Rozporządzenie w sprawie ekoprojektu dla produktów zgodnych z zasadą zrównoważonego rozwoju (REZP)
Aby UE odniosła sukces w przejściu na gospodarkę obiegową efektywnie korzystającą z zasobów, neutralną dla klimatu i wolną od zanieczyszczeń oraz aby zmniejszyła swoje uzależnienie od energii i zasobów, pilnie potrzebujemy nowego podejścia do sposobu, w jaki projektujemy, wytwarzamy i użytkujemy produkty; rys. https://eur-lex.europa.eu
Choć w ostatnich latach poczyniono postępy, wpływ konsumpcji na środowisko wciąż wykracza poza bezpieczny dla ludzkości obszar działania, ponieważ na kilka sposobów przekraczamy granice planety w UE. W skali globalnej połowa wszystkich emisji gazów cieplarnianych i 90% utraty bioróżnorodności jest powodowana przez wydobycie i przetwarzanie surowców pierwotnych, a wciąż dominujący w naszej gospodarce model liniowy „weź → wytwórz → pozbądź się” prowadzi do znacznego marnotrawstwa zasobów.
Aby UE odniosła sukces w przejściu na gospodarkę obiegową efektywnie korzystającą z zasobów, neutralną dla klimatu i wolną od zanieczyszczeń oraz aby zmniejszyła swoje uzależnienie od energii i zasobów, pilnie potrzebujemy nowego podejścia do sposobu, w jaki projektujemy, wytwarzamy i użytkujemy produkty. UE będzie promować to podejście również na arenie międzynarodowej, wzmacniając w ten sposób zrównoważony charakter i odporność globalnych łańcuchów wartości.
Pakiet wzajemnie powiązanych inicjatyw dotyczących zrównoważonych produktów ma na celu sprawienie, by to nowe podejście stało się znacznie bardziej realistyczne, bazując na tym, co zostało już zrobione. UE już teraz określa minimalne wymagania środowiskowe dla niektórych produktów lub sektorów, takich jak produkty związane z energią, opakowania i chemikalia. Wymogi te przyczyniły się do znacznego zmniejszenia wpływu UE na środowisko i klimat, w tym na zużycie energii.
Na przykład łączny efekt obecnych przepisów UE w zakresie ekoprojektu i etykietowania energetycznego oznacza o 10% niższe roczne zużycie energii przez produkty objęte tym zakresem, porównywalne ze zużyciem energii w Polsce, co zmniejsza naszą zależność od paliw kopalnych, w tym z Rosji.
Istniejące przepisy obejmują jednak tylko ograniczoną część towarów wprowadzanych do obrotu w UE i nie zachęcają w sposób systematyczny do stosowania cyrkularności ani nie rozwiązują wielu problemów związanych z wpływem produktów na klimat i środowisko w całym cyklu ich życia. Nadal istnieje też znaczny potencjał obniżenia zużycia energii przez produkty związane z energią.
W ramach UE powstało Rozporządzenie w sprawie ekoprojektu dla zrównoważonych produktów.
Projekt produktu decyduje o do 80% wpływu na środowisko w trakcie cyklu życia produktu, więc wniosek rozszerza zakres ram ekoprojektu, aby objąć nim jak najszerszą gamę produktów. Przewiduje on ustanowienie minimalnych kryteriów nie tylko w zakresie efektywności energetycznej, ale także w zakresie cyrkularności oraz ogólnego zmniejszenia śladu ekologicznego i klimatycznego produktów.
Do czasu wejścia w życie nowych ram prawnych obowiązująca dyrektywa w sprawie ekoprojektu będzie w dalszym ciągu przyczyniać się do poprawy efektywności energetycznej i cyrkularności. W tym celu Komisja Europejska przyjmuje wraz z nowym wnioskiem plan roboczy w zakresie ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2022–2024, aby objąć nim nowe produkty związane z energią oraz zaktualizować i zwiększyć ambicje w odniesieniu do produktów, które są już regulowane. W ramach pakietu przedstawiono ukierunkowane inicjatywy sektorowe dotyczące między innymi wyrobów budowlanych.
