Schomburg Polska: jakość, bezpieczeństwo i ochrona środowiska to nasze priorytety
Andrej Tschalenko, wiceprezes Schomburg Polska, fot. Schomburg
O wyzwaniach stojących przed branżą budowlaną oraz planach inwestycyjnych firmy mówi Andrej Tschalenko, wiceprezes firmy Schomburg Polska.
Zobacz także
Redakcja miesięcznika IZOLACJE SIPUR: Branża poliuretanowa w Polsce – wyzwania i perspektywy
Od jakich czynników zależy dalszy rozwój branży poliuretanowej w Polsce? O poszerzaniu zakresu zastosowania poliuretanu oraz o nowych technologiach mówi Maciej Kubanek, prezes zarządu Związku „SIPUR”.
Od jakich czynników zależy dalszy rozwój branży poliuretanowej w Polsce? O poszerzaniu zakresu zastosowania poliuretanu oraz o nowych technologiach mówi Maciej Kubanek, prezes zarządu Związku „SIPUR”.
Redakcja miesięcznika IZOLACJE BAUMIT: Innowacje to nasze drugie imię
Prezes zarządu BAUMIT Zbigniew Kaliciński podsumowuje 30 lat działalności firmy, mówi też o planach inwestycyjnych, strategii oraz perspektywach rozwoju kierowanego przedsiębiorstwa w kontekście tendencji...
Prezes zarządu BAUMIT Zbigniew Kaliciński podsumowuje 30 lat działalności firmy, mówi też o planach inwestycyjnych, strategii oraz perspektywach rozwoju kierowanego przedsiębiorstwa w kontekście tendencji na rynku budowlanym.
Redakcja miesięcznika IZOLACJE Leca Polska: Nasz sukces opiera się na solidnych fundamentach
50 lat minęło od położenia fundamentów pod Przedsiębiorstwo Produkcji Keramzytu, które wrosło w krajobraz Gniewu i stało się jego przemysłową wizytówką. W rozmowie z Michałem Bąkowskim, obecnym dyrektorem...
50 lat minęło od położenia fundamentów pod Przedsiębiorstwo Produkcji Keramzytu, które wrosło w krajobraz Gniewu i stało się jego przemysłową wizytówką. W rozmowie z Michałem Bąkowskim, obecnym dyrektorem firmy przekształconej na Zakład Produkcji Kruszyw Leca Polska, przybliżamy fakty z jej historii i wybrane szczegóły drogi do sukcesu.
30 lat działalności to dobry moment na podsumowania i refleksje. Które wydarzenia okazały się momentami zwrotnymi w historii firmy?
Na początku chciałbym serdecznie pogratulować i podziękować wszystkim, którzy wspólnie pracowali na sukces spółki. Historia naszej firmy to trzydzieści lat wytężonej pracy, osiągnięć, stabilności, pokonywania kryzysów i trudności, które tylko nas umacniały. Wspólnie udało się nam wiele osiągnąć – to zarówno sukces naszych klientów, jak i uznanie firmy na rynku budowlanym.
Jesteśmy wdzięczni naszym partnerom – dostawcom surowców i klientom – od architektów do wykonawców, którzy przez te wszystkie lata w nas wierzyli, służąc wsparciem, jak i również dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem. Wspólna i nieustanna praca, zaangażowanie i wiara w to, że nasze technologie usprawniają pracę na budowach sprawiły, że na rynek wprowadzamy coraz to bardziej innowacyjne produkty, które spełniają najwyższe wymagania stawiane przez Prawo budowlane.
Jesteśmy wdzięczni naszym klientom za zaufanie i zrozumienie, za długą i owocną współpracę. Zawsze budowaliśmy nasze relacje na zasadach partnerstwa i wzajemnego szacunku. Z wieloma łączą nas nie tylko stosunki biznesowe, ale i przyjacielskie. Jesteśmy dumni, że z naszą pomocą z powodzeniem rozwijacie się, zdobywacie i utrzymujecie wiodącą pozycję na rynku budowlanym.
Schomburg Polska ma przyjazny zespół wysoko wykwalifikowanych specjalistów i podobnie myślących ludzi. To rzetelny zespół z unikalnym doświadczeniem i wiedzą, z czego jestem bardzo dumny, a który dodaje mi pewności siebie i optymizmu. Wyrażam głęboką wdzięczność wszystkim pracownikom za energię i siłę, którą wkładają w pracę każdego dnia, lojalność wobec naszej rodzinnej firmy, za profesjonalizm i sprawną pracę, a także kreatywne podejście do biznesu.
