Funkcjonowanie norm z zakresu akustyki w architekturze - interpretacja
www.sxc.hu
W nowelizacji Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12 marca 2009 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie [1], przywołano wiele norm oraz odniesień do ich stosowania. Warto pokusić się o interpretację sposobu funkcjonowania tych norm w porównaniu z panującymi w krajach unijnych zasadami korzystania z norm jako źródła wiedzy technicznej.
Zobacz także
Messe Monachium GmbH Światowe Targi Architektury, Materiałów i Systemów Budowlanych BAU zapraszają do Monachium
W styczniu 2025 r. czeka nas kolejna odsłona targów BAU, czyli Światowych Targów Architektury, Materiałów i Systemów Budowlanych. Największa światowa wystawa budownictwa odbędzie się w dniach 13–17 stycznia...
W styczniu 2025 r. czeka nas kolejna odsłona targów BAU, czyli Światowych Targów Architektury, Materiałów i Systemów Budowlanych. Największa światowa wystawa budownictwa odbędzie się w dniach 13–17 stycznia 2025 w Monachium. Ponad 2000 wystawców w 18 halach czeka na Państwa.
Rockwool Polska Profesjonalne elementy konstrukcyjne BIM dla budownictwa
W nowoczesnym projektowaniu budynków standardem staje się technologia BIM (Building Information Modeling). Jest to złożony system informacji technicznej, który na podstawie trójwymiarowego modelu obiektu...
W nowoczesnym projektowaniu budynków standardem staje się technologia BIM (Building Information Modeling). Jest to złożony system informacji technicznej, który na podstawie trójwymiarowego modelu obiektu opisuje cechy zastosowanych rozwiązań.
dr inż. Krzysztof Pawłowski prof. PBŚ Charakterystyka energetyczna budynku i jego części – analiza planowanych zmian w przepisach prawnych od 1 stycznia 2026 r.
Charakterystyka energetyczna budynku i części budynku (Świadectwo charakterystyki energetycznej) to dokument, który określa wielkość zapotrzebowania na energię niezbędną do zaspokojenia potrzeb energetycznych...
Charakterystyka energetyczna budynku i części budynku (Świadectwo charakterystyki energetycznej) to dokument, który określa wielkość zapotrzebowania na energię niezbędną do zaspokojenia potrzeb energetycznych związanych z użytkowaniem budynku lub części budynku. W pierwszych dniach lipca 2024 r. na stronie internetowej Ministerstwa Rozwoju i Technologii [1] zaprezentowano projekt zmian w rozporządzeniu.
Relacje między normami a innymi dokumentami, a w szczególności aktami prawnymi krajów członkowskich, opisuje przewodnik PKN-CENELEC/GUIDE 3:2006 „Wzajemne relacje między przepisami i normami. Część 1: Powoływanie się na normy. Główne sposoby stosowania. Część 2: Harmonizacja przepisów i powołań na normy” [2]. Dokument ten stanowi podstawę do interpretowania sposobu funkcjonowania norm w kolejnych paragrafach rozporządzenia ministra infrastruktury [1] ze względu na fakt, że państwo polskie jest sygnatariuszem umów międzynarodowych oraz członkowskich w ramach UE, w tym jest członkiem takich międzynarodowych organizacji, jak CEN oraz ISO. Należy zatem domniemywać, że funkcjonowanie norm w aktach prawnych wyższego rzędu odbywa się z pełną świadomością tych zasad.
Zawarta w rozporządzeniu [1] lista norm może być uważana przez uczestników procesu inwestycyjnego za obowiązek lub tylko za wskazówkę, co zależy od treści samego paragrafu rozporządzenia. Jak zatem powołane w rozporządzeniu normy będą kreować jakość środowiska akustycznego oraz wzajemne relacje uczestników procesu budowlanego? Zgodnie z PKN-CENELEC/GUIDE 3 [2] istnieją dwa podstawowe powołania wykonawcze norm w aktach wyższego rzędu: powołanie obowiązujące i wskazujące.
