Krzysztof Pogan: Stawiam na żywice PMMA
Krzysztof Pogan – właściciel firmy KP-Project – w rozmowie z Jarosławem Guzalem
dr inż. Krzysztof Pogan, właściciel firmy KP-Project; fot. „Twoja Sesja”
Krzysztof Pogan, właściciel firmy KP-Project, mówi o szerokim zastosowaniu żywic PMMA oraz kierunku rozwoju tej technologii.
Zobacz także
Redakcja miesięcznika IZOLACJE SIPUR: Branża poliuretanowa w Polsce – wyzwania i perspektywy
Od jakich czynników zależy dalszy rozwój branży poliuretanowej w Polsce? O poszerzaniu zakresu zastosowania poliuretanu oraz o nowych technologiach mówi Maciej Kubanek, prezes zarządu Związku „SIPUR”.
Od jakich czynników zależy dalszy rozwój branży poliuretanowej w Polsce? O poszerzaniu zakresu zastosowania poliuretanu oraz o nowych technologiach mówi Maciej Kubanek, prezes zarządu Związku „SIPUR”.
Redakcja miesięcznika IZOLACJE BAUMIT: Innowacje to nasze drugie imię
Prezes zarządu BAUMIT Zbigniew Kaliciński podsumowuje 30 lat działalności firmy, mówi też o planach inwestycyjnych, strategii oraz perspektywach rozwoju kierowanego przedsiębiorstwa w kontekście tendencji...
Prezes zarządu BAUMIT Zbigniew Kaliciński podsumowuje 30 lat działalności firmy, mówi też o planach inwestycyjnych, strategii oraz perspektywach rozwoju kierowanego przedsiębiorstwa w kontekście tendencji na rynku budowlanym.
Redakcja miesięcznika IZOLACJE Leca Polska: Nasz sukces opiera się na solidnych fundamentach
50 lat minęło od położenia fundamentów pod Przedsiębiorstwo Produkcji Keramzytu, które wrosło w krajobraz Gniewu i stało się jego przemysłową wizytówką. W rozmowie z Michałem Bąkowskim, obecnym dyrektorem...
50 lat minęło od położenia fundamentów pod Przedsiębiorstwo Produkcji Keramzytu, które wrosło w krajobraz Gniewu i stało się jego przemysłową wizytówką. W rozmowie z Michałem Bąkowskim, obecnym dyrektorem firmy przekształconej na Zakład Produkcji Kruszyw Leca Polska, przybliżamy fakty z jej historii i wybrane szczegóły drogi do sukcesu.
Rozmowę chciałbym zacząć od pewnego wprowadzenia. Znamy się wiele lat i pamiętam Pana z pracy w firmach Addiment, Deitermann, Mapei czy Schomburg. Dziś rozmawiamy w związku z kolejną Pana aktywnością.
Swoją drogę zawodową rozpocząłem dokładnie 29 lat temu. Po zakończeniu studiów na Politechnice Krakowskiej zostałem na uczelni i pogłębiałem wiedzę dotyczącą głównie technologii betonu. Potem przyszedł czas na pracę w przemyśle i wspomnianych przez Pana firmach. Od lutego 2020 r. wprowadzam na polski rynek nowoczesne żywice polimetakrylowe (PMMA) we współpracy z producentem – niemiecką firmą WestWood Kunststofftechnik GmbH.
Z czego wynika zaangażowanie się akurat w działania tej firmy?
To był proces złożony, aczkolwiek to nie był przypadek. Już sześć lat temu rozmawiałem z tą firmą. Na polskim rynku żywice polimetakrylowe miały swoją historię. Wiele lat temu kojarzono je z uciążliwym zapachem i nie były wprowadzone na szeroką skalę. Teraz sytuacja się zmieniła, produkty uległy modyfikacji i ulepszeniu i pewnie też dlatego wróciłem do rozmów z firmą WestWood Kunststofftechnik GmbH. Razem postanowiliśmy na polskim rynku rozwinąć działalność w zakresie propagowania korzyści wynikających ze stosowania żywic PMMA oraz wprowadzenia na rynek tych produktów i rozwiązań. Sama firma funkcjonuje już na rynku ponad 20 lat i zajmuje się wyłącznie produkcją materiałów na bazie żywic polimetakrylowych. Dzięki temu ma w tym zakresie bardzo bogate doświadczenie, poparte wieloma realizacjami. Oprócz centrali w Niemczech, gdzie jest centrum badawczo-rozwojowe, zakład produkcyjny i centralny magazyn, firma ma oddziały we Włoszech, w Szwajcarii, Austrii, Wielkiej Brytanii i teraz czas na Polskę.
