Izolacje.com.pl

Zaawansowane wyszukiwanie

Uszkodzenia korozyjne betonowego podtorza zlokalizowanego na terenie zakładu przemysłowego

Corrosion damage to concrete trackbed located on an industrial plant site

Widok ogólny badanego toru z płytą podtorza
Fot. archiwum autorów

Widok ogólny badanego toru z płytą podtorza


Fot. archiwum autorów

Przyczyny niszczenia struktury betonu przez substancje ropopochodne są bardzo złożone i do chwili obecnej nie do końca rozpoznane. W artykule przedstawiono propozycję naprawy takich uszkodzeń.

Zobacz także

mgr inż. Jarosław Stankiewicz Przykłady praktycznego zastosowania kruszyw lekkich

Przykłady praktycznego zastosowania kruszyw lekkich Przykłady praktycznego zastosowania kruszyw lekkich

W artykule dotyczącym zastosowania kruszyw lekkich przedstawiono charakterystykę podstawowych parametrów kruszyw lekkich, omówiono zastosowanie betonów lekkich, m.in. w budownictwie drogowym i prefabrykacji...

W artykule dotyczącym zastosowania kruszyw lekkich przedstawiono charakterystykę podstawowych parametrów kruszyw lekkich, omówiono zastosowanie betonów lekkich, m.in. w budownictwie drogowym i prefabrykacji elementów betonowych domów pasywnych.

mgr inż. Wojciech Salik , dr inż. Mariusz Cholewa, dr inż. Karol Plesiński Modelowanie pracy geodrenu zabudowanego w płaszczyźnie poziomej

Modelowanie pracy geodrenu zabudowanego w płaszczyźnie poziomej Modelowanie pracy geodrenu zabudowanego w płaszczyźnie poziomej

Geosyntetykami nazywa się szeroką gamę produktów, głównie z tworzyw sztucznych (polimerycznych), stosowanych najczęściej w budownictwie ziemnym [1]. Materiały pochodzenia chemicznego, które obecnie spełniają...

Geosyntetykami nazywa się szeroką gamę produktów, głównie z tworzyw sztucznych (polimerycznych), stosowanych najczęściej w budownictwie ziemnym [1]. Materiały pochodzenia chemicznego, które obecnie spełniają bardzo istotną rolę w zakresie obniżenia materiało- i transportochłonności w budownictwie inżynieryjnym, wymieniane są obligatoryjnie w specyfikacjach robót.

dr inż. Barbara Słomka-Słupik Zbiorniki na nieczystości płynne. Korozja. Zabezpieczenia

Zbiorniki na nieczystości płynne. Korozja. Zabezpieczenia Zbiorniki na nieczystości płynne. Korozja. Zabezpieczenia

Żelbet nie jest trwałym kompozytem budowlanym. Korozji ulegają zarówno składniki stwardniałego betonu, jak i stal zbrojeniowa. Mimo to jest najczęściej stosowany do budowy zbiorników oczyszczalni ścieków...

Żelbet nie jest trwałym kompozytem budowlanym. Korozji ulegają zarówno składniki stwardniałego betonu, jak i stal zbrojeniowa. Mimo to jest najczęściej stosowany do budowy zbiorników oczyszczalni ścieków i zbiorników na inne ciecze.

Substancje ropopochodne wpływają negatywnie na środowisko naturalne (powodują skażenie terenu [1]), a także mają destrukcyjny wpływ na betonowe elementy konstrukcyjne [2], [3] oraz wykończeniowe obiektów budowlanych. W literaturze definiuje się cztery podstawowe mechanizmy niszczenia betonu:

    • biologiczny,
    • chemiczny,
    • fizyczny,
    • fizykochemiczny.

Najczęściej mechanizmy te występują jednocześnie, jednak ich ilościowy udział w procesie destrukcji betonu jest zróżnicowany.

 

Przeczytaj też o: Wzmacnianiu konstrukcji budowlanych

Dane ogólne

Żelbetowa płyta podtorza dł. 100 m zlokalizowana była na terenie zakładu przemysłowego i wykorzystywana do załadunku i rozładunku materiałów ropopochodnych do cystern kolejowych. Tor kolejowy ułożony był na żelbetowej płycie podtorza. Płyta składa się z trzech elementów:

    • części głównej podtorza,
    • kanału odpływowego
    • oraz tacy ściekowej.

Na RYS. pokazano przekrój poprzeczny.

W okresie minionym żelbetowa płyta podtorza w części środkowej na długości ~40 m (FOT. 1 - zob. zdjęcie główne) poddana została pracom remontowym, polegającym na reprofilacji i zabezpieczeniu górnej powierzchni płyty podtorza zaprawami PCC. Ponadto przeprowadzono odcinkową przebudowę kanału odpływowego i wymieniono uszkodzone koryta betonowe oraz uszkodzone stalowe kraty ściekowe.

