Zmiany w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie
Poznaj zmiany w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych, fot. Redakcja
Dokonano trzech nowelizacji rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie po publikacji dotąd aktualnego jego jednolitego tekstu w Dzienniku Ustaw (DzU z dnia 9.06.2022 r., poz. 1225) – stan prawny na dzień 24.06.2024 r. Zmiany w przepisach obowiązują od dnia 1 sierpnia 2024 r.
Zobacz także
Materiały prasowe news Rząd przyjął projekt ustawy wydłużający termin obowiązywania warunków technicznych
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Obecne warunki techniczne, jakim powinny...
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Obecne warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, będą obowiązywały o dwa lata dłużej.
Przemysław Gogojewicz Techniczne warunki sytuowania obiektów w kontekście terenów biologicznie czynnych
Zgodnie z § 39 i § 40 Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie z dnia 27 października...
Zgodnie z § 39 i § 40 Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie z dnia 27 października 2023 r. (t.j. DzU z 2023 r., poz. 2442), techniczne warunki sytuowania obiektów zależą obecnie od czynników biologicznie czynnych.
Materiały prasowe news Planowanie przestrzenne na podstawie nielegalnych decyzji o warunkach zabudowy
NIK skontrolowała wydawanie decyzji o warunkach zabudowy przez urzędy gmin. Okazało się, ze większość skontrolowanych gmin wydawała dokumenty z naruszeniem prawa, nierzetelnie prowadziła postępowania oraz...
NIK skontrolowała wydawanie decyzji o warunkach zabudowy przez urzędy gmin. Okazało się, ze większość skontrolowanych gmin wydawała dokumenty z naruszeniem prawa, nierzetelnie prowadziła postępowania oraz nieskutecznie nadzorowała korzystanie z nieruchomości objętych decyzjami o warunkach zabudowy. Połowa z nich nie aktualizowała dokumentów planistycznych lub przygotowywała je nieprawidłowo. Ponadto żadna ze skontrolowanych jednostek nie prowadziła rzetelnie analiz dotyczących wpływu wydanych decyzji...
Dziennik Ustaw z dnia 9.11.2023 r. poz. 2442
Regulacjom poddano maksymalne odległości granic działek od ścian sąsiadujących budynków, problematykę powierzchni terenów biologicznie czynnych, wymogi projektowo-techniczne w kwestii warunków technicznych dla budowy placów zabaw dla dzieci, wymogi dla lokali użytkowych w budynkach posiadających powierzchnie użytkowe nie mniejsze niż 25 m2 każdy, wymogi pomieszczeń higienicznosanitarnych, wymogi stosowania stałych przegrodzeń dla ciągów balkonów przynależnych dla sąsiadujących ze sobą lokali mieszkalnych w budynkach wielorodzinnych, które usytuowane są na jednej płycie balkonowej, wymogi zapewnienia w budynkach wielorodzinnych pomieszczeń gospodarczych na potrzeby przechowywania rowerów i wózków dziecięcych, a także obowiązki stosowania między sąsiadującymi mieszkaniami w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych przegród spełniających odpowiednie wymogi akustyczne oraz drzwi o podwyższonej izolacji akustycznej. Całość zmian omówiłem w artykule „Nowelizacja warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie” [1].
Dziennik Ustaw z dnia 29.03.2024 r. poz. 474
W znowelizowanych zapisach wydłużono okres vacatio legis z 1 kwietnia do 1 sierpnia 2024 r. Nowela przepisów była odpowiedzią na potrzeby zgłaszane przez jednostki samorządu terytorialnego związane z wydłużeniem czasu niezbędnego na modyfikacje dokumentacji planowanych inwestycji pod kątem zmian przepisów. Dodatkowy czas miał za zadanie dać poszczególnym inwestorom możliwości ukończenia prac przy projektach inwestycji będących w toku [2].
Ustalenia te odnoszą się do akceptacji:
- przedłużenia eksploatacji lokali użytkowych w budynkach posiadających powierzchnie użytkowe nie mniejsze niż 25 m2 każdy,
- wydłużenia okresu koniecznego do przygotowania pomieszczeń dostosowanych i przeznaczonych do przewijania dorosłych osób ze szczególnymi potrzebami w budynkach przeznaczonych na potrzeby administracji publicznej o powierzchni użytkowej powyżej 2000 m2 każdy, przeznaczonych na potrzeby kultury, sportu, handlu, usług lub obsługi pasażerów w transporcie kolejowym, drogowym lub lotniczym o powierzchni użytkowej powyżej 10 000 m2 każdy, stacji paliw o powierzchniach użytkowych powyżej 300 m2 każda, zlokalizowanych przy autostradach lub drogach,
przy uwarunkowaniach, dla których na potrzeby wymaganych adaptacji przed dniem 1 sierpnia 2024 r. została wydana decyzja o pozwoleniu na budowę albo zostało dokonane zgłoszenie budowy, do którego organ administracji architektoniczno-budowlanej nie wniósł sprzeciwu lub zostało wydane zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu, o którym mowa w art. 30 ust. 5aa ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (§ 1 pkt a, który wprowadził tę poprawkę w zapisach § 56a ust 3 pkt 2 oraz § 1 pkt b, który wprowadził tę poprawkę w zapisach § 85a ust 7).
