Kingspan na rynku nowoczesnych fasad
Michał Pieczyski, Dyrektor Zarządzający Kingspan Fasady, fot. J. Guzal
Michał Pieczyski, Dyrektor Zarządzający Kingspan Fasady, o kierunku rozwoju rozwiązań fasadowych oraz specyfice rynku fasadowego w Polsce.
Zobacz także
M.B. Market Ltd. Sp. z o.o. Czy piana poliuretanowa jest palna?
W artykule chcielibyśmy przyjrzeć się bliżej temu aspektowi i rozwiać wszelkie wątpliwości na temat palności pian poliuretanowych.
W artykule chcielibyśmy przyjrzeć się bliżej temu aspektowi i rozwiać wszelkie wątpliwości na temat palności pian poliuretanowych.
Ultrapur Sp. z o.o. Pianka poliuretanowa a szczelność budynku
Wielu inwestorów, wybierając materiał do ocieplenia domu, kieruje się głównie parametrem lambda, czyli wartością współczynnika przewodzenia ciepła. Jest on jedynym zestandaryzowanym współczynnikiem, który...
Wielu inwestorów, wybierając materiał do ocieplenia domu, kieruje się głównie parametrem lambda, czyli wartością współczynnika przewodzenia ciepła. Jest on jedynym zestandaryzowanym współczynnikiem, który określa właściwości izolacyjne materiału. Jednocześnie jest współczynnikiem wysoce niedoskonałym – określa, jak dany materiał może opierać się utracie ciepła poprzez przewodzenie.
Rockwool Polska Termomodernizacja domu – na czym polega i jak ją zaplanować?
Termomodernizacja to szereg działań mających na celu poprawę energochłonności Twojego domu. Niezależnie od zakresu inwestycji, kluczowa dla osiągnięcia spodziewanych efektów jest kolejność prac. Najpierw...
Termomodernizacja to szereg działań mających na celu poprawę energochłonności Twojego domu. Niezależnie od zakresu inwestycji, kluczowa dla osiągnięcia spodziewanych efektów jest kolejność prac. Najpierw należy docieplić ściany i dach, aby ograniczyć zużycie energii, a dopiero potem zmodernizować system grzewczy. Dzięki kompleksowej termomodernizacji domu prawidłowo wykonanej znacznie zmniejszysz koszty utrzymania budynku.
Nasza rozmowa będzie zapewne dotyczyła tylko części rynku, na jakim działa firma Kingspan, dlatego proszę na wstępie o krótką prezentację profilu działalności tego koncernu.
Grupa Kingspan jest światowym liderem w dziedzinie nowoczesnych, zaawansowanych rozwiązań izolacyjnych oraz elewacyjnych w budownictwie. Naszą misją jest dalszy rozwój biznesu, ale w sposób zrównoważony, tak aby w możliwie najkrótszym czasie budownictwo stało się sektorem o zerowej emisji dwutlenku węgla netto.
Grupa Kingspan podzielona jest na pięć jednostek biznesowych: Płyty Warstwowe, Izolacje Budowlane, Light & Air, Data & Flooring oraz Water & Energy. Każda z tych jednostek oferuje szeroki portfel produktów i rozwiązań, takich jak szeroko rozumiane materiały izolacyjne, rozwiązania do wykorzystania światła dziennego, systemy odprowadzania dymu i ciepła, systemy pomieszczeń czystych, systemy do gromadzenia wody opadowej i zarządzania ściekami i wiele innych. W ramach Kingspan Fasady oferujemy architektoniczne systemy elewacyjne. Jak łatwo zauważyć, oferujemy kompleksowe rozwiązania niezbędne do funkcjonowania nowoczesnych budynków.
Kingspan Fasady jest częścią dywizji Kingspan Płyty Warstwowe, ale stanowi oddzielną jednostkę biznesową. Dzięki połączeniu wiedzy eksperckiej z obszarów budownictwa i systemów elewacyjnych oraz doświadczenia i możliwości całej Grupy, jako Kingspan Fasady oferujemy naszym klientom kompleksowy portfel produktów i usług w zakresie zaawansowanych rozwiązań do przegród zewnętrznych budynków, odpowiednich do różnorodnych zastosowań i stylów architektonicznych.