Analizując ofertę firmy, czy to w Polsce, czy Niemczech, rzeczywiście zwraca się uwagę na fakt, że firma opiera swoją ofertę wyłącznie na żywicach PMMA.
To jest firma, która skupiła się na rozwoju tej grupy produktów, bo chce to robić dobrze. Nie ma ambicji rozbudowania organizacji i dywersyfikacji produktów, tak jak często ma to miejsce w przypadku innych firm. W związku z tym mamy tu bardzo specjalistyczne podejście i skupiamy się na tym obszarze, gdzie możemy zastosować nasze produkty. Jeśli dodamy do tego fakt, że firma stawia przede wszystkim na bezpośredni kontakt z potencjalnymi odbiorcami i na szkolenia praktyczne, to wyłania się z tego obraz firmy mocno skoncentrowanej na danym asortymencie z naprawdę dobrym i profesjonalnym serwisem dla klientów.
W jakim stopniu ta technologia rozpowszechniona jest na rynkach Europy Zachodniej?
Nawet w Europie każdy z rynków jest inny i inne są potrzeby, a także uwarunkowania. Z moich obserwacji wynika, że w każdym kraju nacisk kładziony jest na trochę inne rozwiązania i obszary aplikacji. Na przykład Austria i Szwajcaria mocno rozwijają obszar infrastruktury komunikacyjnej, Anglia zaś, także dzięki współpracy z Tesco, koncentruje się na uszczelnianiu dachów, co oczywiście nie oznacza, że nie korzysta z całego portfolio produktów.
Przygotowując się do tego wywiadu, zwróciłem uwagę na fakt, że firma WestWood Kunststofftechnik ma na swoich stronach bardzo bogatą dokumentację techniczną – szczegółowo opracowane materiały techniczne i rysunki są precyzyjnie opisane. W zasadzie w każdym zastosowaniu jest szereg materiałów, które mogą być pomocne dla wykonawców. Proszę w związku z tym powiedzieć, czym się różnią te materiały od innych.
Zakres zastosowania tych materiałów jest szeroki, a to wynika przede wszystkim z ich właściwości. Żywice na bazie polimetakrylanu metylu, czyli w skrócie PMMA, to produkty, które charakteryzują się bardzo szybkim i innym chemizmem sieciowania i w tym zakresie są odmienne od tego, co dzieje się w przypadku epoksydów czy poliuretanów. Oczywiście to nie jedyna cecha wyróżniająca te produkty, ale właśnie szybkość reakcji i możliwość regulacji tego czasu w zależności od temperatury otoczenia czyni je odmiennymi.
Obecnie produkty te można stosować już w temperaturze 0°C przy wilgotności otoczenia rzędu 90%. A jeśli mówimy o samym podłożu betonowym, to wilgotność resztkowa może sięgać 6%, co w porównaniu z innymi dostępnymi materiałami powoduje, że pracując żywicami PMMA, przede wszystkim oszczędzamy czas i możemy w praktyce wydłużyć sezon budowlany.
Dziś zastosowanie PMMA obejmuje izolacje i nawierzchnie podziemnych parkingów oraz innych obiektów infrastruktury komunikacyjnej, a także balkonów, tarasów i dachów. I tak w przypadku balkonów i tarasów mamy na rynku już wiele sprawdzonych rozwiązań, tak zwanych tradycyjnych, ale wszystko to jest związane z dość długim procesem wykonawczym. Natomiast w takich sytuacjach, w których inwestor chce mieć szybko oddany obiekt, nasza technologia sprawdza się i można wykonać izolację i nawierzchnię balkonu czy tarasu bardzo szybko.
Z czego wynika ten krótki czas sieciowania?
