Izolacje.com.pl

Zaawansowane wyszukiwanie

Ćwierć wieku marki Isover w Polsce

rozmowa z Filipe Ramos, dyrektorem generalnym Isover Polska

Na zdjęciu: Filipe Ramos, dyrektor generalny Isover Polska
Isover

Na zdjęciu: Filipe Ramos, dyrektor generalny Isover Polska


Isover

Jaka jest sytuacja rynku budowlanego w Polsce w kontekście izolacji termicznych i akustycznych? Jak przedstawia się przyszłość marki Isover jako producenta wełny mineralnej?

Zobacz także

Redakcja miesięcznika IZOLACJE Akustyka stropów – izolacje z wełny mineralnej

Akustyka stropów – izolacje z wełny mineralnej Akustyka stropów – izolacje z wełny mineralnej

Stropy spełniają kilka podstawowych zadań: przenoszą obciążenia użytkowe, ograniczają straty ciepła, ale spełniają także rolę przegród dźwiękochłonnych.

Stropy spełniają kilka podstawowych zadań: przenoszą obciążenia użytkowe, ograniczają straty ciepła, ale spełniają także rolę przegród dźwiękochłonnych.

Redakcja miesięcznika IZOLACJE SIPUR: Branża poliuretanowa w Polsce – wyzwania i perspektywy

SIPUR: Branża poliuretanowa w Polsce – wyzwania i perspektywy SIPUR: Branża poliuretanowa w Polsce – wyzwania i perspektywy

Od jakich czynników zależy dalszy rozwój branży poliuretanowej w Polsce? O poszerzaniu zakresu zastosowania poliuretanu oraz o nowych technologiach mówi Maciej Kubanek, prezes zarządu Związku „SIPUR”.

Od jakich czynników zależy dalszy rozwój branży poliuretanowej w Polsce? O poszerzaniu zakresu zastosowania poliuretanu oraz o nowych technologiach mówi Maciej Kubanek, prezes zarządu Związku „SIPUR”.

Redakcja miesięcznika IZOLACJE BAUMIT: Innowacje to nasze drugie imię

BAUMIT: Innowacje to nasze drugie imię BAUMIT: Innowacje to nasze drugie imię

Prezes zarządu BAUMIT Zbigniew Kaliciński podsumowuje 30 lat działalności firmy, mówi też o planach inwestycyjnych, strategii oraz perspektywach rozwoju kierowanego przedsiębiorstwa w kontekście tendencji...

Prezes zarządu BAUMIT Zbigniew Kaliciński podsumowuje 30 lat działalności firmy, mówi też o planach inwestycyjnych, strategii oraz perspektywach rozwoju kierowanego przedsiębiorstwa w kontekście tendencji na rynku budowlanym.

Jarosław Guzal: Nie ukrywam, że po raz pierwszy mam okazję przeprowadzać wywiad z osobą pochodzącą z Portugalii. Z kraju, w którym miałem okazję bywać, zawsze się tam świetnie czuję i ujmują mnie mieszkający tam ludzie. Zawsze będąc tam na krańcu Europy, odczuwam - nie wiem dlaczego - że Polaków i Portugalczyków łączy coś, czego zupełnie nie potrafię zdefiniować. Czy ma Pan podobne odczucia? Jest Pan w Polsce prawie 5 lat.

Filipe Ramos: Żyjemy praktycznie na dwóch krańcach Europy. Natomiast rzeczywiście czuję, że mamy coś wspólnego, że charakteryzuje nas pewna otwartość i takie bycie w społeczności, bycie razem. Do tego dodałbym zwykłą uczciwość, którą reprezentują zarówno Portugalczycy, jak i Polacy. Portugalia jest krajem południowoeuropejskim, natomiast jest dużo tańsza niż na przykład Hiszpania, więc to też można porównać do Polski i doszukiwać się tu pewnej analogii.

Oczywiście dostrzegam również różnice pomiędzy nami, na przykład w pogodzie - na niekorzyść Polski oczywiście. Jestem tu od 5 lat i dzięki temu, że to bycie w społeczeństwie jest takie podobne, łatwiej przyszła mi adaptacja i szybko się tu zaaklimatyzowałem.

J.G.: Przebiegało to szybciej niż na przykład w Rumunii, gdzie Pan pracował przez kilka lat przed przyjazdem do Polski?

Jeśli chodzi o Rumunię adaptacja też przyszła dosyć łatwo, mimo że jest to zupełnie inny kraj niż Polska czy Portugalia.

Generalnie dobrze się czuję, poznając nowe kultury. Nie oceniam tych różnic jako coś negatywnego, tylko staram się dostrzec coś innego, coś wartościowego, co mogę z tego wyciągnąć dla siebie. Uważam, że Europa staje się coraz bardziej jednolita, więc te różnice nie są tak duże. Dla mnie jest istotne podejście do pracy. Oczywiście to się różni w poszczególnych krajach, ale wspólne jest to, że pracownicy chcą być szanowani i doceniani. To jest wspólna cecha, którą odnajduję we wszystkich krajach, w których do tej pory byłem.