Oferta produktowa Kingspan Fasady obejmuje między innymi modułowe systemy elewacyjne Evolution oraz Matrix. Stanowią one nowoczesną alternatywę dla typowych fasad wentylowanych, oferując przy tym wiele korzyści wnikających z zastosowania prefabrykowanych rozwiązań ze zintegrowanym rdzeniem izolacyjnym.
Nasza oferta to także Dri-Design – nowoczesny system kaset aluminiowych, który daje niemal nieograniczone możliwości tworzenia form architektonicznych przez zastosowanie elementów przestrzennych i perforowanych.
Warto także wspomnieć o systemie Karrier, czyli konstrukcyjnych płytach warstwowych zaprojektowanych i certyfikowanych, aby przenosić obciążenia od zewnętrznych okładzin.
Jak Państwa działalność biznesowa rozwija się na przestrzeni ostatnich lat?
Jako Kingspan Fasady jesteśmy w dalszym ciągu relatywnie młodym biznesem. Fakt, że jesteśmy częścią dużego koncernu, niesie za sobą wiele korzyści, ale są też ograniczenia. Kingspan jest w ogólnej świadomości klientów postrzegany jako marka kojarzona z budownictwem przemysłowym. Oferta produktowa Kingspan Fasady nie wpisuje się w ten wizerunek. Systemy Dri-Design, Evolution czy Matrix to rozwiązania elewacyjne z segmentu premium. Kluczowym rynkiem, do którego kierujemy nasze rozwiązania, jest szeroko rozumiane budownictwo komercyjne.
Wyzwaniem, z którym się mierzymy obecnie, to budowa świadomości marki i zmiana nawyków projektowych. Chcemy pokazać naszym klientom, że zastosowanie prefabrykowanych rozwiązań niesie ze sobą wiele korzyści i może mieć pozytywny wpływ na cały proces budowlany. Aby w pełni wykorzystać wszystkie zalety naszych produktów, dobrze jest, jeśli jesteśmy zaangażowani w projekt już w jego początkowej fazie. To bardzo ważne, ponieważ nasza praca opiera się na bliskiej współpracy z inwestorami i projektantami. Pokazujemy klientom, że zamierzony efekt można uzyskać przy niższych nakładach finansowych i w krótszym czasie. Po prostu łatwiej.
Kingspan Fasady to nie tylko sprzedaż samych produktów, ale także profesjonalne doradztwo wraz z pełnym wsparciem technicznym na każdym etapie realizacji inwestycji. Z sukcesem stawiamy czoła powyższym wyzwaniom – rok do roku notujemy wzrosty sprzedaży i możemy pochwalić się coraz większą bazą projektów referencyjnych.
Działają Państwo na rynku fasad, gdzie oprócz technologii fasad wentylowanych mamy potężną siłę w postaci systemów ociepleń, które dominują w otaczającej nas przestrzeni. Gdzie dziś docierają Państwa rozwiązania?
Polski rynek fasadowy jest bardzo rozproszony. Na rynku obecnych jest kilkudziesięciu producentów oferujących swoje produkty. Patrząc na wolumen sprzedaży, w dalszym ciągu największą popularnością cieszy się metoda ETICS.
Moim zdaniem związane jest to głównie z kryterium ceny, które jest jednym z najważniejszych przy podejmowaniu decyzji zakupowych przez klientów. Rzadko kiedy analizowany jest całkowity koszt elewacji w perspektywie wielu lat użytkowania budynku. W przypadku metody ETICS niestety już po kilku pierwszych latach elewacja traci pierwotne walory wizualne, a ich przywrócenie wiąże się z bardzo kosztownym remontem. W przypadku naszych rozwiązań elewacyjnych koszty konserwacji są minimalne, a produkty nie podlegają szybkiemu starzeniu.
