Ostatnie lata przyniosły wszystkim uczestnikom procesu budowlanego bardzo dużo zmian dotyczących efektywności energetycznej, niespotykanych dotychczas w takiej skali. Jeszcze nie zdarzyło się, aby efektywność energetyczna była dla budownictwa tak znaczącym wyzwaniem.
Zmiany prawa budowlanego [1], nowelizacja ustawy o efektywności energetycznej [2], nowe wymagania w zakresie efektywności energetycznej w budynkach publicznych [3], zmiana ustawy o charakterystyce energetycznej budynków [4], postanowienia konferencji paryskiej w kwestii obniżenia emisji gazów cieplarnianych, ustawa antysmogowa [5], nowa perspektywa dofinansowań unijnych to tylko część wyzwań i obowiązków, jakie czekają branżę budowlaną [6], [7].
Podstawowym unijnym aktem prawnym, obligującym do zmniejszenia energochłonności gospodarki, jest dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady Europy 2012/27/UE (Energy Efficiency Directive – EED) [8]. Nakłada ona na państwa członkowskie obowiązki związane z poprawą efektywności energetycznej, ale jednocześnie pozostawia tym krajom pełną swobodę w sposobie dojścia do nakreślonych celów efektywnościowych. Zgodnie z tym kraje unijne powinny przyjąć dwa parametry efektywnościowe:
poziom rocznych docelowych oszczędności
oraz przyjęty okres rozliczeniowy redukcji zużycia energii.
Przypomnijmy, że Polska ma zaoszczędzić do 2020 r. 20% energii finalnej w stosunku do zużycia w roku bazowym, co oznacza konieczność zaoszczędzenia ok. 4 mln toe. Potencjał oszczędności energetycznych jest różny w poszczególnych krajach. Z kolei okres rozliczeniowy decyduje o rodzaju przedsięwzięć, jakie dany kraj zamierza promować.
Dla przykładu Dania i Polska przyjęły okres rozliczeniowy oszczędności w postaci pierwszego roku po modernizacji. Promuje to przedsięwzięcia o krótkim okresie zwrotu, niskokosztowe. Gdy natomiast system uwzględnia cały okres życia inwestycji, promuje tym samym przedsięwzięcia przynoszące korzyści w dłuższym czasie, wysokonakładowe (jak we Francji). We Włoszech przyjęto pięcioletni okres rozliczeniowy, a np. w Wielkiej Brytanii oszczędność energii jest wyrażona w postaci redukcji emisji gazów cieplarnianych.
Oczywiście, system powinien zawierać wiele innych parametrów, np. jakich nośników energii dotyczy, jakie podmioty powinny być poddane rygorom efektywnościowym czy jaka powinna być wysokość wsparcia takich działań.
Przyjęty przez Polskę w pierwszej ustawie o efektywności energetycznej [9] model dochodzenia do docelowych oszczędności energetycznych nie promował rozwiązań z masowym użyciem materiałów izolacyjnych, ale szybko zwrotne inwestycje zmniejszające zużycie energii głównie elektrycznej.
Cele i postanowienia ustaw o efektywności energetycznej
Celem pierwszej ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej [9] było określenie krajowego celu w zakresie oszczędnego gospodarowania energią, zadań jednostek sektora publicznego w zakresie efektywności energetycznej, zasad uzyskania i umorzenia świadectwa efektywności energetycznej, zasad sporządzania audytu efektywności energetycznej.
Abstrakt
W artykule omówiono postanowienia nowelizacji ustawy o efektywności energetycznej oraz innych zapisów prawa, wynikających z konieczności zmniejszenia energochłonności gospodarki oraz oszczędnego gospodarowania energią. Przybliżono wpływ, jaki będą mieć nowe zapisy prawa na rynek materiałów izolacyjnych.
