Page 64 - IZOLACJE 9/2023
P. 64
Materiały i technologie
Paulina Pilichowska, architekt, sPecjalista ds. sPecyfikacji; aGnieszka Bąk, Pr manaGer, tremco cPG Poland sP. z o.o.
Posadzki żywiczne na parkingach
Posadzki żywiczne na parkingach mają przede Metoda B, która dotyczy badania rys dynamicznych, ma na celu
wszystkim za zadanie chronić elementy konstrukcyjne sprawdzenie, jak powłoka reaguje na cykliczne rozwieranie rysy.
budynku przed zniszczeniem w wyniku obciążenia W tym przypadku wynik jest opisywany przez klasy od B1 do B4.2,
ruchem pojazdów oraz oddziaływania środowiska przy czym dla każdej z nich zdefiniowano określone warunki brze-
zewnętrznego. Wszelkie rysy i spękania podłoża gowe, w tym m.in. zmianę rozwarcia rysy uzależnioną od obciążenia
betonowego stanowią wrota dla przecieków, które czy liczbę cykli. Przy porównywaniu właściwości różnych systemów
mogą przyczyniać się do korozji zbrojenia. Elastyczne posadzkowych należy zwracać uwagę na temperaturę, w jakiej
powłoki na bazie żywic poliuretanowych, o wysokiej przeprowadzono badanie oraz liczbę cykli, przy której powłoka nie
zdolności przekrywania pęknięć podłoża, stanowią uległa uszkodzeniu.
ochronę powierzchniową betonu przed działaniem wody, Spośród różnego rodzaju posadzek żywicznych, najwyższą zdol-
soli odladzających, detergentów, paliw oraz innych ność przenoszenia rys wykazują systemy na bazie żywic poliureta-
substancji, które mogą występować na parkingu. nowych ze względu na ich dużą elastyczność. Główną zaletą ela-
stycznych systemów parkingowych o dużej zdolności mostkowania
Posadzka to wierzchnia, użytkowa warstwa podłogi, w największym rys jest zachowanie szczelności powłoki i przedłużenie żywotności
stopniu narażona na działanie czynników zewnętrznych oraz obcią- konstrukcji w trakcie naturalnego starzenia się i pękania podłoża.
żeń użytkowych. Aby powłoki żywiczne zachowywały swoje funkcje Przy czym wyższa jakość (elastyczność) oferowanych produktów po-
ochronne w stosunku do podłoża, konieczne jest zachowanie ciąg- zwala na wykonywanie systemów o mniejszej grubości, co prowadzi
łości ich powierzchni. Są na to dwa sposoby: do redukcji kosztów realizacji parkingu.
» ograniczenie powstawania rys w podkładzie betono-
wym, np. poprzez zastosowanie specjalnych rozwiązań
konstrukcyjnych,
» zastosowanie na powierzchni posadzki powłok o wyso-
kiej zdolności mostkowania rys w podłożu.
Zdolność mostkowania, inaczej przenoszenia lub prze-
krywania rys, oznacza, że powłoka pozostaje nieuszkodzona
i zachowuje ciągłość w przypadku zarysowania podłoża
pod powłoką. Są dwa rodzaje rys:
» statyczne, czyli takie, w przypadku których rozwarcie
rysy następuje w sposób ciągły, liniowy,
» dynamiczne, czyli takie, w przypadku których rozwar-
tość rysy zmienia się periodycznie.
Zwłaszcza w przypadku zewnętrznych parkingów otwar-
tych, usytuowanych na ostatniej kondygnacji budynku, duży
wpływ na powstawanie zarysowań mają warunki klimatyczne
i panujące tam temperatury. Zimą, gdy są one najniższe, beton Fot. Flowcrete
kurczy się, a latem, w upalne dni – rozszerza. Rysy w betonie
powstają na skutek czasem nawet dość gwałtownych zmian sta-
tyki ostatniej, niezadaszonej płyty stropowej. Systemy posadz-
kowe powinny być tak dobrane przez projektanta, aby uwzględ-
niały specyfikę obiektu oraz warunki obciążenia i użytkowania.
Zgodnie z normą PN-EN 1504-2 dotyczącą wyrobów
i systemów do ochrony i napraw konstrukcji betonowych,
której część 2. obejmuje systemy ochrony powierzchniowej
betonu, zdolność systemów żywicznych do mostkowania rys
należy badać zgodnie z procedurą opisaną w normie PN-EN
1062-7. Wyniki badania w postaci klas oznaczają, że w okre-
ślonych dla danej klasy warunkach na powierzchni posadzki
nie pojawiają się żadne uszkodzenia.
Metoda A wg normy PN-EN 1062-7 dotyczy badania
rys statycznych i polega na rozciąganiu próbki ze stałą,
określoną prędkością do momentu uszkodzenia powłoki.
Wyniki badania podaje się w pięciu klasach od A1 do A5. Fot. Flowcrete
62 nr 9/2023