To jest chemizm reakcji, czyli charakterystyka samych produktów. One szybko wiążą i w efekcie czas przerobu wynosi około 15 min. Po tym czasie uzyskiwana jest już odporność na deszcz. Tym samym w warunkach budowy uniezależniamy się od kaprysów pogody, bo możemy wręcz wskoczyć w tzw. okienko pogodowe i szybko wykonać prace naprawcze czy uszczelniające. Ale nie dotyczy to tylko balkonów i tarasów. Uszczelnianie dachów to też jest istotny element procesu budowlanego. Połączenia różnych materiałów, np. blachy z papą, czy świetliki bądź inne elementy, które są instalowane na dachu, to wrażliwe miejsca, gdzie najczęściej są nieszczelności i pojawiają się przecieki. Stosując nasze rozwiązania, można bardzo szybko i skutecznie uszczelnić te trudne miejsca i dzięki temu uzyskać trwałość. I to wszystko można zrealizować w trudnych warunkach atmosferycznych.
Wspomniany wcześniej aspekt czasu przekłada się na kolejny obszar zastosowań, czyli nawierzchnie na parkingach, rampach, podjazdach, czyli obiektach, które mogą być wyłączone z eksploatacji tylko na bardzo krótki czas. Dlatego prace naprawcze dobrze jest właśnie wykonać, stosując materiały na bazie żywic PMMA. Mamy w ofercie nie tylko płynne żywice do izolacji i do wykonywania nawierzchni, ale również szybkosprawne zaprawy naprawcze, które w składzie mają też żywicę polimetakrylową, dzięki czemu cykl roboczy i poszczególne etapy prac, od gruntowania, nakładania zaprawy i kolejnych warstw odbywają się z przerwami 45–60 min. Czyli pomiędzy kolejnymi etapami czekamy tylko 45–60 min, w zależności od temperatury otoczenia i ilości dozowanego katalizatora. Dzięki temu remont wjazdu do parkingu można wykonać w nocy.
Do tej pory był Pan związany z firmami, które miały szeroką ofertę. Można powiedzieć, że w każdym dziale było po kilka produktów. Wchodząc w struktury firmy WestWood Kunststofftechnik, ma Pan do czynienia w zasadzie z jednym produktem, ale do wielu zastosowań.
WestWood Kunststofftechnik GmbH produkuje wiele materiałów na bazie żywic PMMA, dzięki czemu możemy skompletować systemowe rozwiązania dla zróżnicowanych obszarów zastosowań. To wbrew pozorom bardzo szeroka gama produktów i co za tym idzie możliwych rozwiązań.
Czyli nie czuje się Pan w jakimś stopniu ograniczony, że w zasadzie operuje się tu w jednej grupie produktowej?
Nie, bo właśnie różnorodne właściwości poszczególnych produktów, a nadto liczne obszary zastosowań dają wiele możliwości. Na przykład wśród samych preparatów do gruntowania jest duże zróżnicowanie pod względem chociażby gęstości i lepkości. Wszak mamy do czynienia z różnymi podłożami, które trzeba odpowiednio przygotować do kolejnych prac. Przy użyciu naszych żywic można także uzyskać ciekawe rozwiązania dekoracyjne na balkonach i tarasach. Oprócz tego można wykonywać też nawierzchnie o różnym zakresie mostkowania rys. Implikuje to zróżnicowanie produktów, ale dzięki temu naprawdę daje wiele możliwości. Tutaj nie czuję się ograniczany, a wręcz taka specjalizacja powoduje, że możemy rzetelnie wykonywać swoją pracę, oferując naszym Klientom profesjonalne produkty, właściwe rozwiązania i niezbędny serwis.
W jakich aspektach firma tak sformatowana może się rozwijać?
Od ubiegłego roku aktywnie wprowadzam te rozwiązania na polski rynek, więc już bazując na realizacjach, które wykonaliśmy wspólnie z firmami wykonawczymi, widzę, że potencjał i rozwój jest w tym, żeby zmienić mentalność i podejście do pracy z tymi materiałami. Ci, którzy poznają nasze produkty i ich właściwości, widzą korzyści. Pracując z tymi materiałami, są mile zaskoczeni, że już po kilkudziesięciu minutach od nałożenia jednego produktu możemy wykonywać kolejne etapy prac. Przerwy technologiczne między poszczególnymi etapami prac są krótkie, rzędu 45–60 min, co sprawia, że nie ma przestojów kilkugodzinnych. Ma to również znaczenie dla prac wykonywanych z dala od siedziby firmy, czy miejsca zamieszkania pracowników. Tutaj w sposób ciągły wykonywane są prace. Bowiem określona grupa pracowników będzie w stanie wykonać więcej zadań, nie tracąc czasu na przejazdy i powroty na budowę wynikające z przerw technologicznych. To są właściwości, które jeśli zostaną docenione na polskim rynku, będą stanowiły o rozwoju. W konsekwencji doprowadzi to do zmiany sposobu organizowania i wykonywania pracy.