The effects of the amendment of the Energy Efficiency Act on the construction sector
In this paper the authors presents the amended energy efficiency legislation, as well as other laws necessitated by the need to reduce the energy intensity of the economy and to introduce efficient energy management. The influence of the new law on the market of insulation materials has been reviewed in more detail.
Ustawa przyjęła jednostkę rozliczeniową oszczędności energii jako 1 tonę oleju ekwiwalentnego (1 toe), stanowiącą równoważnik energetyczny jednej metrycznej tony ropy o wartości opałowej 10 Gcal. Przedsięwzięciami efektywnościowymi objęte są trzy obszary:
redukcja zużycia energii przez odbiorców końcowych,
redukcja energochłonności przez urządzenia potrzeb własnych w procesie wytwarzania energii,
zmniejszenie strat energii elektrycznej, ciepła i gazu ziemnego w przesyle lub dystrybucji.
Najważniejszymi postanowieniami ustawy były: możliwość otrzymania premii za podjęte działania oszczędnościowe energii oraz obowiązek podjęcia takich działań przez tzw. podmioty zobowiązane. Premia za zrealizowane przedsięwzięcia efektywnościowe jest realizowana przez możliwość uzyskania świadectw efektywności energetycznej, tzw. białych certyfikatów.
Z kolei przedsiębiorstwa zobligowane są do uzyskania w każdym roku oszczędności energii finalnej w wysokości 1,5% w stosunku do roku poprzedniego. Przedsiębiorstwo nierealizujące wymienionego obowiązku może dokonać zakupu świadectw na Towarowej Giełdzie Energii (TGE) lub uiścić na konto NFOŚiGW opłatę zastępczą.
Pierwsza ustawa z 15 kwietnia 2011 r. [9] umożliwiała nabycie świadectw efektywności energetycznej w systemie przetargowym. System przetargowy był uważany za zbyt skomplikowany, a rozstrzygnięcie przetargów trwało kilka miesięcy. Natomiast pełna pula świadectw efektywności energetycznej oferowanych w przetargach przez URE nie została dotychczas wykorzystana. Stworzony system nie sprzyjał nowym inwestycjom oszczędnościowym.
Korzystniejsze dla przedsiębiorstw zobowiązanych było uregulowanie opłaty zastępczej niż realizacja przedsięwzięć oszczędnościowych. System preferował przedsięwzięcia szybko zwrotne, których praktycznie nie ma w obszarze budownictwa. Dlatego do przetargów trafiały inwestycje termomodernizacyjne, których nie można było sfinansować z innych mechanizmów wsparcia, np. ustawy o wspieraniu termomodernizacji [10] lub funduszy europejskich.
Wady dotychczasowych uregulowań zostały dostrzeżone i dwie następujące po sobie nowelizacje ustawy wprowadziły wiele zmian. Ostatnia nowelizacja ustawy o efektywności energetycznej [2], która ostatecznie ukształtowała model dochodzenia do celu oszczędnościowego 2020 r., miała miejsce 20 maja 2016 r., a zacznie obowiązywać od 1 października 2016 r. Wprowadziła ona następujące zmiany:
system przetargowy został zarzucony, ale sama idea pozyskiwania białych certyfikatów nie została zmieniona. Nabór wniosków odbywa się obecnie w sposób ciągły, a decyzja o przyznaniu białego certyfikatu jest podejmowana w ciągu 45 dni;
świadectwo efektywności energetycznej będzie wydawane dla przedsięwzięć planowanych, a nie dla wykonanych;
przedsiębiorstwa energetyczne objęte europejskim systemem handlu uprawnieniami do emisji (ETS) będą mogły wykonywać przedsięwzięcia modernizacyjne i pozyskiwać dla nich dofinansowanie z systemu białych certyfikatów;