Jasne i zharmonizowane ramy prawne dotyczące zrównoważonego rozwoju środowiska produktów zapewnią warunki, w których podejście to stanie się głównym nurtem, i skłonią firmy kupujące i sprzedające na rynkach UE do innowacji i inwestycji w cyrkularne modele biznesowe i produkty jutra. Wszystko to znacznie poszerzyłoby ofertę produktów zrównoważonych pod względem ochrony środowiska dostępnych dla konsumentów w UE i sprawiłoby, że stałyby się one opcją głównego nurtu. Obecnie udział takich produktów w rynku jest nadal ograniczony, co wpływa także na ich dostępność i przystępność cenową dla konsumentów.
Doświadczenia UE pokazały jednak, że ekoprojektowanie, jeśli jest stosowane na większą skalę, przynosi znaczące oszczędności kosztów. Tylko w 2021 r. dzięki obowiązującym wymogom dotyczącym ekoprojektu dla produktów związanych z energią konsumenci zaoszczędzili 120 mld euro, nawet jeśli wliczymy w to koszty nabycia.
O wiele więcej oszczędności można by uzyskać, gdybyśmy rozwiązali problem polegający na tym, że konsumenci mają do czynienia z produktami o krótkiej żywotności, których nie da się naprawić, lub nie mają wystarczającego dostępu do cyrkularnych modeli biznesowych.
W połączeniu z odpowiednim informowaniem konsumentów i zapewnieniem ochrony przed „green-washing” (zielonym kłamstwem), UE w znaczący sposób wzmocniłaby pozycję swoich konsumentów na drodze do ekologicznej transformacji i sprawiła, że zrównoważone produkty stałyby się normą, inspirując resztę świata do naśladowania.
Proponowane rozporządzenie w sprawie ekoprojektu dla zrównoważonych produktów (REZP) jest podstawą podejścia Komisji do produktów cyrkularnych i bardziej zrównoważonych pod względem ochrony środowiska. Określa ono ramy dla ustanawiania wymogów dotyczących ekoprojektu dla poszczególnych kategorii produktów w celu znaczącej poprawy ich cyrkularności, wydajności energetycznej i innych aspektów zrównoważonego rozwoju środowiska. Opiera się ono na sprawdzonej skuteczności dyrektywy w sprawie ekoprojektu w odniesieniu do produktów związanych z energią i umożliwi określenie minimalnych wymogów dotyczących ekoprojektu i informacji dla niemal wszystkich kategorii towarów fizycznych wprowadzanych na rynek UE. Dla grup produktów, które mają wystarczająco dużo wspólnych cech, można ustalić zasady horyzontalne.
Te wymagania dotyczące ekoprojektu zostaną dostosowane do szczególnych cech danych grup produktów. Ich identyfikacja i rozwój będą uwzględniać potencjał poprawy i względną skuteczność w zakresie zwiększonej efektywności wykorzystania zasobów i energii, umożliwienia dłuższej żywotności produktów i maksymalizacji wartości materiałów, zmniejszenia zanieczyszczenia i ogólnego wpływu produktów na klimat i środowisko.
Wymagania dotyczące ekoprojektu będą obejmować, odpowiednio do kategorii produktów podlegających regulacji:
- trwałość, niezawodność, możliwość ponownego użycia, możliwość modernizacji, możliwość naprawy, łatwość konserwacji i odnawiania produktów;
- ograniczenia dotyczące obecności substancji, które utrudniają cyrkularność produktów i materiałów;
- zużycie energii lub efektywność energetyczną produktów;
- wykorzystanie zasobów lub efektywność wykorzystania zasobów przez produkty;
- minimalną zawartość surowców wtórnych w produktach;
- łatwość demontażu, regeneracji i recyklingu produktów i materiałów;
- wpływ produktów na środowisko w cyklu życia, w tym ich ślad węglowy i środowiskowy;
- zapobieganie powstawaniu odpadów i ograniczanie ich ilości, w tym odpadów opakowaniowych.