J.G.: W momencie, kiedy dowiedział się Pan 5 lat temu, że kolejnym miejscem pracy będzie Polska, to co Pan pomyślał? Co Pan wiedział o Polsce i o firmie Isover w Polsce?

Kiedy dowiedziałem się o tym, że to będzie Polska, poczułem, że jest to swego rodzaju zaszczyt, ponieważ Isover Polska zawsze był uważany za jedną z wiodących firm. A na całym świecie funkcjonuje aż 60 zakładów Isover w ponad 30 krajach.

Ta decyzja nie była trudna również dlatego, że w Polsce byłem kilka razy wcześniej, więc mniej więcej wiedziałem, czego mogę się tutaj spodziewać. Oczywiście wiedziałem o stereotypach, które krążą, czyli na przykład, że tutaj jest bardzo zimno. To się potwierdziło, aczkolwiek nie jest aż tak źle.

J.G.: W mojej opinii, biorąc pod uwagę potencjał rynku, bycie osobą zarządzającą w firmie produkującej izolacje termiczne w Polsce jest bardzo atrakcyjne. Nowe regulacje prawne, duża chęć inwestowania w nowe budownictwo, ogromny potencjał w modernizacji istniejących zasobów - to wszystko powoduje, że chyba ciężko znaleźć drugie takie miejsce w Europie z takimi perspektywami i jednocześnie z tak dużym wolumenem rynku.

To, co wyróżnia polski rynek, to świadomość społeczeństwa, która rośnie w dosyć szybkim tempie. I to jest świadomość zarówno w kontekście prywatnych inwestorów, jak i deweloperów. To też w znacznym stopniu powoduje rozwój tego rynku. Według mnie ten rynek cały czas będzie wzrastał.

Odnosząc rynek polski do innych europejskich, to na przykład we Francji głównym motywatorem rozwoju tej specjalności jest renowacja. Z kolei w Polsce jest to bardziej nowe budownictwo. Patrząc na przekrój krajów europejskich, widzę, że na przykład w niektórych krajach większa uwaga skierowana jest na kwestie niepalności.

Uważam, że inne rynki europejskie również rozwijają się bardzo szybko, natomiast Polska wyróżnia się na tle pozostałych rynków. Nie jestem w stanie powiedzieć, czy to rynek najlepszy i najszybciej się rozwijający, natomiast na pewno wyrasta na takiego lidera i jest bardzo ważnym rynkiem.

J. G.: Wspomnieliśmy o tej cesze, jaką jest niepalność. W związku z tym proszę powiedzieć, które cechy przyczynią się do rozwoju wełny w przyszłości: czy to będzie wspomniana niepalność, czy niezmiennie izolacyjność termiczna, czy może trochę niedoceniana izolacyjność akustyczna?

Wszystkie te trzy właściwości są istotne i trudno wyróżnić którąś z nich. Natomiast na pewno kilka lat temu właściwości termiczne były uważane za najważniejsze. Od jakiegoś czasu końcowy użytkownik myśli także o dobrej izolacyjności akustycznej. Ma również z tyłu głowy to, że chce przebywać w pomieszczeniu, które zapewnia bezpieczeństwo, więc niepalność też jest istotna. Według mnie wełna zarówno szklana, jak i skalna są jednakowo dobrym rozwiązaniem, żeby zapewnić wszystkie te trzy właściwości.

J.G.: Pytam o cechy wełny w kontekście tego, w jakim kierunku będzie rozwijał się ten produkt. W perspektywie 5–10 lat, która cecha ma nadać tym produktom bodziec do dalszego rozwoju? Obecnie mamy w Polsce sytuację, gdzie znacznie wzrosły ceny za wykonawstwo. Jak z kolei te uwarunkowania mogą w przyszłości wpłynąć na Państwa asortyment?

To bardzo szerokie pytanie. Na pewno należy podkreślić digitalizację i transformację, które już od jakiegoś czasu mają miejsce na rynku. Te dwa zjawiska wpływają na umacnianie się pozycji końcowego użytkownika na rynku, który chce przejmować decyzyjność na temat wyboru materiałów.

W zakresie właściwości wełny, czyli niepalności, termiki i akustyki, to nie wyróżniam żadnej z nich. Uważam, że wszystkie są istotne i nie można na przykład oddzielić niepalności od pozostałych i powiedzieć, że dany materiał izolacyjny jest dobry, bo jest niepalny, choć nie zapewnia dobrej termiki.

Jeśli chodzi o ceny, to ciężko tutaj prognozować, natomiast na pewno są teraz czasy coraz większego popytu. Rynek dostosowuje się do niego, dopasowując również swoją ofertę i ceny. Cały czas jesteśmy świadomi tego, że na cenę wpływają też inne czynniki, takie jak koszty produkcji czy koszty związane z zatrudnieniem pracowników.