podmioty zobowiązane do działań efektywnościowych, lecz nierealizujące ich będą mogły rozliczyć ten obowiązek opłatą zastępczą jedynie częściowo (30% w 2016 r., 20% w 2017 r. i 10% w 2018 r). Jednocześnie wzrasta wysokość opłaty zastępczej (z 1000 zł/toe w 2016 r. do 1500 zł/toe w 2017 r., a potem o 5% rocznie);
efektywność energetyczna jest rozliczana zmianą zużycia energii finalnej (a nie energii pierwotnej, jak to było dotychczas), a wymagany dla podmiotów zobowiązanych poziom oszczędności energii to 1,5% rok do roku;
wprowadzono obowiązek sporządzania audytów energetycznych dużych przedsiębiorstw (tzw. audytów przemysłowych) raz na cztery lata, lecz pierwszy audyt należy sporządzić w 12 miesięcy, licząc od dnia opublikowania ustawy;
zostało wprowadzone pojęcie "efektywnych energetycznie systemów ciepłowniczych". Rozumie się przez to system ciepłowniczy (lub chłodniczy), w którym do produkcji ciepła (chłodu) wykorzystuje się min.: - 50% energii pochodzącej z OZE lub ciepła odpadowego, - 75% ciepła z kogeneracji, - 50% sumy energii z w/w źródeł;
wszystkie środki zgromadzone w NFOŚ z tytułu wpłat opłaty zastępczej zostaną przeznaczone na poprawę efektywności energetycznej.
Nowa ustawa o efektywności energetycznej realizująca postanowienia dyrektywy 2012/27/UE [8] zawiera ważne dla sektora budownictwa zapisy.
Efektywność energetyczna w sektorze budownictwa
Opisane zmiany w systemie białych certyfikatów, szczególnie rozliczenia obowiązku w energii finalnej, pozytywnie wpłyną na sektor budownictwa i dadzą możliwość efektywnego dofinansowania modernizacji oraz wznoszenia nowych energooszczędnych budynków przeznaczonych dla sektora przemysłu i usług.
W znowelizowanej ustawie o efektywności energetycznej [2] znajdują się zapisy, które mogą znacząco wpłynąć na wzrost efektywności energetycznej wszystkich budynków. Do takich zapisów należy zaliczyć przepis z art. 4 ustawy, gdzie zapisano wymóg, aby w ramach Krajowego planu działań dotyczącego efektywności energetycznej opracować strategię wspierania inwestycji w renowację budynków zawierającą:
wyniki dokonanego przeglądu budynków znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
określenie sposobów przebudowy lub remontu ww. budynków,
dane szacunkowe o możliwej do uzyskania oszczędności energii w wyniku przebudowy lub remontu wymienionych budynków.
Ustawa daje dość szerokie ramy dla strategii, ale w praktyce istotne jest, aby powstał dokument, który jasno definiuje zadania dla poszczególnych organów władzy państwowej i samorządowej, tak aby można było uruchomić proces głębokiej termomodernizacji, w której tkwi największy potencjał wzrostu efektywności energetycznej w budownictwie.
W art. 6 w ramach zadań przewidzianych dla jednostek sektora publicznego w zakresie efektywności energetycznej ustawodawca ukazuje realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu Ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów [10] jako jeden ze środków efektywności energetycznej wypełniający obowiązek tych jednostek w zakresie poprawy efektywności energetycznej i wzorcowej roli sektora publicznego w tym zakresie.
Z kolei art. 8 omawianej ustawy wskazuje konieczność takich działań w budynkach użytkowanych lub należących do Skarbu Państwa poddawanych przebudowie, aby zapewniły wypełnienie zaleceń, o których mowa w ustawie o charakterystyce energetycznej budynków [4], oraz spełniały co najmniej wymagania minimalne w zakresie oszczędności energii i izolacyjności cieplnej, określone w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie [3].
