Nowe regulacje budowlane dla budynków inwentarskich i gospodarczych
Poznaj nowe regulacje budowlane dla budynków inwentarskich i gospodarczych, fot. Pixabay
Zgodnie ze zmianami, jakie wniosło ze sobą Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 27 października 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t.j. DzU z 2023 r., poz. 2442), budynki inwentarskie, gospodarcze i szereg innych budynków oraz pomieszczeń doczekało się zmian.
Zobacz także
Przemysław Gogojewicz Najnowsze regulacje dotyczące wiatraków przydomowych
Celem programu „Moja elektrownia wiatrowa” jest rozwój energetyki prosumenckiej w obszarze mikroelektrowni wiatrowych.
Celem programu „Moja elektrownia wiatrowa” jest rozwój energetyki prosumenckiej w obszarze mikroelektrowni wiatrowych.
Materiały prasowe news Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego – zmiany i nowe funkcje
Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego istnieje już ponad rok i cały czas jest rozwijana. W ostatnim czasie zyskała nowe funkcjonalności, m.in. na podstawie uwag użytkowników. Z c-KOB korzysta aktualnie prawie...
Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego istnieje już ponad rok i cały czas jest rozwijana. W ostatnim czasie zyskała nowe funkcjonalności, m.in. na podstawie uwag użytkowników. Z c-KOB korzysta aktualnie prawie 2 tys. pracowników urzędów i ponad 4,5 tys. osób spoza administracji.
Materiały prasowe news Bezpieczeństwo pożarowe w projektowaniu budynków i obiektów budowlanych – podstawy
Ochrona przeciwpożarowa, czyli realizacja przedsięwzięć mających na celu ochronę życia, zdrowia, mienia lub środowiska przed pożarem, klęską żywiołową lub innym miejscowym zagrożeniem, poza czysto praktyczną...
Ochrona przeciwpożarowa, czyli realizacja przedsięwzięć mających na celu ochronę życia, zdrowia, mienia lub środowiska przed pożarem, klęską żywiołową lub innym miejscowym zagrożeniem, poza czysto praktyczną strefą działań ratowniczych i zwalczania pożarów, jest ważnym elementem procesu projektowania obiektów budowlanych i związanych z nimi urządzeń i instalacji.
Zmiany w przepisach dotyczące sytuowania budynku
Zgodnie z § 12 ust. 1–3 i ust. 6 rozporządzenia (jeśli z przepisów § 13, § 19, § 23, § 36, § 40, § 60 i § 271–273 rozporządzenia lub przepisów odrębnych określających dopuszczalne odległości niektórych budowli od budynków nie wynikają inne wymagania) budynek na działce budowlanej należy sytuować w odległości od granicy tej działki nie mniejszej niż:
- 4 m – w przypadku budynku zwróconego ścianą z oknami lub drzwiami w stronę tej granicy,
- 3 m – w przypadku budynku zwróconego ścianą bez okien lub drzwi w stronę tej granicy,
- 5 m – w przypadku budynku mieszkalnego wielorodzinnego o wysokości ponad czterech kondygnacji nadziemnych, zwróconego ścianą z oknami lub drzwiami w stronę tej granicy,
- 5 m – w przypadku budynku mieszkalnego wielorodzinnego o wysokości ponad czterech kondygnacji nadziemnych, zwróconego ścianą bez okien lub drzwi w stronę tej granicy.
W przypadkach, o których mowa w § 12 ust. 1 pkt 2 i 4 rozporządzenia, jest dopuszczone sytuowanie budynku w odległości nie mniejszej niż 1,5 m od granicy lub bezpośrednio przy tej granicy, jeżeli miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje taką możliwość.