Rozporządzenie w sprawie ekoprojektu dla produktów zgodnych z zasadą zrównoważonego rozwoju (REZP) nie tylko określa wymagania dotyczące sposobu wytwarzania produktów, ale także ustanawia wymogi dotyczące dostarczania informacji o zrównoważonym rozwoju środowiska produktów. W zależności od produktu może to obejmować informacje o zużyciu energii, zawartości surowców wtórnych, obecności substancji potencjalnie niebezpiecznych, trwałości, możliwości naprawy, w tym liczby punktów dotyczących możliwości naprawy, dostępności części zamiennych i możliwości recyklingu.
Cyfrowe paszporty produktów staną się normą dla wszystkich produktów regulowanych na mocy REZP, umożliwiając znakowanie, identyfikację i łączenie produktów z danymi dotyczącymi ich cyrkularności i zrównoważonego rozwoju. Pionierskie podejście do danych dotyczących zrównoważonego rozwoju środowiska może również utorować drogę do szerszej dobrowolnej wymiany danych, wykraczającej poza produkty i wymogi regulowane w ramach REZP. Ponadto paszporty produktów mogą być wykorzystywane do informowania o innych aspektach zrównoważonego rozwoju mających zastosowanie do danej grupy produktów zgodnie z innymi przepisami unijnymi.
Uporządkowanie informacji o zrównoważonym rozwoju środowiska produktów i przekazywanie ich za pomocą cyfrowych paszportów produktów pomoże przedsiębiorstwom w całym łańcuchu wartości, od producentów, importerów i dystrybutorów po sprzedawców, zakłady naprawcze, zakłady regeneracji i zakłady recyklingu, uzyskać dostęp do informacji cennych w ich pracy nad poprawą efektywności środowiskowej, wydłużeniem okresu eksploatacji produktów, zwiększeniem wydajności i wykorzystania surowców wtórnych, a tym samym obniżyć zapotrzebowanie na pierwotne zasoby naturalne, oszczędzić koszty i ograniczyć zależności strategiczne.
Pomoże to również śledzić obecność substancji potencjalnie niebezpiecznych w całym cyklu życia materiałów i produktów, realizując zobowiązania podjęte w ramach strategii zrównoważonego rozwoju w zakresie chemikaliów i przyczyniając się do osiągnięcia celu UE, jakim jest osiągnięcie zerowego poziomu zanieczyszczeń.
Cyfrowe paszporty produktów mogą również umożliwić konsumentom dokonywanie bardziej świadomych wyborów, zwiększyć przejrzystość działań organizacji działających w interesie publicznym oraz pomóc organom krajowym w egzekwowaniu przepisów i prowadzeniu nadzoru. REZP umożliwi także UE ustanowienie wymogów dotyczących etykietowania, na przykład w odniesieniu do możliwości naprawy produktów.
Nowe etykiety energetyczne UE będą uwzględniać aspekty związane z cyrkularnością, takie jak punktacja napraw, za pomocą dodatkowych informacji. W przypadku innych produktów takie informacje będą podawane na nowej etykiecie REZP.
Niektóre produkty mogą być opatrzone zarówno etykietą energetyczną UE, jak i etykietą REZP, jeżeli istnieją dowody na to, że takie rozwiązanie będzie skuteczniejsze dla konsumentów i mniej uciążliwe dla przemysłu.
Jak pokazała unijna etykieta energetyczna, obowiązkowe dostarczanie kluczowych informacji w momencie zakupu może być skutecznym sposobem informowania o istotnych aspektach efektywności środowiskowej produktów, zwłaszcza gdy umożliwia łatwe porównanie produktów w danej kategorii.
Równolegle i w synergii do opracowywania zasad dotyczących poszczególnych produktów w ramach REZP, Komisja będzie prowadzić prace nad przeglądem lub ustanowieniem nowych kryteriów dotyczących poszczególnych produktów w ramach oznakowania ekologicznego UE. Jest to dobrze znany i godny zaufania znak, który od 30 lat w całej UE uznaje i certyfikuje produkty o wysokiej efektywności środowiskowej.