Wpływ Ustawy o efektywności energetycznej na rynek materiałów izolacyjnych
Potencjał oszczędności energetycznych w budownictwie jest ogromny. W ostatnich latach nastąpił duży postęp w ilości docieplonych budynków i rozwoju rynku materiałów budowlanych na potrzeby termomodernizacji i budowy energooszczędnych budynków. Nadal jednak 38% domów mieszkalnych nie ma żadnego ocieplenia.
Nowelizacja ustawy o efektywności energetycznej [2] korzystnie wpływa na rozwój rynku materiałów budowlanych. Największy wpływ na to ma zmiana modelu rozliczania redukcji energochłonności z okresu jednorocznego na okres życia inwestycji. To sprawia, że ekonomiczny wskaźnik oceny efektywności: efekt/koszt staje się dla inwestycji wykorzystujących materiały izolacyjne korzystny. Uzasadnione stają się starania o pozyskanie świadectw efektywności energetycznej. Korzystne są również ułatwienia przy staraniach o białe certyfikaty i szybkość w ich przyznawaniu.
Ograniczenia możliwości zastąpienia wymaganych działań efektywnościowych opłatami zastępczymi oraz dynamiczny wzrost wartości tych opłat sprawia, że działania efektywnościowe w budownictwie stają się fizycznie wymagalne. Będzie to również miało wpływ na powstawanie przedsiębiorstw typu ESCO i w konsekwencji pomoże ograniczyć bariery natury finansowej w zakresie termomodernizacji i związanym z nią rozwojem rynku materiałów izolacyjnych. Możliwości dofinasowania ze środków unijnych i krajowych termomodernizacji istniejących i budowy energooszczędnych budynków również wspomagają ten rozwój.
Wprowadzenie rygorystycznych wymogów dotyczących charakterystyki energetycznej dla budynków sektora publicznego oraz skrócenie terminu dochodzenia do zakreślonego celu sprawi, że dynamicznie wzrośnie zapotrzebowanie na materiały izolacyjne na potrzeby tego właśnie sektora budownictwa. Z uwagi na objęcie obowiązkiem efektywnościowym budynków mieszkalnych i biurowych należących do wojska wzrośnie popyt na materiały izolacyjne dla tego odbiorcy.
Podsumowanie
Zarówno już istniejące, jak i przyszłe uregulowania prawne są determinowane głównie przez cele, jakie Polska jest zobowiązana osiągnąć w dziedzinie efektywności energetycznej. Nie ulega wątpliwości, że zakres obowiązków z tytułu poprawy efektywności energetycznej, nałożonych na zobligowane do tego przedsiębiorstwa energetyczne, jest duży.
Ale dzięki temu pojawia się również szansa rozwoju niektórych rynków, w tym rynku materiałów izolacyjnych, na potrzeby budownictwa w szczególności. Uwidacznia się potrzeba przygotowania dla tej branży strategii marketingowej uwzględniającej postanowienia ustaw związanych z poprawą efektywności energetycznej.
Literatura
Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 9 lutego 2016 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy Prawo budowlane (DzU 2016 poz. 290).
Ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (DzU 2016 poz. 831).
Obwieszczenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 17 lipca 2015 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (DzU 2015 poz. 1422).
Ustawa z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków (DzU 2014 poz. 1200).
Ustawa z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy Prawo ochrony środowiska (DzU 2015 poz. 1593).
A. Węglarz, J. Żurawski, "Aktualne wymagania prawne w zakresie efektywności energetycznej", "IZOLACJE", nr 4/2015.
A. Mazur, A. Węglarz, "Europejskie systemy efektywności energetycznej", "Czysta Energia", nr 12/2015, s. 18-19.
Dyrektywa 2012/27/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 października 2012 r. w sprawie efektywności energetycznej, zmiany dyrektyw 2009/125/WE i 2010/30/UE oraz uchylenia dyrektyw 2004/8/WE i 2006/32/WE (Dz. Urz. L 315 z 14.11.2012).
Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (DzU 2011 nr 94 poz. 551).
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (DzU 2008 nr 223 poz. 1459).
