Izolacje.com.pl

Zaawansowane wyszukiwanie

Mostowe, polimeroasfaltowe papy zgrzewalne w świetle normy PN-EN 14695:2012

Polymer modified asphalt torch-on membranes for bridge construction in light of PN-EN 14695:2012

FOT. 1. Gruntowanie podłoża betonowego za pomocą żywicznego środka gruntującego
Archiwa autorów

FOT. 1. Gruntowanie podłoża betonowego za pomocą żywicznego środka gruntującego


Archiwa autorów

Norma PN-EN 14695:2012 [1] wprowadza osiem zupełnie nowych metod badawczych, które nie były dotąd znane czołowym producentom pap zgrzewalnych. W wypadku paru metod wprowadza także istotne modyfikacje.

Zobacz także

BASCOGLASS Sp. z o. o. Pręty kompozytowe do zbrojenia betonu

Pręty kompozytowe do zbrojenia betonu Pręty kompozytowe do zbrojenia betonu

Pręty kompozytowe wykorzystywane są w konstrukcjach budowlanych od kilkudziesięciu lat. Wysoka odporność na korozję, duża wytrzymałość na rozciąganie, obojętność elektromagnetyczna oraz łatwość cięcia...

Pręty kompozytowe wykorzystywane są w konstrukcjach budowlanych od kilkudziesięciu lat. Wysoka odporność na korozję, duża wytrzymałość na rozciąganie, obojętność elektromagnetyczna oraz łatwość cięcia to główne czynniki decydujące o wyborze prętów kompozytowych jako zbrojenia konstrukcji. Liczne realizacje, w których zastosowano takie zbrojenie oraz pozytywne wyniki wielu badań świadczą o tym, iż jest ono dobrą alternatywą dla klasycznej stali zbrojeniowej.

Gizo Rental Sp. z o.o. sp.k. Minidźwig budowlany – postaw na wynajem w Gizo!

Minidźwig budowlany – postaw na wynajem w Gizo! Minidźwig budowlany – postaw na wynajem w Gizo!

Minidźwig budowlany jest niezbędny nie tylko podczas wznoszenia nowych budynków, lecz także prac naprawczych, rozbiórek czy wyburzeń. Znacznie usprawnia działania, a jednocześnie pozwala na podnoszenie...

Minidźwig budowlany jest niezbędny nie tylko podczas wznoszenia nowych budynków, lecz także prac naprawczych, rozbiórek czy wyburzeń. Znacznie usprawnia działania, a jednocześnie pozwala na podnoszenie przedmiotów o masie nawet kilkuset kilogramów. Dlaczego warto wynająć minidźwig w Gizo?

OMEGAPUR Sp. z o.o. Zalety używania pianki poliuretanowej OMEGAPUR OK/12E do ocieplenia poddasza

Zalety używania pianki poliuretanowej OMEGAPUR OK/12E do ocieplenia poddasza Zalety używania pianki poliuretanowej OMEGAPUR OK/12E do ocieplenia poddasza

Izolacja poddasza to niezwykle ważny element każdej inwestycji budowlanej. Odpowiednio ocieplone poddasze pozwala na znaczne obniżenie kosztów ogrzewania, poprawia komfort termiczny, a także przyczynia...

Izolacja poddasza to niezwykle ważny element każdej inwestycji budowlanej. Odpowiednio ocieplone poddasze pozwala na znaczne obniżenie kosztów ogrzewania, poprawia komfort termiczny, a także przyczynia się do podwyższenia standardów energetycznych budynku. Wśród różnych materiałów do ociepleń na rynku, pianka poliuretanowa staje się coraz bardziej popularnym wyborem. Dziś przyjrzymy się bliżej piance otwartokomórkowej OMEGAPUR OK/12E, produktowi od renomowanego producenta piany OMEGAPUR, oraz wskażemy...

 

Abstrakt

Autorzy artykułu przedstawili wnioski z przeanalizowania normy PN-EN 14695 dotyczącej badania pap zgrzewalnych przeznaczonych do wykonywania izolacji obiektów mostowych oraz problemy z wdrażaniem metod badawczych powołanych w niniejszej normie. Norma wprowadza badania, które dotąd nie były wykonywane przez czołowych producentów pap zgrzewalnych w Europie.

Polymer modified asphalt torch-on membranes for bridge construction in light of PN-EN 14695:2012

The article presents the conclusions brought upon the review of PN-EN 14695 concerning testing of torch-on membrane designed for insulating bridges, and problems with implementing the study methods referenced in said standard. The standard introduces certain tests that have not yet been commonly performed by leading manufacturers of torch-on membranes in Europe.

Pojawianie się na rynku polskim w latach 90. XX wieku na szeroką skalę mostowych, polimeroasfaltowych pap zgrzewalnych pozwoliło na wykonywanie izolacji płyt pomostów obiektów inżynierskich w sposób bardziej trwały i skuteczny. Obecnie mostowe, polimeroasfaltowe papy zgrzewalne, zwane dalej papami zgrzewalnymi, są stosowane na przeszło 90% powierzchni płyt mostowych budowanych i remontowanych obiektów mostowych w Polsce.

Papy zgrzewalne (RYS. 1) są rolowymi materiałami izolacyjnymi złożonymi z osnowy z włókniny poliestrowej o gramaturze zazwyczaj 250 g/m2, przesyconej i powleczonej obustronnie masą polimeroasfaltową, modyfikowaną kauczukiem syntetycznym SBS (styren-butadien-styren) albo polipropylenem ataktycznym APP.

RYS. 1. Schemat budowy papy zgrzewalnej: 1 - drobnoziarnista albo gruboziarnista posypka mineralna albo folia polietylenowa, 2 - masa polimeroasfaltowa modyfikowana SBS albo APP, 3 - włóknina poliestrowa impregnowana masą polimeroasfaltową modyfikowaną SBS albo APP, 4 - folia z tworzywa sztucznego (polietylenowa); rys.: archiwa autorów

RYS. 1. Schemat budowy papy zgrzewalnej: 1 - drobnoziarnista albo gruboziarnista posypka mineralna albo folia polietylenowa, 2 - masa polimeroasfaltowa modyfikowana SBS albo APP, 3 - włóknina poliestrowa impregnowana masą polimeroasfaltową modyfikowaną SBS albo APP, 4 - folia z tworzywa sztucznego (polietylenowa); rys.: archiwa autorów

  • Dolna powierzchnia papy zgrzewalnej jest zabezpieczona przed sklejeniem w rolce cienką folią z tworzywa sztucznego (zazwyczaj z polietylenu), która ulega stopieniu w wyniku ogrzania płomieniem palnika gazowego podczas układania papy.
  • Górna powierzchnia papy może być zabezpieczona przed sklejeniem, np. drobnoziarnistą lub gruboziarnistą posypką mineralną albo folią polietylenową.