Moim zdaniem w najbliższych latach znaczenie metody ETICS będzie malało. Będzie to związane ze wzrostem kosztów pracy i trudnością w dostępie do wykwalifikowanej siły roboczej. Nie bez znaczenia będą również wzrastające wymagania inwestorów w stosunku do estetyki budynków.
Jak już wspomniałem, segment rynku, na którym jesteśmy obecni, to budownictwo komercyjne. Nasze produkty świetnie wpisują się w projekty biurowe, szeroko rozumiany segment retail, salony samochodowe i wiele innych. Drugim segmentem rynku, w którym coraz bardziej zaznaczamy swoją obecność, to obiekty użyteczności publicznej.
Co w codziennej pracy – z Pana punktu widzenia – jest najtrudniejszym wyzwaniem? Czy jest to kontakt z projektantem czy raczej kwestia technologii lub innych okoliczności rynkowych?
Od roku żyjemy w nowej rzeczywistości covidowej, na którą nikt nie mógł się przygotować. Myślę, że największym wyzwaniem dla nas wszystkich jest szybka adaptacja do nowych warunków prowadzenia biznesu. Działalność naszej firmy w głównej mierze skupia się na promocji naszych rozwiązań i budowaniu świadomości naszych produktów wśród inwestorów, architektów i generalnych wykonawców. Pandemia utrudniła nam kontakt z naszymi partnerami i klientami oraz wymusiła nowy model pracy. Myślę, że cały zespół Kingspan Fasady zdał ten egzamin i wykazał się umiejętnością szybkiej adaptacji do nowych warunków.
Gdzie w Pana ocenie jest pole do rozwoju dla współczesnych fasad? Czy są to izolacje? A może to kwestia trwałości tych rozwiązań?
Moim zdaniem przyszłość budownictwa, w tym rozwój współczesnych rozwiązań fasadowych, związana będzie z szeroko rozumianym budownictwem ekologicznym. Już teraz widzimy trendy w podnoszeniu efektywności energetycznej budynków, co wymusza poszukiwanie nowych materiałów budowlanych o lepszym współczynniku przenikania ciepła, lżejszych i wytworzonych przy mniejszym zużyciu energii. Na tym polu grupa Kingspan jest pionierem, wprowadzając na rynek nowy materiał izolacyjny Quadcore o bardzo niskim współczynniku przewodzenia ciepła, do produkcji którego używamy materiały pochodzące z recyklingu plastikowych butelek wydobytych z oceanów. W tym celu nawiązaliśmy współpracę z fundacją ECOALF.
Kolejnym obszarem, który będzie niezwykle istotnym czynnikiem sukcesu w naszej branży, jest szeroko rozumiana digitalizacja i automatyzacja. Chodzi tutaj zarówno o procesy produkcyjne, związane z projektowaniem rozwiązań, jak i proces komunikacji z obecnymi oraz przyszłymi klientami we wszystkich punktach styku. Pozwolą one przenieść cały obszar kontaktu i współpracy z klientami na zupełnie nowy poziom jakości. Żyjemy w czasach, w których klient na każde zadane pytanie oczekuje precyzyjnej, eksperckiej i wyczerpującej odpowiedzi, udzielonej możliwie najszybciej. Realizujemy obecnie kilka projektów, których celem jest przygotowanie naszej organizacji do efektywnego funkcjonowania w takiej właśnie rzeczywistości.
Wszyscy widzimy, jak w coraz większym stopniu kwestie ekologii oddziałują na to, co robimy w budownictwie. Myślę, że w technologiach fasadowych można sobie wyobrazić wiele rozwiązań korzystających z tego, co daje nam natura, poprzez na przykład pozyskiwanie energii słonecznej.
Jako organizacja działająca w skali globalnej mamy świadomość, jak trudnym i ważnym wyzwaniem dla przyszłości naszej planety jest globalne ocieplenie. Mając świadomość skali zmian, które potrzebne są, aby spowolnić albo powstrzymać ten proces, w 2020 roku uruchomiliśmy 10-letni program Planet Passionate.