Powołanie obowiązujące oznacza, że przywołana norma powinna być stosowana w celu realizacji przepisu. Powołanie wskazujące oznacza, że norma jest jednym ze sposobów realizacji celu regulacji prawnej, a ustawodawca dopuszcza istnienie innych sposobów już na etapie powstawania aktu prawnego powołującego normę, a także w przyszłości. To, czy norma jest powołana w sposób obowiązujący czy wskazujący, zależy od jednoznaczności wskazania normy w akcie prawnym w konkretnych paragrafach. W § 324 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych [1] zawarto pierwsze powołanie norm definiujących wymagania ochrony przed hałasem i drganiami. Powołanie sformułowane zostało w liczbie mnogiej:
„Budynek, w którym ze względu na prowadzoną w nim działalność lub sposób eksploatacji mogą powstawać uciążliwe dla otoczenia hałasy lub drgania, należy kształtować i zabezpieczać tak, aby poziom hałasu i drgań przenikających do otoczenia z pomieszczeń tego budynku nie przekraczał wartości dopuszczalnych określonych w odrębnych przepisach dotyczących ochrony środowiska, a także nie powodował przekroczenia dopuszczalnego poziomu hałasu i drgań w pomieszczeniach innych budynków podlegających ochronie przeciwhałasowej i przeciwdrganiowej określonego w Polskich Normach dotyczących dopuszczalnych wartości poziomu dźwięku w pomieszczeniach oraz oceny wpływu drgań na budynki i na ludzi w budynkach”.
Takie sformułowanie można interpretować następująco: chodzi o normę dotyczącą dopuszczalnych wartości poziomu hałasu i normę dotyczącą dopuszczalnych poziomów drgań. Inna interpretacja jest taka, że ustawodawca dopuszcza powstanie innych podobnych zakresem norm, które definiują dopuszczalne wartości poziomu dźwięku i drgań w pomieszczeniach.
Paragraf ten w swoim rozmytym zapisie umożliwia funkcjonowanie norm środowiskowych dotyczących jednego obiektu według jego przeznaczenia (np. obiektów hotelowych) i zdefiniowania w normie obiektowej wymagań dotyczących dopuszczalnych wartości definiujących klimat akustyczny. Wymienienie w załączniku do rozporządzenia [1] w p. 61 norm PN- -B -02151-02:1987 [3], PN -B- 02170:1985 [4] i PN-B-02171:1988 [5] można w świetle zapisów przewodnika PKN-CENELEC/ /GUIDE 3 [2] uznać za powołanie wskazujące. Tak samo należy traktować powołanie zawarte w § 325.1:
„Budynki mieszkalne, budynki zamieszkania zbiorowego i budynki użyteczności publicznej należy sytuować w miejscach najmniej narażonych na występowanie hałasu i drgań, a jeżeli one występują i ich poziomy będą powodować w pomieszczeniach tych budynków przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu i drgań, określonych w Polskich Normach dotyczących dopuszczalnych wartości poziomu dźwięku w pomieszczeniach oraz oceny wpływu drgań na budynki i na ludzi w budynkach, należy stosować skuteczne zabezpieczenia”.
W § 325.2 mamy jednoznaczne powołanie się na normę dotyczącą izolacyjności akustycznej:
„Budynki z pomieszczeniami wymagającymi ochrony przed zewnętrznym hałasem i drganiami należy chronić przed tymi uciążliwościami poprzez zachowanie odpowiednich odległości od ich źródeł, usytuowanie i ukształtowanie budynku, stosowanie elementów amortyzujących drgania oraz osłaniających i ekranujących przed hałasem, a także racjonalne rozmieszczenie pomieszczeń w budynku oraz zapewnienie izolacyjności akustycznej przegród zewnętrznych określonej w Polskiej Normie dotyczącej wymaganej izolacyjności akustycznej przegród w budynkach oraz izolacyjności akustycznej elementów budowlanych”.
Powołanie na tę normę, czyli PN-B-02151-3:1999 „Akustyka budowlana. Ochrona przed hałasem w budynkach. Izolacyjność akustyczna przegród w budynkach oraz izolacyjność akustyczna elementów budowlanych. Wymagania” [6], jest obowiązujące, jest ono jednak nader niefortunne. W przypadkach obciążenia nieruchomości hałasem lotniczym budynków spełnienie wymagań zawartych w § 324 stoi w konflikcie ze spełnieniem wymagań § 325 oraz § 326.1, w którym zawarto powołanie na normę PN-B-02151-02:1987 [3]. Przyjęcie dopuszczalnej wartości poziomu dźwięku w pomieszczeniu jako kryterium komfortu akustycznego jest wymaganiem bardziej rygorystycznym względem parametrów akustycznych przegród i wymaga stosowania technologii o wyższej izolacyjności akustycznej.
Powołanie na normę PN -B- -02151 -3:1999 [6], mające charakter obowiązujący, może więc w przyszłości sprzyjać budowie domów tylko częściowo spełniających wymagania dotyczące uzyskania odpowiedniej jakości akustycznej, a to, który paragraf jest ważniejszy, będzie musiał w sytuacji konfliktu między użytkownikiem a deweloperem rozstrzygnąć sąd. W § 326.1 zawarto powołanie na normę pomiarową:
„Poziom hałasu oraz drgań przenikających do pomieszczeń w budynkach mieszkalnych, budynkach zamieszkania zbiorowego i budynkach użyteczności publicznej, z wyłączeniem budynków, dla których jest konieczne spełnienie szczególnych wymagań ochrony przed hałasem, nie może przekraczać wartości dopuszczalnych, określonych w Polskich Normach dotyczących ochrony przed hałasem pomieszczeń w budynkach oraz oceny wpływu drgań na ludzi w budynkach, wyznaczonych zgodnie z Polskimi Normami dotyczącymi metody pomiaru poziomu dźwięku A w pomieszczeniach oraz oceny wpływu drgań na ludzi w budynkach”.