Izolację z pap zgrzewalnych na płycie pomostu obiektu mostowego należy wykonywać poprzez przyklejenie jednej warstwy papy na podłożu z betonu cementowego, zagruntowanym środkiem gruntującym. Dopuszcza się wykonanie izolacji z papy zgrzewalnej w dwóch warstwach w strefach: krawężników lub kap chodnikowych oraz w miejscach wzmocnień izolacji, z wyjątkiem strefy pod nawierzchnią mostową przeznaczoną do ruchu pojazdów samochodowych, gdzie należy wykonać izolację z papy zgrzewalnej w jednej warstwie.

Izolację z papy zgrzewalnej można układać po zagruntowaniu podłoża betonowego asfaltowym środkiem gruntującymi albo żywicznymi środkiem gruntującym (FOT. 1 - zdjęcie główne).

Klejenie arkuszy papy należy wykonać po całkowitym wyschnięciu (asfaltowego) lub utwardzeniu (żywicznego) środka gruntującego.

Podłoża zagruntowanego gruntem żywicznym nie należy ponownie gruntować asfaltowym środkiem gruntującym i na odwrót, podłoża zagruntowanego asfaltowym środkiem gruntującym nie należy gruntować ponownie środkiem żywicznym.

Podczas klejenia (FOT. 2) powierzchnię arkusza papy należy podgrzewać ręcznie palnikiem gazowym lub gorącym powietrzem za pomocą maszyny do automatycznego układania papy, aż do roztopienia masy polimeroasfaltowej na spodniej stronie arkusza i docisnąć do podłoża.

FOT. 2. Układanie izolacji z pap zgrzewalnych; fot. archiwa autorów

FOT. 2. Układanie izolacji z pap zgrzewalnych; fot. archiwa autorów

FOT. 3. Widok wykonanej izolacji z papy zgrzewalnej; fot. archiwa autorów

FOT. 3. Widok wykonanej izolacji z papy zgrzewalnej; fot. archiwa autorów

Poszczególne arkusze papy należy łączyć ze sobą na zakład:

  • poprzeczny (równolegle do długości arkusza papy) szerokości 8 cm;
  • podłużny (równolegle do szerokości arkusza papy) szerokości 15 cm.

Styki podłużne sąsiadujących arkuszy należy przesunąć względem siebie o co najmniej 50 cm [1]. Poprawnie wykonaną izolację z papy zgrzewalnej pokazano na FOT. 3.

Nawierzchnię na jezdniach drogowych obiektów mostowych należy układać i zagęszczać mechanicznie bezpośrednio na izolacji wykonanej z papy zgrzewalnej. Stosowanie jakichkolwiek dodatkowych warstw ochronnych izolacji pod nawierzchnią mostową przeznaczoną do ruchu pojazdów samochodowych jest niewskazane.

Bezpośrednio na izolacji z papy zgrzewalnych można układać nawierzchnię z betonu cementowego oraz następujące rodzaje nawierzchni asfaltowych:

  • nawierzchnię SMA,
  • nawierzchnię z asfaltu lanego rozkładanego mechanicznie,
  • nawierzchnię z betonu asfaltowego o uziarnieniu ciągłym od 0 mm do 20 mm.

Temperatura układania mieszanek mineralno-asfaltowych wynosi od 170°C (w przypadku betonu asfaltowego i asfaltu mastyksowo-grysowego - SMA) do 200°C, a nawet 210°C w przypadku asfaltów lanych. Beton asfaltowy i SMA są w stanie gorącym zagęszczane mechanicznie stalowymi wałami wibracyjnymi o masie 20 t.

Normy i wytyczne dotyczące izolacji mostowych

Pojawienie się normy PN-EN 14695:2012 [1], dotyczącej pap zgrzewalnych przeznaczonych do wykonywania izolacji na płytach pomostów obiektów mostowych, miało uporządkować i ujednolicić wymagania stawiane papom zgrzewalnym, jednak poprzez brak wymagań oraz wprowadzenie nowych, dotąd nieznanych, metod badawczych, różniących się w zasadniczy sposób od metod badawczych dotąd stosowanych, cel ten nie został w pełni osiągnięty.

W załączniku C omawianej normy zamieszczona jest tablica z zestawieniem badań wymaganych w stosunku do pap zgrzewalnych przeznaczonych do wykonywania izolacji na płytach pomostów obiektów mostowych (TAB. 1).

Pobieżna analiza TAB. 1 pokazuje, iż według wymagań normy PN-EN 14695:2012 [1] należy sprawdzić 21 właściwości papy zgrzewalnej przed wprowadzeniem jej do obrotu. Metody badawcze są opisane w 17 normach badawczych. W wypadku starej polskiej normy PN-90/B-04615 [2] należało sprawdzić 12 właściwości:

  • sprawdzenie wyglądu zewnętrznego,
  • sprawdzenie wymiarów (długości i szerokości),
  • sprawdzenie dokładności nasycenia impregnatem,
  • oznaczanie masy składników przez ważenie,
  • oznaczanie masy składników metodą ekstrakcji,
  • oznaczanie giętkości,
  • oznaczanie przesiąkliwości,
  • oznaczanie nasiąkliwości,
  • oznaczanie odporności na działanie podwyższonej temperatury,
  • oznaczanie zwartości części lotnych,
  • oznaczanie siły zrywającej przy rozciąganiu,
  • oznaczanie wydłużenia przy zerwaniu.
TABELA 1. Informacje o badaniach (według tablicy C1 normy PN-EN 14695:2012 [1])

TABELA 1. Informacje o badaniach (według tablicy C1 normy PN-EN 14695:2012 [1])

Wszystkie metody badawcze były opisane w tej normie. Norma PN-90/B-04615 [2] jest normą badawczą i jako taka nie ustala wymagań dla pap. Wymagania powinny być ustalone w normach przedmiotowych lub zakładowych.

Masowe pojawienie się mostowych, polimeroasfaltowych pap zgrzewalnych w latach 90. ubiegłego wieku było przyczyną opracowania przez IBDiM – ZUAT IBDiM nr Z/96-03-001 "Polimeroasfaltowe papy zgrzewalne i samoprzylepne przeznaczone do wykonywania izolacji przeciwwodnych na drogowych i kolejowych obiektach inżynierskich" [3]. Dokument ten wprowadził wymagania dla mostowych pap zgrzewalnych (TAB. 2), a także powołał nowe metody badawcze dla mostowych pap zgrzewalnych, których nie zawierała norma PN-90/B-04615 [2].

W normie PN-EN 14695:2012 [1] wprowadzono wymóg oznaczenia 21 właściwości wyrobu, jednak nie określono żadnych wymagań w stosunku do wyrobu będącego przedmiotem tej normy.