Czego nowego się Pan dowiedział o tych materiałach przy okazji pierwszych realizacji? Czy są jakieś nowe okoliczności, które pojawiły się już w trakcie aplikacji tych materiałów?
Prace budowlane nie dają się wpisać w powtarzalny schemat. Zawsze wydarzy się coś ciekawego i niezaplanowanego. Dlatego wiedza i doświadczenie zarówno po naszej stronie, jak i po stronie wykonawców zwykle owocuje udaną współpracą. Specyfika naszych produktów jest taka, że trzeba się odpowiednio przygotować do wykonywania prac, ale jak to się już przećwiczy, to potem jest mniej niespodzianek. Dlatego zawsze oferujemy wykonawcom asystę techniczną, nasze doradztwo. Zresztą jest to element filozofii naszej firmy, aby nie tylko sprzedawać produkty, ale oferować przede wszystkim serwis techniczny, głównie w zakresie szkoleń i instruktażu podczas aplikacji. Jesteśmy partnerem dla naszych Klientów.
Z materiałów firmowych wynika, że żywice PMMA znajdują zastosowanie na balkonach, tarasach, parkingach, dachach i w infrastrukturze komunikacyjnej. Odnoszę wrażenie, że stawia Pan w Polsce na początku działalności na balkony i parkingi. Trudniej pewnie jest wejść nowej firmie na dachy. Aby tam zaistnieć, potrzeba czasu.
Z naszymi produktami chcielibyśmy dotrzeć do jak najszerszego grona Klientów we wszystkich możliwych obszarach zastosowań naszych rozwiązań. Ale trzeba mieć świadomość, że jesteśmy na początku drogi i na etapie budowania struktury naszej organizacji w Polsce. Pierwsze aplikacje wynikały ze zdobytych projektów. I tak się złożyło, że były to izolacje kilku balkonów i jednego tarasu oraz nawierzchnie użytkowe i naprawy dylatacji płyty parkingowej, ale to wynika głównie z tego, że nasza marka jest jeszcze mało rozpoznawalna. Sama technologia też jest mało znana. Śledzę na bieżąco przetargi i widzę, że przekonanie do naszego rozwiązania spółdzielni mieszkaniowych, które ogłaszają przetargi na remont balkonów czy dachów, jest bardzo trudne, mimo ewidentnych korzyści wynikających ze skrócenia czasu realizacji. Dalej porównywana jest cena jednostkowa danego rozwiązania materiałowego, a koszty robocizny i czas realizacji przedsięwzięcia jest w innych tabelkach. Podobnie sytuacja wygląda, jeśli chodzi o infrastrukturę komunikacyjną, gdzie proces decyzyjny jest bardzo wydłużony. Siłą rzeczy wejście w ten sektor będzie wymagało z naszej strony sporych nakładów czasu. Ale nie zmienia to faktu, że również dla tych obszarów mamy skuteczne rozwiązania. Oczywiście od czegoś trzeba zacząć i dysponując póki co ograniczonymi zasobami, możemy pochwalić się kilkoma ciekawymi referencjami w Polsce, o których już wspomniałem wcześniej. To są te obszary, gdzie chcemy zaistnieć, więc pokazujemy, co mamy do dyspozycji, i oferujemy nasze doradztwo w zakresie doboru rozwiązań materiałowych.
Jak dziś kształtują się ceny żywic PMMA na polskim rynku?
Żywica PMMA, biorąc pod uwagę wyłącznie cenę jednostkową kilograma tego materiału, jest wyższa od ceny epoksydów czy poliuretanów. Jednak ze względu na problemy z dostępnością surowców do produkcji tych ostatnich, ich ceny dzisiaj znacznie wzrosły. W związku z tym też różnica między naszymi cenami zmniejszyła się. Ale w tym miejscu należy podkreślić jeszcze inne wymierne korzyści wynikające ze stosowania żywic PMMA. Tam, gdzie brakuje czasu, żywice PMMA się sprawdzają.
A dlaczego ceny PMMA nie wzrosły?
Nie wzrosły tak bardzo, bo to jest inna grupa surowców, niedotknięta tak istotnie zawirowaniami na rynku surowców do produkcji np. żywic epoksydowych.
