną mineralną?

System ze styropianem czy z wełną mineralną? System ze styropianem czy z wełną mineralną?

Inwestorzy planujący ocieplenie budynku powinni się zastanowić, jakich właściwości, poza termoizolacyjnymi, oczekują od całego systemu ociepleniowego. Izolacyjność cieplna styropianu i wełny mineralnej...

Inwestorzy planujący ocieplenie budynku powinni się zastanowić, jakich właściwości, poza termoizolacyjnymi, oczekują od całego systemu ociepleniowego. Izolacyjność cieplna styropianu i wełny mineralnej jest bowiem podobna, porównywalne więc będą oszczędności w zużyciu energii.

dr inż. Arkadiusz Węglarz Perspektywy branży izolacyjnej w kontekście polityki energetycznej Unii Europejskiej

Perspektywy branży izolacyjnej w kontekście polityki energetycznej Unii Europejskiej Perspektywy branży izolacyjnej w kontekście polityki energetycznej Unii Europejskiej

Polska w ramach zobowiązań wynikających z członkowstwa w Unii Europejskiej musi w najbliższym czasie wprowadzić wiele działań mających na celu wzrost efektywności energetycznej w gospodarce. Działania...

Polska w ramach zobowiązań wynikających z członkowstwa w Unii Europejskiej musi w najbliższym czasie wprowadzić wiele działań mających na celu wzrost efektywności energetycznej w gospodarce. Działania te będą dotyczyć sektora wytwarzania, przesyłu oraz końcowego użytkowania energii.

mgr inż. Anna Zastawna-Rumin Izolacja aerożelowa na tle izolacji tradycyjnych

Izolacja aerożelowa na tle izolacji tradycyjnych Izolacja aerożelowa na tle izolacji tradycyjnych

Jedną ze współczesnych tendencji europejskich jest ograniczanie zużycia energii cieplnej w sektorze budowlanym, a co za tym idzie minimalizacja strat ciepła i zaostrzanie wymogów izolacyjności cieplnej....

Jedną ze współczesnych tendencji europejskich jest ograniczanie zużycia energii cieplnej w sektorze budowlanym, a co za tym idzie minimalizacja strat ciepła i zaostrzanie wymogów izolacyjności cieplnej. Zwiększenie parametrów izolacyjnych przegród budynku jest często bardzo trudne do uzyskania (przy istniejących grubych ścianach powoduje ograniczenie dopływu światła dziennego) lub wiąże się z wieloma kompromisami architektonicznymi i funkcjonalnymi (np. zmniejszeniem powierzchni użytkowej lub wysokości...

Jarosław Guzal Kalmatron wreszcie w Polsce

Kalmatron wreszcie w Polsce Kalmatron wreszcie w Polsce

Jakie jest przeznaczenie i zastosowanie kalmatronu? Na czym polega ta technologia? Działanie nowego na polskim rynku produktu przybliżają Grzegorz Długokęcki - prezes zarządu PIW Drycon, oraz Dobromir...

Jakie jest przeznaczenie i zastosowanie kalmatronu? Na czym polega ta technologia? Działanie nowego na polskim rynku produktu przybliżają Grzegorz Długokęcki - prezes zarządu PIW Drycon, oraz Dobromir Kułakowski - prezes zarządu Kalmatron EU.

Jarosław Guzal Stowarzyszenie na Rzecz Systemów Ociepleń: nowy prezes, nowe cele

Stowarzyszenie na Rzecz Systemów Ociepleń: nowy prezes, nowe cele Stowarzyszenie na Rzecz Systemów Ociepleń: nowy prezes, nowe cele

Jakie cele realizuje na co dzień SSO? Co jest obecnie największym wyzwaniem dla branży ociepleniowej? Czy organizacje takie jak SSO są partnerami do rozmów przy tworzeniu prawa?

Jakie cele realizuje na co dzień SSO? Co jest obecnie największym wyzwaniem dla branży ociepleniowej? Czy organizacje takie jak SSO są partnerami do rozmów przy tworzeniu prawa?