W tablicy C1 normy PN-EN 14695:2012 [1] (TAB. 1) kolumna "Wartość lub ustalenie" jest pusta i pozostawiona do wypełnienia przez producenta.

Producent może deklarować właściwości swojego wyrobu na trzy sposoby:

  • MLV (manufacturer’s limiting value) - określić wartość graniczną dla danej właściwości: minimalną lub maksymalną,
  • MDV (manufacturer’s declared value) - określić wartość deklarowaną producenta, łącznie z deklarowaną tolerancją,
  • wpisać określenie "spełnienie wymagań", co oznacza, że wyrób spełnia wymagania określonej normy badawczej.

W wypadku takiego ustawienia wymagań właściwie każda papa staje się zgodna z normą PN-EN 14695:2012 [1]. Wystarczy, iż producent zbada swój wyrób zgodnie z normą i wpisze wyniki badań do odpowiednich rubryk w kolumnie "Wartość lub ustalenie". Czy to jednak oznacza, że każda papa zgrzewalna jest odpowiednia do wykonywania izolacji mostowych? Niestety nie.

Wśród wprowadzonego przez normę PN-EN 14695:2012 [1] wymogu badania 21 właściwości papy zgrzewalnej, 5 wymagań (lp. 10, 17, 19, 20 i 21) oznaczono w kolumnie 6 znakiem "-", który oznacza "nie jest właściwe".

Niestety, nie do końca wiadomo, jak interpretować powyższy zapis. Czy oznacza on, że badania wprowadzone przez normę PN-EN 14695:2012 [1] są przez tę samą normę uznane za niewłaściwe w stosunku do oceny wyrobu, którego ta norma dotyczy? Czy producent papy ma te właściwości deklarować, czy nie?

W przeważającej większości wymaganych właściwości wymienionych w tablicy C1 norma PN-EN 14695:2012 [1], a także odpowiednie normy badawcze, nie precyzują, jakie powinny być wyniki badania, żeby stwierdzić, czy badana papa zgrzewalna jest odpowiednia do zastosowań mostowych. Dotyczy to aż 18 właściwości na 21 wymaganych przez normę PN-EN 14695:2012 [1] w stosunku do pap zgrzewalnych przeznaczonych do wykonywania izolacji na płytach pomostów obiektów mostowych.

Jedynie w wypadku trzech właściwości:

  • prostoliniowość (lp. 4),
  • odporność na mieszankę mineralno-asfaltową poddawaną zagęszczeniu (lp. 19)
  • i wodoszczelność (lp. 21),

norma wymaga, aby były spełnione wymagania odpowiednich norm badawczych.

W tym momencie rodzi się pytanie, jeśli nie mamy podanych wymagań, jakie powinna spełnić papa zgrzewalna, w wypadku 18 z 21 właściwości wymaganych przez normę, to jak z takiej normy skorzystać i jak ocenić wyrób?

Należy także odnotować, że w normie PN-EN 14695:2012 [1] powołano wiele nowych metod badawczych w stosunku do pap zgrzewalnych przeznaczonych do wykonywania izolacji na płytach pomostów obiektów mostowych, dotychczas nie stosowanych przez czołowych producentów pap zgrzewalnych w Europie.

Wśród nowych metod badawczych zestawionych w tablicy C1 można wymienić:

  • oznaczenie początkowej ilości mineralnego zabezpieczenia powierzchni (lp. 7) według PN-EN 12039:2016-07 [4],
  • oznaczenie odporności na starzenie termiczne przez długotrwałe działanie podwyższonej temperatury (lp. 14) według PN-EN 1296:2002 [5],
  • oznaczenie wytrzymałości na ścinanie (lp. 16) według PN-EN 13653:2006 [6],
  • oznaczenie zdolności zabezpieczania rys w podłożu (lp. 17) według PN-EN 14224:2010 [7],
  • oznaczenie kompatybilności w badaniach cieplnych (lp. 18) według PN-EN 14691:2005 [8],
  • oznaczenie odporności na mieszankę mineralno-asfaltową poddawaną zagęszczaniu (lp. 19) według PN-EN 14692:2005 [9],
  • oznaczenie zachowania wyrobów asfaltowych podczas układania mieszanki mineralno-asfaltowej (lp. 20) według PN-EN 14693:2006 [10],
  • oznaczenie wodoszczelności (lp. 21) według PN-EN 14694:2005 [11].

Wprowadzenie tak dużej ilości nowych metod badawczych bez podania wymagań przez normę PN-EN 14695:2012 [1] wymaga długotrwałego i kosztownego procesu ich wdrożenia przez producentów lub laboratoria badawcze. Należy tutaj także zaznaczać, iż w wielu przypadkach wiążę się to z zakupem nowego sprzętu laboratoryjnego, który w większości wypadków będzie sprzętem prototypowym.

Przykładem takiego badania jest badanie wytrzymałości na ścinanie według normy PN-EN 13653:2006 [6]. Jest to badanie nowe, wymagające skonstruowania skomplikowanej aparatury oraz posiadania zaplecza laboratoryjnego pozwalającego na aplikację mieszanek mineralno-asfaltowych na gorąco.

Norma PN-EN 13653:2006 [6] wprowadza badanie, które należy wykonać w stosunku do modelu całego układu złożonego z płyty pomostu, izolacji i nawierzchni. Model ten należy poddać ścinaniu w maszynie wytrzymałościowej, przy czym siła ścinająca powinna działać pod kątem 15° w stosunku do płaszczyzny ułożonej izolacji.

Pokazany na FOT. 4 sposób przyłożenia siły spowoduje powstanie sił obciążających mimośrodowo elementy maszyny wytrzymałościowej i jej przyspieszone zużycie. W IBDiM wykonano już pierwsze badania mostowych pap zgrzewalnych według PN-EN 13653:2006 [6] (FOT. 4), a uzyskane średnie wyniki badań są w przedziale od 0,3 MPa do 0,4 MPa.

Przykładami nowych metod badawczych powołanych w normie PN-EN 14695:2012 [1], o których można powiedzieć, iż nie do końca wiadomo, co autor chciał zbadać, jest oznaczenie kompatybilności w badaniach cieplnych według PN-EN 14691:2005 [8] oraz oznaczenie zdolności zabezpieczania rys w podłożu według ­PN-EN 14224:2010 [7]. Właściwości te nie były dotychczas wymagane w stosunku do pap mostowych.