Proponowane REZP obejmuje środki mające na celu zapobieganie i powstrzymanie niszczenia niesprzedanych dóbr konsumpcyjnych.
W pierwszym etapie duże przedsiębiorstwa, które pozbywają się niesprzedanych produktów, będą musiały ujawnić ilość produktów, których pozbywają się w ciągu roku, podać przyczyny ich pozbycia się oraz informacje na temat ilości wyrzucanych produktów przekazanych do ponownego użycia, regeneracji, recyklingu, odzysku energii i unieszkodliwienia, zgodnie z hierarchią postępowania z odpadami.
W rozporządzeniu przewidziano również możliwość wprowadzenia całkowitego zakazu niszczenia niesprzedanych produktów, w zależności od kategorii produktów, które mają być regulowane.
Wymogi dotyczące wydajności i informacji w zakresie ekoprojektu produktów umożliwią przedsiębiorstwom i konsumentom wybór produktów bardziej przyjaznych dla środowiska, jednak większą rolę mogą tu odegrać zachęty ze strony państw członkowskich i zamówienia publiczne. Komisja opracowała już kilka kryteriów ekologicznych zamówień publicznych, ale ich wpływ pozostaje ograniczony, ponieważ ich stosowanie jest obecnie dobrowolne.
W związku z tym, celem REZP jest wykorzystanie wagi wydatków publicznych do zwiększenia popytu na produkty bardziej zrównoważone pod względem ochrony środowiska poprzez ustanowienie obowiązkowych kryteriów udzielania zamówień publicznych na te produkty, w stosownych przypadkach w oparciu o istniejące dobrowolne kryteria.
Oznacza to, że instytucje zamawiające będą zobowiązane do stosowania kryteriów zamówień ekologicznych przy zakupie określonych grup produktów. Ponadto zachęty oferowane przez państwa członkowskie można wykorzystać poprzez wprowadzenie wymogów w zakresie zrównoważenia środowiskowego w odniesieniu do produktów, których zachęty te dotyczą.
Międzysektorowe podejście do zrównoważonych produktów
REZP zostało zaprojektowane, by było spójne i dostosowane do istniejących i przyszłych przepisów i polityki sektorowej. Po ustanowieniu jego ram, wymogi dotyczące produktów będą wprowadzane w życie zgodnie z wieloletnimi planami prac. Pozwoli to Komisji na dokonanie starannej oceny, gdzie działania regulacyjne są najbardziej potrzebne.
Jeżeli wymogi dotyczące zrównoważonego rozwoju środowiska zostały już określone na zadowalającym poziomie w przepisach UE, REZP nie będzie miało zastosowania. I odwrotnie, jeżeli te wymagania są niewystarczające, ale potencjał w zakresie cyrkularności, efektywności energetycznej i efektywnego gospodarowania zasobami, a także potencjał w zakresie zmniejszenia ogólnego wpływu na klimat i środowisko są wysokie i uzasadniają podjęcie działań, wówczas do akcji wkroczy REZP.
Środkom w ramach REZP będą towarzyszyć specjalne oceny skutków, aby zapewnić proporcjonalność, należyte uwzględnienie wymiaru międzynarodowego i wpływu na państwa trzecie, a także spójność z innymi przepisami UE.
Ze względu na szeroki zakres REZP, niektóre produkty nim objęte będą również podlegać odrębnym przepisom dotyczącym konkretnych produktów. W przypadku tych produktów, zgodnie z ogólną zasadą, REZP będzie interweniować tylko wtedy, gdy aspekty tych produktów związane ze zrównoważonym rozwojem środowiska nie mogą być w pełni i odpowiednio uwzględnione w innych instrumentach. Dzięki temu przepisy UE dotyczące konkretnych produktów stałyby się spójniejsze i pozwoliłoby to uniknąć nakładania obciążeń administracyjnych na przedsiębiorstwa w celu spełnienia wymogów określonych w różnych aktach prawnych UE.