Niewątpliwie jednym z poważnych punktów wyjścia była decyzja o budowie i realizacji projektu własnej produkcji chemii budowlanej w Polsce, a następnie jej dalszej ekspansji w kilku kierunkach.
Transfer technologii made in Germany, następnie wdrożenie systemu kontroli jakości, powołanie własnego niezależnego laboratorium betonu z profesjonalnymi pracownikami na miejscu, zacieśnienie współpracy z przedsiębiorstwami komercyjnymi, rozwój koncepcyjny na wszystkich etapach naszej trzydziestoletniej podróży w ścisłej współpracy z centralą w Niemczech, własne pomysły i wymiana doświadczeń – wszystko to służyło dzisiejszemu sukcesowi firmy.
Jako firma stawiają Państwo na poszerzanie zakresu oferowanych produktów. Czy w ubiegłym roku udało się wykonać nowe, kluczowe realizacje?
Jak najbardziej tak. Dział badań i rozwoju nieustannie pracuje nad tworzeniem zarówno nowych produktów, jak i rozwija produkty już istniejące. Naszym założeniem jest szybki postęp prac budowlanych, a także wydłużenie żywotności obiektów budowlanych, nie zapominając przy tym o otaczającym nas środowisku. Dlatego nasze produkty są przyjazne dla środowiska, czego dowodzimy i co promujemy pod hasłem „Zielony Schomburg”. Dlatego w wielu naszych kluczowych segmentach nastąpił dobry wzrost w ubiegłym roku.
Jednym z sukcesów było wprowadzenia na rynek nowego produktu – hybrydowej hydroizolacji drugiej generacji AQUAFIN-RB400, która od 2020 r. cały czas cieszy się uznaniem wśród naszych klientów. Ponadto na przełomie 2021/2022 r. przeprowadziliśmy cykl szkoleń Poland Tour z producentem profesjonalnych maszyn natryskowych, gdzie wspólnie przeszkoliliśmy ponad 200 firm wykonawczych w punktach dystrybucyjnych na terenie całej Polski. Ten krok zdecydowanie wpłynął na większą rozpoznawalność produktu AQUAFIN-RB400, a także na wzrost sprzedaży.
W 2021 r., aby dalej kontynuować dobrą passę, postawiliśmy na nasz innowacyjny produkt z systemu BETOCRETE „biała wanna”, którym jest domieszka do betonu o działaniu krystalicznym i uszczelniającym, bez użycia hydroizolacji powłokowej. Co okazało się dużym zainteresowaniem wśród architektów i projektantów, a w rezultacie zastosowaniem na kilku godnych uznania obiektach.
Jakie działania podejmują Państwo w ramach zrównoważonego rozwoju i dbania o środowisko?
Jesteśmy odpowiedzialni za otaczające nas środowisko. Bezpieczeństwo, ochrona środowiska i zdrowie są w naszej działalności priorytetami ważniejszymi niż zysk.
Dzięki stosowaniu niskoemisyjnych produktów, Schomburg ustanawia nowe wzorce w zakresie wymagań dotyczących zrównoważonego budownictwa i gospodarki. W szczególności w odniesieniu do zdrowia i komfortu użytkowników.
Firma Schomburg wyróżnia się pieczęcią ÖKOPROFIT®, która jest dowodem wzorowych działań na rzecz ochrony środowiska. Głównym założeniem jest ekonomiczne i ekologiczne wzmocnienie przedsiębiorstwa. Skupiając się na zmniejszeniu zużycia wody oraz energii, na redukcji generowanych odpadów, jak również na zwiększeniu wydajności materiału, dzięki której możliwe będzie znaczne zredukowanie zanieczyszczenia środowiska dwutlenkiem węgla. Firma Schomburg ustala nowe kryteria obejmujące ekologiczne myślenie i działanie. Konkretne działania prowadzą do skutecznych oszczędności.
W jaki sposób Państwa firma wspiera świadome projektowanie? Czy szkolą Państwo projektantów i architektów? Czy docierają Państwo bezpośrednio do wykonawców? Jakie produkty im Państwo oferują?