FOT. 4. Badanie ścinania według PN-EN 13653:2006 [6]; fot. archiwa autorów

FOT. 4. Badanie ścinania według PN-EN 13653:2006 [6]; fot. archiwa autorów

  • W wypadku oznaczenia kompatybilności w badaniach cieplnych norma PN-EN 14691:2005 [8] wymaga, aby 4 próbki wykonane identycznie jak w badaniu wytrzymałości na ścinanie według normy PN-EN 13653:2006 [6] umieścić w suszarce w temp. 23 ± 2°C na okres 91 dni.
  • Po tym okresie należy zbadać próbki na ścinanie zgodnie z normą PN-EN 13653:2006 [6].
  • Następnie należy obliczyć współczynnik kompatybilności w badaniach cieplnych ze wzoru:

gdzie:

τmax0 = wartość średnia wytrzymałości na ścinanie według PN-EN 13653:2006 [6],

τmaxC = wartość średnia wytrzymałości na ścinanie oznaczona po badaniach cieplnych.

Badania tzw. kompatybilności cieplnej są zazwyczaj badaniami starzeniowymi, mającymi za zadanie symulowanie zachowania materiału w czasie, poddanego niekorzystnym wpływom czynników atmosferycznych, najczęściej zmian temperatury.

W wypadku powyższego badania trudno uznać, iż przechowywanie próbki w suszarce w temp. 23 ± 2°C przez okres 91 dni będzie miało wpływ na zmianę właściwości papy zgrzewalnej na ścinanie.

W wypadku oznaczenia zdolności zabezpieczania rys w podłożu według PN-EN 14224:2010 [7] należy wykonać model całego układu złożonego z płyty pomostu, izolacji i nawierzchni (RYS. 2).

RYS. 2. Schemat próbki do badania zdolności do badania pęknięć w podłożu według normy PN-EN 14224:2010 [7]: 1 - płyta betonowa, 2 - izolacja, 3 - rysa, 4 - nacięcie piłą, 5 -nawierzchnia (warstwa wiążąca); rys. norma PN-EN 14224:2010 [7]

RYS. 2. Schemat próbki do badania zdolności do badania pęknięć w podłożu według normy PN-EN 14224:2010 [7]: 1 - płyta betonowa, 2 - izolacja, 3 - rysa, 4 - nacięcie piłą, 5 -nawierzchnia (warstwa wiążąca); rys. norma PN-EN 14224:2010 [7]

  • Model ten należy poddać procesowi rozciągania w maszynie wytrzymałościowej, przy czym należy kontrolować rozwartość rysy w podłożu betonowym.
  • Średnia rozwartość rysy powinna wynosić 0,2 ± 0,02 mm, a amplituda zmian rozwartości rysy 0,12 ± 0,02 mm.
  • Należy wykonać 10  000 cykli obciążenia.
  • Badanie można wykonywać w temp.: –30°C, –20°C, –10°C i 0° z tolerancją ± 1°C.

Badanie to jest podobne do badania zdolności powłok ochronnych na betonie do przekrywania rys. Jest jednak zasadnicza różnica - powłoki ochronne na betonie są znacznie cieńsze i mniej elastyczne od izolacji papowych. Papy zgrzewalne odkształcają się przy rozciąganiu o kilkadziesiąt procent, a podłoże betonowe o ułamek promila.

Dotąd nie obserwowano uszkodzeń izolacji z pap zgrzewalnych spowodowanych zarysowaniem podłoża.

Czemu te badania mają służyć? A jeśli już odnajdziemy sens w tych kosztownych i pracochłonnych badaniach, to jakie powinniśmy ustalić wymagania?

Kolejnym zagadnieniem są zmiany wprowadzone w metodach badawczych powszechnie stosowanych w badaniach pap zgrzewalnych.

Przykładem takiej zmiany jest wprowadzenie stempli kwadratowych 50×50 mm w badaniu przyczepności papy zgrzewalnej do podłoża betonowego według PN-EN 13596:2006 [12]. Badanie przyczepności papy zgrzewalnej do podłoża betonowego jest obecnie w Polsce wykonywane od ponad 20 lat za pomocą przyklejanych stempli okrągłych o średnicy Ø  50 mm.

Norma przedmiotowa PN-EN 13596:2006 [12] wprowadza stemple kwadratowe 50×50 mm. Jest to niewielka zmiana, ale wymaga zakupienia nowej aparatury.

W Europie w różnych krajach stosowane są oba rodzaje stempli: okrągłe i kwadratowe. Należy się zastanowić, czy nie lepiej byłoby pozostawić możliwość wykonywania badań za pomocą obu rodzajów stempli?

Wnioski

  • Norma PN-EN 14695:2012 [1] wprowadza 8 zupełnie nowych metod badawczych, które nie były dotąd znane czołowym producentom pap zgrzewalnych, a w wypadku paru metod wprowadza istotne modyfikacje. Badań jest w sumie 21, przy czym w stosunku do 18 badań norma nie stawia żadnych wymagań i pozostawia ich określenie producentom pap.
  • W stosunku do 5. właściwości (lp. 10, 17, 19, 20 i 21) norma stwierdza "nie jest właściwe", co jest niezrozumiałe dla autorów niniejszego artykułu.
  • W stosunku do 8 nowych badań (lp. 7, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 21) należy sobie zadać pytanie, jaki jest cel ich wprowadzenia, jakie mogą być interpretacje fizyczne uzyskanych wyników. W wypadku paru metod badawczych zasadne wydaje się też przeprowadzenie procesu ich walidacji, w celu stwierdzenia ich przydatności do zamierzonych zastosowań. Należy także zaznaczyć, iż wprowadzenie do stosowania nowej normy i przeprowadzenia badań w niej powołanych wymaga zakupu nowej aparatury oraz wdrożenia metod badawczych we wszystkich laboratoriach, które badają mostowe papy zgrzewalne. Do nowych badań trzeba skonstruować w większości wypadków prototypy nowej aparatury.

Mimo, że od opublikowania normy w Europie w 2010 r. minęło już prawie 7 lat, autorom artykułu nie udało się dotąd uzyskać informacji o laboratorium, które skompletowało aparaturę do wykonywania wszystkich badań według normy PN-EN 14695:2012 [1], ani pełnego raportu z badań obejmującego wszystkie metody badawcze. Zespół Diagnostyki i Napraw Mostów w IBDiM, który tworzą autorzy artykułu, wykonuje co 5 lat pełne badania sprawdzające wszystkich pap mostowych będących na rynku w Polsce. Badania te były wymagane przy każdym wydawaniu i przedłużaniu ważności Aprobaty Technicznej IBDiM, a obecnie będą wymagane przy wydawaniu Krajowych Ocenach Technicznych. Aktualnie jest ważnych ok. 20 aprobat technicznych. Powstaje pytanie, dlaczego nie ma w Europie kompleksowych wyników badań wykonanych według obowiązującej normy?