Po przeprowadzeniu jednak niezbędnych konsultacji i ocen skutków szczególne okoliczności mogą uzasadniać podjęcie ukierunkowanych działań także w ramach REZP. Może to mieć sens, gdy produkt jest częścią innego produktu (np. akumulatora), ściśle z nim powiązanego (np. opakowania), lub gdy określono wymagania dotyczące zrównoważonego rozwoju środowiska dla grupy produktów.
Chociaż wyroby budowlane wchodzą w zakres REZP, ze względu na potrzebę zarządzania ścisłymi powiązaniami między ich właściwościami środowiskowymi i konstrukcyjnymi, w tym zdrowiem i bezpieczeństwem, uzasadnione jest ustanowienie wymogów w zakresie zrównoważonego rozwoju środowiska w ramach zmienionego rozporządzenia w sprawie wyrobów budowlanych, które przyjmuje się jako część niniejszego pakietu zrównoważonych wyrobów.
W przypadku jednak wyrobów budowlanych związanych z energią, aspekty zrównoważonego rozwoju zostaną przede wszystkim uwzględnione w REZP, ponieważ są one już uregulowane w obowiązującej dyrektywie w sprawie ekoprojektu. Mimo to w razie potrzeby zmienione rozporządzenie w sprawie wyrobów budowlanych może mieć charakter uzupełniający.
Oba proponowane rozporządzenia zawierają postanowienia zapewniające ścisłe dostosowanie prawne w trakcie opracowywania i wdrażania przepisów.
Metoda ekoprojektu: planowanie, konsultacje, współtworzenie
Unijne polityki ekoprojektu i etykietowania energetycznego już teraz są bardzo skuteczne w zapewnianiu efektywności energetycznej. Generują one oszczędności dla konsumentów, zmniejszają naszą zależność od importu energii kopalnej i ograniczają emisje.
W ciągu ostatniej dekady ustalono zasady dla około 30 grup produktów związanych z energią. Staranne ukierunkowanie działań poprzez przyjęcie wieloletnich planów roboczych ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia jasnego określenia priorytetów, skuteczności i wydajności w ramach dyrektywy w sprawie ekoprojektu. Działania te będą kontynuowane w ramach REZP, w oparciu o solidne i rzetelne podejście do identyfikacji produktów priorytetowych.
Aby zapewnić płynne przejście do ram REZP, w ramach niniejszego pakietu przyjęto nowy plan roboczy w zakresie ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2022–2024. Zapewnia on, że, do czasu wejścia w życie nowych ram REZP, prace w ramach obecnej dyrektywy w sprawie ekoprojektu będą mogły być kontynuowane w szybkim tempie, przynosząc dalsze redukcje zużycia energii i materiałów przez produkty związane z energią. Dodatkowe zidentyfikowane produkty, takie jak emitery niskotemperaturowe, oferują potencjał oszczędności energii, który przekłada się na miliardy euro zmniejszonych wydatków konsumentów.
Co ważne, nowy plan pracy gwarantuje, że aspekty związane z cyrkularnością będą w coraz większym stopniu uwzględniane w zakresie, w jakim jest to możliwe w obecnych ramach prawnych.
Nowe zasady REZP muszą opierać się na solidnym podejściu metodologicznym, tak aby można było skutecznie uwzględniać wpływ produktów na środowisko i klimat poprzez wymogi dotyczące kluczowych aspektów określonych w REZP.
Biorąc pod uwagę potencjalny zakres produktów objętych przyszłymi ramami, konieczne będzie wybranie i dostosowanie najbardziej odpowiedniej metodologii, w zależności od danego produktu lub grupy produktów oraz aspektu środowiskowego lub cyrkularności będącego celem. Podejście to będzie opierać się na doświadczeniach zdobytych w ramach obecnej dyrektywy w sprawie ekoprojektu, która będzie nadal ulepszana, oraz na metodzie śladu ekologicznego produktu w stosownych przypadkach.
Priorytetem Komisji będzie opracowanie nowych metodologii w celu wsparcia dodatkowych aspektów związanych z cyrkularnością, o których mowa w REZP, w tym np. metodologii dotyczących trwałości, możliwości naprawy i zawartości pochodzącej z recyklingu, z uwzględnieniem wyników badań w ramach projektów finansowanych z Programu Horyzont Europa.