Schemat konstrukcji podtorza

RYS. Schemat konstrukcji podtorza; rys.: archiwa autorów

Opis uszkodzeń żelbetowej płyty podtorza

Najbardziej intensywne uszkodzenia występowały w środkowej części podtorza dł. ok. 40 m. W tej części najbardziej uszkodzonym elementem był środkowy fragment płyty znajdujący się między główkami szyn (FOT. 2).

W części głównej podtorza (RYS.) stwierdzono następujące uszkodzenia górnej powierzchni płyty: odspojenia warstwy wyprawy PCC od podłoża, jej spękania, zarysowania oraz nasycenie olejem betonu płyty i wyprawy PCC.

Wykonana ok. 2 lata temu wyprawa naprawcza była intensywnie spękana i nosiła ślady przemrożenia (rysy o charakterze mrozowym).

W wykonanych odkrywkach stwierdzono gromadzenie się pod płytą podtorza cieczy ropopochodnych (przez ich napływanie) pochodzących z rozładunku cystern kolejowych (FOT. 3).

FOT. 2. Tor z płytą podtorza: uszkodzenia części głównej podtorza; fot. : archiwa autorów FOT. 3. Tor z płytą podtorza: odkrywka w środku toru między szynami; fot. : archiwa autorów

Głębokość uszkodzenia warstwy betonu dochodziła do 6 cm, widoczne były pręty zbrojenia konstrukcyjnego.

uszkodzenia kanału odpływowego

FOT. 4. Tor z płytą podtorza: uszkodzenia kanału odpływowego; fot. archiwum autorów.

Kanał odpływowy zlokalizowany wzdłuż toru, znajdujący się między częścią główną podtorza a tacą odpływową (RYS.), był intensywnie zdeformowany.

Beton posiadał rozległe uszkodzenia wzdłuż kratek odpływowych - odcinkowo kanał odpływowy został wymieniony ok. 2 lata temu w ramach prac związanych z reprofilacją podłoża.

Zobacz: Naprawa i ochrona konstrukcji betonowych

Mimo zastosowania systemowych rozwiązań naprawczych (wbudowano żelbetowe, prefabrykowane elementy odwodnienia liniowego) wzdłuż kanału stwierdzono rozszczelnienia styku profili kanału oraz uszkodzenia warstwy wierzchniej betonu (FOT. 4). 

Analiza stanu technicznego podtorza w aspekcie zakresu jego uszkodzeń

W uproszczeniu mechanizm biologicznego i chemicznego niszczenia (korozji) betonu polega na destrukcyjnym działaniu kwasów i bakterii. Często oba mechanizmy opisuje się łącznie z uwagi na ich równoczesne występowanie.

  • W zaolejonym betonie w obecności wody rozwijają się bakterie (tlenowe i beztlenowe), wytwarzane są kwasy organiczne i siarkowodór oraz zmniejsza się pH wody.
  • W zaolejonym betonie spada wytrzymałość w porównaniu ze stanem przed zaolejeniem – występuje zjawisko tzw. rozmiękczenia betonu, a długoterminowe oddziaływanie kwasów organicznych skutkuje spadkiem masy betonu w wyniku rozpuszczenia spoiwa cementowego i zwiększenia jego porowatości.
  • W wyniku rozpuszczania spoiwa trwałość betonu istotnie spada. Spadek wytrzymałości betonu zależy od rodzaju oleju oraz czasu ekspozycji betonu na zaolejenie [4].
  • Fizyczny i fizykochemiczny mechanizm niszczenia (korozji) betonu, który miał miejsce w analizowanym przypadku podtorza, związany jest z niszczeniem struktury betonu przez zamarzającą wodę zlokalizowaną w porach betonu. Zmiana ciśnienia porowego prowadzi do powstania w betonie mikrorys, które z upływem czasu prowadzą do powstania makrorys i zniszczenia struktury betonu.
  • W celu przedłużenia trwałości betonu narażonego na działanie produktów ropopochodnych konieczne jest stosowanie ochrony minerałowo-strukturalnej, powierzchniowej, a także strukturalnej.
  • Na powierzchni betonu konieczne jest stosowanie wielowarstwowej powłoki zewnętrznej, np. z żywic epoksydowych, akrylowych, alkilowych, winylowych, farb chlorokauczukowych lub olejno-żywicznych.

Istotnym parametrem mającym wpływ na trwałość i skuteczność ochrony jest grubość tych powłok, która powinna być uzależniona od przewidywanych czynników mechanicznych i zaleca się, aby nie była mniejsza niż 0,15-0,20 mm dla elementów o niewielkim obciążeniu mechanicznym i >  3,0 mm dla elementów narażonych na duże obciążenie mechaniczne.

Zobacz wyniki: Badań elektrochemicznych stali zbrojeniowej chronionej powłoką cynkową w kontakcie z cieczą porową betonu

Skuteczność napraw powierzchniowych (np. zaprawami typu PCC) w istotnym stopniu zależy od przyczepności wybranego systemu naprawczego (żywicy) do podłoża (betonu).