Dodam jeszcze w kontekście końcowego użytkownika, że wzrasta jego świadomość ekologiczna. Myśli on o cyklu życia produktu i jaki ma wpływ na środowisko. Ta wzrastająca świadomość będzie miała według mnie kluczowy wpływ na rynek, popyt i cenę produktów. Uważam, że dotyczy to całego rynku budownictwa.

Stale podkreślam ważność wełny mineralnej, ponieważ stanowi ona połowę wolumenu na całym rynku izolacji. Uważam, że trend będzie sprawiał, że będzie się ona stawała coraz ważniejsza.

J.G.: Dotyczy to naszego rynku czy szacuje Pan to w zakresie globalnym? W jakim stopniu wełna jest w stanie zdominować rynek?

Jubileuszowa gala z okazji 25-lecia marki Isover w Polsce odbyła się w Gliwicach w dniu 17 maja br; fot.: Isover

Jubileuszowa gala z okazji 25-lecia marki Isover w Polsce odbyła się w Gliwicach w dniu 17 maja br; fot.: Isover

Oczywiście mam świadomość, że są też inne materiały na rynku, których udział rośnie i będzie cały czas rósł. Natomiast osobiście uważam i mam taką nadzieję, że to wełna będzie tym materiałem, który będzie rósł najszybciej. Ilościowo styropian nadal jest najpopularniejszym materiałem izolacyjnych w Polsce. Natomiast rosnąca świadomość społeczeństwa o trzech kluczowych właściwościach wełny spowoduje, że ten wzrost wełny będzie odczuwalny.

Chciałbym też zwrócić uwagę na innowacje, tzn. zarówno wełna szklana, jak i skalna to nie są te same produkty co 10 lat temu. Ekologiczne podejście wymusza zmiany i tu nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa. To wszystko, co się dzieje w tym zakresie, jest wynikiem naszych obserwacji i rozmów z klientami o ich oczekiwaniach.

J.G.: Aktualnie marka Isover w Polsce ma w ofercie wełnę z parametrem lambda na poziomie 0,030 W/(m·K). Jeszcze 10 lat temu wydawało się to nierealne głównie ze względów ekonomicznych. Dziś te produkty są w ofercie. Gdzie według Pana dziś jest granica opłacalności współczynnika lambda w przypadku wełny mineralnej?

Z punktu widzenia naukowego to obniżanie lambdy jest możliwe, natomiast przede wszystkim musimy myśleć o opłacalności i podejściu handlowym. Produkt musi być przede wszystkim dostępny w kontekście finansowym dla ostatecznego klienta. Nie możemy też obniżać tej lambdy, nie myśląc o nieutrzymywaniu tych trzech właściwości wełny, o której ciągle tu mówimy, a na których bardzo nam zależy.

Trzeba myśleć o korzyści vs koszt. Należy się zastanowić, czy w kontekście obniżania lambdy, zwiększania grubości wełny i wykorzystania powierzchni to wszystko nadal będzie opłacalne i satysfakcjonujące dla klienta ostatecznego. Nie zawsze chodzi tylko o to, co my jesteśmy w stanie dać jako producent. Istotne jest to, czego oczekuje konsument.

J.G.: Jeszcze chcę wrócić do kwestii wykonawstwa w Polsce. Na przestrzeni 1-2 lat ceny wykonawstwa mocno wzrosły. Co ta zmiana oznacza dla producenta materiałów izolacyjnych? Na ile dla Państwa jest to ważne zagadnienie i w jakim stopniu wpływa na bieżące działanie?

Nie mamy wpływu na rosnące ceny czy wahania cen, które dyktują wykonawcy. Na pewno to, co zwraca uwagę, to brak dobrych fachowców. I naturalną koleją rzeczy jest to, że cena w tym zakresie rośnie. Więc odczytuję to jako normalne działanie rynku. Jeśli chodzi o nas, to nie mamy na to wpływu. Podobnie jak nie mamy wpływu na rosnące koszty energii. My musimy się dostosować do sytuacji panującej na rynku.

J.G.: Całkiem niedawno pojawiła się informacja, że Grupa Saint-Gobain nabyła 90% akcji spółki Isoroc Polska oraz związanej z nią marki Isoroc w Europie. Dla uważnego obserwatora rynku nie było to zaskoczenie, gdyż Saint-Gobain jest właścicielem biznesu i marki Isoroc w Rosji już od 2016 r. Isoroc Polska jest właścicielem fabryki wełny mineralnej o rocznej wydajności rzędu 35 000 ton. Na przyszły rok planowane jest uruchomienie nowej linii o wydajności 40 000 ton. Jaki pomysł ma Grupa Saint-Gobain na funkcjonowanie Isoroca w Polsce?