Cyrkularne modele biznesowe
Oprócz tego, że zrównoważone produkty powinny stać się normą, musimy także w coraz większym stopniu inwestować i zachęcać do stosowania cyrkularnych modeli biznesowych. Należą do nich między innymi modele produktu jako usługi, udostępnianie w trybie peer-to-peer i logistyka zwrotna, produkcja na żądanie, usługi ponownego wykorzystania i naprawy. Jest to konieczne, aby zmniejszyć ogólne zapotrzebowanie na energię i zasoby oraz uniezależnić wzrost gospodarczy od zużycia zasobów pierwotnych.
Cyrkularne modele biznesowe mają na celu tworzenie i przechwytywanie wartości, jednocześnie pomagając w optymalizacji i ograniczaniu wykorzystania zasobów. Oznacza to nie tylko wymogi regulacyjne dotyczące konkretnych produktów, ale także odpowiednie sygnały rynkowe dla cyrkularnych modeli biznesowych, które zachęcą producentów do lepszego projektowania produktów, wydłużenia okresu ich użytkowania oraz zachowania ich wartości w trakcie i po zakończeniu użytkowania.
Na przykład, sprzedając produkty jako usługi (co ilustruje znany przykład sprzedaży światła, a nie żarówek), logika ekonomiczna ulega zmianie i zyski nie zależą już od ilości sprzedanych produktów. Zamiast tego opłacalne staje się zapewnienie, że produkty dostarczane w ramach usługi są trwałe i nadają się do naprawy, ponieważ własność pozostaje w przedsiębiorstwie, a konieczność zakupu nowych produktów stanowi koszt przedsiębiorstwa.
Obecnie nadal niełatwo jest wprowadzić na rynek i rozwinąć na szerszą skalę cyrkularne modele biznesowe.
Wymogi dotyczące produktów w ramach REZP będą stymulować wprowadzanie takich modeli, ponieważ rozwój działalności cyrkularnej zależy w dużym stopniu od fizycznych cech konstrukcyjnych produktów oraz od dostępu do odpowiednich danych. Również cyfrowe paszporty produktów i inteligentne wykorzystanie innowacji opartych na technologiach cyfrowych stanowią kluczowe czynniki umożliwiające przejście na cyrkularne modele biznesowe. Jednak samo projektowanie lepszych produktów i lepsze informacje nie wystarczą, aby wywołać pełną zmianę w podejściach do biznesu.
Istnieje wyraźna potrzeba zidentyfikowania wąskich gardeł, znalezienia skutecznych sposobów na pobudzenie zainteresowania cyrkularnymi modelami biznesowymi, zapewnienia ich rentowności, zwiększenia ich atrakcyjności dla konsumentów, wymiany najlepszych praktyk oraz zapewnienia dostosowanego do potrzeb doradztwa dla nowych i istniejących przedsiębiorstw w zakresie przechodzenia na cyrkularne modele biznesowe.
Wzmocnienie pozycji konsumentów i ich ochrona
Większość konsumentów chce odgrywać aktywną rolę w procesie transformacji ekologicznej. REZP będzie wspierać konsumentów w tym procesie. Dzięki temu produkty będą spełniać minimalne wymagania w zakresie efektywności środowiskowej, a także zapewniona zostanie lepsza informacja, oznakowanie i szerszy dostęp do części zamiennych, modernizacji i napraw, przy jednoczesnym uwzględnieniu przystępności cenowej, zwiększeniu wygody konsumentów i zapewnieniu im dostępu do produktów wyższej jakości.
Konieczne jest jednak także zapewnienie lepszej informacji w punktach sprzedaży i budowanie zaufania konsumentów do oświadczeń producentów o korzyściach dla środowiska wynikających z ich produktów z własnej inicjatywy. Wniosek w sprawie wzmocnienia pozycji konsumentów w związku z ekologiczną transformacją umożliwia konsumentom podejmowanie świadomych decyzji o zakupie.