Rozporządzenie dopuściło uwzględniając przepisy odrębne oraz przepisy § 13, § 19, § 23, § 36, § 40, § 60 i § 271–273 niniejszego rozporządzania, sytuowanie budynku bezpośrednio przy granicy działki budowlanej, jeżeli będzie on przylegał całą długością swojej ściany do ściany budynku istniejącego na sąsiedniej działce oraz jego wysokość będzie zgodna z obowiązującym na danym terenie miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego lub decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Natomiast odległość od granicy działki budowlanej nie może być mniejsza niż:
- 1,5 m do okapu lub gzymsu zwróconego w stronę tej granicy, a także do balkonu, daszku nad wejściem, galerii, tarasu, schodów zewnętrznych, rampy lub pochylni – z wyjątkiem pochylni przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych,
- 4 m do okna umieszczonego w dachu zwróconego w stronę tej granicy,
- 3 m do balkonu w budynku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 i 4 rozporządzenia.
Budynek inwentarski
Jak wskazuje słownik języka polskiego, inwentarz to nic innego jak zwierzęta hodowlane znajdujące się w gospodarstwie rolnym. Zatem przez budynek inwentarski należy przede wszystkim rozumieć budynek służący do utrzymania zwierząt gospodarskich.
Definicja budynku inwentarskiego nie została podana w przepisach Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, jak to ma miejsce w przypadku budynku gospodarczego, jednakże można stwierdzić, iż budynek inwentarski i budynek gospodarczy stanowią zabudowę zagrodową objętą § 3 pkt 3 rozporządzenia. Zgodnie zatem z § 3 pkt 3 rozporządzenia, zabudowa zagrodowa to w szczególności budynki mieszkalne, budynki gospodarcze lub inwentarskie w rodzinnych gospodarstwach rolnych, hodowlanych lub ogrodniczych oraz w gospodarstwach leśnych.
Pojęcie „zabudowy zagrodowej” w rozumieniu § 3 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, nie może być uznane za definicję legalną „zabudowy zagrodowej” przy dokonywaniu wykładni przepisu art. 61 ust. 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Nie ma żadnych podstaw, aby tej definicji zamieszczonej w rozporządzeniu nadać tak szeroki zakres zastosowania. Każda definicja legalna ma określony zakres zastosowania, którym może obejmować jedną ustawę, ustawę wraz z aktami wykonawczymi do niej, kilka wskazanych ustaw, część ustawy, dział prawa lub cały system prawa. Tak stanowi Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 1 września 2021 r. II OSK 3171/18.
Budynek inwentarski i budynek gospodarczy
Zgodnie z § 11 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, budynki z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt ludzi powinny być wznoszone poza zasięgiem zagrożeń i uciążliwości, przy czym rozporządzenie dopuszcza wznoszenie budynków w tym zasięgu pod warunkiem zastosowania środków technicznych, które spowodują zmniejszenie uciążliwości, bądź też zwiększających odporność budynku na te zagrożenia i uciążliwości, jeżeli nie jest to sprzeczne z warunkami ustalonymi dla obszarów ograniczonego użytkowania.
Do uciążliwości zalicza się w szczególności:
- szkodliwe promieniowanie i oddziaływanie pól elektromagnetycznych,
- hałas i drgania (wibracje),
- zanieczyszczenie powietrza,
- zanieczyszczenie gruntu i wód,
- powodzie i zalewanie wodami opadowymi,
- osuwiska gruntu, lawiny skalne i śnieżne,
- szkody spowodowane działalnością górniczą.
Z przepisu § 11 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (DzU Nr 75, poz. 690 ze zm.), wynika, że zasadą jest wznoszenie budynku z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt ludzi poza zasięgiem zagrożeń i uciążliwości określonych w przepisach odrębnych. Na zasadzie zaś wyjątku od tej zasady, czyli tylko wówczas, gdy zastosowane będą środki techniczne zmniejszające uciążliwości poniżej poziomu ustalonego w tych przepisach, dopuszczono możliwość wznoszenia budynków w tym zasięgu (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 15 lipca 2010 r. II SA/Wr 258/10).