Projektanci i architekci są jednymi z naszym głównych grup docelowych. Dzięki bliskiej kooperacji z biurami projektowymi można liczyć na realizacje innowacyjnych projektów. Co roku wychodzimy z szeroką ofertą webinariów, szkoleń i seminariów praktycznych zarówno dla projektantów, architektów, jak i wykonawców. Uczestniczymy w piknikach dla branży budowlanej, a także w śniadaniach dla wykonawców, w kooperacji z punktami dystrybucyjnymi. Prowadzimy całe cykle szkoleń teoretyczno-praktycznych, dzięki czemu wiemy, że wykonawcy, pracując z naszymi produktami, nie popełniają kardynalnych błędów, a inwestorzy są zadowoleni z wykonanych prac. Wykorzystujemy każdą okazję, aby być bliżej klienta.
Schomburg Polska nieprzerwanie od 30 lat działa poprzez relacje z klientami, zawsze staramy się stanąć na wysokości zadania, wspieramy klientów profesjonalnym doradztwem technicznym, jakość obsługi klienta jest bowiem naszym priorytetem.
Pandemia COVID-19 zmieniła zupełnie świat, musieliśmy przekonać się jeszcze bardziej do cyberprzestrzeni. Jako Spółka sprostaliśmy tym wyzwaniom i pomimo, iż dziś możemy korzystać z klasycznych metod spotkań bezpośrednich z naszymi klientami, to z niektórymi do dnia dzisiejszego komunikujemy się za pomocą cyfrowej przestrzeni. Mamy elastyczne podejście do naszych klientów, reagujemy na ich uwagi i podążamy za panującymi trendami.
Jak widzą się Państwo na tle rynku budowlanego w obecnej, dynamicznie zmieniającej się sytuacji energetyczno-gospodarczej?
Po kilku burzliwych latach pozycję Schomburg Polska postrzegamy jako więcej niż stabilną, z bardzo dużym potencjałem do dalszego pozytywnego rozwoju w różnych wychodzących obszarach zastosowań, takich jak: SanReMo (sanacja, remonty, modernizacje), budowle hydrotechniczne, budownictwo infrastrukturalne, budownictwo basenowe itp.
Które wartości nadal się liczą? Również w 2023 r. wszyscy skorzystamy na empatii, takcie i dobrych manierach. W komunikacji cyfrowej ton pośredni czasem zanika, mowa ciała gubi sie w dwuwymiarowości. Słuchać i słyszeć jest ważniejsze niż kiedykolwiek. I jeszcze coś na temat słuchania: ci, którzy słuchali swoich klientów, sprzedawców detalicznych i wykonawców w ostatnich latach lepiej niż inni poradzili i poradzą sobie z każdym kryzysem.
Jakie wyzwania stawiają sobie Państwo na przyszłość?
Inwestowanie w nowe usługi, rozwój rynku i organizację pracy dla odnoszących sukcesy firm oznacza co najmniej tak dużą pozycję budżetową, jak inwestowanie w badania i rozwój najwyższej klasy rozwiązań systemowych. W 2023 i 2024 r. będziemy łączyli niezawodne modele biznesowe z innowacjami i cyfrowością. Kto może nas powstrzymać? Jeśli wartość dodana pasuje? Nikt!
Czy mają Państwo w planach nowe inwestycje, fabryki lub produkty?
Kolejnym projektem dla Schomburg Polska może stać się zamontowanie paneli fotowoltaicznych, które pozwolą na jeszcze większe zmniejszenie redukcji emisji dwutlenku węgla, co sprawi, że przyczynimy się do poprawy jakości powietrza oraz uruchomienie podczyszczalni ścieków. Przy produkcji materiałów budowlanych wytwarzane są dość duże ilości zużytej wody, której nie da się łatwo odprowadzić z powrotem do kanalizacji. Kiedy nowy system oczyszczania zostanie uruchomiony, będziemy wstępnie oczyszczać wodę na terenie zakładu produkcyjnego, tak aby nie różniła się ona znacząco od normalnych ścieków bytowych.
Jako firma zorientowana na innowacje, stale opracowujemy nowe pomysły, które muszą być napędzane przez ludzi. Nie bez powodu Schomburg jest znany w całej Europie jako absolutni eksperci w zakresie rozwiązań basenowych lub obiektów hydrotechnicznych albo innych wymagających przypadków, w których materiał budowlany musi być wodoszczelny. Zaopatrzyliśmy setki obiektów w Polsce w nasze materiały budowlane i związane z nimi doradztwo, a liczba ta rośnie z każdym dniem. Ponieważ żaden budynek nie może powstać bez materiałów budowlanych, my jako firma mamy obecnie wiele do zrobienia i zajmujemy się tym.