W opisanym przypadku podtorza na podstawie wykonanych badań gruntowych stwierdzono nasycenie gruntu produktami ropopochodnymi. Grunt mimo zanieczyszczenia nie uległ rozmiękczeniu.

Jednorodność betonu w wykonanych odkrywkach była dostateczna do wykonania napraw powierzchniowych - beton miał zwartą strukturę. Również na powierzchni betonu, po usunięciu uszkodzonej warstwy wyprawy PCC, nie stwierdzono raków oraz kawern (FOT. 5 i FOT. 6). Maksymalna głębokość uszkodzonego betonu wynosiła 6 cm.

FOT. 5. Tor z płytą podtorza: odkrywka – otwór kontrolny; fot. archiwum autorów. FOT. 6. Tor z płytą podtorza: wnętrze otworu kontrolnego; fot. archiwum autorów.

Bezpośrednią przyczyną występujących uszkodzeń żelbetowej konstrukcji podtorza, w tym warstwy zaprawy naprawczej PCC, była niska jakość wykonanych robót oraz zastosowanie materiałów niekompatybilnych do agresywnego środowiska eksploatacji (czynnikami oddziaływującymi na beton). Zastosowane materiały naprawcze nie zapewniły projektowanej trwałości i odporności betonu podtorza.

Proponowana metoda naprawy

Ze względu na zakres występujących uszkodzeń prace remontowe należało przeprowadzić w systemie etapowym.

Etap 1 (do realizacji w trybie pilnym) obejmował:

      • doraźne usuniecie luźnych fragmentów wyprawy PCC oraz betonu;
      • wykonanie początkowego pomiaru geodezyjnego prostoliniowości i nachylenia szyn toru oraz prowadzenie w regularnych odstępach czasu kontrolnych pomiarów geodezyjnych podtorza. Zalecono wykonywanie pomiarów geodezyjnych w odstępach co 4 tygodnie w okresie zimowym oraz w odstępach co 2 tygodnie w okresie wiosenno-letnim. Podczas pomiarów szczególną uwagę należało zwrócić na pomiar liniowości, pionowości i nachylenia główek szyn względem siebie;
      • podział podtorza na działki robocze oraz wykonanie prac obejmujących:
        - zmycie wodą pod ciśnieniem zawierającą detergenty,
        - zagruntowanie umytej powierzchni betonu: na matowo-wilgotny beton nałożenie warstwy szczepnej z żywicy epoksydowej przeznaczonej na zaolejone posadzki i posypanie jej piaskiem kwarcowym (wyżarzonym ogniowo),
        - wykonanie warstwy buforowej z żywicy epoksydowej i posypanie jej piaskiem kwarcowym,
        - reprofilacje górnej powierzchni zaprawą szpachlową na bazie żywicy epoksydowej zmieszanej z kruszywem kwarcowym,
        - nałożenie warstwy nośnej z żywicy odpornej na działanie produktów ropopochodnych.

Równolegle z pracami związanymi z wykonywaniem warstw szczepnej, buforowej oraz szpachlowej należało prowadzić prace związane z naprawą dylatacji.

Etap 2 (do docelowej realizacji podczas przestoju technologicznego) obejmował przebudowę głównej części podtorza oraz tacy ściekowej w oparciu o systemowe prefabrykaty z polimerobetonu odpornego na działanie cieczy ropopochodnych.

Jaki jest: Wpływ warunków dojrzewania na wytrzymałość zmęczeniową betonu rozciąganego

W nowo projektowanym układzie warstw podtorza należało zaprojektować poziomą izolację przeciwwilgociową, spełniającą jednocześnie rolę izolacji przeciwolejowej, ułożoną na warstwie podbudowy z chudego betonu klasy B15 (C12/15). Jako materiał do wykonania izolacji zalecono zastosowanie np. folii olejo- i bitumoochronnej gr. min. 2 mm.

Wnioski

Żelbetowa płyta podtorza narażona na długotrwały okres ekspozycji cieczy ropopochodnych (olej napędowy, benzynę, olej rzepakowy, alkohol, estry kwasów tłuszczowych), pomimo wykonanej naprawy, uległa szybkiej destrukcji.

Bezpośrednią przyczyną występujących uszkodzeń był długoletni okres eksploatacji i brak prowadzonych regularnie remontów okresowych, jak również brak przeprowadzenia remontu kapitalnego toru i podtorza.

Brak izolacji przeciwwilgociowej (spełniającej jednocześnie rolę izolacji przeciwolejowej) pod płytą skutkował zawilgoceniem betonu wywołanym zjawiskiem podciągania kapilarnego wilgoci z podłoża gruntowego, co przyczyniło się to do zwiększenia zakresu występujących uszkodzeń oraz zanieczyszczenia gruntu.