Zarówno budynek inwentarski, jak i budynek gospodarczy stanowią kategorię II obiektów stanowiących załącznik do prawa budowlanego. Zgodnie natomiast z § 12 ust. 8 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie budynek inwentarski lub budynek gospodarczy, uwzględniając przepisy odrębne oraz przepisy § 13, § 60 i § 271–273 rozporządzenia, nie może być sytuowany ścianą z oknami lub drzwiami w odległości mniejszej niż 8 m od ściany istniejącego na sąsiedniej działce budowlanej budynku mieszkalnego, budynku zamieszkania zbiorowego lub budynku użyteczności publicznej, lub takiego, dla którego istnieje ostateczna decyzja o pozwoleniu na budowę albo zostało dokonane zgłoszenie budowy, do którego organ administracji architektoniczno-budowlanej nie wniósł sprzeciwu lub zostało wydane zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu.
Przykład praktyczny 1
Pytanie:
Czym jest w praktyce budynek gospodarczy i jakie przepisy o nim stanowią?
Odpowiedź:
Przez budynek gospodarczy zgodnie z §3 pkt 8 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, rozumieć należy budynek przeznaczony do niezawodowego wykonywania prac warsztatowych oraz do przechowywania materiałów, narzędzi, sprzętu i płodów rolnych służących mieszkańcom budynku mieszkalnego, budynku zamieszkania zbiorowego, budynku rekreacji indywidualnej, a także ich otoczenia, a w zabudowie zagrodowej przeznaczony również do przechowywania środków produkcji rolnej i sprzętu oraz płodów rolnych.
Przykład praktyczny 2
Pytanie:
Czym jest w praktyce budynek inwentarski oraz jakie przepisy dotyczą ochrony przeciwpożarowej w budynkach inwentarskich?
Odpowiedź:
Zgodnie z § 282 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, od wymagań dotyczących klasy odporności pożarowej budynków określonych w § 212 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, zwalnia się budynki inwentarskie o kubaturze brutto do 1500 m3. Natomiast na podstawie § 283 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, paszarnie, kotłownie i inne pomieszczenia wyposażone w paleniska lub trzony kuchenne znajdujące się w budynkach inwentarskich powinny mieć podłogi, ściany i stropy wykonane z materiałów niepalnych.
Podkreślić należy, iż zgodnie z § 284 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, budynek inwentarski powinien spełniać następujące wymagania ewakuacyjne:
- odległość od najdalszego stanowiska dla zwierząt do wyjścia ewakuacyjnego nie powinna przekraczać przy ściółkowym utrzymaniu zwierząt 50 m, a przy bezściółkowym – 75 m,
- w bezściółkowym chowie bydła, trzody chlewnej i owiec, jeżeli liczba bydła i trzody chlewnej nie przekracza 15 sztuk, a owiec – 200 sztuk, należy stosować co najmniej jedno wyjście ewakuacyjne,
- w budynku przeznaczonym dla większej liczby zwierząt aniżeli wymieniona w pkt 2 należy stosować co najmniej dwa wyjścia, a z pomieszczeń podzielonych na sekcje – co najmniej jedno wyjście ewakuacyjne z każdej sekcji,
- wrota i drzwi w budynku inwentarskim powinny otwierać się na zewnątrz pomieszczenia.
Przepisy w § 285 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dopuszczają umieszczenie w jednym budynku części mieszkalnej i gospodarczej pod następującymi warunkami:
- część mieszkalna oraz część gospodarcza mają odrębne wejścia,
- między częścią mieszkalną a gospodarczą zostanie wykonana ściana o klasie odporności ogniowej co najmniej R E I 60.
Uszczegółowienie przepisów rozporządzenia
Przepis § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie określa przedmiotowy zakres unormowań tego aktu normatywnego. Przede wszystkim wskazuje na projektowanie i budowę budynków. Wprost nawiązuje także do budowli, spełniających funkcje użytkowe budynków, a także do związanych z nimi urządzeń budowlanych. Bez względu jednak na to nawiązanie i pełnienie przez sporny obiekt funkcji użytkowej budynku, przepisy § 12 rozporządzenia w sposób szczególny normują zakres przedmiotowy regulacji odległości obiektu budowlanego od granicy działki.