W ramach tego programu chcemy znacząco zwiększyć udział wykorzystywanej przez nas energii odnawialnej, zredukować ilość dwutlenku węgla emitowanego przez naszych głownych dostawców, wykorzystywać w naszych procesach produkcyjnych butelki PET pozyskane z oceanów oraz ograniczyć do zera ilość odpadów kierowanych na wysypiska śmieci.
Przy okazji ekologii i potrzeb z tym związanych rodzi się konieczność modernizacji wielu budynków. Czy jest to okoliczność, która może pomóc Państwu w rozwoju i czy w związku z tym mają Państwo w ofercie rozwiązania do modernizacji obiektów budowlanych?
W aglomeracjach miejskich mamy coraz mniejszą podaż nowych terenów, na których możemy budować. Duża część istniejących budynków nie spełnia aktualnych norm i konieczna jest ich modernizacja. W swojej ofercie mamy systemy elewacyjne Evolution oraz Matrix, które świetnie wpisują się w ten trend. Oba produkty mają rdzeń izolacyjny zintegrowany z okładziną zewnętrzną. Są samonośne, a ich wielkość osiąga nawet 6 m. Pozwala to na montaż elementów do istniejącej konstrukcji.
Nasze produkty spełniają wszystkie wymagania, które są stawiane przegrodzie zewnętrznej budynku, czyli akustyczne, termiczne i ogniowe. Jesteśmy w stanie zaoferować inwestorowi ciekawy efekt wizualny przy minimalnym nakładzie pracy i minimalnej ingerencji w konstrukcję główną budynku.
W coraz większym stopniu w proces projektowania angażujemy zaawansowane programy komputerowe, które dają możliwość modelowania i wizualizacji obiektów w fazie ich tworzenia. Czy w codziennej pracy odczuwają Państwo większe zapotrzebowanie na tego typu rozwiązania?
Branża budowlana długo opierała się przed wpływem nowoczesnych technologii. Poziom cyfryzacji z porównaniu z innymi branżami jest w tym sektorze stosunkowo niewielki. Transformacja cyfrowa staje się jednak przewagą konkurencyjną także w tej branży i jest nieuchronna. Dobrym przykładem jest tutaj koncepcja modelowania BIM.
Modelowanie 3D staje się standardem, dlatego wszystkie nasze produkty posiadają biblioteki zarówno Revit, jak i Archicad. Jest to kolejna płaszczyzna, na której oferujemy wsparcie przy realizowanych wspólnie z naszymi klientami projektach.
Na koniec chciałbym zapytać o Państwa plany na najbliższe miesiące. Czy planują Państwo jakieś nowości rynkowe lub nowe przedsięwzięcia?
Na tę chwilę nie chciałbym zdradzać za wiele, ale jest kilka ciekawych projektów, nad którymi pracujemy. Jesteśmy liderem na rynku, firmą, która innowacje ma w swoim DNA. Z ekscytacją patrzę w przyszłość i na pewno nie raz zaskoczymy rynek. O wszystkim poinformujemy w swoim czasie.
Z ciekawostek, w najbliższych tygodniach uruchomimy aplikację mobilną, w oparciu o którą zbudujemy zupełnie nowy kanał komunikacji z naszymi obecnymi i potencjalnymi klientami.
Planujemy także wprowadzenie do naszej oferty produktowej naszego wiodącego materiału izolacyjnego QuadCore. Jest to prawdziwie rewolucyjny, opracowany przez Grupę Kingspan, materiał, którego parametry izolacyjne są o 20% lepsze od innych porównywalnych materiałów. Dodatkowo, QuadCore zachowuje swoje właściwości izolacyjne przez 40 lat.
Na chwilę obecną mamy naprawdę atrakcyjny asortyment, który – mam nadzieję – już w normalnych warunkach rynkowych będziemy mogli z powodzeniem oferować naszym klientom.