Literatura

  1. J. Rakowska, "Wpływ środowiska na zachowanie się substancji ropopochodnych w gruncie", monografia pt. "Usuwanie substancji ropopochodnych z dróg i gruntów". Wydawnictwo Centrum Naukowo-Badawczego Ochrony Przeciwpożarowej im. Józefa Tuliszkowskiego-Państwowy Instytut Badawczy, Józefów 2012, s. 20–22.
  2. T. Pużak, "Beton odporny na oddziaływanie paliw ropopochodnych oraz cieczy lekkich", "Budownictwo, Technologie, Architektura", nr 3/2007, s. 60-62.
  3. P. Suchorab, "Wpływ produktów pochodzenia naftowego na cechy fizyczno-mechaniczne betonu" monografia pt. "Usuwanie substancji ropopochodnych z dróg i gruntów", Wydawnictwo Centrum Naukowo-Badawczego Ochrony Przeciwpożarowej im. Józefa Tuliszkowskiego-Państwowy Instytut Badawczy, Józefów 2012, s. 37-44.4. T. Błaszczyński, "Destrukcja betonu pod wpływem produktów ropopochodnych", Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 1995.

Galeria zdjęć

Tytuł
przejdź do galerii

Komentarze

  • levy726 levy726, 20.08.2017r., 20:21:35 Chyba w takiej sytuacji powinni wkroczyć geolodzy i geotechnicy i porządnie sprawdzić grunt, prawda?

Powiązane

dr inż. Barbara Słomka-Słupik Zbiorniki na nieczystości płynne. Korozja. Zabezpieczenia

Zbiorniki na nieczystości płynne. Korozja. Zabezpieczenia Zbiorniki na nieczystości płynne. Korozja. Zabezpieczenia

Żelbet nie jest trwałym kompozytem budowlanym. Korozji ulegają zarówno składniki stwardniałego betonu, jak i stal zbrojeniowa. Mimo to jest najczęściej stosowany do budowy zbiorników oczyszczalni ścieków...

Żelbet nie jest trwałym kompozytem budowlanym. Korozji ulegają zarówno składniki stwardniałego betonu, jak i stal zbrojeniowa. Mimo to jest najczęściej stosowany do budowy zbiorników oczyszczalni ścieków i zbiorników na inne ciecze.

mgr inż. Tomasz Majewski, dr hab. inż. Maciej Niedostatkiewicz, prof. uczelni Naprawa posadzki betonowej w hali produkcyjnej

Naprawa posadzki betonowej w hali produkcyjnej Naprawa posadzki betonowej w hali produkcyjnej

Autorzy przedstawiają procedury i szczegóły rozwiązań technicznych zastosowanych podczas remontu silnie zaolejonej posadzki znajdującej się w hali produkcyjnej, a także opisują charakterystykę analizowanej...

Autorzy przedstawiają procedury i szczegóły rozwiązań technicznych zastosowanych podczas remontu silnie zaolejonej posadzki znajdującej się w hali produkcyjnej, a także opisują charakterystykę analizowanej posadzki oraz zakres i sposób prowadzenia prac naprawczych.

inż. Izabela Dziedzic-Polańska Fibrobeton – kompozyt cementowy do zadań specjalnych

Fibrobeton – kompozyt cementowy do zadań specjalnych Fibrobeton – kompozyt cementowy do zadań specjalnych

Beton jest najczęściej używanym materiałem budowlanym na świecie i jest stosowany w prawie każdym typie konstrukcji. Beton jest niezbędnym materiałem budowlanym ze względu na swoją trwałość, wytrzymałość...

Beton jest najczęściej używanym materiałem budowlanym na świecie i jest stosowany w prawie każdym typie konstrukcji. Beton jest niezbędnym materiałem budowlanym ze względu na swoją trwałość, wytrzymałość i wyjątkową długowieczność. Może wytrzymać naprężenia ściskające i rozciągające oraz trudne warunki pogodowe bez uszczerbku dla stabilności architektonicznej. Wytrzymałość betonu na ściskanie w połączeniu z wytrzymałością materiału wzmacniającego na rozciąganie poprawia ogólną jego trwałość. Beton...

prof. dr hab. inż. Łukasz Drobiec, mgr inż. Krzysztof Grzyb, mgr inż. Julia Blazy, mgr inż. Jakub Zając Rola metod diagnostycznych w ocenie wytrzymałości betonu na przykładzie budynku zabytkowego

Rola metod diagnostycznych w ocenie wytrzymałości betonu na przykładzie budynku zabytkowego Rola metod diagnostycznych w ocenie wytrzymałości betonu na przykładzie budynku zabytkowego

W analizie stanu technicznego budynków, a w szczególności obiektów zabytkowych, pomocne są badania nieniszczące i mało niszczące. W celu określenia nieciągłości struktury i wytrzymałości materiałów stosuje...

W analizie stanu technicznego budynków, a w szczególności obiektów zabytkowych, pomocne są badania nieniszczące i mało niszczące. W celu określenia nieciągłości struktury i wytrzymałości materiałów stosuje się często metody radarowe, ultradźwiękowe i penetrometryczne [1–6].