Saint-Gobain zdecydował się przejąć Isoroc, bo ma ambicję rosnąć na rynku. Ta akwizycja była oczywista, szczególnie, że jesteśmy obecni z marką Isoroc już w Rosji. Na pewno funkcjonowanie ­Isovera i Isoroca traktujemy komplementarnie – nie rywalizujemy i nie będziemy ze sobą rywalizować. Isoroc specjalizuje się w wełnie skalnej i w aplikacjach, gdzie Isover nie jest tak bardzo dostępny. I to nam pasuje, dlatego że planem Saint-Gobain jest to, żeby rosnąć właśnie w tym obszarze.

Utrzymujemy markę Isoroc jako osobną markę, funkcjonujemy dwutorowo. Nie traktujemy Isoroca tylko jako kolejnej linii produkcyjnej. Kupiliśmy też markę wraz z całym zespołem i know-how. Startujemy z tej pozycji z całym zapleczem i bagażem, który się mieści w ramach tej marki. Isover i Isoroc to dwie odrębne firmy i tak to zostanie. Obie firmy mają swoje mocne strony i na tym chcemy budować i umacniać naszą pozycję.

J.G.: Ostatnio na rynku wełny szczególne wiele się dzieje w temacie przejęć firm. Saint-Gobain przejmuje Isoroca, Owens Corning przejmuje Paroca, Xella - Ursę. Do tego mamy nowego producenta Petralanę na Śląsku. W tym wszystkim jeszcze jest Rockwool, który co roku potężnie inwestuje w nowe moce. W Pana ocenie jak można wytłumaczyć aż taki ruch na tym rynku. Szczerze powiedziawszy przypomina to taki wyścig zbrojeń…

Taki bieg wydarzeń to nie przypadek ani wyścig. 10 lat temu mieliśmy duży kryzys, który zdeterminował podejście do inwestycji na kolejne lata. Obecnie rynek jest bardzo obiecujący. Rynek izolacji w Polsce jest bardzo silny i nie dziwi mnie to, że główni gracze podejmują takie decyzje o inwestycjach czy przejęciach. Chcą po prostu jeszcze bardziej umocnić swoją pozycję i skorzystać z tego, że rynek jest w tak korzystnej sytuacji. Przygotowują się też na kolejne lata, bo wiadomo, że kolejne lata mogą być uboższe. W związku z tym my też tak postępujemy, dlatego jest akwizycja Isoroca, dlatego myślimy o kolejnych innowacjach i inwestycjach również tutaj w Polsce.

Najbardziej skorzysta na tym ostateczny konsument, bo zawsze tak jest, że gdzie jest rywalizacja pomiędzy producentami, to korzystają konsumenci. Jest to z jednej strony wyzwanie dla nas jako dla firmy, ale z drugiej strony jest to bardzo stymulujące, ponieważ motywuje nas do tego, żeby być lepszym na rynku. Uważam, że to będą bardzo interesujące lata. Będziemy obserwować, jak się będą rozwijały wszystkie te przejęcia. Nie dziwi mnie, że to wszystko dzieje się w Polsce. Podkreślę, że sytuacja rynku izolacji w Polsce jest korzystna, a także, co ważne, jest duża liczba wykwalifikowanych pracowników.

J.G.: W tym roku Isover obchodzi swoje 25-lecie na rynku w Polsce. Jakie ma Pan refleksje z tym związane? Co ten jubileusz oznacza dla firmy?

To nie tylko kolejna rocznica, ale przede wszystkim ważny dla nas moment. Traktujemy to wszystko z jednej strony jako takie spojrzenie w przeszłość, a z drugiej - w przyszłość. Te 25 lat to okres, w którym miała miejsce prawdziwa transformacja na rynku, którą pamiętają między innymi nasi wieloletni pracownicy.

Jest to też moment refleksji, ale i moment spojrzenia w przyszłość, wiemy, że chcemy się dalej rozwijać i inwestować w innowacje. Będziemy starali się dywersyfikować naszą strategię biznesową. Do tej pory funkcjonowaliśmy głównie w obszarze budownictwa mieszkaniowego. Chcemy to zmienić i rozwijać się również w obszarze izolacji technicznych. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku wełny skalnej, gdzie bezwzględnie chcemy się rozwijać.

Jest to też ważny moment dla nas, bo podsumowując te 25 lat, wiemy, że ta nasza obecna, bardzo dobra pozycja jest wynikową tego, co się działo do tej pory. Cały czas staramy się słuchać naszego klienta ostatecznego. Jesteśmy i funkcjonujemy po to, żeby spełniać potrzeby naszego klienta.

J.G.: Na jakie istotne wydarzenia zwróciłby Pan uwagę w kontekście tych 25 lat? Gdzie szukać tych kamieni milowych rozwoju marki Isover w Polsce? Jakie decyzje zadecydowały, że jesteście tu, gdzie jesteście?

Ważne przede wszystkim było zdecydowanie się na zdeterminowanie modelu biznesowego, w którym chcemy działać tutaj w Polsce. I to, że od samego początku go realizujemy, tzn. że zawsze chcieliśmy i chcemy być rozpoznawani za jakość naszych produktów, ale też zawsze dążyliśmy do tego, żeby nasza marka była silna, i budowaliśmy jej świadomość. To jest ta decyzja, którą uważam za kluczową i która doprowadziła nas do momentu, w którym teraz jesteśmy.