Literatura

  1. PN-EN 14695:2012, "Elastyczne wyroby wodochronne. Wyroby asfaltowe na osnowie do izolacji wodochronnej betonowych płyt pomostów obiektów mostowych i innych powierzchni betonowych przeznaczonych do ruchu pojazdów. Definicje i właściwości".
  2. PN-90/B-04625, "Papy asfaltowe i smołowe. Metody badań".
  3. K. Germaniuk, "Zalecenia IBDiM do udzielania aprobat technicznych nr Z/96-03-001 Polimeroasfaltowe papy zgrzewalne i samoprzylepne przeznaczone do wykonywania izolacji przeciwwodnych na drogowych i kolejowych obiektach inżynierskich", Seria I, zeszyt nr 74, IBDiM, Warszawa 2008.
  4. PN-EN 12039:2016-07, "Elastyczne wyroby wodochronne. Wyroby asfaltowe do izolacji wodochronnej dachów. Określanie przyczepności posypki".
  5. PN-EN 1296:2002, "Elastyczne wyroby wodochronne. Wyroby asfaltowe, z tworzyw sztucznych i kauczuku do pokryć dachowych. Metoda sztucznego starzenia przez długotrwale działanie podwyższonej temperatury".
  6. PN-EN 13653:2006, "Elastyczne wyroby wodochronne. Izolacja wodochronna betonowych płyt pomostów obiektów mostowych i innych powierzchni betonowych przeznaczonych do ruchu pojazdów. Określanie wytrzymałości na ścinanie".
  7. PN-EN 14224:2010, "Elastyczne wyroby wodochronne. Izolacja wodochronna betonowych płyt pomostów obiektów mostowych i innych powierzchni betonowych przeznaczonych do ruchu pojazdów. Określanie zdolności do zabezpieczania pęknięć w podłożu".
  8. PN-EN 14691:2005, "Elastyczne wyroby wodochronne. Izolacja wodochronna betonowych obiektów mostowych i innych powierzchni betonowych przeznaczonych do ruchu pojazdów. Określanie kompatybilności w badaniach cieplnych".
  9. PN-EN 14692:2005, "Elastyczne wyroby wodochronne. Izolacja wodochronna betonowych obiektów mostowych i innych powierzchni betonowych przeznaczonych do ruchu pojazdów. Określanie odporności na mieszankę mineralno-asfaltową poddawaną zagęszczaniu".
  10. PN-EN 14693:2006, "Elastyczne wyroby wodochronne. Izolacja wodochronna betonowych obiektów mostowych i innych powierzchni betonowych przeznaczonych do ruchu pojazdów. Określanie zachowania wyrobów asfaltowych podczas układania mieszanki mineralno-asfaltowej".
  11. PN-EN 14694:2005, "Elastyczne wyroby wodochronne. Izolacja wodochronna betonowych obiektów mostowych i innych powierzchni betonowych przeznaczonych do ruchu pojazdów. Określanie odporności na ciśnienie dynamiczne wody po wstępnej próbie uszkodzenia".
  12. PN-EN 13596:2006, "Elastyczne wyroby wodochronne. Izolacja wodochronna nawierzchni mostów i innych powierzchni betonowych przeznaczonych do ruchu pojazdów. Określanie przyczepności".
  13. K. Germaniuk, D. Sybilski, "Zalecenia wykonywania izolacji z pap zgrzewalnych i nawierzchni asfaltowych na drogowych obiektach mostowych", zeszyt nr 68, IBDiM, Warszawa 2005.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!

Galeria zdjęć

Tytuł
przejdź do galerii

Komentarze

Powiązane

Sika Poland Jakie posadzki sprawdzają się w przemyśle spożywczym?

Jakie posadzki sprawdzają się w przemyśle spożywczym? Jakie posadzki sprawdzają się w przemyśle spożywczym?

W zakładach przetwórstwa branży spożywczej zachodzi wiele procesów mokrych i tłustych. To idealne środowisko do rozwoju patogenów chorobotwórczych. W zapobieganiu temu zjawisku oraz zapewnieniu bezpieczeństwa...

W zakładach przetwórstwa branży spożywczej zachodzi wiele procesów mokrych i tłustych. To idealne środowisko do rozwoju patogenów chorobotwórczych. W zapobieganiu temu zjawisku oraz zapewnieniu bezpieczeństwa żywności zasadnicze znaczenie mają powierzchnie użytkowane w zakładach, m.in. posadzki. Proces ich projektowania w zakładach przetwórstwa był tematem szkolenia przeprowadzonego przez Sika i ACO. A to nie ostatnie tego typu wydarzenie!

OMEGAPUR Sp. z o.o. Zalety używania pianki poliuretanowej OMEGAPUR OK/12E do ocieplenia poddasza

Zalety używania pianki poliuretanowej OMEGAPUR OK/12E do ocieplenia poddasza Zalety używania pianki poliuretanowej OMEGAPUR OK/12E do ocieplenia poddasza

Izolacja poddasza to niezwykle ważny element każdej inwestycji budowlanej. Odpowiednio ocieplone poddasze pozwala na znaczne obniżenie kosztów ogrzewania, poprawia komfort termiczny, a także przyczynia...

Izolacja poddasza to niezwykle ważny element każdej inwestycji budowlanej. Odpowiednio ocieplone poddasze pozwala na znaczne obniżenie kosztów ogrzewania, poprawia komfort termiczny, a także przyczynia się do podwyższenia standardów energetycznych budynku. Wśród różnych materiałów do ociepleń na rynku, pianka poliuretanowa staje się coraz bardziej popularnym wyborem. Dziś przyjrzymy się bliżej piance otwartokomórkowej OMEGAPUR OK/12E, produktowi od renomowanego producenta piany OMEGAPUR, oraz wskażemy...

Gizo Rental Sp. z o.o. sp.k. Minidźwig budowlany – postaw na wynajem w Gizo!

Minidźwig budowlany – postaw na wynajem w Gizo! Minidźwig budowlany – postaw na wynajem w Gizo!

Minidźwig budowlany jest niezbędny nie tylko podczas wznoszenia nowych budynków, lecz także prac naprawczych, rozbiórek czy wyburzeń. Znacznie usprawnia działania, a jednocześnie pozwala na podnoszenie...

Minidźwig budowlany jest niezbędny nie tylko podczas wznoszenia nowych budynków, lecz także prac naprawczych, rozbiórek czy wyburzeń. Znacznie usprawnia działania, a jednocześnie pozwala na podnoszenie przedmiotów o masie nawet kilkuset kilogramów. Dlaczego warto wynająć minidźwig w Gizo?

mgr inż. Maciej Rokiel Hydroizolacje rolowe - wybrane zagadnienia

Hydroizolacje rolowe - wybrane zagadnienia Hydroizolacje rolowe - wybrane zagadnienia

Podstawą bezproblemowej, długoletniej eksploatacji budynków i budowli jest odpowiednie rozwiązanie konstrukcyjne części zagłębionych w gruncie. Doświadczenie pokazuje bowiem, że znaczącą część problemów...