Materiały prasowe news Śruba do betonu marki fischer – właściwości i zastosowanie

Śruba do betonu marki fischer – właściwości i zastosowanie Śruba do betonu marki fischer –  właściwości i zastosowanie

Śruba fischer ULTRACUT FBS II, pod względem nośności i wytrzymałości, może śmiało konkurować z każdą kotwą chemiczną, a jej zastosowanie pozwala skrócić czas wiązania. Dodatkowo produkt zapewnia bezpieczne...

Śruba fischer ULTRACUT FBS II, pod względem nośności i wytrzymałości, może śmiało konkurować z każdą kotwą chemiczną, a jej zastosowanie pozwala skrócić czas wiązania. Dodatkowo produkt zapewnia bezpieczne mocowanie oraz komfortowy montaż, a geometria gwintu umożliwia pewne wcinanie się śruby w podłoże. Poznaj wszystkie cechy śruby ULTRACUT FBS II i dowiedz się,, gdzie można ją stosować.

Janusz Banera Zarządzanie ryzykiem w branży budowlanej

Zarządzanie ryzykiem w branży budowlanej Zarządzanie ryzykiem w branży budowlanej

Podczas realizacji projektów renowacji zbiorników w oczyszczalniach ścieków występuje bardzo dużo różnych czynników, których wpływ wywołuje określone skutki dla trzech kolejnych parametrów efektywności...

Podczas realizacji projektów renowacji zbiorników w oczyszczalniach ścieków występuje bardzo dużo różnych czynników, których wpływ wywołuje określone skutki dla trzech kolejnych parametrów efektywności inwestycji. Tymi parametrami są koszty projektu, czas realizacji inwestycji i jakość wykonanych prac, która determinuje trwałość przeprowadzonej renowacji.

Materiały prasowe news Konferencja Dni Betonu 2021

Konferencja Dni Betonu 2021 Konferencja Dni Betonu 2021

Do historii przeszła już XI Konferencja Dni Betonu, która w dniach 11–13 października 2021 r. odbyła się w Wiśle. Organizatorem tego cyklicznego wydarzenia jest Stowarzyszenie Producentów Cementu.

Do historii przeszła już XI Konferencja Dni Betonu, która w dniach 11–13 października 2021 r. odbyła się w Wiśle. Organizatorem tego cyklicznego wydarzenia jest Stowarzyszenie Producentów Cementu.

Materiały prasowe news Zmiana normy dla betonu towarowego

Zmiana normy dla betonu towarowego Zmiana normy dla betonu towarowego

16 sierpnia br. opublikowane nowe wydanie Polskiej Normy dla betonu towarowego „PN-EN 206+A2:2021-08 Beton – wymagania, właściwości, produkcja i zgodność”, zastępujące normę PN-EN 206+A1:2016-12.

16 sierpnia br. opublikowane nowe wydanie Polskiej Normy dla betonu towarowego „PN-EN 206+A2:2021-08 Beton – wymagania, właściwości, produkcja i zgodność”, zastępujące normę PN-EN 206+A1:2016-12.

Materiały prasowe news CEMEX Polska wspiera wizję dekarbonizacji polskiego budownictwa

CEMEX Polska wspiera wizję dekarbonizacji polskiego budownictwa CEMEX Polska wspiera wizję dekarbonizacji polskiego budownictwa

CEMEX Polska poparł ścieżkę dekarbonizacji zaprezentowaną w raporcie Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego (PLGBC). Dokument opublikowany na początku czerwca br. zawiera mapę drogową dekarbonizacji...

CEMEX Polska poparł ścieżkę dekarbonizacji zaprezentowaną w raporcie Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego (PLGBC). Dokument opublikowany na początku czerwca br. zawiera mapę drogową dekarbonizacji budownictwa do roku 2050. Raport powstał dzięki wsparciu i współpracy z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju (EBOiR). Udział CEMEX w projekcie potwierdza zaangażowanie firmy we wdrażanie strategii korporacyjnej Future in Action na rzecz przeciwdziałania zmianom klimatycznym.

dr inż. Krzysztof Pogan Szacowanie wytrzymałości na ściskanie betonu elementów wykonanych na budowie

Szacowanie wytrzymałości na ściskanie betonu elementów wykonanych na budowie Szacowanie wytrzymałości na ściskanie betonu elementów wykonanych na budowie

Dynamiczne wykorzystanie betonu nastąpiło w wieku XIX, od momentu opracowania w roku 1824 przez Aspdina technologii sztucznego spoiwa, które nazwał cementem portlandzkim. Dzisiaj pojęcie betonu jest znacznie...

Dynamiczne wykorzystanie betonu nastąpiło w wieku XIX, od momentu opracowania w roku 1824 przez Aspdina technologii sztucznego spoiwa, które nazwał cementem portlandzkim. Dzisiaj pojęcie betonu jest znacznie szersze i uległo wielu modyfikacjom.