W ostatnich latach Europa mocno się uzależniła od dostępu do surowców z Azji. Dziś ponosimy tego konsekwencje. W przypadku naszej firmy mamy gwarancję utrzymania dostaw surowców na niezmniejszonym poziomie. Jesteśmy w stanie zapewnić dostawę naszych produktów na budowę w Polsce w ciągu czterech dni roboczych.
Rosnące ceny surowców, coraz droższa robocizna, dążenie do jak najbardziej ekologicznych materiałów mogą prowadzić wprost do pewnych przetasowań. Materiały mniej znane będą zyskiwały na popularności. Z kolei wyroby dziś powszechnie stosowane mogą powoli odchodzić w zapomnienie ze względu na swoją specyfikę. W Pana ocenie jaki jest kierunek tych zmian i czy czeka nas w tym zakresie rewolucja na rynku?
Największa rewolucja jest w tym, że drastycznie zaczynają rosnąć ceny surowców i to nie dla jakiejś jednej grupy, ale dla wielu grup materiałów budowlanych. I to jest niepokojące. Odwiedzając stacje paliw, też mamy problem, bo coraz więcej płaci się za paliwo, a to determinuje wzrost cen innych usług. Mimo tych rosnących cen i kosztów dalej ogłaszane są przetargi, w których bazuje się na starych kalkulacjach. Inwestor ma do wydania jakąś kwotę, bo wyliczył sobie, że takie zadanie tyle będzie kosztowało. Ponieważ sam proces ogłaszania przetargu jest długotrwały, to moment składania ofert jest odległy od tego, gdy były poczynione założenia przez inwestora. W związku z tym oferty składane niejednokrotnie znacznie przewyższają budżet, który inwestor sobie przeznaczył na dane prace. A w obecnej sytuacji na rynku niejednokrotnie obowiązuje cena dnia, to znaczy dzisiaj ten produkt kosztuje tyle, ale za kilka dni, uwzględniając jego dostępność, cena może być już zupełnie inna.
W mojej ocenie skutki pandemii będziemy dopiero odczuwać właśnie poprzez wzrost cen materiałów budowlanych, wzrost kosztów robocizny i innych usług. Zapowiedź zmian podatkowych będzie też skutkowała wzrostem cen. Moim zdaniem rynek będzie się zmieniał w tym kierunku, aby właśnie koszty robocizny optymalizować. W związku z tym skrócenie czasu realizacji i efektywne wykorzystanie zasobów ludzkich to chyba jest kierunek, w którym wszyscy powinni podążać. I w to się wpisują żywice PMMA.
Co do kwestii ochrony środowiska, to ekologia zawsze była niedoceniana. Myślę, że to jest już najwyższy czas, żeby się nad tym pochylić. Coraz więcej obiektów, również w Polsce, jest analizowanych w aspekcie wielu kryteriów i zasad zrównoważonego rozwoju. Jednym z nich jest system certyfikacji LEED, który powstał z inicjatywy amerykańskiej organizacji Green Building Council. W przypadku naszej firmy zdecydowana większość produktów jest certyfikowana zgodnie z nowymi systemami oceny zrównoważonego rozwoju LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) i z powodzeniem może być stosowana tam, gdzie ekologia i wpływ na środowisko w procesie inwestycji jest brana pod uwagę.
Na zakończenie chciałbym zapytać o plany na ten rok odnośnie do firmy. Zapewne ma Pan opracowane jakieś założenia i plan działania na najbliższy okres.
Rejestracja organizacji i budowa struktury w Polsce, bo to zostało odsunięte w czasie ze względu na pandemię. Zresztą nie było to niezbędne. Aczkolwiek w mojej ocenie, jeśli jest organizacja w Polsce, to ona jest postrzegana lepiej przez lokalny rynek niż w sytuacji, kiedy obecny jest tylko przedstawiciel. Dla mnie najważniejsze jest to, żeby wrócić do szkoleń bezpośrednich i w ten sposób do praktycznego propagowania korzyści wynikających ze stosowania żywic PMMA. Poprzez ten bezpośredni kontakt chcę pozyskiwać nowe możliwości dla rozwoju firmy. Póki co korzystam z gościnności Redakcji i na łamach tego wydawnictwa już kilkakrotnie znajdowały się wzmianki o naszych rozwiązaniach. Informowanie rynku o naszej obecności i proponowanych rozwiązaniach jest obecnie dla mnie bardzo istotne w planowaniu rozwoju firmy.