Podstawą bezproblemowej, długoletniej eksploatacji budynków i budowli jest odpowiednie rozwiązanie konstrukcyjne części zagłębionych w gruncie. Doświadczenie pokazuje bowiem, że znaczącą część problemów związanych z eksploatacją stanowią te powodowane przez wilgoć.

dr inż. Robert Jurczak Ocena techniczna pap zgrzewalnych

Ocena techniczna pap zgrzewalnych Ocena techniczna pap zgrzewalnych

Obecne kryteria oceny pap asfaltowych można uznać za niewystarczające – przede wszystkim z powodu braku badań właściwości masy powłokowej w wysokich i niskich temperaturach.

Obecne kryteria oceny pap asfaltowych można uznać za niewystarczające – przede wszystkim z powodu braku badań właściwości masy powłokowej w wysokich i niskich temperaturach.

Redakcja miesięcznika IZOLACJE news Instytut Badawczy Dróg i Mostów oceni stan obiektów uszkodzonych przez powódź

Instytut Badawczy Dróg i Mostów oceni stan obiektów uszkodzonych przez powódź Instytut Badawczy Dróg i Mostów oceni stan obiektów uszkodzonych przez powódź

Wspólna wiedza oraz doświadczenia ekspertów z IBDiM i specjalistów z różnych uczelni technicznych w Polsce pozwolą lepiej ocenić stan istniejącej infrastruktury na zalanych terenach oraz opracować zalecenia...

Wspólna wiedza oraz doświadczenia ekspertów z IBDiM i specjalistów z różnych uczelni technicznych w Polsce pozwolą lepiej ocenić stan istniejącej infrastruktury na zalanych terenach oraz opracować zalecenia dotyczące jej modernizacji i rekonstrukcji.

Jerzy Doroszkiewicz news Konstrukcja studentów z PB w konkursie mostów stalowych BRICO 2024

Konstrukcja studentów z PB w konkursie mostów stalowych BRICO 2024 Konstrukcja studentów z PB w konkursie mostów stalowych BRICO 2024

Zespół ze Studenckiego Koła Naukowego Konstruktor z Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej chce rywalizować w międzynarodowym konkursie mostów stalowych BRICO 2024 w Estonii....

Zespół ze Studenckiego Koła Naukowego Konstruktor z Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej chce rywalizować w międzynarodowym konkursie mostów stalowych BRICO 2024 w Estonii. Konstrukcja z cieniutkich rurek musi wytrzymać ciężar jednej tony.

Materiały prasowe news Nieprawidłowości przy remontach dróg w woj. kujawsko-pomorskim

Nieprawidłowości przy remontach dróg w woj. kujawsko-pomorskim Nieprawidłowości przy remontach dróg w woj. kujawsko-pomorskim

Chociaż skontrolowane podmioty były przygotowane pod względem organizacyjnym do wykonania inwestycji i każdemu z przedsięwzięć zapewniono finansowanie, NIK ujawniła nieprawidłowości przy ich realizacji...

Chociaż skontrolowane podmioty były przygotowane pod względem organizacyjnym do wykonania inwestycji i każdemu z przedsięwzięć zapewniono finansowanie, NIK ujawniła nieprawidłowości przy ich realizacji i to na wszystkich etapach – od opisu przedmiotu zamówienia publicznego po nierzetelne odbiory końcowe. Ze względu na wagę i skalę nieprawidłowości sformułowano 40 wniosków pokontrolnych. W jednym przypadku skierowano zawiadomienie o możliwości popełnienia wykroczeń przez kierownika jednostki kontrolowanej.

Materiały prasowe news Zły stan techniczny drogowych obiektów inżynierskich

Zły stan techniczny drogowych obiektów inżynierskich Zły stan techniczny drogowych obiektów inżynierskich

Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła oględziny 139 mostów i przepustów. Ponad jedna trzecia obiektów stwarzała niebezpieczeństwo zagrożenia zdrowia lub życia użytkowników, a 4% obiektów groziła katastrofa...

Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła oględziny 139 mostów i przepustów. Ponad jedna trzecia obiektów stwarzała niebezpieczeństwo zagrożenia zdrowia lub życia użytkowników, a 4% obiektów groziła katastrofa budowlana. Roczne kontrole przeprowadzane przez zarządców dróg wykazały, że na drogach gminnych stan 56% obiektów oceniono jako „przedawaryjny” lub „niedostateczny”. Na drogach powiatowych podobny stan stwierdzono na jednej czwartej obiektów. NIK negatywnie oceniła działania skontrolowanych zarządców...

Materiały prasowe news GDDKiA rozbuduje ponad 1800 km istniejących dróg

GDDKiA rozbuduje ponad 1800 km istniejących dróg GDDKiA rozbuduje ponad 1800 km istniejących dróg

Prowadzone przez GDDKiA zadania inwestycyjne obejmują nie tylko autostrady i drogi ekspresowe, ale także zarządzane przez nią drogi klasy GP (główne ruchu przyspieszonego) i G (główne). Realizowane są...

Prowadzone przez GDDKiA zadania inwestycyjne obejmują nie tylko autostrady i drogi ekspresowe, ale także zarządzane przez nią drogi klasy GP (główne ruchu przyspieszonego) i G (główne). Realizowane są kompleksowe rozbudowy (lub przebudowy) istniejących dróg, powstają chodniki, przejścia dla pieszych i ścieżki rowerowe. Budowane są też zatoki autobusowe i sygnalizacja świetlna. Na etapie przygotowania, realizacji i rozliczenia znajduje się obecnie 586 zadań na istniejącej sieci.

Materiały prasowe news Nawierzchnie asfaltowe i betonowe na sieci dróg krajowych

Nawierzchnie asfaltowe i betonowe na sieci dróg krajowych Nawierzchnie asfaltowe i betonowe na sieci dróg krajowych

W naszym kraju przy budowie nawierzchni dróg, w tym autostrad i dróg ekspresowych, wykorzystuje się dwie zasadnicze technologie – nawierzchnie podatne z mieszanek mineralno-asfaltowych (MMA) oraz nawierzchnie...

W naszym kraju przy budowie nawierzchni dróg, w tym autostrad i dróg ekspresowych, wykorzystuje się dwie zasadnicze technologie – nawierzchnie podatne z mieszanek mineralno-asfaltowych (MMA) oraz nawierzchnie sztywne z betonu cementowego, przy czym rozwój tej drugiej technologii przypada na koniec lat 90. poprzedniego wieku.