Nicola Hariasz Zaprawy naprawcze do betonu

Zaprawy naprawcze do betonu Zaprawy naprawcze do betonu

Wady w konstrukcjach betonowych mogą mieć bardzo różne przyczyny. Mogą to być zniszczenia spowodowane oddziaływaniem naturalnych czynników środowiska zewnętrznego, wadami materiałowymi, błędami projektowymi...

Wady w konstrukcjach betonowych mogą mieć bardzo różne przyczyny. Mogą to być zniszczenia spowodowane oddziaływaniem naturalnych czynników środowiska zewnętrznego, wadami materiałowymi, błędami projektowymi lub wykonawczymi czy eksploatacją konstrukcji.

Materiały prasowe news Beton CEMEX do modernizacji terminala w Świnoujściu

Beton CEMEX do modernizacji terminala w Świnoujściu Beton CEMEX do modernizacji terminala w Świnoujściu

CEMEX dostarcza beton na przebudowę Terminala Promowego w Świnoujściu. Dzięki prowadzonej modernizacji terminal zostanie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Inwestycja jest realizowana...

CEMEX dostarcza beton na przebudowę Terminala Promowego w Świnoujściu. Dzięki prowadzonej modernizacji terminal zostanie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Inwestycja jest realizowana przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, a generalnym wykonawcą inwestycji jest Budimex.

dr hab. inż. Danuta Barnat-Hunek, prof. ucz., mgr inż. Małgorzata Szafraniec Biodegradowalne środki antyadhezyjne do uwalniania wyrobów betonowych z form

Biodegradowalne środki antyadhezyjne do uwalniania wyrobów betonowych z form Biodegradowalne środki antyadhezyjne do uwalniania wyrobów betonowych z form

Beton, oprócz funkcji konstrukcyjnej, ma coraz częściej istotny wpływ na kreowanie wartości architektonicznych obiektów budowlanych. Prefabrykowane elewacje betonowe stają się w Polsce zjawiskiem coraz...

Beton, oprócz funkcji konstrukcyjnej, ma coraz częściej istotny wpływ na kreowanie wartości architektonicznych obiektów budowlanych. Prefabrykowane elewacje betonowe stają się w Polsce zjawiskiem coraz bardziej popularnym. W związku z ciągłym rozwojem budownictwa betonowego, w tym także betonu architektonicznego, pojawia się konieczność używania nowych, coraz lepszych preparatów antyadhezyjnych.

mgr inż. Bartosz Witkowski, prof. dr hab. inż. Krzysztof Schabowicz, mgr inż. Mateusz Moczko Izolacje we współczesnej prefabrykacji betonowej

Izolacje we współczesnej prefabrykacji betonowej Izolacje we współczesnej prefabrykacji betonowej

Idea prefabrykacji w budownictwie sięga czasów rzymskich, kiedy to przy wykorzystaniu wapna, gipsu, wody, kamiennego kruszywa oraz popiołu wulkanicznego produkowano kompozyt przypominający dzisiejszy beton....

Idea prefabrykacji w budownictwie sięga czasów rzymskich, kiedy to przy wykorzystaniu wapna, gipsu, wody, kamiennego kruszywa oraz popiołu wulkanicznego produkowano kompozyt przypominający dzisiejszy beton. Kolejnym krokiem w historii nawiązującym do prefabrykacji było wynalezienie współczesnego betonu z cementu portlandzkiego w 1824 r. i początki stosowania żelbetu do produkcji siatkobetonowych donic [1].

Materiały prasowe news Przemysł cementowy w Polsce na drodze do neutralności klimatycznej

Przemysł cementowy w Polsce na drodze do neutralności klimatycznej Przemysł cementowy w Polsce na drodze do neutralności klimatycznej

Od 2021 roku branża cementowa w Polsce staje przed nowymi wyzwaniami. Właśnie rozpoczęła trzy dekady przemian w dążeniu do osiągnięcia neutralności klimatycznej w 2050 roku. Zmaga się także z problemami,...

Od 2021 roku branża cementowa w Polsce staje przed nowymi wyzwaniami. Właśnie rozpoczęła trzy dekady przemian w dążeniu do osiągnięcia neutralności klimatycznej w 2050 roku. Zmaga się także z problemami, które – oprócz pandemii COVID-19 – występują w otoczeniu biznesowym, m.in. rosnącymi kosztami zakupu uprawnień do emisji CO2, wzrostem cen energii i brakiem ich rekompensat czy rosnącym lawinowo importem cementu do Polski spoza Unii Europejskiej.

prof. dr hab. inż. Łukasz Drobiec, mgr inż. Julia Blazy Badanie właściwości mechanicznych betonu ze zbrojeniem rozproszonym z włókien syntetycznych

Badanie właściwości mechanicznych betonu ze zbrojeniem rozproszonym z włókien syntetycznych Badanie właściwości mechanicznych betonu ze zbrojeniem rozproszonym z włókien syntetycznych

Beton zbrojony włóknami tzw. fibrobeton, otrzymywany jest przez dodanie do mieszanki betonowej włókien stalowych lub niemetalicznych np. syntetycznych.