Hipotezy norm § 12 ust. 1–7 rozporządzenia obejmują tylko budynki. Przepis wstępny § 2 ust. 1 rozporządzenia w zakresie budowli tylko wtedy pozwala na bezpośrednie zastosowanie przepisów rozporządzenia do budowli, gdy przepis szczególny omawianego rozporządzenia nie zawęża swego zakresu przedmiotowego do budynków. Z takim szczegółowym unormowaniem mamy do czynienia w przypadku przepisów § 12 rozporządzenia. Należy nadto brać pod uwagę przepisy § 13, § 60 rozporządzenia oraz przepisy określające wymagania przeciwpożarowe (np. § 270 i następne rozporządzenia) i to, do jakich celów faktycznie wykorzystywany jest dany obiekt budowlany.
Ściana oddzielenia przeciwpożarowego powinna zostać wykonana z materiałów niepalnych, przy czym wymóg ten dotyczy wszystkich elementów takiej ściany, w tym także jej ocieplenia. Oznacza to, że także ocieplenie ściany oddzielenia przeciwpożarowego musi zostać wykonane z materiałów niepalnych. Styropian nie może zostać zaliczony do grupy materiałów niepalnych, w szczególności zaś nie można utożsamiać faktu samogaśnięcia styropianu z jego niepalnością.
O tym, które z materiałów budowlanych można zaliczyć do materiałów niepalnych, decydują przepisy prawa, w tym przypadku regulacje zawarte w załączniku nr 3 do rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie dotyczącego palności wyrobów budowlanych.
Zatem zgodnie z § 12 ust. 11 rozporządzenia, który obowiązuje od 1.04.2024 r., budynek produkcyjny lub magazynowy o powierzchni zabudowy przekraczającej 1000 m2, uwzględniając przepisy odrębne oraz przepisy § 13, § 60 i § 271–273 rozporządzenia, należy sytuować ścianą w odległości nie mniejszej niż 30 m od ściany:
- istniejącego na innej działce budowlanej budynku mieszkalnego albo budynku zamieszkania zbiorowego,
- projektowanego na innej działce budowlanej budynku mieszkalnego albo budynku zamieszkania zbiorowego, dla których istnieje ostateczna decyzja o pozwoleniu na budowę albo zostało dokonane zgłoszenie budowy, do którego organ administracji architektoniczno-budowlanej nie wniósł sprzeciwu lub zostało wydane zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu, o którym mowa w art. 30 ust. 5aa ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.
Wydzielenie lokalu użytkowego
Zgodnie z § 56a rozporządzenia lokal użytkowy w budynku posiadać powinien powierzchnię użytkową nie mniejszą niż 25 m2. Natomiast jest dopuszczone wydzielenie lokalu użytkowego o mniejszej powierzchni użytkowej, jeżeli znajduje się on na pierwszej lub drugiej kondygnacji nadziemnej i posiada bezpośredni dostęp z zewnątrz budynku. Powyższe wymaganie nie dotyczy lokali znajdujących się w:
- budynkach zamieszkania zbiorowego lub budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, w których wydzielono lokal użytkowy,
- budynkach, dla których przed dniem 1 kwietnia 2024 r. została wydana decyzja o pozwoleniu na budowę albo zostało dokonane zgłoszenie budowy, do którego organ administracji architektoniczno-budowlanej nie wniósł sprzeciwu lub zostało wydane zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu, o którym mowa w art. 30 ust. 5aa ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane.
Wydzielone pomieszczenie dostosowane do karmienia i przewijania dzieci
Zgodnie z § 85a rozporządzenia w budynkach: gastronomii, handlu lub usług o powierzchni użytkowej powyżej 1000 m2, a także stacji paliw o powierzchni użytkowej powyżej 100 m2 powinno znajdować się wydzielone pomieszczenie dostosowane do karmienia i przewijania dzieci, które powinno być wyposażone w umywalkę oraz wentylację spełniającą wymagania przepisów rozporządzenia.