A. Węglarz, M. Zaborowski, "Strategia modernizacji budynków w Polsce", "Materiały Budowlane", nr 1/2015.
A. Węglarz, "Głęboka termomodernizacja budynków w Polsce”, "Rynek Instalacyjny", nr 9/2015.
W. Ćwięk, "Aspekty realizacyjne ustawy o efektywności energetycznej", "Paliwa i Energetyka", nr 3/2015, s. 42.
W. Ćwięk, "Uwarunkowania i mechanizmy wsparcia efektywności energetycznej”, "Paliwa i Energetyka", nr 2/2015, s. 42.
W numerze 6/2022 miesięcznika IZOLACJE publikowaliśmy fragmenty Raportu Fali Renowacji przedstawiające luki we wsparciu modernizacji budynków w Polsce. W drugiej części przedstawiamy rozwiązania stosowane...
W numerze 6/2022 miesięcznika IZOLACJE publikowaliśmy fragmenty Raportu Fali Renowacji przedstawiające luki we wsparciu modernizacji budynków w Polsce. W drugiej części przedstawiamy rozwiązania stosowane w innych krajach europejskich.
Materiały wiążące służą do mechanicznego zespalania poszczególnych elementów budowlanych. Natomiast głównym ich zadaniem jest równomierne przenoszenie nacisku warstw górnych na dolne budowle, ma to istotne...
Materiały wiążące służą do mechanicznego zespalania poszczególnych elementów budowlanych. Natomiast głównym ich zadaniem jest równomierne przenoszenie nacisku warstw górnych na dolne budowle, ma to istotne znaczenie, gdy następuje mała dokładność obróbki powierzchni elementów. Dokładność obróbki elementów w znacznym stopniu eliminuje powstawanie na powierzchni styku tych elementów obciążeń punktowych, następuje wtedy w sposób istotny zwiększenie wytrzymałości konstrukcji.
26 lipca 2022 r. w Dzienniku Ustaw (poz. 1557) ukazał się tekst ustawy z dnia 7 lipca 2022 o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw.
26 lipca 2022 r. w Dzienniku Ustaw (poz. 1557) ukazał się tekst ustawy z dnia 7 lipca 2022 o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw.
Dziennik budowy w przepisach prawa budowlanego przywołany został w art. 45 rozdziału 5 „Rozpoczęcie i prowadzenie robót budowlanych” i dotychczas prowadzono go w formie papierowej. Od 27 stycznia 2023...
Dziennik budowy w przepisach prawa budowlanego przywołany został w art. 45 rozdziału 5 „Rozpoczęcie i prowadzenie robót budowlanych” i dotychczas prowadzono go w formie papierowej. Od 27 stycznia 2023 r. będzie mógł być prowadzony także w formie elektronicznej zgodnie z zapisami ustawy z dnia 7 lipca 2022 o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw, której tekst ukazał się 26 lipca 2022 r. w Dzienniku Ustaw (poz. 1557).
Książka obiektu budowlanego (KOB) w formie papierowej w przepisach prawa budowlanego dotąd przywoływana była w art. 64 pkt. 1–4. Od 1 stycznia 2023 r. przepisy art. 64 pkt 1, 2 i 4 stracą ważność, a zastąpią...
Książka obiektu budowlanego (KOB) w formie papierowej w przepisach prawa budowlanego dotąd przywoływana była w art. 64 pkt. 1–4. Od 1 stycznia 2023 r. przepisy art. 64 pkt 1, 2 i 4 stracą ważność, a zastąpią je art. 60a–60r ustawy z dnia 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw, której tekst ukazał się 26 lipca 2022 r. w Dzienniku Ustaw (poz. 1557).
Portal e-budownictwo w przepisach prawa budowlanego pojawia się w ustawie z dnia 7 lipca 2022 o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw, której tekst ukazał się 26 lipca 2022 r. w...