Wniosek wprowadzi ukierunkowane zmiany do horyzontalnego prawa konsumenckiego UE w celu zapewnienia, że konsumenci otrzymają w punkcie sprzedaży informacje o handlowej gwarancji trwałości produktu, a także informacje istotne dla naprawy (w tym ocenę możliwości naprawy, jeśli tylko jest ona dostępna). Zakaże on również przedsiębiorcom stosowania pewnych rodzajów twierdzeń dotyczących ekologiczności uznanych za wprowadzające w błąd. Obejmuje to niejasne stwierdzenia dotyczące ekologiczności (np. „zielony”, „przyjazny dla środowiska”, „dobry dla środowiska”), które nie są odpowiednio uzasadnione i zweryfikowane zgodnie z przepisami. Ponadto wniosek wprowadzi zakaz stosowania kilku praktyk związanych z wczesnym starzeniem się produktów, w tym praktyk w zakresie planowanego starzenia się produktów.
Podsumowanie
Inicjatywy dotyczące zrównoważonych produktów mają na celu zagwarantowanie, że do 2030 r. znaczna część produktów dostępnych dla konsumentów w UE będzie zaprojektowana tak, by były trwałe, energooszczędne i efektywne pod względem wykorzystania zasobów, nadawały się do naprawy, recyklingu oraz by preferowane były materiały pochodzące z recyklingu.
Przedsiębiorstwa z całego świata będą mogły konkurować nie narażając się na podcinanie cen przez firmy, które przerzucają koszty na społeczeństwo i środowisko.
Konsumenci będą mieli również dostęp do informacji potrzebnych do dokonywania bardziej zrównoważonych wyborów, będą lepiej chronieni przed praktykami szkodliwymi dla zielonej transformacji i będą mogli jak najdłużej zachować sprawność swoich produktów, natomiast przedsiębiorstwa będą miały dostęp do danych potrzebnych do zapewnienia zrównoważenia środowiskowego i cyrkularności swoich produktów i modeli biznesowych.
Działania te są wyraźnie zalecane przez obywateli europejskich w ramach Konferencji w sprawie przyszłości Europy, którzy wezwali do wzmocnienia polityki w zakresie gospodarki cyrkulacyjnej, w tym do zwalczania planowanego starzenia się produktów oraz dostarczania informacji o sposobach ponownego wykorzystania i naprawy produktów. Skutki inicjatyw będą odczuwalne stopniowo.
Przepisy niektórych środków będą obowiązywać od momentu ich wejścia w życie; inne będą wymagały czasu ze względu na ramy prawne i rodzaj zmian systemowych, jakie będą wywoływać.
Rozporządzenie w sprawie ekoprojektu dla zrównoważonych produktów umożliwi wielostronne podejście do regulacji produktów – prawdziwy przełom, którego impet będzie narastał wraz z upływem czasu.
Dzięki określeniu kompleksowych ram międzysektorowych i podjęciu kluczowych kroków, takich jak przyjęcie planów roboczych, ogólny kierunek i cele będą jasne z dużym wyprzedzeniem. To zapewni przedsiębiorstwom czas na poczynienie niezbędnych przygotowań organizacyjnych i systemowych, jeszcze przed ustanowieniem szczegółowych zasad dotyczących produktów.
Wnioski zawarte w tym pakiecie mają zasadnicze znaczenie dla Europejskiego Zielonego Ładu. Wniosą one znaczny wkład w realizację celów Unii Europejskiej w zakresie ochrony środowiska i klimatu, w szczególności w osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r., podwojenie wskaźnika cyrkularności wykorzystania materiałów do 2030 r. oraz osiągnięcie ambitnych celów Unii Europejskiej w zakresie efektywności energetycznej. Przyczynią się one również do realizacji celów Cyfrowej dekady 2030, nowej strategii przemysłowej, planu działania w ramach Europejskiego Filaru Praw Socjalnych oraz Nowego Europejskiego Bauhausu, a także odniosą z nich korzyści.