Dziennik Ustaw z dnia 14.05.2024 r. poz. 726
1. Przy § 12 w ust. 1 dokonano poprawek. Do dotychczasowego jego brzmienia po zamianie średników na przecinki i usunięciu końcowej kropki w pkt 1–4:
„Jeżeli z przepisów § 13, § 19, § 23, § 36, § 40, § 60 i § 271–273 lub przepisów odrębnych określających dopuszczalne odległości niektórych budowli od budynków nie wynikają inne wymagania, budynek na działce budowlanej należy sytuować w odległości od granicy tej działki nie mniejszej niż:
1) 4 m – w przypadku budynku zwróconego ścianą z oknami lub drzwiami w stronę tej granicy,
2) 3 m – w przypadku budynku zwróconego ścianą bez okien lub drzwi w stronę tej granicy,
3) 5 m – w przypadku budynku mieszkalnego wielorodzinnego o wysokości ponad 4 kondygnacji nadziemnych, zwróconego ścianą z oknami lub drzwiami w stronę tej granicy,
4) 5 m – w przypadku budynku mieszkalnego wielorodzinnego o wysokości ponad 4 kondygnacji nadziemnych, zwróconego ścianą bez okien lub drzwi w stronę tej granicy”
dodano im warunek (część wspólną) o treści:
„– przy czym każdą płaszczyznę powstałą w wyniku załamania lub uskoku ściany traktuje się jako oddzielną ścianę.”
2. W § 12 po ust. 1 dodano ust. 1a o treści:
„1a. Dopuszcza się usytuowanie budynku w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, w odległości mniejszej niż 4 m, lecz nie mniejszej niż 3 m od granicy działki budowlanej, przy spełnieniu łącznie następujących warunków:
1) ściana budynku jest usytuowana w sposób inny niż równoległy do tej granicy działki;
2) odległość zewnętrznej krawędzi okna lub drzwi wynosi nie mniej niż 4 m od granicy tej działki”.
3. W § 12 po ust. 10 dodano ust. 10a o treści:
„10a. Sposób określania minimalnej odległości ściany budynku od granicy działki budowlanej, o której mowa w ust. 1 i 1a, określa załącznik nr 1a do rozporządzenia.”
4. W § 216 w ust. 2 w pkt 3 kropkę zastąpiono średnikiem i dodano pkt 4 i 5 o treści:
„4) konstrukcyjnych elementów liniowych (o dominującym jednym wymiarze), w szczególności belek i słupów, wykonanych z drewna klejonego warstwowo o minimalnym wymiarze przekroju poprzecznego co najmniej 14 cm, w budynku niskim (N) ZL, jeśli klasa odporności ogniowej tych elementów jest nie niższa niż R 30 i zastosowano rozwiązania ograniczające możliwość rozprzestrzeniania się pożaru między kondygnacjami;
5) konstrukcyjnych dachowych elementów liniowych (o dominującym jednym wymiarze), wykonanych z drewna klejonego warstwowo o minimalnym wymiarze przekroju poprzecznego co najmniej 14 cm, w budynku niskim (N) lub średniowysokim (SW) hali sportowej lub krytego basenu, jeżeli klasa odporności ogniowej tych elementów jest nie niższa niż R 30”.
5. W § 232 dodano ust. 8 i 9 o treści:
„8. Wewnątrz warstwowego elementu oddzielenia przeciwpożarowego w budynku niskim (N) ZL III lub w budynku niskim (N) ZL IV dopuszcza się stosowanie elementów nośnych wykonanych z drewna litego czterostronnie struganego z fazowanymi narożnikami lub drewna klejonego warstwowo, o klasie reakcji na ogień nie niższej od D z dodatkowymi klasyfikacjami s1, d0 lub s2, d0, pod warunkiem spełnienia łącznie następujących wymagań:
1) zabezpieczenia ogniochronnego elementów nośnych wykonanych z drewna przed ich zapaleniem okładziną klasy K 2 60;
2) wypełnienia pustych przestrzeni powietrznych materiałami o klasie reakcji na ogień co najmniej A2, d0;
3) nieprowadzenia wewnątrz warstwowego elementu oddzielenia przeciwpożarowego instalacji oraz nieumieszczania tam urządzeń, a także niewystępowania w tym elemencie otworów instalacyjnych, z wyjątkiem otworów zabezpieczonych w sposób, o którym mowa w § 234 ust. 1 i § 268 ust. 4–6.