Ważne dla nas były inwestycje w 1998 i 2008 roku, kiedy znacznie wzrosły nasze moce i to nas postawiło w innym miejscu na rynku.

Wszystkie te inwestycje nie byłyby możliwe bez naszych wykwalifikowanych pracowników, inżynierów, których mamy tutaj w Gliwicach. Oczywiście było też wiele mniejszych decyzji. Jesteśmy firmą, która zatrudnia zatrudnia ponad 300 osób i daje stałe zatrudnienie ponad 500 pracownikom firm podwykonawczych, więc na co dzień podejmowanych jest wiele decyzji, które również mają wpływ na nasze funkcjonowanie.

J.G.: Gdzie jest przyszłość Isovera w Polsce? Gdzie widzi Pan największe możliwości i potencjał dla firmy?

Wymienię trzy ważne punkty. Po pierwsze obrona pozycji lidera w wełnie szklanej, nadal trzymanie jakości produktu i obsługi, ale też postrzegania naszej marki jako marki premium. Po drugie dywersyfikacja naszego biznesu, czyli jesteśmy mocni w dachu skośnym i w akustyce, ale wchodzimy też w nowe obszary rynku. A po trzecie inwestycje w sektor izolacji dla przemysłu. Ponadto cały czas chcemy pozostać istotni w sektorze budownictwa mieszkaniowego.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!

Galeria zdjęć

Tytuł
przejdź do galerii

Komentarze

Powiązane

dr inż. Leszek Dulak Akustyka budowlana ścian i stropów

Akustyka budowlana ścian i stropów Akustyka budowlana ścian i stropów

Projektowanie budynków wymaga m.in. wiedzy na temat izolacyjności akustycznej rozwiązań stosowanych do wznoszenia ścian i stropów, a co za tym idzie – także spełnienia przez nie wymagań normowych.

Projektowanie budynków wymaga m.in. wiedzy na temat izolacyjności akustycznej rozwiązań stosowanych do wznoszenia ścian i stropów, a co za tym idzie – także spełnienia przez nie wymagań normowych.

mgr inż. Krzysztof Patoka Dzicy lokatorzy pod dachem

Dzicy lokatorzy pod dachem Dzicy lokatorzy pod dachem

Każdego lata powracającym problemem użytkowników domów jest pojawienie się dzikich lokatorów – owadów, ptaków i ssaków. Zwierzęta te zasiedlają dachy, a ich obecność jest przyczyną różnych zniszczeń.

Każdego lata powracającym problemem użytkowników domów jest pojawienie się dzikich lokatorów – owadów, ptaków i ssaków. Zwierzęta te zasiedlają dachy, a ich obecność jest przyczyną różnych zniszczeń.

Jacek Sawicki Surowce stosowane do wysokotemperaturowych izolacji termicznych

Surowce stosowane do wysokotemperaturowych izolacji termicznych Surowce stosowane do wysokotemperaturowych izolacji termicznych

Charakterystyczną cechą surowców przydatnych w budownictwie do produkcji wyrobów izolacyjnych odpornych na wysokie temperatury jest ich struktura materiałowa odznaczająca się dużym oporem cieplnym, co...

Charakterystyczną cechą surowców przydatnych w budownictwie do produkcji wyrobów izolacyjnych odpornych na wysokie temperatury jest ich struktura materiałowa odznaczająca się dużym oporem cieplnym, co przekłada się na niską wartość współczynnika przewodzenia ciepła λ. Dzięki tej właściwości zmniejsza się lub jest zatrzymywany przepływ ciepła przez konstrukcję, na której materiał został zamocowany bądź wbudowany.

mgr inż. Karol Bednarczyk System ze styropianem czy z wełną mineralną?

System ze styropianem czy z wełną mineralną? System ze styropianem czy z wełną mineralną?

Inwestorzy planujący ocieplenie budynku powinni się zastanowić, jakich właściwości, poza termoizolacyjnymi, oczekują od całego systemu ociepleniowego. Izolacyjność cieplna styropianu i wełny mineralnej...

Inwestorzy planujący ocieplenie budynku powinni się zastanowić, jakich właściwości, poza termoizolacyjnymi, oczekują od całego systemu ociepleniowego. Izolacyjność cieplna styropianu i wełny mineralnej jest bowiem podobna, porównywalne więc będą oszczędności w zużyciu energii.

dr inż. Aleksander Byrdy, dr inż. Czesław Byrdy Dwudzielne stropodachy wentylowane o drewnianej konstrukcji nośnej

Dwudzielne stropodachy wentylowane o drewnianej konstrukcji nośnej

W stropodachach wentylowanych warstwy konstrukcyjne rozdzielone są wentylowaną przestrzenią powietrzną. Dzięki niej i ciągłej wymianie powietrza z otoczeniem następuje znaczne obniżenie ciśnienia pary...