Jednakże ustawodawca w treści tego paragrafu mówi o normach określających metody pomiarów poziomu dźwięku A w liczbie mnogiej. Należy zatem uznać, że ustawodawca, zgodnie ze wskazaniami PKN -CENELEC/GUIDE 3 [2], był świadom istnienia innej normy niż wymieniona w załączniku, a przypisana do tego paragrafu. Powołanie wskazujące na normę PN-B -02156:1987 „Akustyka budowlana. Metody pomiaru poziomu dźwięku A w budynkach” [7] jest bardzo słuszne w świetle istnienia normy PN -EN ISO 16032:2006 „Akustyka. Pomiar poziomu ciśnienia akustycznego od urządzeń wyposażenia technicznego w budynkach. Metoda dokładna” [8] oraz PN-EN ISO 10052:2007 „Akustyka. Pomiary terenowe izolacyjności od dźwięków powietrznych i uderzeniowych oraz hałasu od urządzeń wyposażenia technicznego. Metoda uproszczona” [9]. Normy te w porównaniu z normą PN-B -02156:1987 [7] pozwalają na skrócenie procesu oceny poziomu hałasu pochodzącego z wyposażenia technicznego budynku i połączenie procedury pomiarowej z cyklem pracy urządzenia.
Dzięki temu można obniżyć koszty prowadzenia pomiarów, np. poziomu hałasu w pomieszczeniach pochodzącego od systemu wentylacji czy urządzeń wodno-kanalizacyjnych. Stosowanie jednoznacznej procedury pomiarowej z normy PN-EN ISO 16032:2006 [9] do oceny hałasu dźwigów osobowych podczas pracy urządzenia pozwala uniknąć problemów z porównaniem wyników pomiarów wykonanych przez dwie różne jednostki.
W § 326 rozporządzenia [1] mamy ponownie powołanie obowiązujące na normę PN-B-02151-3:1999 [6] oraz powołanie na normy dotyczące metod oceny izolacyjności akustycznej. Znalazło się w nim wskazanie w liczbie mnogiej, które może odnosić się do tego, że paragraf traktuje o ścianach, stropach i podestach. Można jednak interpretować ten zapis następująco: ustawodawca był świadom istnienia innych norm, zatem normy podane w załączniku należy traktować jako powołanie wskazujące. Stosowanie, szczególnie w procesie odbioru budynku, normy PN-EN ISO 10052:2007 [9] jest zgodne z zapisami dyrektywy UE 89/106/EEC [10]. Mówi ona, co wyraźnie zapisane jest w Dokumencie interpretacyjnym: Wymagania podstawowe nr 5 „Ochrona przed hałasem”, że do oceny parametrów wyrobów należy stosować metody dokładne, a do oceny budynków – metody uproszczone.
Dla wykonawców stosowanie procedur z normy PN -EN ISO 10052:2007 [9] oznacza o 60% niższy koszt wykonania pomiarów w obiekcie w stosunku do pomiarów wykonywanych zgodnie z procedurą z normy PN-EN ISO 140-5:1999 „Akustyka. Pomiar izolacyjności akustycznej w budynkach i izolacyjności akustycznej elementów budowlanych. Pomiary terenowe izolacyjności akustycznej od dźwięków powietrznych ściany zewnętrznej i jej elementów” [12]. Znaczne obniżenie kosztów pomiarów jest celowe z uwagi na konieczność wprowadzenia do budownictwa zasad zrównoważonego rozwoju oraz systemów zarządzania środowiskiem, szczególnie w zakresie inwestycji finansowanych ze środków wspólnotowych. Niższy koszt weryfikacji parametrów użytkowych budynku skłania też do wynajmowania niezależnych weryfikatorów. W § 326.5 rozporządzenia [1] mamy do czynienia z przypadkiem regulacji jakości obiektów przez stawianie wymagań względem wyrobu budowlanego:
„W pomieszczeniach budynków użyteczności publicznej, których funkcja związana jest z odbiorem mowy lub innych pożądanych sygnałów akustycznych, należy stosować takie rozwiązania budowlane oraz dodatkowe adaptacje akustyczne, które zapewnią uzyskanie w pomieszczeniach odpowiednich warunków określonych odrębnymi przepisami. Adaptacje akustyczne należy wykonywać z materiałów o potwierdzonych własnościach pochłaniania dźwięku wyznaczonych zgodnie z Polską Normą określającą metodę pomiaru pochłaniania dźwięku przez elementy budowlane”.