Materiały prasowe news NIK o stanie dróg samorządowych w województwie świętokrzyskim

NIK o stanie dróg samorządowych w województwie świętokrzyskim NIK o stanie dróg samorządowych w województwie świętokrzyskim

Większość skontrolowanych zarządców dróg samorządowych w województwie świętokrzyskim nie działa prawidłowo i skutecznie w celu zapewnienia właściwego stanu technicznego dróg oraz poprawy bezpieczeństwa...

Większość skontrolowanych zarządców dróg samorządowych w województwie świętokrzyskim nie działa prawidłowo i skutecznie w celu zapewnienia właściwego stanu technicznego dróg oraz poprawy bezpieczeństwa ich użytkowników. Kontrola NIK pokazała problemy z prawidłowym wykonywaniem przeglądów stanu technicznego, prowadzeniem dokumentacji ewidencyjnej czy oznakowaniem dróg. Potrzebna jest zmiana w ustawie o drogach publicznych oraz doprecyzowanie przepisów.

Materiały prasowe news NIK o utrzymaniu mostów i przepustów drogowych w woj. łódzkim

NIK o utrzymaniu mostów i przepustów drogowych w woj. łódzkim NIK o utrzymaniu mostów i przepustów drogowych w woj. łódzkim

Z powodu braku środków finansowych obiekty mostowe w województwie łódzkim są w niedobrym stanie – choć na papierze jest znacznie lepiej. Kontrole i przeglądy mostów przeprowadzają osoby bez uprawnień,...

Z powodu braku środków finansowych obiekty mostowe w województwie łódzkim są w niedobrym stanie – choć na papierze jest znacznie lepiej. Kontrole i przeglądy mostów przeprowadzają osoby bez uprawnień, a zdarza się, że kontroli tych w ogóle nie ma. W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami NIK złożyła aż 11 zawiadomień do organów ścigania i nadzoru budowlanego.

Materiały prasowe news Nowa jakość w wymaganiach technicznych z rekomendacją ministra infrastruktury

Nowa jakość w wymaganiach technicznych z rekomendacją ministra infrastruktury Nowa jakość w wymaganiach technicznych z rekomendacją ministra infrastruktury

Minister infrastruktury zaleca do stosowania serię wzorców i standardów dotyczącą drogowych obiektów inżynierskich. To kolejny krok w budowaniu nowego systemy wymagań technicznych w drogownictwie, który...

Minister infrastruktury zaleca do stosowania serię wzorców i standardów dotyczącą drogowych obiektów inżynierskich. To kolejny krok w budowaniu nowego systemy wymagań technicznych w drogownictwie, który powstaje w resorcie infrastruktury.

Materiały prasowe news Dodatkowe wsparcie dla dróg samorządowych

Dodatkowe wsparcie dla dróg samorządowych Dodatkowe wsparcie dla dróg samorządowych

Zakończył się nabór wniosków o dofinansowanie zadań na drogach powiatowych, wojewódzkich i krajowych w miastach na prawach powiatu z rezerwy subwencji ogólnej na 2020 r.

Zakończył się nabór wniosków o dofinansowanie zadań na drogach powiatowych, wojewódzkich i krajowych w miastach na prawach powiatu z rezerwy subwencji ogólnej na 2020 r.

dr hab. inż. Maria Mrówczyńska, dr inż. Jacek Sztubecki Zastosowanie sieci neuronowej typu Hopfielda do wyznaczenia przemieszczeń pionowych obiektu mostowego

Zastosowanie sieci neuronowej typu Hopfielda do wyznaczenia przemieszczeń pionowych obiektu mostowego Zastosowanie sieci neuronowej typu Hopfielda do wyznaczenia przemieszczeń pionowych obiektu mostowego

Monitoring geodezyjny sprowadza się często do określenia dynamiki zjawiska osiadań budowli oraz obiektów inżynierskich. Wyznaczenie ugięć przęseł mostowych pod wpływem maksymalnych dopuszczalnych obciążeń...

Monitoring geodezyjny sprowadza się często do określenia dynamiki zjawiska osiadań budowli oraz obiektów inżynierskich. Wyznaczenie ugięć przęseł mostowych pod wpływem maksymalnych dopuszczalnych obciążeń pozwala na weryfikację rzeczywistego stanu obiektu z założeniami projektowymi, a cykliczność wykonywania obserwacji pozwala na stwierdzenie, czy nie występują na obiekcie odkształcenia trwałe.

dr inż. Janusz Krentowski , dr inż. Krzysztof Pawłowski prof. PBŚ, mgr inż. Adam Przybylski Analiza trwałości żelbetowych komór fermentacyjnych

Analiza trwałości żelbetowych komór fermentacyjnych Analiza trwałości żelbetowych komór fermentacyjnych

Obiekty inżynierskie wykorzystywane w procesach technologicznych oczyszczania ścieków są projektowane jako budowle o znacznej trwałości, a następnie użytkowane w okresach nie mniejszych niż kilkadziesiąt...

Obiekty inżynierskie wykorzystywane w procesach technologicznych oczyszczania ścieków są projektowane jako budowle o znacznej trwałości, a następnie użytkowane w okresach nie mniejszych niż kilkadziesiąt lat. W trakcie realizacji czynności wynikających z okresowych badań i przeglądów oraz nieprzewidzianych sytuacji będących efektem uszkodzeń komór fermentacyjnych autorzy udokumentowali wady i procesy destrukcyjne, spo-wodowane obniżeniem właściwości materiałów w długim okresie eksploatacji, a także...

prof. dr hab. inż. Andrzej Łapko, mgr inż. Rafał Wasilczyk Ocena stanu granicznego zmęczenia konstrukcji żelbetowych w ujęciu norm krajowych i europejskich

Ocena stanu granicznego zmęczenia konstrukcji żelbetowych w ujęciu norm krajowych i europejskich Ocena stanu granicznego zmęczenia konstrukcji żelbetowych w ujęciu norm krajowych i europejskich

Wycofane normy polskie jasno określały wymagania oraz uproszczone metody weryfikacji zmęczenia konstrukcji żelbetowych na podstawie wartości obciążeń charakterystycznych. Zalecenia Eurokodu 2 dają zaś...

Wycofane normy polskie jasno określały wymagania oraz uproszczone metody weryfikacji zmęczenia konstrukcji żelbetowych na podstawie wartości obciążeń charakterystycznych. Zalecenia Eurokodu 2 dają zaś większe możliwości wyboru metody sprawdzenia stanu granicznego oraz wyraźniej stawiają na doświadczenie i wiedzę projektanta.

dr inż. Krzysztof Germaniuk, mgr inż. Tomasz Gajda Materiały naprawcze do betonu stosowane w obiektach inżynierskich

Materiały naprawcze do betonu stosowane w obiektach inżynierskich

Stosowanie w naprawach konstrukcji inżynierskich produktów nieodpornych na wielokrotne, cykliczne zmiany temperatury jest często główną przyczyną niepowodzenia wykonywanych robót. Dotyczy to zwłaszcza...