Beton zbrojony włóknami tzw. fibrobeton, otrzymywany jest przez dodanie do mieszanki betonowej włókien stalowych lub niemetalicznych np. syntetycznych.

dr inż. Marcin Górski, dr inż. Bernard Kotala, mgr inż. Rafał Białozor Rodzaje i właściwości zbrojeń niemetalicznych

Rodzaje i właściwości zbrojeń niemetalicznych Rodzaje i właściwości zbrojeń niemetalicznych

Kompozyty włókniste, również w Polsce nazywane z angielskiego FRP (Fibre Reinforced Polymers), śmiało wkroczyły w świat konstrukcji budowlanych na początku lat 90. ubiegłego wieku, głównie w krajach Europy...

Kompozyty włókniste, również w Polsce nazywane z angielskiego FRP (Fibre Reinforced Polymers), śmiało wkroczyły w świat konstrukcji budowlanych na początku lat 90. ubiegłego wieku, głównie w krajach Europy Zachodniej, a także w Japonii, Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Pojawiły się niemal równocześnie dwie grupy produktów – materiały do wzmocnień konstrukcji oraz pręty do zbrojenia betonu.

Materiały prasowe news Wpływ przemysłu cementowego na polską gospodarkę

Wpływ przemysłu cementowego na polską gospodarkę Wpływ przemysłu cementowego na polską gospodarkę

Przemysł cementowy, zrzeszony w Stowarzyszeniu Producentów Cementu obchodzącym w 2020 r. 30-lecie swojej działalności, stanowi jeden z kluczowych filarów polskiej gospodarki. Polska jest trzecim w Europie...

Przemysł cementowy, zrzeszony w Stowarzyszeniu Producentów Cementu obchodzącym w 2020 r. 30-lecie swojej działalności, stanowi jeden z kluczowych filarów polskiej gospodarki. Polska jest trzecim w Europie producentem cementu, a ten sektor zapewnia łączną wartość dodaną dla gospodarek lokalnych oraz sektora finansów publicznych na poziomie 3,8 miliarda złotych w skali roku.

Materiały prasowe news Beton na drogach to dobre rozwiązanie

Beton na drogach to dobre rozwiązanie Beton na drogach to dobre rozwiązanie

Prawie 60% kierowców w Polsce dobrze ocenia rosnącą liczbę budowanych dróg o nawierzchniach betonowych w sieci autostrad i dróg krajowych, a prawie 50% – w sieci dróg samorządowych – tak wynika z badania...

Prawie 60% kierowców w Polsce dobrze ocenia rosnącą liczbę budowanych dróg o nawierzchniach betonowych w sieci autostrad i dróg krajowych, a prawie 50% – w sieci dróg samorządowych – tak wynika z badania przeprowadzonego w lipcu 2020 r. przez firmy ARC Rynek i Opinia oraz Data Tribe. Blisko 40% użytkowników dróg wskazało, że przy wyborze rodzaju nawierzchni drogi, najważniejsze dla administracji poza ceną, powinno być obciążenie ruchem.

dr inż. Marek Jabłoński, dr hab. inż. Marcin Koniorczyk Gęstość materiału a izolacyjność akustyczna przegród betonowych – analiza statystyczna

Gęstość materiału a izolacyjność akustyczna przegród betonowych – analiza statystyczna Gęstość materiału a izolacyjność akustyczna przegród betonowych – analiza statystyczna

Jednym z istotnych zagadnień dotyczących izolacyjności od dźwięków powietrznych, które należy uwzględnić przy projektowaniu, jest dobór rozwiązań materiałowo­‑konstrukcyjnych przegród wewnętrznych zapewniający...

Jednym z istotnych zagadnień dotyczących izolacyjności od dźwięków powietrznych, które należy uwzględnić przy projektowaniu, jest dobór rozwiązań materiałowo­‑konstrukcyjnych przegród wewnętrznych zapewniający uzyskanie wymaganej izolacyjności akustycznej między pomieszczeniami.

Materiały prasowe news Wartość rynku wyrobów betonowych w Polsce do 2022 r.

Wartość rynku wyrobów betonowych w Polsce do 2022 r. Wartość rynku wyrobów betonowych w Polsce do 2022 r.

Jak wynika z najnowszego raportu firmy badawczej Spectis „Rynek wyrobów betonowych w Polsce 2020–2025”, pomimo obserwowanego spowolnienia aktywności w budownictwie, producenci wyrobów betonowych powinni...

Jak wynika z najnowszego raportu firmy badawczej Spectis „Rynek wyrobów betonowych w Polsce 2020–2025”, pomimo obserwowanego spowolnienia aktywności w budownictwie, producenci wyrobów betonowych powinni utrzymać ubiegłoroczną wartość przychodów na poziomie nieco ponad 9 mld zł.