Portal e-budownictwo w przepisach prawa budowlanego pojawia się w ustawie z dnia 7 lipca 2022 o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw, której tekst ukazał się 26 lipca 2022 r. w Dzienniku Ustaw (poz. 1557). Przywołuje go zapis art. 71 w ust. 2b pkt 2, który stanowi, że „Zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części dokonuje się (…) w formie dokumentu elektronicznego za pośrednictwem portalu e-budownictwo”. I dalej rozbudowują go przepisy art. 79a–79k...
Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. – stan prawny po ujednoliceniu tekstu ustawy na podstawie Obwieszczenia Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego...
Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. – stan prawny po ujednoliceniu tekstu ustawy na podstawie Obwieszczenia Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy – Prawo budowlane (DzU poz. 2351 z dnia 20.12.2021 r.) wraz ze zmianami:
1. Ustawa z dnia 17 grudnia 2021 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z przedłużeniem realizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (DzU poz. 88 z dnia 14.01.2022 r.);
2. Ustawa z dnia 7 lipca...
Realizacja ambitnych celów polityki klimatycznej i dekarbonizacja gospodarki będzie prowadzić do głębokiej przebudowy polskiego sektora elektroenergetycznego, który wpływa na praktycznie wszystkie dziedziny...
Realizacja ambitnych celów polityki klimatycznej i dekarbonizacja gospodarki będzie prowadzić do głębokiej przebudowy polskiego sektora elektroenergetycznego, który wpływa na praktycznie wszystkie dziedziny gospodarki, w tym transport, ciepłownictwo, a także zaopatrzenie w energię zakładów przemysłowych. Jak powinna przebiegać modernizacja sektora i jakie technologie powinny być dominujące w perspektywie 2050 r.?
Zgodnie z ustawą o ochronie przeciwpożarowej ochrona przeciwpożarowa polega na realizacji przedsięwzięć, mających na celu ochronę życia, zdrowia, mienia lub środowiska przed pożarem, klęską żywiołową lub...
Zgodnie z ustawą o ochronie przeciwpożarowej ochrona przeciwpożarowa polega na realizacji przedsięwzięć, mających na celu ochronę życia, zdrowia, mienia lub środowiska przed pożarem, klęską żywiołową lub innym miejscowym zagrożeniem.
Na podstawie jakich przepisów i dokumentów lokalizowane i budowane są ekrany akustyczne? Jakie warunki muszą być spełnione, aby mogły powstać, i kto wydaje stosowną decyzję?
Na podstawie jakich przepisów i dokumentów lokalizowane i budowane są ekrany akustyczne? Jakie warunki muszą być spełnione, aby mogły powstać, i kto wydaje stosowną decyzję?
Styropian to jeden z popularniejszych materiałów budowlanych i ociepleniowych, ale odpady ze styropianu to także cenny surowiec. Jak je segregować, by można było je przetworzyć i ponownie wykorzystać?
Styropian to jeden z popularniejszych materiałów budowlanych i ociepleniowych, ale odpady ze styropianu to także cenny surowiec. Jak je segregować, by można było je przetworzyć i ponownie wykorzystać?
Droga do neutralności klimatycznej całego sektora budowlanego opiera się na szeregu działań związanych z obniżeniem śladu węglowego wbudowanego i operacyjnego. W całym procesie należy brać pod uwagę wszystkie...
Droga do neutralności klimatycznej całego sektora budowlanego opiera się na szeregu działań związanych z obniżeniem śladu węglowego wbudowanego i operacyjnego. W całym procesie należy brać pod uwagę wszystkie potencjalne czynniki oraz źródła emisyjności, nawet te z pozoru niewielkie. Przemysł cementowy jest dostawcą cementu będącego jednym z surowców/półproduktów do wytwarzania suchych zapraw. W przypadku zapraw murarskich czy tynkarskich stosowanych na budowach ich zużycie w porównaniu np. do betonu...