Stosowanie w naprawach konstrukcji inżynierskich produktów nieodpornych na wielokrotne, cykliczne zmiany temperatury jest często główną przyczyną niepowodzenia wykonywanych robót. Dotyczy to zwłaszcza materiałów naprawczych do betonu.

dr inż. Marzena Najduchowska Ochrona powierzchniowa betonu

Ochrona powierzchniowa betonu Ochrona powierzchniowa betonu

Beton narażony na bezpośrednie działanie czynników atmosferycznych, agresję chemiczną związaną ze stałym wzrostem skażenia środowiska oraz agresywnych związków chemicznych z biegiem lat ulega degradacji....

Beton narażony na bezpośrednie działanie czynników atmosferycznych, agresję chemiczną związaną ze stałym wzrostem skażenia środowiska oraz agresywnych związków chemicznych z biegiem lat ulega degradacji. Jest to problem nie tylko estetyczny, lecz także techniczny, starzenie się materiału może bowiem doprowadzić do uszkodzenia konstrukcji.

prof. dr hab. inż. Maria Kaszyńska news Konferencja Awarie Budowlane 2024

Konferencja Awarie Budowlane 2024 Konferencja Awarie Budowlane 2024

W dniach 20–24 maja br. w Międzyzdrojach odbyła się XXXI Konferencja Naukowo-Techniczna „Awarie Budowlane”. Konferencja jest współorganizowana przez Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska Zachodniopomorskiego...

W dniach 20–24 maja br. w Międzyzdrojach odbyła się XXXI Konferencja Naukowo-Techniczna „Awarie Budowlane”. Konferencja jest współorganizowana przez Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie (wcześniej Wydział Budownictwa i Architektury Politechniki Szczecińskiej) oraz Szczeciński Oddział PZITB, przy wsparciu Instytutu Techniki Budowlanej w Warszawie.

Materiały prasowe news Powstaną nowe mosty

Powstaną nowe mosty Powstaną nowe mosty

W Kobylnikach w woj. kujawsko-pomorskim niedługo powstanie nowy most na rzece Noteć. Na realizację programu „Mosty dla Regionów” rząd przeznaczył 2,3 mld zł. Nowe przeprawy powstaną nie tylko na Wiśle,...

W Kobylnikach w woj. kujawsko-pomorskim niedługo powstanie nowy most na rzece Noteć. Na realizację programu „Mosty dla Regionów” rząd przeznaczył 2,3 mld zł. Nowe przeprawy powstaną nie tylko na Wiśle, lecz także na Odrze, Bugu, Noteci, Warcie czy mniejszych rzekach, jak Soła i Dunajec.

Materiały prasowe news 582 mln zł na modernizację dróg krajowych

582 mln zł na modernizację dróg krajowych 582 mln zł na modernizację dróg krajowych

Minister Infrastruktury zatwierdził do realizacji 10 programów inwestycji dla zadań na sieci dróg krajowych o łącznej wartości 582 mln zł. Są one związane z rozbudową odcinków dróg i wzmocnieniem ich nawierzchni,...

Minister Infrastruktury zatwierdził do realizacji 10 programów inwestycji dla zadań na sieci dróg krajowych o łącznej wartości 582 mln zł. Są one związane z rozbudową odcinków dróg i wzmocnieniem ich nawierzchni, poprawą bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego poprzez przebudowę skrzyżowań, budowę chodników i sygnalizacji świetlnej, budową przepustów i mostów na drogach krajowych, zabezpieczeniem przed nadmiernym hałasem komunikacyjnym oraz wyprowadzeniem nadmiernego ruchu drogowego z obszarów...

Materiały prasowe news Poprawa bezpieczeństwa na istniejącej sieci dróg - plany GDDKiA na 2020 rok

Poprawa bezpieczeństwa na istniejącej sieci dróg - plany GDDKiA na 2020 rok Poprawa bezpieczeństwa na istniejącej sieci dróg - plany GDDKiA na 2020 rok

Działalność Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad to nie tylko realizacja dużych inwestycji i budowa nowych odcinków dróg, ale także zarządzanie i wykonywanie zadań na bieżącej sieci dróg krajowych...

Działalność Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad to nie tylko realizacja dużych inwestycji i budowa nowych odcinków dróg, ale także zarządzanie i wykonywanie zadań na bieżącej sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 17 760 km. W tym roku GDDKiA ogłosi przetargi na ponad 200 zadań, które swoim zakresem obejmą ok. 630 km dróg. Łączna wartość wszystkich tych zadań to ok. 3,6 mld zł.

Wybrane dla Ciebie

Pokrycia ceramiczne na każdy dach »

Pokrycia ceramiczne na każdy dach » Pokrycia ceramiczne na każdy dach »

Oblicz izolacyjność cieplną ścian, podłóg i dachów »

Oblicz izolacyjność cieplną ścian, podłóg i dachów » Oblicz izolacyjność cieplną ścian, podłóg i dachów »

Styropian na wiele sposobów »

Styropian na wiele sposobów » Styropian na wiele sposobów »

Wełna kamienna – izolacja bezpieczna od ognia »

Wełna kamienna – izolacja bezpieczna od ognia » Wełna kamienna – izolacja bezpieczna od ognia »

Nowoczesne izolowanie pianą poliuretanową »

Nowoczesne izolowanie pianą poliuretanową » Nowoczesne izolowanie pianą poliuretanową »

Zanim zaczniesz budowę, zrób ekspertyzę »

Zanim zaczniesz budowę, zrób ekspertyzę » Zanim zaczniesz budowę, zrób ekspertyzę »

Panele grzewcze do ścian i sufitów »

Panele grzewcze do ścian i sufitów » Panele grzewcze do ścian i sufitów »

Płynne membrany do uszczelniania dachów »

Płynne membrany do uszczelniania dachów » Płynne membrany do uszczelniania dachów »

Termomodernizacja na krokwiach dachowych »

Termomodernizacja na krokwiach dachowych » Termomodernizacja na krokwiach dachowych »

Podpowiadamy, jak wybrać system ociepleń

Podpowiadamy, jak wybrać system ociepleń Podpowiadamy, jak wybrać system ociepleń

Uszczelnianie fundamentów »

Uszczelnianie fundamentów » Uszczelnianie fundamentów »

Prawidłowe wykonanie elewacji w systemie ETICS to jakość, żywotność i estetyka »

Prawidłowe wykonanie elewacji w systemie ETICS to jakość, żywotność i estetyka » Prawidłowe wykonanie elewacji w systemie ETICS to jakość, żywotność i estetyka »

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Portal Budowlany - Izolacje.com.pl

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.izolacje.com.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.izolacje.com.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.