Jarosław Guzal Balex Metal: Nadszedł czas na izolację Thermano

Balex Metal: Nadszedł czas na izolację Thermano Balex Metal: Nadszedł czas na izolację Thermano

Jaka jest obecnie sytuacja branży dachowej, a jak wygląda rynek płyt warstwowych? Jaka będzie przyszłość izolacji Thermano?

Jaka jest obecnie sytuacja branży dachowej, a jak wygląda rynek płyt warstwowych? Jaka będzie przyszłość izolacji Thermano?

Jarosław Guzal KFB Polska: Rozwiązujemy problemy

KFB Polska: Rozwiązujemy problemy KFB Polska: Rozwiązujemy problemy

Jaka jest świadomość rynku w zakresie pomiarów, analizy i redukcji hałasu? Na czym koncentruje się działalność firmy?

Jaka jest świadomość rynku w zakresie pomiarów, analizy i redukcji hałasu? Na czym koncentruje się działalność firmy?

Jarosław Guzal PETRALANA: Nowy producent skalnej wełny mineralnej

PETRALANA: Nowy producent skalnej wełny mineralnej PETRALANA: Nowy producent skalnej wełny mineralnej

Tomasz Wesołowski - prezes zarządu firmy Petralana S.A., w rozmowie z Jarosławem Guzalem o początkach działalności firmy na rynku producentów wełny mineralnej oraz o kierunkach strategii rozwojowej przedsiębiorstwa.

Tomasz Wesołowski - prezes zarządu firmy Petralana S.A., w rozmowie z Jarosławem Guzalem o początkach działalności firmy na rynku producentów wełny mineralnej oraz o kierunkach strategii rozwojowej przedsiębiorstwa.

Jarosław Guzal MIiB: Mamy dużo planów i będziemy je konsekwentnie realizować

MIiB: Mamy dużo planów i będziemy je konsekwentnie realizować MIiB: Mamy dużo planów i będziemy je konsekwentnie realizować

Tomasz Żuchowski - podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa - o postępie prac nad Kodeksem Budowlanym, kierunkach zmian w Warunkach Technicznych, a także o nowych kompetencjach Głównego...

Tomasz Żuchowski - podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa - o postępie prac nad Kodeksem Budowlanym, kierunkach zmian w Warunkach Technicznych, a także o nowych kompetencjach Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego.

Jarosław Guzal Fakro: 25 lat i co dalej?

Fakro: 25 lat i co dalej? Fakro: 25 lat i co dalej?

Janusz Komurkiewicz, członek zarządu firmy Fakro, mówi o nowych przedsięwzięciach w segmencie okien dachowych oraz związanych z tym niezbędnych regulacjach prawnych.

Janusz Komurkiewicz, członek zarządu firmy Fakro, mówi o nowych przedsięwzięciach w segmencie okien dachowych oraz związanych z tym niezbędnych regulacjach prawnych.

Jarosław Guzal Rockwool: Nie ma alternatywy dla wełny

Rockwool: Nie ma alternatywy dla wełny Rockwool: Nie ma alternatywy dla wełny

Andrzej Kielar, prezes zarządu Rockwool Polska dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat rozwoju rynku izolacji w Polsce uwarunkowanego kierunkami rosnących wymogów budowlanych.

Andrzej Kielar, prezes zarządu Rockwool Polska dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat rozwoju rynku izolacji w Polsce uwarunkowanego kierunkami rosnących wymogów budowlanych.

Jarosław Guzal Nowy sternik w Schomburg Polska

Nowy sternik w Schomburg Polska Nowy sternik w Schomburg Polska

O rozwoju rynku chemii budowlanej, a także o renowacji obiektów zabytkowych i potencjale polimoczników mówi Krzysztof Pogan, dyrektor zarządzający w firmie Schomburg Polska.