Cele polityki klimatycznej przyjęte w prezentowanych scenariuszach wymuszą zmiany w polskim systemie energetycznym, polegające na wykorzystywaniu zeroemisyjnych lub niskoemisyjnych technologii zamiast...
Cele polityki klimatycznej przyjęte w prezentowanych scenariuszach wymuszą zmiany w polskim systemie energetycznym, polegające na wykorzystywaniu zeroemisyjnych lub niskoemisyjnych technologii zamiast tych opartych na paliwach węglowych.
W Dzienniku Ustaw z dnia 27 października 2022 r., poz. 2206 zamieszczono tekst ustawy z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o charakterystyce energetycznej budynków oraz ustawy – Prawo budowlane.
W Dzienniku Ustaw z dnia 27 października 2022 r., poz. 2206 zamieszczono tekst ustawy z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o charakterystyce energetycznej budynków oraz ustawy – Prawo budowlane.
Postępująca dekarbonizacja polskiego sektora elektroenergetycznego, w perspektywie 2050 r., prowadzić będzie do jego kompletnego przemodelowania. Całkowitej zmianie ulegnie struktura mocy i produkcji energii...
Postępująca dekarbonizacja polskiego sektora elektroenergetycznego, w perspektywie 2050 r., prowadzić będzie do jego kompletnego przemodelowania. Całkowitej zmianie ulegnie struktura mocy i produkcji energii elektrycznej. Co zakładają możliwe scenariusze realizacji wyzwań, jakie stoją przed Polską i krajami UE w kontekście wdrożenia pakietu „Fit for 55”?
Wszelkie prace budowlane wymagają zastosowania odpowiednio dobranych zamocowań. Architekci, inżynierowie, konstruktorzy i wykonawcy są podczas pracy wspomagani przez wyspecjalizowane aplikacje komputerowe....
Wszelkie prace budowlane wymagają zastosowania odpowiednio dobranych zamocowań. Architekci, inżynierowie, konstruktorzy i wykonawcy są podczas pracy wspomagani przez wyspecjalizowane aplikacje komputerowe. Narzędzia te pozwalają precyzyjnie obliczać i dobierać typy mocowań do różnych rodzajów podłoża.
Niniejszy raport powstał w ramach projektu #BuildingLife prowadzonego przez World Green Building Council (WorldGBC), sfinansowanego przez Laudes Foundation i IKEA Foundation. Jednocześnie opracowanie to...
Niniejszy raport powstał w ramach projektu #BuildingLife prowadzonego przez World Green Building Council (WorldGBC), sfinansowanego przez Laudes Foundation i IKEA Foundation. Jednocześnie opracowanie to jest kontynuacją publikacji „Zerowy ślad węglowy budynków. Mapa drogowa dekarbonizacji budownictwa do roku 2050”, która powstała dzięki wsparciu Specjalnego Funduszu Akcjonariuszy Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOiR).
W ostatnich latach zauważalny jest rozwój (a także wzrost znaczenia) technologii cyfrowych. Świat, przemysł, a także i biznes ewoluują, czerpiąc korzyści z nowych rozwiązań. Dodatkowo sytuacja na świecie,...
W ostatnich latach zauważalny jest rozwój (a także wzrost znaczenia) technologii cyfrowych. Świat, przemysł, a także i biznes ewoluują, czerpiąc korzyści z nowych rozwiązań. Dodatkowo sytuacja na świecie, będąca wynikiem pandemii, spowodowała, że zachodzące zmiany uległy przyspieszeniu. Wzrosła liczba spotkań w świecie wirtualnym, a wiele zagadnień dostosowano w sposób umożliwiający ich realizację online. Pomimo tego, że obecnie obostrzenia wynikające z pandemii COVID-19 zostały znacząco złagodzone,...