Przepisu powyższego nie należy stosować do stacji paliw zlokalizowanych na terenach zamkniętych. Natomiast pomieszczenie dostosowane do karmienia i przewijania dzieci jest wyposażone w umywalkę. Regulacji niniejszej nie stosuje się do stacji paliw zlokalizowanej na terenie zamkniętym.
Natomiast jest dopuszczone urządzenie pomieszczenia, do karmienia i przewijania, w ustępie ogólnodostępnym dla osób niepełnosprawnych, jeżeli dodatkowo spełnia on warunki, o których mowa w § 85a ust. 3 rozporządzenia.
Wymaganie, o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy budynków, dla których przed dniem 1 kwietnia 2024 r. została wydana decyzja o pozwoleniu na budowę albo zostało dokonane zgłoszenie budowy, do którego organ administracji architektoniczno-budowlanej nie wniósł sprzeciwu lub zostało wydane zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu, o którym mowa w art. 30 ust. 5aa ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane.
Przegroda i pomieszczenie gospodarcze
Zgodnie z § 95a rozporządzenia w przypadku, gdy balkony sąsiednich lokali mieszkalnych w budynku mieszkalnym wielorodzinnym znajdują się na jednej płycie balkonowej, należy stosować między tymi balkonami pełne oddzielenie pionowe w postaci stałej przegrody, zapewniającej komfort użytkowania, o przepuszczalności światła nie mniejszej niż 30% i nie większej niż 50%. Przegroda posiadać powinna wysokość co najmniej 2,2 m mierzoną od poziomu posadzki balkonu oraz szerokość nie mniejszą niż 2 m, a w przypadku, gdy balkon ma szerokość mniejszą niż 2 m – wynoszącą co najmniej szerokość balkonu, uwzględniając szerokość balustrady. Stykające się ze sobą loggie w budynku mieszkalnym wielorodzinnym oddziela się za pomocą przegrody spełniającej wymagania określone w § 95 a ust. 1 i 2 rozporządzenia.
Przegroda może zostać pominięta przy określaniu minimalnej odległości budynku z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt ludzi od innych obiektów pod względem zapewnienia naturalnego oświetlenia tych pomieszczeń oraz spełnienia wymaganego minimalnego czasu nasłonecznienia dla pokoi mieszkalnych.
Zgodnie z § 98a rozporządzenia pomieszczenie gospodarcze w budynku mieszkalnym wielorodzinnym zapewniać powinno pomieszczenie gospodarcze na potrzeby przechowywania rowerów i wózków dziecięcych. Pomieszczenie lokalizuje się w pobliżu wejścia do budynku lub na kondygnacji podziemnej, jeżeli jest do niej zapewniony dostęp dźwigiem spełniającym wymagania określone w § 193 ust. 2 rozporządzenia lub pochylnią z uwzględnieniem warunków, o których mowa w § 70 rozporządzenia.
Rozporządzenie dopuszcza zapewnienie pomieszczenia gospodarczego, w postaci budynku gospodarczego, altany lub wiaty. Pomieszczenie gospodarcze oraz budynek gospodarczy, altana lub wiata, powinny posiadać powierzchnię co najmniej 15 m2.
Zgodnie z § 326 ust 4a rozporządzenia ściany wewnętrzne i stropy oddzielające lokale mieszkalne w budynku mieszkalnym jednorodzinnym powinny spełniać wymagania akustyczne jak dla przegród między lokalami mieszkalnymi w budynku mieszkalnym wielorodzinnym określone w Polskiej Normie dotyczącej wymaganej izolacyjności akustycznej przegród w budynkach.
W budynku mieszkalnym:
- jednorodzinnym z dwoma lokalami,
- jednorodzinnym w zabudowie szeregowej lub bliźniaczej,
- wielorodzinnym
wykonywanie robót budowlanych w lokalu nie może pogorszyć wymagań akustycznych określonych w analizie w zakresie rozwiązań technicznych i materiałowych mających na celu spełnienie wymagań akustycznych, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 34 ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane.
Podstawa prawna:
1. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t.j. DzU z 2022 r., poz. 1225 ze zm.).