Ustawodawca przez przywołanie jednej normy dokonał powołania obowiązującego, ale tylko metody wyznaczania parametru wyrobu budowlanego. W paragrafie tym nie dokonano powołania na normę związaną z prezentacją danych w informacjach o wyrobie budowlanym. Jest to o tyle ważne, że przykładowo norma PN-EN ISO 11654:1999 „Akustyka. Wyroby dźwiękochłonne używane w budownictwie. Wskaźnik pochłaniania dźwięku” [13] pozwala na różne sposoby podawania danych, a zróżnicowanie jest wskazane dla kolejnych etapów realizacji inwestycji – np. w procesie programowania czy koncepcji nie ma potrzeby dokładnego analizowania danych w pasmach częstotliwości.
W § 326.5 ustawodawca nie wskazał normy zawierającej metody pomiaru parametrów w obiekcie do rozliczenia się stron procesu budowlanego. Nie powołano się np. na normę PN-EN ISO 3382:2001 „Akustyka. Pomiar czasu pogłosu pomieszczenia w powiązaniu z innymi parametrami akustycznymi” [14], a zatem to od decyzji stron będzie zależało, czy będą akceptować wiedzę techniczną w niej zawartą. Brak wskazania normy czy nawet sugestii w postaci zwrotu: „zgodnie z obecnym stanem techniki i wiedzy” daje możliwość oceny warunków pogłosowych w pomieszczeniach na wiele sposobów. Nie tworzy też jednoznacznej platformy wzajemnych relacji między zamawiającym budynek a dostawcą tego skomplikowanego produktu.
Literatura
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 marca 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (DzU z 2009 r. nr 56, poz. 461).
- PKN-CENELEC/GUIDE 3:2006 „Wzajemne relacje między przepisami i normami. Część 1: Powoływanie się na normy. Główne sposoby stosowania. Część 2: Harmonizacja przepisów i powołań na normy”.
- PN-B-02151-02:1987 „Akustyka budowlana. Ochrona przed hałasem pomieszczeń w budynkach. Dopuszczalne wartości poziomu dźwięku w pomieszczeniach”.
- PN-B-02170:1985 „Ocena szkodliwości drgań przekazywanych przez podłoże na budynki”.
- PN-B-02171:1988 „Ocena wpływu drgań na ludzi w budynkach”.
- PN-B-02151-3:1999 „Akustyka budowlana. Ochrona przed hałasem w budynkach. Izolacyjność akustyczna przegród w budynkach oraz izolacyjność akustyczna elementów budowlanych. Wymagania”.
- PN-B-02156:1987 „Akustyka budowlana. Metody pomiaru poziomu dźwięku A w budynkach”.
- PN-EN ISO 16032:2006 „Akustyka. Pomiar poziomu ciśnienia akustycznego od urządzeń wyposażenia technicznego w budynkach. Metoda dokładna”.
- PN-EN ISO 10052:2007 „Akustyka. Pomiary terenowe izolacyjności od dźwięków powietrznych i uderzeniowych oraz hałasu od urządzeń wyposażenia technicznego. Metoda uproszczona”.
- Dyrektywa Rady Wspólnot Europejskich 89/106/EEC w sprawie zbliżenia ustaw i aktów wykonawczych Państw Członkowskich dotyczących wyrobów budowlanych, [w:] „Dokumenty Wspólnoty Europejskiej dotyczące Budownictwa”, Zeszyt 1, Instytut Techniki Budowlanej Warszawa 1994.
- Dokument interpretacyjny do Dyrektywy 89/106/EEC dotyczącej wyrobów budowlanych: Wymagania podstawowe nr 5 „Ochrona przed hałasem”, [w:] „Dokumenty Wspólnoty Europejskiej dotyczące Budownictwa”, Zeszyt 6, Instytut Techniki Budowlanej, Warszawa 1996.
- PN-EN ISO 140-5:1999 „Akustyka. Pomiar izolacyjności akustycznej w budynkach i izolacyjności akustycznej elementów budowlanych. Pomiary terenowe izolacyjności akustycznej od dźwięków powietrznych ściany zewnętrznej i jej elementów”.
- PN-EN ISO 11654:1999 „Akustyka. Wyroby dźwiękochłonne używane w budownictwie. Wskaźnik pochłaniania dźwięku”. 14. PN-EN ISO 3382:2001 „Akustyka. Pomiar czasu pogłosu pomieszczenia w powiązaniu z innymi parametrami akustycznymi”.