Wdrażanie nowych rozwiązań w branży budowlanej wymaga czasu oraz dużego nakładu energii. Polski rynek nie jest zamknięty na innowacje, jednak podchodzi do nich z ostrożnością i ocenia przede wszystkim...
Wdrażanie nowych rozwiązań w branży budowlanej wymaga czasu oraz dużego nakładu energii. Polski rynek nie jest zamknięty na innowacje, jednak podchodzi do nich z ostrożnością i ocenia przede wszystkim pod kątem korzyści – finansowych, wykonawczych czy wizualnych. Producenci materiałów budowlanych, chcąc dopasować ofertę do potrzeb i wymagań polskich inwestycji, od wielu lat kontynuują pracę edukacyjną, legislacyjną oraz komunikacyjną z pozostałymi uczestnikami procesu budowlanego. Czy działania te...
Ponad 600 firm z 26 krajów, udział kupców i inwestorów z czterech kontynentów, blisko 30 konferencji, pokazów i warsztatów – tak w liczbach można podsumować 31. edycję targów BUDMA 2023, które odbywały...
Ponad 600 firm z 26 krajów, udział kupców i inwestorów z czterech kontynentów, blisko 30 konferencji, pokazów i warsztatów – tak w liczbach można podsumować 31. edycję targów BUDMA 2023, które odbywały się w dniach 31.01–3.02.2023 r.
W Dzienniku Ustaw z dnia 27 grudnia 2022 roku, poz, 2778, zamieszczono rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 15 grudnia 2022 r. w sprawie książki obiektu budowlanego oraz systemu Cyfrowa...
W Dzienniku Ustaw z dnia 27 grudnia 2022 roku, poz, 2778, zamieszczono rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 15 grudnia 2022 r. w sprawie książki obiektu budowlanego oraz systemu Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego. Tym samym zrealizowany został zapis art. 60r ustawy z dnia 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (DzU poz. 1557 z dnia 26 lipca 2022 r.).
W Dzienniku Ustaw z dnia 9 stycznia 2023 roku, poz. 45, ukazało się rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 22 grudnia 2022 r. w sprawie dziennika budowy oraz systemu Elektroniczny Dziennik...
W Dzienniku Ustaw z dnia 9 stycznia 2023 roku, poz. 45, ukazało się rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 22 grudnia 2022 r. w sprawie dziennika budowy oraz systemu Elektroniczny Dziennik Budowy, stanowiące ustawowe wypełnienie zapisu art. 47u ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (DzU z 2021 r. poz. 2351, z późn. zm.), który wprowadziła ustawa z dnia 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (DzU poz. 1557 z dnia 26 lipca 2022 r., art....
Na podstawie obwieszczenia Marszałka Sejmu RP z dnia 16.11.2022 r. ukazał się w Dziennik Ustaw jednolity tekst ustawy z dnia 21.10.2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (DzU z dnia...
Na podstawie obwieszczenia Marszałka Sejmu RP z dnia 16.11.2022 r. ukazał się w Dziennik Ustaw jednolity tekst ustawy z dnia 21.10.2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (DzU z dnia 18.01.2023 r. poz. 140).
W tej części raportu przedstawiamy metodykę sporządzania wielopoziomowej analizy budynku w całym cyklu życia budynku, przedstawiającej jego oddziaływanie na środowisko w oparciu o wartość śladu węglowego....
W tej części raportu przedstawiamy metodykę sporządzania wielopoziomowej analizy budynku w całym cyklu życia budynku, przedstawiającej jego oddziaływanie na środowisko w oparciu o wartość śladu węglowego. Przedstawiona metodyka dotyczy budynków nowoprojektowanych. Ślad węglowy budynku jest sumą wszystkich emisji gazów cieplarnianych towarzyszących procesom zachodzącym w cyklu życia budynku. Wartość śladu węglowego jest bezpośrednio powiązana ze wskaźnikiem GWP (ang. Global Warming Potential – potencjał...
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.izolacje.com.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.izolacje.com.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.