W stropodachach wentylowanych warstwy konstrukcyjne rozdzielone są wentylowaną przestrzenią powietrzną. Dzięki niej i ciągłej wymianie powietrza z otoczeniem następuje znaczne obniżenie ciśnienia pary wodnej pod pokryciem i w efekcie nie występuje kondensacja pary wodnej.

mgr inż. Krzysztof Patoka Jak ocenić poziom zawilgocenia dachu?

Jak ocenić poziom zawilgocenia dachu? Jak ocenić poziom zawilgocenia dachu?

Większość polskich dachów ocieplonych jest wełną mineralną (skalną lub szklaną) albo styropianem. Dachy skośne – prawie wyłącznie wełną. W prawidłowo wykonanej wentylacji materiał ten, dobrze osłonięty...

Większość polskich dachów ocieplonych jest wełną mineralną (skalną lub szklaną) albo styropianem. Dachy skośne – prawie wyłącznie wełną. W prawidłowo wykonanej wentylacji materiał ten, dobrze osłonięty przed penetracją pary wodnej, działa znakomicie. Jeżeli jednak zostanie on zawilgocony, zamiast izolować, zacznie przewodzić ciepło.

mgr inż. Karol Bednarczyk Wybór materiału izolacyjnego – kryteria jego oceny

Wybór materiału izolacyjnego – kryteria jego oceny Wybór materiału izolacyjnego – kryteria jego oceny

Wybór materiału izolacyjnego – styropianu lub wełny mineralnej – wpływa na decyzję dotyczącą zastosowania materiałów chemii budowlanej, takich jak kleje i wyprawy tynkarskie, a więc na dobór konkretnego...

Wybór materiału izolacyjnego – styropianu lub wełny mineralnej – wpływa na decyzję dotyczącą zastosowania materiałów chemii budowlanej, takich jak kleje i wyprawy tynkarskie, a więc na dobór konkretnego systemu ociepleń. Elementy systemu nie mogą być bowiem stosowane wybiórczo. Na co więc zwracać uwagę przy doborze termoizolacji?

mgr inż. Krzysztof Patoka Jak ograniczać przewiewy w dachach?

Jak ograniczać przewiewy w dachach? Jak ograniczać przewiewy w dachach?

Przewiewy to groźne w skutkach zjawisko, a jednocześnie mało znane. Zdarza się również, że uczestnicy procesu budowlanego ignorują występujące w dachach przewiewy. W świadomości większości społeczeństwa...

Przewiewy to groźne w skutkach zjawisko, a jednocześnie mało znane. Zdarza się również, że uczestnicy procesu budowlanego ignorują występujące w dachach przewiewy. W świadomości większości społeczeństwa przepływające szczelinami przegród budowlanych powietrze nie wywołuje skojarzeń ze stratami ciepła i skroplinami stanowiącymi duże zagrożenie dla dachów i budynków. Jest to tym bardziej niepokojące, że polski zmienny klimat sprzyja powstawaniu tych zjawisk i w ten sposób przyczynia się do wielu strat.

dr inż. Zygmunt Matkowski Warstwy izolacyjne w stropodachach pełnych - wybrane problemy

Warstwy izolacyjne w stropodachach pełnych - wybrane problemy Warstwy izolacyjne w stropodachach pełnych - wybrane problemy

W pracy przedstawiono wyniki badań wybranych cech wełny mineralnej użytej do wykonania warstwy termoizolacyjnej w stropodachach pełnych nad różnymi obiektami.

W pracy przedstawiono wyniki badań wybranych cech wełny mineralnej użytej do wykonania warstwy termoizolacyjnej w stropodachach pełnych nad różnymi obiektami.

mgr inż. Jolanta Głowacka Normy europejskie dotyczące badań i wymagań wyrobów do izolacji cieplnej w budownictwie

Normy europejskie dotyczące badań i wymagań wyrobów do izolacji cieplnej w budownictwie

W artykule przedstawiono obecny stan wdrożeń w Polsce norm europejskich, podano również informacje na temat stanu prac nad nowymi opracowaniami normalizacyjnymi, które nie zostały jeszcze przyjęte jako...

W artykule przedstawiono obecny stan wdrożeń w Polsce norm europejskich, podano również informacje na temat stanu prac nad nowymi opracowaniami normalizacyjnymi, które nie zostały jeszcze przyjęte jako normy europejskie.

MIWO Dodatkowe warstwy na ścianie

Dodatkowe warstwy na ścianie

Oszczędność energii to już nie tylko moda. Wzrastające systematycznie ceny nośników energii oraz światowa tendencja do ograniczania emisji dwutlenku węgla i tym samym zapobiegania efektowi cieplarnianemu...

Oszczędność energii to już nie tylko moda. Wzrastające systematycznie ceny nośników energii oraz światowa tendencja do ograniczania emisji dwutlenku węgla i tym samym zapobiegania efektowi cieplarnianemu powodują, że starsze budynki poddawane są termomodernizacji, nowe natomiast projektowane są i realizowane w technologiach zbliżających polskie mieszkalnictwo pod względem zużycia energii do standardów europejskich.