Materiały prasowe news Innowacyjna technologia Lafarge poprawi wydajność farm wiatrowych

Innowacyjna technologia Lafarge poprawi wydajność farm wiatrowych Innowacyjna technologia Lafarge poprawi wydajność farm wiatrowych

Pionierska technologia LafargeHolcim wykorzystuje specjalnie zaprojektowany beton w druku 3D do konstrukcji wież turbin wiatrowych nawet 2,5 raza wyższych niż obecnie stosowane. Docelowo mogą one sięgać...

Pionierska technologia LafargeHolcim wykorzystuje specjalnie zaprojektowany beton w druku 3D do konstrukcji wież turbin wiatrowych nawet 2,5 raza wyższych niż obecnie stosowane. Docelowo mogą one sięgać 150–200 m, wychwytywać silniejsze wiatry, a ich wydajność będzie większa o ⅓ od standardowych turbin. Produkcja betonowych elementów turbin może odbywać się bezpośrednio na placu budowy, co niweluje koszty ich transportu. Projekt jest realizowany we współpracy z COBOD (liderem na rynku drukarek 3D...

Materiały prasowe news Nowa Fuga Ceramiczna Atlas

Nowa Fuga Ceramiczna Atlas Nowa Fuga Ceramiczna Atlas

Elastyczność, plamoodporność, odporność na szorowanie i wielokrotne zmywanie oraz bogata paleta barw (aż 40 kolorów) – takie właściwości ma nowa Fuga Ceramiczna firmy Atlas. Odpowiada potrzebom wykonawców,...

Elastyczność, plamoodporność, odporność na szorowanie i wielokrotne zmywanie oraz bogata paleta barw (aż 40 kolorów) – takie właściwości ma nowa Fuga Ceramiczna firmy Atlas. Odpowiada potrzebom wykonawców, inwestorów i projektantów.

Materiały prasowe news SPC: Ograniczenie emisji CO2 o ok. 40% do 2030 r.

SPC: Ograniczenie emisji CO2 o ok. 40% do 2030 r. SPC: Ograniczenie emisji CO2 o ok. 40% do 2030 r.

Ograniczenie emisji CO2 o ok. 40% w 2030 r. dla producentów cementu i betonu zakłada Mapa Drogowa przedstawiona 12 maja 2020 r. przez Europejskie Stowarzyszenie Przemysłu Cementowego CEMBUREAU.

Ograniczenie emisji CO2 o ok. 40% w 2030 r. dla producentów cementu i betonu zakłada Mapa Drogowa przedstawiona 12 maja 2020 r. przez Europejskie Stowarzyszenie Przemysłu Cementowego CEMBUREAU.

Wybrane dla Ciebie

Pokrycia ceramiczne na każdy dach »

Pokrycia ceramiczne na każdy dach » Pokrycia ceramiczne na każdy dach »

Oblicz izolacyjność cieplną ścian, podłóg i dachów »

Oblicz izolacyjność cieplną ścian, podłóg i dachów » Oblicz izolacyjność cieplną ścian, podłóg i dachów »

Styropian na wiele sposobów »

Styropian na wiele sposobów » Styropian na wiele sposobów »

Wełna kamienna – izolacja bezpieczna od ognia »

Wełna kamienna – izolacja bezpieczna od ognia » Wełna kamienna – izolacja bezpieczna od ognia »

Nowoczesne izolowanie pianą poliuretanową »

Nowoczesne izolowanie pianą poliuretanową » Nowoczesne izolowanie pianą poliuretanową »

Zanim zaczniesz budowę, zrób ekspertyzę »

Zanim zaczniesz budowę, zrób ekspertyzę » Zanim zaczniesz budowę, zrób ekspertyzę »

Panele grzewcze do ścian i sufitów »

Panele grzewcze do ścian i sufitów » Panele grzewcze do ścian i sufitów »

Płynne membrany do uszczelniania dachów »

Płynne membrany do uszczelniania dachów » Płynne membrany do uszczelniania dachów »

Termomodernizacja na krokwiach dachowych »

Termomodernizacja na krokwiach dachowych » Termomodernizacja na krokwiach dachowych »

Podpowiadamy, jak wybrać system ociepleń

Podpowiadamy, jak wybrać system ociepleń Podpowiadamy, jak wybrać system ociepleń

Uszczelnianie fundamentów »

Uszczelnianie fundamentów » Uszczelnianie fundamentów »

Prawidłowe wykonanie elewacji w systemie ETICS to jakość, żywotność i estetyka »

Prawidłowe wykonanie elewacji w systemie ETICS to jakość, żywotność i estetyka » Prawidłowe wykonanie elewacji w systemie ETICS to jakość, żywotność i estetyka »

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Portal Budowlany - Izolacje.com.pl

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.izolacje.com.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.izolacje.com.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.