O rozwoju rynku chemii budowlanej, a także o renowacji obiektów zabytkowych i potencjale polimoczników mówi Krzysztof Pogan, dyrektor zarządzający w firmie Schomburg Polska.

Jarosław Guzal quick-mix: Stawiamy na partnerstwo i pracę zespołową

quick-mix: Stawiamy na partnerstwo i pracę zespołową quick-mix: Stawiamy na partnerstwo i pracę zespołową

Jak wygląda sytuacja na rynku ociepleń? O nowych produktach i rozwiązaniach oraz strategii działania na najbliższe lata mówi prezes zarządu quick-mix Waldemar Pilczek.

Jak wygląda sytuacja na rynku ociepleń? O nowych produktach i rozwiązaniach oraz strategii działania na najbliższe lata mówi prezes zarządu quick-mix Waldemar Pilczek.

Jarosław Guzal Rockwool Polska: Inwestycje oznaczają rozwój

Rockwool Polska: Inwestycje oznaczają rozwój Rockwool Polska: Inwestycje oznaczają rozwój

Andrzej Kielar – prezes zarządu Rockwool Polska – w rozmowie z Jarosławem Guzalem

Andrzej Kielar – prezes zarządu Rockwool Polska – w rozmowie z Jarosławem Guzalem

Jarosław Guzal FS Arbet: Teraz stawiamy na jakość i technologię

FS Arbet: Teraz stawiamy na jakość i technologię FS Arbet: Teraz stawiamy na jakość i technologię

Dariusz Karasiński - dyrektor generalny Fabryki Styropianu Arbet - podsumowuje 25 lat działalności firmy. Mówi też o jakości styropianu oraz przyszłości izolacji ze styropianu w Polsce i zagranicą.

Dariusz Karasiński - dyrektor generalny Fabryki Styropianu Arbet - podsumowuje 25 lat działalności firmy. Mówi też o jakości styropianu oraz przyszłości izolacji ze styropianu w Polsce i zagranicą.

Wybrane dla Ciebie

Pokrycia ceramiczne na każdy dach »

Pokrycia ceramiczne na każdy dach » Pokrycia ceramiczne na każdy dach »

Ochroń się przed hałasem! »

Ochroń się przed hałasem! » Ochroń się przed hałasem! »

Styropian na wiele sposobów »

Styropian na wiele sposobów » Styropian na wiele sposobów »

Wełna kamienna – izolacja bezpieczna od ognia »

Wełna kamienna – izolacja bezpieczna od ognia » Wełna kamienna – izolacja bezpieczna od ognia »

Profile do montażu metodą „lekką-mokrą »

Profile do montażu metodą „lekką-mokrą » Profile do montażu metodą „lekką-mokrą »

Zatrzymaj cenne ciepło wewnątrz »

Zatrzymaj cenne ciepło wewnątrz » Zatrzymaj cenne ciepło wewnątrz »

Panele grzewcze do ścian i sufitów »

Panele grzewcze do ścian i sufitów » Panele grzewcze do ścian i sufitów »

Skuteczna walka z wilgocią w ścianach »

Skuteczna walka z wilgocią w ścianach » Skuteczna walka z wilgocią w ścianach »

Systemowe docieplanie fasad »

Systemowe docieplanie fasad » Systemowe docieplanie fasad »

Skontroluj wypływ ciepła w swojej inwestycji »

Skontroluj wypływ ciepła w swojej inwestycji » Skontroluj wypływ ciepła w swojej inwestycji »

Uszczelnianie fundamentów »

Uszczelnianie fundamentów » Uszczelnianie fundamentów »

Prawidłowe wykonanie elewacji w systemie ETICS to jakość, żywotność i estetyka »

Prawidłowe wykonanie elewacji w systemie ETICS to jakość, żywotność i estetyka » Prawidłowe wykonanie elewacji w systemie ETICS to jakość, żywotność i estetyka »

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Portal Budowlany - Izolacje.com.pl

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.izolacje.com.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.izolacje.com.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.