9. Wymagania, o którym mowa w ust. 8 pkt 1, nie stosuje się w przypadku ścian oddzielenia przeciwpożarowego wykonanych w postaci dwóch niezależnych konstrukcyjnie ścian, jeżeli każda z tych ścian samodzielnie spełnia wymagania w zakresie klasy odporności ogniowej z uwagi na nośność ogniową, szczelność ogniową i izolacyjność ogniową (R E I), określone w ust. 4.”
6. W § 249 po ust. 5 dodano ust. 5a w brzmieniu:
„5a. W budynku niskim (N) ZL III lub w budynku niskim (N) ZL IV wykonanym w klasie odporności pożarowej co najmniej „C” dopuszcza się występowanie w biegach lub spocznikach schodów lub pochylni o budowie warstwowej elementów nośnych wykonanych z drewna litego czterostronnie struganego z fazowanymi narożnikami lub drewna klejonego warstwowo, o klasie reakcji na ogień nie niższej od D z dodatkowymi klasyfikacjami s1, d0 lub s2, d0, pod warunkiem spełnienia łącznie następujących wymagań:
1) wykonania biegów lub spoczników schodów lub pochylni w klasie odporności ogniowej podwyższonej o co najmniej 30 min. w stosunku do klasy określonej w ust. 3;
2) wypełnienia pustych przestrzeni powietrznych materiałami o klasie reakcji na ogień co najmniej A2, d0;
3) obudowania od spodu biegów lub spoczników schodów lub pochylni okładzinami ognioochronnymi wykonanymi w sposób ograniczający rozprzestrzenianie się ognia do ich wnętrza.”
7. Po załączniku nr 1 do rozporządzenia dodano załącznik nr 1a o treści:
Załącznik nr 1a
Sposób określania minimalnej odległości ściany budynku do granicy działki budowlanej
RYS. 1 Budynek zwrócony ścianą bez okien lub drzwi w stronę granicy działki budowlanej – § 12 ust. 1 pkt 2
RYS. 2 Budynek zwrócony ścianą z oknami lub drzwiami w stronę granicy działki budowlanej – § 12 ust. 1 pkt 1
RYS. 3 Budynek zwrócony ścianą z oknami lub drzwiami i ścianą bez okien lub drzwi w stronę granicy działki budowlanej – § 12 ust. 1 pkt 1 i 2
RYS. 4 Budynek zwrócony ścianą z uskokami w stronę granicy działki budowlanej – § 12 ust. 1 pkt 1 i 2
RYS. 5 Budynek zwrócony ścianą z załamaniami w stronę granicy działki budowlanej – § 12 ust. 1 pkt 1 i 2
RYS. 6 Budynek ze ścianą usytuowaną w sposób inny niż równoległy w stronę granicy działki budowlanej – § 12 ust. 1a
RYS. 7 Budynek ze ścianą usytuowaną w sposób inny niż równoległy w stronę granicy działki budowlanej – § 12 ust. 1a
Przepisy przejściowe (§ 2)
Dla zamierzenia budowlanego, wobec którego przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia:
1) został złożony wniosek o pozwolenie na budowę, wniosek o wydanie odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego, wniosek o zmianę pozwolenia na budowę,
2) została wydana decyzja o pozwoleniu na budowę lub odrębna decyzja o zatwierdzeniu projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego,
3) zostało dokonane zgłoszenie budowy lub wykonywania innych robót budowlanych w przypadku, gdy nie jest wymagane uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę,
4) została wydana decyzja o legalizacji, o której mowa w art. 49 ust. 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, oraz decyzje, o których mowa w art. 51 ust. 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane
stosuje się przepisy dotychczasowe.
Rozporządzenie obowiązuje od dnia 1.08.2024 r.
Literatura
1. J. Sawicki, „Nowelizacja warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie”, „IZOLACJE” 1/2024, s. 26.
2. https://www.infor.pl/prawo/nowosci-prawne/6565828,opozniona-zmiana-rozporzadzenia-w-sprawie-warunkow-technicznych-jakim.html (stan na dzień 21.06.2024 r.).