Redakcja miesięcznika IZOLACJE Akustyka stropów – izolacje z wełny mineralnej

Akustyka stropów – izolacje z wełny mineralnej Akustyka stropów – izolacje z wełny mineralnej

Stropy spełniają kilka podstawowych zadań: przenoszą obciążenia użytkowe, ograniczają straty ciepła, ale spełniają także rolę przegród dźwiękochłonnych.

Stropy spełniają kilka podstawowych zadań: przenoszą obciążenia użytkowe, ograniczają straty ciepła, ale spełniają także rolę przegród dźwiękochłonnych.

Jacek Sawicki Ocieplanie fasad wełną mineralną

Ocieplanie fasad wełną mineralną

Ocieplane nią budynki odznaczają się wysokim komfortem użytkowym, a poniesione na zakup ocieplenia nakłady szybko amortyzują zyski z zaoszczędzonych wydatków na ogrzewanie i potrzeby remontowe.

Ocieplane nią budynki odznaczają się wysokim komfortem użytkowym, a poniesione na zakup ocieplenia nakłady szybko amortyzują zyski z zaoszczędzonych wydatków na ogrzewanie i potrzeby remontowe.

Jarosław Guzal Kalmatron wreszcie w Polsce

Kalmatron wreszcie w Polsce Kalmatron wreszcie w Polsce

Jakie jest przeznaczenie i zastosowanie kalmatronu? Na czym polega ta technologia? Działanie nowego na polskim rynku produktu przybliżają Grzegorz Długokęcki - prezes zarządu PIW Drycon, oraz Dobromir...

Jakie jest przeznaczenie i zastosowanie kalmatronu? Na czym polega ta technologia? Działanie nowego na polskim rynku produktu przybliżają Grzegorz Długokęcki - prezes zarządu PIW Drycon, oraz Dobromir Kułakowski - prezes zarządu Kalmatron EU.

Jarosław Guzal Stowarzyszenie na Rzecz Systemów Ociepleń: nowy prezes, nowe cele

Stowarzyszenie na Rzecz Systemów Ociepleń: nowy prezes, nowe cele Stowarzyszenie na Rzecz Systemów Ociepleń: nowy prezes, nowe cele

Jakie cele realizuje na co dzień SSO? Co jest obecnie największym wyzwaniem dla branży ociepleniowej? Czy organizacje takie jak SSO są partnerami do rozmów przy tworzeniu prawa?

Jakie cele realizuje na co dzień SSO? Co jest obecnie największym wyzwaniem dla branży ociepleniowej? Czy organizacje takie jak SSO są partnerami do rozmów przy tworzeniu prawa?

Jarosław Guzal Balex Metal: Nadszedł czas na izolację Thermano

Balex Metal: Nadszedł czas na izolację Thermano Balex Metal: Nadszedł czas na izolację Thermano

Jaka jest obecnie sytuacja branży dachowej, a jak wygląda rynek płyt warstwowych? Jaka będzie przyszłość izolacji Thermano?

Jaka jest obecnie sytuacja branży dachowej, a jak wygląda rynek płyt warstwowych? Jaka będzie przyszłość izolacji Thermano?

Jarosław Guzal KFB Polska: Rozwiązujemy problemy

KFB Polska: Rozwiązujemy problemy KFB Polska: Rozwiązujemy problemy

Jaka jest świadomość rynku w zakresie pomiarów, analizy i redukcji hałasu? Na czym koncentruje się działalność firmy?

Jaka jest świadomość rynku w zakresie pomiarów, analizy i redukcji hałasu? Na czym koncentruje się działalność firmy?

Jarosław Guzal PETRALANA: Nowy producent skalnej wełny mineralnej

PETRALANA: Nowy producent skalnej wełny mineralnej PETRALANA: Nowy producent skalnej wełny mineralnej

Tomasz Wesołowski - prezes zarządu firmy Petralana S.A., w rozmowie z Jarosławem Guzalem o początkach działalności firmy na rynku producentów wełny mineralnej oraz o kierunkach strategii rozwojowej przedsiębiorstwa.

Tomasz Wesołowski - prezes zarządu firmy Petralana S.A., w rozmowie z Jarosławem Guzalem o początkach działalności firmy na rynku producentów wełny mineralnej oraz o kierunkach strategii rozwojowej przedsiębiorstwa.

Jarosław Guzal MIiB: Mamy dużo planów i będziemy je konsekwentnie realizować

MIiB: Mamy dużo planów i będziemy je konsekwentnie realizować MIiB: Mamy dużo planów i będziemy je konsekwentnie realizować

Tomasz Żuchowski - podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa - o postępie prac nad Kodeksem Budowlanym, kierunkach zmian w Warunkach Technicznych, a także o nowych kompetencjach Głównego...

Tomasz Żuchowski - podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa - o postępie prac nad Kodeksem Budowlanym, kierunkach zmian w Warunkach Technicznych, a także o nowych kompetencjach Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego.

Jarosław Guzal Fakro: 25 lat i co dalej?

Fakro: 25 lat i co dalej? Fakro: 25 lat i co dalej?

Janusz Komurkiewicz, członek zarządu firmy Fakro, mówi o nowych przedsięwzięciach w segmencie okien dachowych oraz związanych z tym niezbędnych regulacjach prawnych.

Janusz Komurkiewicz, członek zarządu firmy Fakro, mówi o nowych przedsięwzięciach w segmencie okien dachowych oraz związanych z tym niezbędnych regulacjach prawnych.

Jarosław Guzal Rockwool: Nie ma alternatywy dla wełny

Rockwool: Nie ma alternatywy dla wełny Rockwool: Nie ma alternatywy dla wełny

Andrzej Kielar, prezes zarządu Rockwool Polska dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat rozwoju rynku izolacji w Polsce uwarunkowanego kierunkami rosnących wymogów budowlanych.

Andrzej Kielar, prezes zarządu Rockwool Polska dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat rozwoju rynku izolacji w Polsce uwarunkowanego kierunkami rosnących wymogów budowlanych.

Jarosław Guzal Nowy sternik w Schomburg Polska

Nowy sternik w Schomburg Polska Nowy sternik w Schomburg Polska

O rozwoju rynku chemii budowlanej, a także o renowacji obiektów zabytkowych i potencjale polimoczników mówi Krzysztof Pogan, dyrektor zarządzający w firmie Schomburg Polska.

O rozwoju rynku chemii budowlanej, a także o renowacji obiektów zabytkowych i potencjale polimoczników mówi Krzysztof Pogan, dyrektor zarządzający w firmie Schomburg Polska.

Jarosław Guzal quick-mix: Stawiamy na partnerstwo i pracę zespołową

quick-mix: Stawiamy na partnerstwo i pracę zespołową quick-mix: Stawiamy na partnerstwo i pracę zespołową

Jak wygląda sytuacja na rynku ociepleń? O nowych produktach i rozwiązaniach oraz strategii działania na najbliższe lata mówi prezes zarządu quick-mix Waldemar Pilczek.

Jak wygląda sytuacja na rynku ociepleń? O nowych produktach i rozwiązaniach oraz strategii działania na najbliższe lata mówi prezes zarządu quick-mix Waldemar Pilczek.

Jarosław Guzal Rockwool Polska: Inwestycje oznaczają rozwój

Rockwool Polska: Inwestycje oznaczają rozwój Rockwool Polska: Inwestycje oznaczają rozwój

Andrzej Kielar – prezes zarządu Rockwool Polska – w rozmowie z Jarosławem Guzalem

Andrzej Kielar – prezes zarządu Rockwool Polska – w rozmowie z Jarosławem Guzalem

Wybrane dla Ciebie

Pokrycia ceramiczne na każdy dach »

Pokrycia ceramiczne na każdy dach » Pokrycia ceramiczne na każdy dach »

Oblicz izolacyjność cieplną ścian, podłóg i dachów »

Oblicz izolacyjność cieplną ścian, podłóg i dachów » Oblicz izolacyjność cieplną ścian, podłóg i dachów »

Styropian na wiele sposobów »

Styropian na wiele sposobów » Styropian na wiele sposobów »

Wełna kamienna – izolacja bezpieczna od ognia »

Wełna kamienna – izolacja bezpieczna od ognia » Wełna kamienna – izolacja bezpieczna od ognia »

Nowoczesne izolowanie pianą poliuretanową »

Nowoczesne izolowanie pianą poliuretanową » Nowoczesne izolowanie pianą poliuretanową »

Zanim zaczniesz budowę, zrób ekspertyzę »

Zanim zaczniesz budowę, zrób ekspertyzę » Zanim zaczniesz budowę, zrób ekspertyzę »

Panele grzewcze do ścian i sufitów »

Panele grzewcze do ścian i sufitów » Panele grzewcze do ścian i sufitów »

Skuteczna walka z wilgocią w ścianach »

Skuteczna walka z wilgocią w ścianach » Skuteczna walka z wilgocią w ścianach »

Termomodernizacja na krokwiach dachowych »

Termomodernizacja na krokwiach dachowych » Termomodernizacja na krokwiach dachowych »

Podpowiadamy, jak wybrać system ociepleń

Podpowiadamy, jak wybrać system ociepleń Podpowiadamy, jak wybrać system ociepleń

Uszczelnianie fundamentów »

Uszczelnianie fundamentów » Uszczelnianie fundamentów »

Prawidłowe wykonanie elewacji w systemie ETICS to jakość, żywotność i estetyka »

Prawidłowe wykonanie elewacji w systemie ETICS to jakość, żywotność i estetyka » Prawidłowe wykonanie elewacji w systemie ETICS to jakość, żywotność i estetyka »

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Portal Budowlany - Izolacje.com.pl

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.izolacje.com.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.izolacje.com.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.